Wanneer verrijkings/plusklas?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 3 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Precies het verhaal van mijn zus!

    Zij heeft de basisschool afgerond met een foutloze cito, vervolgens via gymnasium, vwo, blijven zitten, naar de havo gezakt en deze zonder iets te leren behaald.
    Vervolgstudie daarna is nooit succes geworden.
     
  2. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Niets af willen te doen aan jouw ervaring maar dat is ook slechts 1 ervaring. Ik ben ik het hele VWO zo door gefietst. Heb een fotografisch geheugen dus hoefde ook nooit te stampen. Pas op de universiteit moest ik beginnen te leren. Dat ging een half jaartje niet zo goed, toen ook weer opgepikt en zo gaat het leven door.

    Ik bedoel hier mee te zeggen dat een plusklas niet automatisch zorg dat een kind iets buiten zijn of haar comfort zone komt. Soms ligt dat zo ver weg dat het jaren duurt of dat je er nooit komt. Geen basis school of voortgezet onderwijs in mij in ieder geval buiten die gemakkelijke zone brengen. En dat is ook niet erg. Wat hier al eerder gezegd was, zorg dat hb kinderen in ieder geval ergens uitgedaagd worden. Sport, pianoles, acteren, iets wat compleet los staat van verstand en leren. Daar zullen ze veel makkelijker met tegenslagen leren omgaan. Daar is m.i. en plusklas niet voor.

    Maar ik moet zeggen, ik weet ook niet zo goed waar een plusklas voor is. Soms denk ik dat het met een statussymbool is dan wat anders.
     
    Madeliefke, belize en suus1983 vinden dit leuk.
  3. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.826
    1.288
    113
    Als je nu al merkt dat je kind lastige dingen uit de weg gaat, dan zou ik er wel mee starten idd. Het kan natuurlijk wel deels ook karaktertrek zijn, maar ook dan kun je het oefenen om er mee om te gaan.
     
  4. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Dubbel
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Hier ben ik het zo mee eens. Vooral het laatste onderdeel.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Nou ik weet ook niet zo goed waar die klas voor is. Vandaar dit topic wanneer je daar voor kiest. Bij mij zal het zeker geen statussymbool waarde hebben. Als iemand daar niks om geeft ben ik het wel.
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Nee in jouw geval weet ik dat. Maar als ik hier in de omgeving kijk hoe er mee gesnakt wordt. Jak. Hier heb ik beide kinderen eruit gehaald omdat het bij ons geen enkele toegevoegde waarde had, maar er zijn ook heel goede en leuke opgezette plusklassen volgens mij.
     
    tuc vindt dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die dat doen ja. Vast ook degenen die het rapport met cijfers op fb zetten.
    Dat heb ik ook maar niet gedaan, denk niet dat mijn dochter daar heel happy van zou worden;)
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ligt helemaal aan de plusklas. Hier is de ‘plusklas’ (die hier niet zo heet) juist expliciet wèl om bepaalde vaardigheden te leren. En ze slagen daar ook heel behoorlijk in. Maar dat verschilt dus per plusklas, dus vooraf goed kijken wat het doel ervan is en of dat overeen komt met jouw doel ervan.
     
  10. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Tuurlijk is mijn ervaring ook maar een ervaring. En ook ik ken mensen waarbij het echt een status dingetje was.
    Maar als de klas goed opgezet is dan denk ik zeker dat daar meerwaarde uit gehaald kan worden. Je weet namelijk niet of het in het geval van het kind van ts een geval zoals mij of zoals jou betreft. In dat geval denk ik dat je zeker de optie moet overwegen. Stoppen kan altijd nog en beter nu de extra uitdaging etc dan later in de problemen komen. Terugdraaien is namelijk een stuk lastiger!
     
  11. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik blijf erbij dat het kind "moet willen". Dat leer je niet op school......dat leer je door het belang te zien van leren en doorleren. (ik wil geen automonteur worden, dus leer ik daar niks over.....iedereen kan wel een voorbeeld bedenken....)
    Jonge kinderen (en volwassenen) willen over het algemeen gewoon spelen en zien het belang niet totdat ze zelf iets willen.

    *De inhoud van een goed opgezette plusklas kan ook gewoon in de klas; iedereen kan daarvan profiteren, noem het ateliers, keuzevakken of iets anders.
     
  12. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Mijn kinderen genieten echt wel van hun extra rekenwerk; het gewone werk is makkelijk/saai en dit vinden ze leuk omdat het moeilijk is.
    Daarnaast kun je spelenderwijs natuurlijk ook veel leren/uitdagen en juist daar genieten ze echt van hier. Ze hebben ook een erg brede interesse.

    Hier trouwens ook geen plusklas volgend jaar (juf gaat weg en nog geen vervanging); maar wel extra uitdaging in de klas (en voor dochter mogelijk een bovenschoolse plusklas, maar dat is nog onzeker)
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Mee eens. Zoontje wil absoluut niet, wat we ook aanbieden. Dus we hebben besloten het erbij te laten. Wel hebben we met zijn voetbaltrainer (ook leraar) het er eens over gehad en daar vindt hij wel genoeg uitdaging. Scheelt ook dat hij komend jaar op hoog niveau kan gaan spelen.
     
  14. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    M'n oudste dochter fietst zo door de lesstof van (afgelopen jaar) groep 5 door. Het is erg makkelijk voor haar. Zij heeft level werk gekregen. Op school hebben ze levelboxen voor elke klas met verdiepings werk en extra vakken. Dit is leuk en goed voor haar. Regelmatig is ze wat gefrustreerd omdat het moeilijk is, dit is ze niet gewend hahaha. Ik ben blij dat ze werk krijgt wat soms wat moeilijk voor haar is. Ze is zo perfectionistisch, alles moet precies goed. Ze legt de lat heel hoog voor zichzelf en ze ervaart dus nu dat ze ook ergens moeite voor moet doen. Ze leert meer om door te zetten, verder te zoeken naar het juiste antwoord in plaats van dat het haar komt aanwaaien
     
  15. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Ik denk (hoop) dat ze nu inmiddels wel op de basisschool zich meer richten op het 'leren leren'. Bij ons in groep 7 starten ze actief met huiswerk en sommige toetsen die op school worden afgenomen dienen thuis te worden geleerd (vanaf groep 6). Denk aan topografie en Engels. Extra huiswerk voor groep 7 is begrijpend lezen en werkwoord-spelling. Dit zijn dan opdrachten die je thuis moet maken en elke week moet inleveren. Ook is werken met een agenda verplicht.
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Hier bij ons nog niet in elk geval en het huiswerk (met name topo) is van zo'n aard dat zoontje het 1x leest en vervolgens een 10 haalt. Maar zit wel op een slechte school
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  17. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar ook daar kun je niks voor hoeven doen. Wij kregen ook topo op de basisschool, maar na een paar keer oefenen in de klas wist ik het wel. Hier ook nooit leren leren; ook op het vwo kwam het aanwaaien. Wel vond ik de exacte vakken veel makkelijker dan de talen. Die eerste hoefde je alleen maar te snappen; voor die tweede moest je stampen en dat vond ik niks.
    Voor het HBO heb ik wel huiswerk gemaakt, maar dat deed ik onderweg in de trein. Thuis zelden wat gedaan. Op verslagen enz maken na
     
  18. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dat is apart. Op het VWO is juist een veel grotere rol voor (algemeen) inzicht, VWO'ers kunnen grote hoeveelheden informatie sneller verwerken van Havisten (zonder te hoeven blokken).
    Dus als je VWO niet haalt en Havo wel, dan ben je toch echt niet hoogbegaafd.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Nu heb ik er heel weinig verstand van. Maar ik betwijfel dat het klopt wat je zegt. Ik hoor nl veel vaker dat hoogbegaafden door het niet leren leren vastlopen eind basisschool en begin middelbare waardoor zij op de HAVO eindigen ipv op het VWO.
    Bij een vriendin is het ook zo gegaan.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Klopt hoor. Ik denk dat uuz hier veel te kort door de bocht gaat.
    Mijn man ging zelfs van vwo naar de mavo. Is toch echt hoogbegaafd. Er speelt zoveel meer mee dan alleen een getal van het iq.
     

Deel Deze Pagina