Wanneer verrijkings/plusklas?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 3 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Heb je een linkje naar dat onderzoek? :)
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Ik bedoel onderzoek in het algemeen, geen specifiek onderzoek. Lees bv. de boeken van de Koepel Hoogbegaafdheid. De boeken van Novilo (misschien minder wetenschappelijk, maar wel gebaseerd op véél ervaring). Publicaties van SLO. En bv. onderzoek van Marcel Veenman.
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je kunt met 110 iq, als je ook nog eens een harmonische intelligentie profiel hebt(betekent minder vragen kunnen beantwoorden die gelijk verdeeld zijn over de test) gewoon vwo doen daarna universiteit, met 120 iq kun je phd halen, dat cum laude als je een goede hoogleraar hebt met wie je goed kunt samenwerken. dat is mogelijk ook met matige werkhouding.
    plusklassen in nederland zijn vaak qua kennis ook niet bedoeld voor HB kinderen. je krijgt bij een plusklas pas een HB niveau, als je HB kinderen in de meerderheid hebt met hun cultuur dus, die ook nog eens wakker zijn qua leren. die dus al flexibiliteit kunnen tonen bij strategieën ontwikkelen en dat ook nog eens plezierig vinden.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik herken me wel in het verhaal van MamaLe hoor. Op de basisschool erg wisselende resultaten. De leraar zei tegen mijn ouders "Als je geluk hebt, haalt ze een MAVO-diploma." Hij zag wel dat ik meer kon, maar gaf advies op basis van de laagste scores, vanwege de verwachting dat ik op het voortgezet onderwijs ook grillig zou scoren. Hij gaf dus advies op basis van de laagste scores. Zonder zich te realiseren dat als je meer van een kind vraagt / eist, dat er dan ook meer uitkomt.
    De onafhankelijke eindtoets die deze school afnam, gaf een ruim VWO-advies. Blijkbaar was die toets wel uitdagend genoeg.

    Uiteindelijk is het HAVO geworden. Eerste jaren krappe zesjes. Zolang je voldoendes haalt, zit niemand je achter de vodden en is er niemand die meer van je eist. Pas in het laatste jaar ben ik, onder invloed van een medeleerling, beter op gaan letten in de klas. Thuis deed ik nog steeds niet veel. Maar ik ben wel geslaagd met één 7 en verder alleen maar 8-en en 9-ens op mijn eindlijst. Ik durf dus wel te beweren, dat ik de cognitieve capaciteiten wel had om een VWO-diploma te halen. Maar ik miste wel de nodige motivatie en vaardigheden. Dat is iets wat op de basisschool eigenlijk al aangepakt moet worden.

    Achteraf praten is makkelijk en ik verwijt mijn basisschool niks hoor. In die tijd was de kennis er gewoon ook veel minder. Maar die kennis is er nu wel. En dat betekent dat je dingen gewoon anders moet aanpakken voor deze leerlingen. Niet alleen voor die leerlingen die altijd I+ scoren, maar ook voor de leerlingen die tussen een IV en en I heen en weer stuiteren. Want die kinderen laten bij vlagen zien dat ze het wel kunnen en op andere momenten zie je dat ze hun potentieel niet waarmaken. Dan mag je dus best wat meer gaan verwachten van die leerling, die blijkbaar meer kan. Dat is makkelijke gezegd dan gedaan. Aan de ene kant hoge verwachtingen uitspreken en eisen stellen. Aan de andere kant wil je een kind niet overvragen en faalangstig maken. Dat is soms echt koorddansen!
     
    MamaLe vindt dit leuk.
  5. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik geloof niet dat je kinderen kunt motiveren om beter hun best te doen voordat ze het belang ervan inzien.
    We hebben het over kinderen, een kinderbrein werkt anders.
    Je moet een verrijkingsklas hebben zonder werkboeken (helaas is het onderwijs gericht op werkboeken en invuloefeningen). Een verrijkingsklas vol verwondering en uitdaging is de weg naar succes! Het leren weer leuk maken, zonder nadruk op resultaten en scores.
     
    Syane en suus1983 vinden dit leuk.
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Met alle respect, maar dat je 8-9 haalt op de havo zegt niet meteen dat je vwo had kunnen doen. Dat verschil is zo enorm groot.
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Precies!
     
  8. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Dat doen ze hier dus. Ze kijken veel meer naar het samenwerkingsproces bijvoorbeeld. Dat evalueren ze ook met de kinderen. Ze werken een bepaalde tijd aan een project. De kinderen kiezen samen de thema’s en besluiten samen wat het einddoel wordt. Het plan van aanpak maken ze samen etc etc.
     
    dds vindt dit leuk.
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Klopt, maar als je de rest van het verhaal leest, weet je dat dat niet de enige aanwijzing was. Die cijfers kwamen namelijk tot stand zonder inspanning. Ik had ook al dat advies op de onafhankelijke test op de basisschool. En aanvullend: HBO-opleiding in 3 jaar doorlopen in plaats van 4 en sindsdien ook master behaald. Vandaar mijn mening dat ik de cognitieve capaciteiten wel heb, maar op die leeftijd nog niet de benodigde vaardigheden en motivatie had.

    Overigens voor mij geen ramp, ik zit op mijn plek met de opleidingen die ik heb. En de route is daardoor alleen maar korter geweest. VWO duurt toch een jaartje langer, tenslotte. Maar zoals in dit topic ook al blijkt, zijn er soms kinderen met cognitieve capaciteiten voor VWO die uiteindelijk afglijden naar MAVO. En ik kan voorbeelden noemen die daar uiteindelijk zonder diploma de school verlaten. En dat moet gewoon niet gebeuren. Dan gaat er echt iets mis in het onderwijsproces.
    Voor mijn broer geldt dat hij altijd hoge cijfers haalde op de basisschool. Hij heeft het VWO op zijn sloffen doorlopen en slaagde ook met hoge eindcijfers. Vervolgens liep hij volledig vast op de universiteit, hij had geen studievaardigheden. Wij noemden hem altijd "Mister Last Minute". Jaren kwam hij daarmee weg. Maar op de universiteit niet meer. Sommige mensen leren dan alsnog plannen. Hij ging dingen alleen maar meer voor zich uitschuiven en dingen vermijden. Uiteindelijk, vele jaren later, heeft hij dus na zijn VWO geen enkel diploma meer gehaald. En dat prachtige, slimme brein zit nu taken uit te voeren op MBO-niveau.

    Ik denk dat plusklassen wel degelijk een manier kunnen zijn om dat bij een deel van deze slimme leerlingen te voorkomen. Zorgen dat een kind (weer) plezier heeft in leren. Dat een kind leert doorzetten, omdat hij uitdaging krijgt op niveau. Zaken als plannen en noodzakelijke tussenstappen zetten, leer je alleen maar als de noodzaak ertoe is. Dus niet bij taken die je zonder planning en inspanning ook wel kunt uitvoeren. En dan ook nog eens complimenten krijgen omdat het resultaat zo goed was.
    Dat moet dus bij plusklassen centraal staan. Een goed resultaat na een matige inspanning is namelijk geen compliment waard.
     
    femkes vindt dit leuk.
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat verschilt valt reuze mee. Ik haalde op de Havo zonder iets te doen 6’en en 7’s, daarna VWO gaan doen en met een klein beetje inspanning - ik leerde mezelf toen een beeeetje leren - haalde ik 8’en. (Met diezelfde inspanning had ik op de Havo natuurlijk ook hoger gescoord, maar ik had totaaaal geen motivatie toen, vond het echt vreselijk saai.)

    Maar op de universiteit kreeg ik vakken waarbij ik wel ontdekte dat ik nooit had leren leren; ik was gewend dingen vrijwel meteen op te pikken, maar op de universiteit had ik vakken waar dat niet zo werkte.
     
  11. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.595
    113
    Zo herkenbaar! Ik heb statistiek 5(!!!!!) Keer moeten doen voordat ik het haalde. Domweg omdat ik de stof niet kon leren. Aan een goed geheugen heb je bij statistiek niets als je de stof niet beheerst :D
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Ik vond het wel een groot verschil. Vwo 5 haalde ik met veel moeite een 5 of 6. Havo 5 zonder iets te doen een 10 gemiddeld (wiskunde een 9, 3,9 op Vwo)
     

Deel Deze Pagina