Wanneer werkgever informeren geboorte?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door WhoseMe, 28 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WhoseMe

    WhoseMe Lid

    21 okt 2017
    34
    3
    8
    Vrouw
    Ik kan dit echt nergens vinden. Maar weet iemand of het ergens vaststaat of/wanneer je, jouw werkgever moet informeren dat je baby geboren is?

    --
    En misschien ook een tweede vraag, stel dat je bijv (maar) 1of2 dagen na je officieel uitgerekende datum bevallen bent, worden deze dagen dan ook automatisch bij 'extra' bevallingsverlof gerekend en/of moet je dit dan zelf als extra bevallingsverlof aanvragen?
     
  2. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    1e vraag geen idee. Ik heb altijd een geboorte kaartje gedaan, niet eens gebeld.

    2e vraag ja die dagen komen er vanzelf bij.
     
  3. Anthemis

    Anthemis Lid

    30 aug 2012
    37
    4
    8
    NULL
    NULL
    Vraag 1: Volgens mij is mijn vriend paar dagen na geboorte langs gegaan bij mijn werk met traktatie.
    Bij mijn vriend zijn werk wisten ze het eerder aangezien hij moest bellen dat hij mee moest naar ziekenhuis en niet kwam werken de volgende dag En na de geboorte gebeld dat hij de komende dagen ook niet kwam...

    Volgens mij geen officiële manier waarop je het door moet geven. Traktatie / geboortekaartje / telefoontje/app?

    Vraag 2: nee je hoeft niks extra's aan te vragen, word allemaal voor je berekend.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb mijn direct leidinggevende gewoon de dag na de geboorte gebeld. En het bestuur heeft een geboortekaartje gekregen.
     
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    493
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mijn leidinggevende en directe collega's waren binnen een paar uur al via sms op de hoogte. Later hebben we nog een geboortekaartje verstuurd.

    Mbt de latere bevalling, dat gaat automatisch via de aangifte bij de gemeente. Er is nl een (tijdelijke) koppeling tussen de gemeentelijke administratie en het UWV ivm je bevallingsuitkering. Jij en je werkgever krijgen na een week of 6 bericht van het UWV over de einddatum van je verlof.
    Alleen wanneer je kleintje langer dan een bepaalde periode in het ziekenhuis moet blijven, dan dien je dat zelf aan te vragen.
     
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Bij mij op het werk was je verplicht om binnen twee dagen het door te geven aan personeelszaken, wat ik echt belachelijk vindt. je hebt wel betere dingen om aan te denken lijkt me. En je moest ook een geboortekaartje sturen als een soort van bewijs.
     
  7. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Daar staat niet echt een tijd voor, wel netjes om daar niet te lang mee te wachten.
    Ik had mijn baas+collega's op Facebook dus die zagen het daar en heb uiteraard de kaartje gestuurd.
     
  8. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Ik vind het wel logisch om (iig) je directe collega's en leidinggevende zelf even te informeren. Wij stuurden een paar uur naar de bevalling een appje naar alle mensen die wat verder weg staan (kennissen, bekenden en dus collega's). Daarna hebben ze ook nog een geboortekaartje naar het werk gestuurd.
     
  9. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Ik heb wel eens gelezen dat het binnen 3 werkdagen gemeld moet worden, maar ik weet niet of dat volgens de wet ofzo was of dat dat de regel op mn werk is.
     
  10. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    En als je dat niet doet, wat dan? Doen ze voor altijd alsof je kind niet bestaat :roflmao::roflmao:

    TS ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je de vraag stelt. Wil je het liever niet snel vertellen of zo?

    Hier is ze dinsdagochtend geboren en woensdag ergens in de middag heb ik mijn collega’s en leidinggevende een appje gestuurd.
     
    MLady en julia80 vinden dit leuk.
  11. MLady

    MLady Fanatiek lid

    12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
  12. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik heb met een dag of vijf mijn leidinggevende gebeld dat de baby was geboren. Die dag gingen ook de geboorte kaartjes op de post. Eerder was ik er nog niet echt aan toe eigenlijk.
    Ik heb geen idee of er een officiële termijn voor is, het moet redelijk zijn lijkt me, dus niet na drie weken nog eens of zo. En als ze het laat vinden met een paar dagen kun je altijd zeggen dat je bevalling zwaar Is geweest, of dat nu waar is of niet, dan durft niemand meer wat te zeggen.
     
  13. WhoseMe

    WhoseMe Lid

    21 okt 2017
    34
    3
    8
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties.

    Ja, het staat dus nergens aangegeven. De binnen drie dagen aangeven bij de gemeente, dat wist ik wel en nu dus ook dat dit dan automatisch via het UWV wordt doorgeven. Maar vroeg me gewoon af of daar regels voor zijn voor bij je werkgever. Aan jullie reacties te zien, kan dat de ook nog per werkgever verschillen. (ik kan me niet herinneren of daar iets over in mijn CAO ofzo staat..)

    Maar tuurlijk ben ik wel van plan om mijn direct leidinggevende een appje te sturen binnen een paar dagen, maar het lijkt er bijna op, aan jullie reacties te lezen of een geboortekaartje sturen verwacht/verplicht is.. Ik weet namelijk niet of wij dat van gaan doen.. een appje met een foto lijkt mij toch genoeg?
     
  14. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Dat ligt maar net aan het bedrijf waar je werkt en hoe de verhoudingen zijn denk ik. Waarom zou je geen kaartje willen sturen dan?
     
  15. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    Bij mijn eerste om 22:30 mijn werk nog gebeld.

    Ik werkte op een woonvoorziening voor verstandelijk gehandicapte en mijn collega was nog wakker.
    Die was helemaal enthousiast en de cliënten die nog op waren ook helemaal blij.

    Een Appje of kort belletje is toch zo gebeurd?
     
  16. roundandaround

    roundandaround Niet meer actief

    Ik heb dat dus niet gedaan hé. Een aantal nieuwsgierige/geïnteresseerde collega’s appten hoe het ging heb ik verteld dat ik bevallen ben, maar ik heb verder ook niets openbaar gemaakt of op Facebook gezet. Paar dagen later een kaartje gestuurd naar kantoor, dus iedereen zou op de hoogte kunnen zijn.

    Heb er eigenlijk nooit over nagedacht om leidinggevende persoonlijk op de hoogte te stellen..vraag me ook af of die daar op zit te wachten :D
     
  17. WhoseMe

    WhoseMe Lid

    21 okt 2017
    34
    3
    8
    Vrouw
    De reden om geen kaartje te sturen zijn natuurlijk de kosten. Vooral met de mogelijkheden om te appen/e-mailen e.d. is een kaartje per post sturen, natuurlijk niet nodig, lijkt mij.

    Ja het is natuurlijk wel leuk misschien om zo'n kaartje te maken, maar als je dan ook nog postzegels daarvoor moet kopen en om die reden niet echt van het kaartjes versturen bent. (vooral mijn vriend ziet er niet het nut van in en is erg op het geld)
     
  18. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Doen jullie helemaal geen geboortekaartjes? Want dan zou ik er zeker niet speciaal een maken voor je werkgever.

    Als je wel kaartjes hebt zou ik niet vallen over 1 meer of minder maar ik kan niet in jullie portemonnee kijken.

    Ik had het kaartje ook digitaal en dat heb ik naar een aantal werkgerelateerde contacten gestuurd via de mail. Omdat ik het inderdaad niet nodig vond om hen een fysiek kaartje te sturen. Naar mijn directe collega’s wel een kaartje per post.

    Maar je bepaalt uiteindelijk zelf wat je doet hoor en bent echt niet verplicht om een kaartje te sturen!
     
    Lara123 vindt dit leuk.
  19. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Als je sowieso geen kaartjes doet, zou ik er geen speciaal laten maken. Doe je ze wel, dan zou ik ook je werkgever op de lijst zetten, maar ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken :)
     
  20. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Als je helemaal geen kaartjes stuurt kan ik me voorstellen dat je je werkgever geen kaartje stuurt, maar wanneer je wel aan kaartjes doet zou ik er gewoon 1 extra sturen.
    Bij mijn man zijn werk kreeg je alleen een kraamcadeau wanneer je het geboortekaartje stuurde.
     

Deel Deze Pagina