Recht op uitkering?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Stevell, 23 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stevell

    Stevell Lid

    11 aug 2008
    58
    0
    0
    Hallo,

    Ik heb een vraag!

    Sinds maart dit jaar weet ik dat ik zwanger ben.
    Ik ging toen nog naar school en wilde deze sowieso eerst afmaken.
    In Juni heb ik mijn diploma dan ook gehaald!:D

    Doordat ik dus nog naar school ging, heb ik enkel een baantje gehad als alphahulp. In de zomervakantie heb ik ingevallen op mijn oude stage voor iemand die met zwangerschapsverlof was.

    Maar nu.. nu zitten we in augustus en heb ik als baantje enkel nog maar het alphahulp. Nu 13uur, maar 1 adres valt weg omdat het niet meer nodig zou zijn voor die mensen. Dan blijven er nog 10uren over. Daarnaast valt 1 adres nu voor 6 weken weg omdat zij het huis uitmoeten ivm verbouwing badkamer en gezondheid.

    Tot juni kreeg ik dus ook nog studiefinanciering en het inkomen van het invallen + het inkomen van het alphahulp.
    Nu.. heb ik alleen nog het loon van het alphahulp, dus dit is echt flink achteruit gegaan.

    24 november staat de kleine man gepland! Om nu nog ergens werk te vinden gaat denk ik ni lukken, ik wil wel, maar als ik realistisch ben gaat da nie lukken met mijn dikke toeter.

    Ik woon samen met mijn vriend (koophuis), mijn vriend heeft wel een vaste baan.

    Nu is mijn vraag (hopend dat de situatie helder is)

    Heb ik misschien recht op een uitkering?
    Zo ja, hoe moet ik dat zien te regelen?

    Ik weet het effe allemaal niet meer, en ben bang dat we straks echt iedere cent om moeten draaien.

    Als men kleine jongen er is (na men zwangerschapsverlof) wil ik zeker weer aan het werk gaan voor 20 uur of 24 uur. Ik heb mijn diploma activiteitenbegeleiding gehaald, dus daarin een baan zoeken moet wel lukken.

    Hebben jullie tips voor mij?

    Ik hoor ze graag,

    Veel liefs..
     
  2. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Je hebt recht op een uitkering, op basis van het gemiddelde aantal uren dat je de afgelopen 26 weken hebt gewerkt. Kun je aanvragen bij het UWV, gewoon ff bellen!
     
  3. Stevell

    Stevell Lid

    11 aug 2008
    58
    0
    0
    Ja? Mooi! Dus ik moet daarvoor naar het UWV bellen? Niks naar de gemeente ofzo, of weet ik veel?
    En gaat het dan over het aantal uren wat ik bij de alphahulp gewerkt heb, of sowieso het aantal uren, incl. inval werk enzo?

    Bedankt voor je reactie!:D
     
  4. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Sorry hoor, maar waarom hebben mensen met een partner met een vast inkomen recht op een uitkering. Ik studeer voltijd en heb ook maar 250 euro per maand van de ib-groep en straks helemaal niets meer, ik heb daar toch ook geen recht op? Mensen kunnen toch ook wel enigszins voor zichzelf zorgen?
     
  5. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Omdat je daar nu eenmaal recht op hebt als je werkt en je inkomen wegvalt?
    Mijn man heeft ook een vast inkomen, maar als ik straks na 11 jaar werk opeens geen inkomen meer zou hebben zouden we toch een probleem hebben.
     
  6. Stevell

    Stevell Lid

    11 aug 2008
    58
    0
    0
    Ik snap niet helemaal waarom je zo gefrustreerd reageerd.

    Hoezo heb je dadelijk helemaal niets meer? Je behoudt je studiefinanciering toch, of ben je bijna klaar met je opleiding?

    Het ligt er bij een uitkering volgens mij ook aan hoeveel je partner verdiend en hoeveel de vaste lasten zijn etc. (kan zijn dat ik het mis heb)

    Daarnaast heb ik op internet gelezen dat er verschillende situaties bestaan waarom je wel recht hebt op een uitkering. (bijv. wanneer je minder dan 10uur over houdt bij je werk).

    Verder is het ook niet zo dat ik niet meer wíl werken, maar dat de situatie er hoogstwaarschijnlijk op dit moment niet naar is.
    En toch de vaste lasten betaald moeten worden......

    Wat bedoel je verder met de opmerking; mensen kunnen toch ook enigzins voor zichzelf zorgen?
     
  7. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    ik vind het een rare opmerking hoor ik heb ook recht op een uitkering als mijn werk weg valt het heeft helemaal niets te maken met mijn partner.ik verdien nu een bak geld mijn partner heeft ook genoeg.als mijn loon weg valt heb ik ook recht op een uitkering daar betaal je belasting voor!
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ik zal je uitleggen waarom ze daar recht op heeft: omdat ze tijdens haar werk daarvoor een premie heeft betaald. Die regels zijn er gewoon.

    Dan kan ik toch net zo goed aan jou vragen waarom je recht hebt op studiefinanciering? Je partner werkt toch, kan hij toch betalen? kortom, een beetje een onnadenkende vraag vind ik. Het is toch ook niet zo dat ze niet wil werken, het lukt momenteel alleen even niet meer.
     
  9. Marit80

    Marit80 Actief lid

    10 jul 2006
    220
    7
    18
    Klein 'probleempje' misschien: als alphahulp betaal je naar mijn weten geen WW premie (tenzij je die zelf hebt afgedragen), net zo goed dat je je belasting zelf moet regelen. Rozemarijke klinkt altijd nogal zeker van haar zaak en weet er volgens mij ook het e.e.a van dus ik hoop dat zij gelijk heeft voor je maar ik denk dat het wat minder makkelijk is dan als je een contract bij een werkgever hebt zeg maar.
    Succes ermee.. en laat ff weten hoe of wat, leer ik er ook nog wat van ;).
    groetjes, Marit (werkzaam in de thuiszorg dus... maar niet bij de alphahulpverlening ;))
     
  10. MamaG

    MamaG Fanatiek lid

    24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Heb jij eigenlijk ooit weleens gewerkt? Als jij altijd gewerkt heb en je raakt je baan kwijt, zou je dan ook niet willen dat je het recht hebt op een ww omdat je daar al die jaren voor gewerkt hebt? Ik denk namelijk niet dat jij gaat zeggen van: Nee hoor, laat maar lekker zitten. Ik zorg wel voor mezelf. Dan zou je in ieder geval wel een van de weinige zijn in dit land!

    Mijn contract wordt niet verlengd, dus ik ga ook een uitkering krijgen. En daar ben ik maar al te blij mee, want dat maakt de dingen toch net wat makkelijker. En wat de anderen hier al zeiden, ik heb er recht op! Daar heb ik al die jaren voor gewerkt hoor!
     
  11. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    dat ligt er aan hier krijgen de alpa hulpen via de stichting betaald en die draag ook alles voor ze af
     
  12. Boterkoek

    Boterkoek Bekend lid

    19 apr 2006
    818
    0
    16
    Is het niet zo, dat omdat jullie in een koophuis wonen, je geen uitkering krijgt?
    Ik heb altijd gedacht dat je er dan geen krijgt, dat het UWV dan zegt dat je dan vermogen hebt en je dat eerst op moet maken (oftewel in een huurhuis gaan zitten)? Misschien even informeren bij het UVW waar je recht op hebt.
     
  13. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dames :D er zit nogal een verschil in een WW-uitkering (als je hebt gewerkt en nu geen werk meer hebt) en een Bijstandsuitkering!

    WW-uitkering = een werknemers verzekering. Hiervoor wordt premie afgedragen naar rato van je gewerkte uren/periodes. Valt je werk weg (volledig dan wel gedeeltelijk) dan kun je bij het UWV een WW-uitkering aanvragen ivm onvrijwillige werkloosheid. Hiervoor moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

    Bijstandsuitkering = een algemene verzekering, zoals dat wordt genoemd. Dit wordt opgebracht vanuit de "algemene pot" (betaald oa vanuit belastinginkomsten van de Staat) Hierop heb je (mogelijk) recht als je helemaal niet hebt gewerkt of als bijvoorbeeld je WW-uitkering is "opgebruikt". Hiervoor gelden veel strengere regels. Partner heeft geen/weinig inkomen, of er is helemaal geen partner. Je hebt weinig tot geen eigen geld. Met een eigen wonign kun je wel recht hebben op een bijstandsuitkering, maar dan moet je eerst de "overwaarde" opeten.

    Voor zover de uitleg over de "Uitkeringenspraakverwarring" :)

    Mogelijk heeft TS wel recht op een WW-uitkering, e.e.a. afhankelijk van premie-afdracht etc. Maar zeer waarschijnlijk geen recht op Bijstand, omdat A/ de partner een (goede) baan heeft en derhalve te veel verdient en B/ er is een eigen woning.
     
  14. Minke24

    Minke24 Fanatiek lid

    18 aug 2007
    1.380
    22
    38
    Als jij straks gaat werken dan betaal je ook ww premie en als je dan zonder baan komt te zitten heb je gewoon recht op die uitkering, omdat je ervoor betaald hebt.

    Studiefinanciering is iets waar je niks voor hoeft te doen of te betalen (alleen ingeschreven staan bij een studie), dus dat is iets totaal anders. Zit volkomen logisch in elkaar.
     
  15. Peetje08

    Peetje08 Bekend lid

    30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Stevell,

    Over werkloosheid: Ik neem aan dat je ook als werkzoekend staat ingeschreven bij het CWI? Ik zou daar ook even melden dat je minder uren gaat werken als alfahulp en dat je best nog wel meer uur wilt werken. Ik verwacht dat je namelijk wel een sollicitatieplicht en inschrijfplicht hebt bij het CWI tot je zwangerschapsverlof in gaat. Als je geluk hebt willen ze je ook wel helpen bij het zoeken van aanvullend werk.
    Of je recht hebt op een WW uitkering moet je zelf even uitzoeken (UWV + coordinerende 'werkgever'), maar mogelijk heb je weinig rechten tenzij je vrijwillig verzekerd bent.
    http://www.uwv.nl/particulieren/verzekerd-zijn/vrijwillige-werknemersverzekeringen/Ik_werk_als_alfahulp/index.aspx

    Over zwangerschapsverlof: Ik zou even bij je werkgever nagaan of deze een WAZO voor je kan en gaat aanvragen of dat jezelf een ZEZ uitkering moet aanvragen. Zie ook de website van het UWV:
    http://www.uwv.nl/particulieren/ziek-of-zwanger/zwanger-pas-bevallen/Alfahulp/index.asp


    Merleq,
    Zoals hierboven ook al beschreven zorgen werkenden al voor zichzelf en voor elkaar door premie te betalen voor zwangerschapsverlof (WAZO), werkloosheid (WW), ziekte en arbeidsongeschiktheid (ZW zwangeren enzo, WAO, WIA etc). Ook uitkeringsgerechtigden (WW-ers, WAO-ers etc) vallen hieronder en hebben recht op een zwangerschapsuitkering (WAZO). Zo hoeft de overheid en dus de maatschappij minder vaak bij te springen, zoals je zelf al aangaf het te willen. Werkenden hebben dus een vorm van collectieve verzekering voor werkenden die via de werkgever en/of overheid wordt geregeld, omdat het wegvallen van het volledige inkomen enorme gevolgen kan hebben en wij in Nederland er gelukkig een vrij sociaal systeem op na houden.

    Zelfstandigen en alfahulpen zoals Stevell zijn zelf verantwoordelijk voor hun verzekeringen met uitzondering van de zwangerschap (ivm gezondheidsrisico's en man/vrouw discriminatie). Zij betalen dus ook zelf.

    Scholieren, studenten, bijstandsgerechtigden (en AOW-ers) hebben hun eigen regelingen. Deze worden uit de belastinggelden betaald. Als jij als student arbeidsongeschikt raakt, kun je aankloppen bij het UWV voor een WAJONG uitkering (mits je aan alle voorwaarden voldoet). Verder zul je bij je MBO, HBO of universiteit moeten aankloppen (soms heb je ook voor zwangerschapsverlof recht op een door de instelling betaalde verlenging) en anders bij de gemeente, zoals hierboven beschreven. En ja de gemeente helpt jou om boven het sociaal minimum te komen, zoals hierboven beschreven. Dat is inderdaad anders dan de verzekeringen voor werkende.
     
  16. Stevell

    Stevell Lid

    11 aug 2008
    58
    0
    0
    Hallo,

    bedankt voor al jullie reacties.
    Ik heb echt geen idee hoe het allemaal zit met al die wetjes en regeltjes. Ik bel morgen maar even naar het uwv, leg daar de situatie uit en dan hoor ik het wel.

    Nou is het wel zo dat ik en mijn vriend geen geregistreerd partnerschap hebben of een samenlevingscontract of iets dergelijks. Hij woonde al in dat huis toen ik een relatie met hem kreeg.

    Lastig allemaal zeg met al die wetjes, maar zoals ik al zei zal ik morgen wel eens bellen.
    De ene zegt dit, de ander zegt dat en een ander weer iets anders haha! :D

    Jullie horen het nog van me,
    Veel liefs, Stevie
     
  17. roshi

    roshi VIP lid

    8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    Hey meis, weet je al meer?

    Je bedoelt het vast anders maar het staat er echt heel raar... zoals je al zegt heb jij MAAR 250 per maand maar ik bijv heb er het 7dubbele. Hier is ons huis etc ook naar. Zou niet echt fijn zijn als we voor 16weken (zwangerschap + bevallingverlof) zoveel geld niet zouden ontvangen en het alleen op het salaris van m'n mannetje moet doen, ik denk dat dan het aantal mensen die graag een kindje willen drastich terug zou lopen omdat mensen anders hun lasten niet meer kunnen betalen. Hoop dat je m'n uitleg een beetje begrijpt.
     
  18. Marit80

    Marit80 Actief lid

    10 jul 2006
    220
    7
    18
    Ik denk dat MerleQ het hier niet over de WAZO (zwangerschaps) uitkeringen heeft maar over bijstandsuitkeringen: er komen hier regelmatig vragen voorbij van dames die willen stoppen met werken omdat er een kindje komt en zich dan afvragen waar ze een uitkering kunnen aanvragen terwijl ze wel een werkende partner hebben EN er zelf voor kiezen hun baan op te geven.. Ik ben het met MerleQ eens dat die meiden er zelf voor kiezen en dan niet ergens een potje geld vandaan moeten krijgen. Anders is het verhaal als je ontslagen wordt oid, maar dan hebben we het over een WW uitkering en uiteraard vind ik dat je daar wel recht op hebt als je al jaren premies afdraagt.

    groetjes, Marit
     
  19. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    Alleen bij complicaties. Bijvoorbeeld HELLpP of ziekte na de zwangerschap ( depressie) anders heb je als student helemaal geen recht op verlof. Dan moet je zelf maar 4 maanden langer over de studie doen.
     
  20. roshi

    roshi VIP lid

    8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    als ze dat inderdaad bedoel ben ik het ook met haar eens! MarleQ vertel nou eens wat je bedoel :) ;)
     

Deel Deze Pagina