Wasbare luiers - stinken?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door ConflictDiamond, 18 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ConflictDiamond

    ConflictDiamond Bekend lid

    31 aug 2016
    516
    671
    93
    Vraagje voor degenen met ervaring met wasbare luiers:

    Laatst zat ik vol enthousiasme te vertellen dat ik denk aan wasbare luiers voor ons kindje straks, waarop de vriendin aan wie ik dat vertelde dus begon over kennissen van haar die wasbare luiers gebruikten. Ze vertelde dat alles daar in huis dus een beetje naar urine bleef ruiken, zowel de luiers als de rest van de was. Zij zei dus dat je bij hun in huis kon ruiken dat ze daar wasbare luiers gebruikten omdat ook het huis en de eigen kleding van de ouders daar dus naar roken.

    Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

    Ik ben van plan om een luieremmer met wasnet te gebruiken en daar de gebruikte luiers in te doen (eventueel na uitspoelen als ze heel vies zijn) en dan eens per twee dagen gewoon een volle wasmachine met alleen luiers te draaien. Over de billendoekjes e.d. ben ik nog niet helemaal uit.
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  2. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik heb ze bij de eerste een tijdje gebruikt (nogal laat mee begonnen), maar geen -klachten over- plaslucht gehad hier hoor. Hangt er misschien helemaal vanaf hoe vaak je wast, hoe je de vieze luiers bewaart enz. En ik deed de luiers wel apart in een 'luierwas', met enkel andere luiers. Niet mijn eigen kleren er bij in ofzo.
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  3. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Sommigen bewaren de luiers in een open emmer. Ja dan zal je misschien wat meer ruiken.
    Ik hoor juist dat gewone wegwerp luiers sneller stinken.
    Verder was je de luiers vaak apart. Maar ik weet niet hoe hun wasroutine is. Je moet eerst een voorwas draaien met biotex en daarna draai je de luiers op eennormale was met wasmiddel voor de bonte was. Geen ecologisch/biologisch waspoeder, dan maakt niet goed schoon.

    Er is trouwens een fb groep over wasbare luiers.
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier wasbare luiers gehad, ze gingen in een afgesloten emmer en ik waste ze om de dag - apart van de andere was, op 60graden altijd. Met extra spoelen. Puur wasmiddel van de AH, dus geen parfums ed. Rook hier nooit naar urine ofzo hoor! Wegwerp gooide ik juist nooit binnen in de prullenbak, maar in de schuur, dat rook ik altijd - chemisch luchtje plus urine.
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  5. ConflictDiamond

    ConflictDiamond Bekend lid

    31 aug 2016
    516
    671
    93
    Ah leuk die ga ik even opzoeken! Tnx voor de tip!
     
  6. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ken meerdere mensen die wasbaar gebruiken maar dat heb ik nog nooit gehoord. Misschien wassen de ouders de luiers niet goed genoeg (altijd een kort programma bijvoorbeeld of te volle wasmachine), zijn ze wat laks met verschonen of laten ze het te lang liggen.
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  7. ConflictDiamond

    ConflictDiamond Bekend lid

    31 aug 2016
    516
    671
    93
    Ik had het ook nog nooit gehoord, dus vandaar dat ik het eens even navraag. Ik kan me ook slecht voorstellen dat als je je luiers gewoon goed wast met het goede wasmiddel op 60 graden dat het dan nog stinkt. Ik kan alleen op de website van Kaatje Katoen bijvoorbeeld niet terugvinden op hoeveel graden ze gewassen mogen worden, dat zal wel wisselen per product ofzo. Ik denk dat ik binnenkort eens een afspraak maak met een consulent.
     
  8. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Er zijn veel meer aanbieders dan kaatje katoen. Bijvoorbeeld nappy's, lieve luiers etc.
    Kijk eens op de website wasbare luierwereld. Dat is een algemene site.
    Je kan ook bij diverse bedrijven huren voor een paar weken.
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  9. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Hier al een jaar wasbare luiers en je ruikt hier in huis niks. De afvalemmer met wasnet stinkt weleens maar dat was met wegwerp echt veel erger.

    Mijn ervaring is dat mensen altijd wel iets erover te zeggen hebben. Om voor zichzelf goed te praten dat ze zelf nooit de moeite hebben genomen om wasbaar te proberen.
     
    Kaktus en ConflictDiamond vinden dit leuk.
  10. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik vind een huis met wegwerp en evt zwitsal doekjes erger meuren ;)

    Maar; niemand hier ruikt t. Een vriend van mn man zat laatst letterlijk een meter naast de luieremmer, en hij rook niks (gevraagd)
    Ik heb boven en beneden een emmer welke ik af kan sluiten. Ik was elke vier dagen.
    Je ruikt niks in huis. Na het wassen ruiken de luiers fris. En in onze kledig ruikt je het al helemaal.niet.

    Dat zijn altijd zulke leuke bangmaak verhalen van mensen die niet weten hoe het zit. Die mensen denken ook dat je tot je oksels in de kaka zit, ook niet waar ;)

    Ik.gebruik nu bijna 1.5 jaar wasbaar, met enorme tevredenheid. Ons tweede kindje draagt straks als hij of zij geboren is ook wasbaar. Ik draag zelf zelfs ook wasbaar ;)
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  11. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Wassen heeft iedereen zn eigen voor.
    Beste is eerst een rondje koud spoelen (ontlasting restjes en urine eruit) en als ze 'schoon' zijn een ronde warm.

    Ik was zo;
    30 graden dagelijkse was, extra spoelen en extra pompen (duurt 1.26 uur) met blauwe biotex.
    Daarna
    60 graden babykleding was, extra spoelen en extra pompen (duurt 2.26) met kleur poeder van de lidl gedoseerd voor mijn waterhardheid en vuile kleding.

    Ik heb anavy (wasbaarwonderland) mother ease, zowel all in one als tweedelig (lieveluiers.nl) en blueberry all in one (lieve luiers.nl) overbroekjes van mother ease voor de nacht en blueberry voor overdag (beide lieveluiers)

    Mn eerste bestelling ooit deels bij kaatje katoen (en die twee hierboven) gedaan en dat waren echt slechte luiers. Totsbots waren het. Raad ze niet aan.

    Beste is tweedelig, qua veiligheid op lekken.

    Wasbaarwonderland en lieveluiers zie ik als onwijs fijne webshops. Alle vragen kun je stellen en ze helpen je onwijs goed.

    Succes
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  12. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Valt allemaal wel mee. Ik waste 2x per week een luierwas op 60 graden en deed er een 90graden witte was achteraan. (Handdoeken en beddengoed) dan blijft er niks qua luchtjes achter in de machine.
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  13. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Een goede wasroutine is echt essentieel bij wasbare luiers.
    Als je residu opbouw hebt kan ik mij.voorstellen dat ook ander wasgoed de geur overneemt.
    Wij hebben al vijf jaar wasbare luiers in gebruik maar dat ruik je echt niet.

    Koud voorwassen en geen eco wasprogramma gebruiken waarbij op water wordt bezuinigd.
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  14. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.404
    362
    83
    Zuid-Holland
    Ik gebruik ze thuis voor mijn peuter en het stinkt juist minder. Alleen de gebruikte luiers in de (open) emmer stinken na een paar dagen, maar niet zo erg als de gesloten emmer met wegwerp. Ik was maar 1x in de 4 tot 5 dagen, omdat we buitenshuis nog even wegwerp gebruiken.
    Met een goede wasroutine, eerst koud voorspoelen en daarna 60 graden programma, ruiken ze weer helemaal fris.

    Wasbare billendoekjes gebruik ik alleen bij urine, erg handig want die gooi je dan meteen in de vieze luier. Bij ontlasting gebruik ik eerst toiletpapier en daarna wegwerp, de peuterpoep is hier best hardnekkig ;)
     
    Fuddey en ConflictDiamond vinden dit leuk.
  15. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Hier ook wasbare luiers en ik had eerst geen goede wasroutine en heb ik wel eens wat geroken ja.
    Toen luiers gestript en de hardheid van mijn water gemeten (mbv iemand die wist hoe dat moest, veel ervan af weet) en ander wasmiddel (Ariel, geen eco wasmiddel, das niet sterk genoeg).
    Nu nooit meer problemen gehad, altijd enerzijds fris.
    Ik gebruik inlegvellen en gooit de poep apart weg in een zakje, in een emmer buiten. Als het nodig is spoel ik ze uit met de douchekop boven de wc en hang ze buiten te drogen. Mijn man wil geen natte luiers in de emmer, bang voor schimmel. Dus we hangen alles op een rekje, dan droog in de emmer. De emmer staat buiten op ons terras. En ik was ongeveer om de drie dagen.
    Billendoekjes maak ik van keukenrol en kokosolie. Heb ook wasbare maar de gebruik ik soms voor plas, maar meestal als snoetenpoetser.
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  16. Salvatore

    Salvatore Fanatiek lid

    3 jan 2018
    1.008
    818
    113
    Vrouw
    Een dorpje bij Utrecht
    Ik maak even gebruik van deze post.
    Ik vertelde pas aan mijn ouders dat ik erover nadenk om wasbaar te gaan gebruiken. En mijn moeder is bang voor uitslag doordat ze naar haar idee natter blijven dan een wegwerpluier. Hebben jullie die ervaring?
     
  17. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wegwerpluiers bestaan relatief kort... daarvoor zijn hele volksstammen groot geworden in wasbare katoenen luiers. Jijzelf misschien ook wel.

    Hier een peuter en baby in wasbaar en beiden zonder uitslag...
     
    Salvatore vindt dit leuk.
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier juist geen uitslag met wasbaar, met wegwerp wel.
     
    Salvatore vindt dit leuk.
  19. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik hoor alleen maar verhalen over juist minder uitslag. En afhankelijk wat je kiest qua inlegger/luier valt nattigheid mee. Met extra inleggers kan je bij boosten. Is ook afhankelijk wat voor plasser, groot of klein, je hebt. Plus om de 3-4 uur verschonen. Of eerder bij een grote plasser.

    Hier zie je de verschillende systemen, maar ook het absorptievermogen https://www.nappys.nl/luierkeuzehulp
     
    Salvatore vindt dit leuk.
  20. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Idem. Was de reden dat mijn vent ook fan werd.
     

Deel Deze Pagina