Wasbare luiers - stinken?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door ConflictDiamond, 18 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wat betreft het bewaren en stinken van de luiers: ik heb een metalen emmer (filur) van Ikea. Die staat in de badkamer en zonder het deksel. Dan ruik je niets... echt niet. Juist met het deksel erop gaat het broeien en komt er een afschuwelijke walm uit de emmer als je het deksel even licht.
    De luiers gooi ik er gewoon ongespoeld in. Tenzij er veel peuterpoep naast het inlegvel gekomen is, dan spoel ik het ergste er even af met de douchekop boven het toilet.

    Ik was 2-3 x per week, een baby en peuter in wasbaar. Is de emmer erg vol, dan heb ik een 2/3 gevulde trommel.

    Je wasroutine is erg belangrijk in het voorkomen van luchtjes in je luiers. Je kunt op www.theclothdiaperfiles.nl precies lezen hoe je het best je luiers wast en welk wasmiddel er geschikt voor is.
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  2. ConflictDiamond

    ConflictDiamond Bekend lid

    31 aug 2016
    516
    671
    93
    Tnx allemaal voor alle informatie. Ook voor die luierkeuzehulp, daar ga ik eens even naar kijken. Ik had al wel gekeken op bijvoorbeeld die wasbarewereld maar er staat daar zoveel informatie dat ik het dus ingewikkeld vind om te weten waar ik moet beginnen hihi.

    Ben inmiddels ook lid geworden van de fb-groep en ik zag dat er op fb ook een tweedehandsluierpagina is. Dus ik ga nog even verder snuffelen en kijken. Gelukkig heb ik nog even :)
     
    Bubblez vindt dit leuk.
  3. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Het leuke van de FB Luiermarkt is dat je voor weinig verschillende systemen kunt proberen.
    Evt. kun je ook huren in de eerste periode, dan kun je ook verschillende systemen uitproberen en doe je geen miskoop.
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  4. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Dan wast die kennis ook niet goed. Ik heb wasbare luiers geprobeerd maar het was echt niets voor mij. Teveel gedoe. Met plas is dat nog niet zo'n probleem. Maar poep vond ik echt smerig. Een wegwerp vouw je dicht en gooi je in de container. Een wasbare luier moet je echt gaan schoonschrobben brrr Ik had wel een inlegvel. Maar er komt natuurlijk nog genoeg langs. En dan inweken in zo'n emmer met sop. Je gooit natuurlijk geen luier met veel poep(resten) nog in een luieremmer of zo in de was..

    Ik waste (vanzelfsprekend) de luiers altijd apart van mijn andere was. En daarnaast voorspoelen, extra lang progamma op hoge temperaturen ( Maar dan moet je dus of lang wachten tot je een beetje een trommel vol hebt (waardoor het gaat stinken) OF je wast vaker met een bijna lege trommel (wat ook niet goed is voor het milieu).
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb nooit staan schrobben hoor, gewoon emmer, luier erboven, douchekop erop, emmer leeg kiepen in de wc, klaar.
    In een sopje laten weken ook nooit gedaan.
     
  6. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Met schrobben bedoel ik ook dat je dus toch aan het prutsen bent met de douchekop of boven de wc. Of met doekjes etc om poepresten uit de luier te krijgen voor die in de was of waszak gaat. Met plas of een harde drol (als je op tijd bent) geen probleem. Maar anders vond ik het een vies gedoe. Zeker als je elders bent en je de wasbare luier mee moet nemen in zo'n speciale zak (en dan thuis mee aan de slag kunt). Brr
     
  7. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Voorspoelen: Ja, maar daarna geen extra lang programma op hoge temperaturen. Een gewoon katoenprogramma op 60 graden. Zonder extra water etc.
    De meeste poep komt op het inlegvel en kun je dus zo wegdoen. Als ik geen zin heb om een luier waar toch poep op is gekomen even met de douchekop af te spoelen gooi ik 'm in de wasmachine en laat ik die even spoelen en centrifugeren.
    Voor de fabricage van een wegwerpluier is 30 liter water nodig.... Dan kun je dus heel wat wassen draaien met wasbare luiers om dat in te halen, als dat al lukt...

    Met alleen mijn peuter in wasbaar deed ik eerst de luiers voor wassen op een kort en koud programma en deed ik er daarna de gewone 60 gradenwas bij, handdoeken, ondergoed enzo. Toch een volle trommel dus!

    Nu met mijn baby erbij heb ik 2-3x per week een volle trommel luiers.
     
  8. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Zo niet herkenbaar. Ik doe alle luiers in de wasmachine. Gelekte poep of niet. Ik ben ook een normaal mens en vind poep ook gewoon vies. In zo'n wetbag hoef je er ook niet mee aan de slag. Rits open en in de was. Klaar. De wasmachine maakt hier echt alles prima schoon.
     
    Elinetjeee vindt dit leuk.
  9. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier ook geen geurtjes met wasbare luiers. Open emmer (zonder water) staat naast de commode en je ruikt echt niets. Ik vind juist wegwerp luiers echt vies stinken :p.
    Nu nummer 2 in de wasbare luiers en met dreumespoep moet je inderdaad af en toe wel even met de douchekop spoelen en heel soms met de hand schrobben voor ze in de machine gaan, maar vies vond ik dat nooit. Nu met baby in de luiers ga ik de borstvoedingspoep er niet apart uitspoelen, gaat gewoon zo in de machine en nooit gemerkt dat de machine daar vies van werd. Luiers komen prachtig schoon uit de machine.
    Met uitjes was het ook nooit een probleem om wasbaar mee te nemen. Gewoon een plastic tas voor de vieze luiers en die bij thuiskomst in de emmer kieperen.

    Luieruitslag juist minder last van bij wasbaar. Soms doen opa en oma voor het gemak een wegwerp om en geheid dat er daarna luieruitslag is (ongeacht welk merk wegwerp).

    Nu met nummer twee in de wasbare luiers ga je het verschil in kosten echt merken :). Nu wordt het nog leuker :).
     
  10. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Hier dus ook. Poep wat naast t inlegvel zit pluk ik er wat af en de rest mik ik zo hup droog in de luieremmer. Ik ga echt niet zitten spoelen en frutten.

    Luiers zijn al anderhalf jaar perfect schoon en mn overige was ook.
     
  11. Happy91

    Happy91 Bekend lid

    4 aug 2014
    908
    247
    43
    Helemaal geen stank hier met wasbare luiers. We gebruiken ze al ruim 1,5 jaar en straks met baby 2 erbij x2.

    Ik vind wegwerp luiers juist enorm stinken!!

    Mijn zoontje heeft de eerste 8 weken van zijn leven zijn billen helemaal kapot gehad (toen gebruikten we nog geen wasbaar). Helemaal niets hielp, geen enkel cremepje o.i.d.
    Toen zijn we overgestapt op wasbaar en binnen 2 dagen waren zijn billen weer heel, binnen 5 dagen niets meer te zien.
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  12. Bloemetje26

    Bloemetje26 Actief lid

    14 mei 2015
    133
    12
    18
    Wij gebruiken voor beide kindjes de bamboozle luiers (4 tot 16 kilo) van totsbots met overbroekjes van popolini (de overbroekjes van totsbots zelf gingen bij ons lekken en die van popolini niet). Voor mijn dochter leg ik er een fleece inlegdoekje in (heerlijk droog en zacht). De borstvoedingspoep spoel ik niet uit. Alles gaat zo de luieremmer in (met wasnet). Mijn zoon is bijna 2 en heeft nogal kledderpoep om het maar even lekker uit te drukken. Ik heb daarom voor hem een papieren inlegvel zodat ik die door de wc kan spoelen als hij heeft gepoept. Als er nog veel poep naast de luier zit spoel ik die wel om onder de kraan en daarna gaat het ook de luieremmer in. Deksel dicht en je ruikt het niet hoor. Wegwerpluiers in een luieremmer stinken echt veeeel erger. Ik was 1 keer in de 3 dagen op 60 graden. Lang programma met voor was met ariel waspoeder. Wij hebben verschillende waspoeders en programma's geprobeerd en op deze manier komen ze er bij ons lekker ruikend uit :) ik kan je trouwens als billendoekjes cheeky wipes heel erg aanbevelen. Je moet het maar even opzoeken maar je hebt een box voor schone doekjes en een box voor vieze doekjes waar al een wasnetje inzit. Door de essentiële oliën blijft alles fris ruiken en je kunt ze gewoon meewassen met de luiers. Als mijn zoon erg heeft gepoept haal ik het ergste weg met een wcpapiertje en dat spoel ik door de wc. Daarna ga ik gewoon verder met een cheeky wipe en ze komen brandschoon de was uit. Wij hebben een box met de witte katoenen doekjes als billendoekjes op de commode staan en ook nog een box met gekleurde doekjes in de keuken als snoetenpoetsers. Echt onmisbaar bij ons in huis en zo ontzettend handig!
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  13. ConflictDiamond

    ConflictDiamond Bekend lid

    31 aug 2016
    516
    671
    93
    Tnx voor alle tips en ervaringsverhalen, ben ik echt erg blij mee! Ben inmiddels helemaal overtuigd dat ik gewoon op wasbaar wil en inmiddels is mijn vriend ook steeds enthousiaster aan het worden :) Die cheeky wipes ga ik ook nog even opzoeken, klinken goed!
     
  14. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Ik ben van de generatie dat er nét pampers bestonden. Mijn moeder had voor mij al kinderen en die moesten nog in de katoenen luiers. Mijn moeder was heel blij dat toen ik geboren werd er pampers bestonden, hoefde ze geen luiers meer te wassen.

    Maar ik was allergisch voor wegwerpluiers, kreeg heel erge luieruitslag er van. Dus moest mijn moeder alsnog aan de katoenen luiers en wassen :p

    Uiteraard waren de pampers nog niet zo goed als nu, maar vond het wel leuk om dit even te schrijven.
     
    Salvatore vindt dit leuk.
  15. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    De katoenen luiers waren toen ook niet zo goed als die van nu...
     
    Salvatore vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina