Wat aanschaffen voor borstvoeding/flesvoeding?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Nanoe2, 24 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Wil straks gaan proberen om borstvoeding te gaan geven.
    Maar wil niet teveel gedoe als het niet lukt, dan wordt het gewoon flesvoeding.
    Daarnaast wil ik na ong 8 weken borstvoeding gaan afbouwen, zodat ons kleintje straks uit de fles drinkt als ik weer ga werken. (Wil absoluut niet kolven op mn werk).

    Wat moet je in huis hebben?
    Heb echt geen flauw idee namelijk.
    En is het verstandig om alvast iets aan te schaffen voor flesvoeding?
    Zo ja, wat?
     
  2. Hinti

    Hinti Fanatiek lid

    29 dec 2015
    1.463
    207
    63
    Vrouw
    Ik lees even mee..
     
  3. Vita Rose

    Vita Rose Fanatiek lid

    6 aug 2015
    1.047
    34
    48
    Vrouw
    #3 Vita Rose, 24 apr 2017
    Laatst bewerkt: 24 apr 2017
    Ik wil ook graag beginnen met bv en dit afbouwen als ik weer moet werken. Voor nu heb ik de twee flessen uit de zwangerschapsdozen. Ik heb een handkolf van Avent via mp aangeschaft ( en ook alvast een tube bepanthen gekocht voor eventuele kloofjes ). Verder staat er al een pak voeding klaar mocht de bv helemaal niet lukken.
    Ook heb ik een magnetronsterilisator van een vriendin geleend voor flesjes/speentjes/borstkolf
    Ik koop verder nog niet meer flessen. Mocht de kleine niet fijn willen drinken uit die van Avent dan kan ik rustig kijken welke dan wel ( mijn vorige kinderen dronken bijvoorbeeld beter uit Difrax. ) En als de flessen wel goed bevallen heb ik er snel genoeg meer aangeschaft.
     
  4. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    De eerste twee hebben vanaf de geboorte flesvoeding gehad. Toen had ik zo'n 6 flesjes in huis van Avent Natural (3 kleintjes en 3 grote) een poedertoren en een flessenborstel.

    De derde heeft de eerste die maanden borstvoeding gehad. Toen heb ik een kolfapparaat aangeschaft (Medela, dubbel & elektrisch), zakjes om de melk mee in te vriezen en ook de flesjes van Avent Natural. Ook had ik zoogcompressen.
     
  5. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Magnetronsteralisator vind ik trouwens totaal overbodig, nooit gehad en nooit gemist. Ik spoelde ze gewoon om onder de quooker en om de zoveel dagen kookte ik alles uit de eerste paar weken.
     
  6. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Mijn jongste heeft 1 jaar bv gehad. Ik had al een kolf met 4 flesjes. Verder heb ik niets aangeschaft daarvoor. Er zat een Avent flesje in een zwangerdoos, die heb ik gebruikt.
    Verder een pak pads en een tube purelan. Dat was het wel zo`n beetje.

    Oh ja, een magnetronsterilisator had ik ook al, ik vond het een superhandig ding!
     
  7. Louloute

    Louloute Niet meer actief

    Bv:
    Zoogcompressen
    Tepelcreme (of lanoline) lansinoh vond ik wel fijn
    Voedingskussen
    Voedingsbh
    Ik zou in jouw geval niet investeren in een kolf. :)

    Fv:
    Flesjes zou ik niet teveel halen. Je hebt er sowieso een in zwanger dozen die kun je als eerste uittesten.
    Hier vonden we dr Brown flessen het fijnst. Een daarvan cadeau gehad en de rest bijgekocht toen het nodig bleek.
    Doos fv
    Flessenborstel
    Poederdoosje

    Magnetrosterilisator heb ik nooit gehad, steriliseren hoeft niet meer, ik heb het ook nooit gedaan! :)
    Flessenwarmer is ook niet nodig als je fv geeft, ik vond het wel handig om gekolfde (bevroren) melk mee op te warmen.
     
  8. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik geef nu voor de 2e keer bv. Wel beide keren moeten bijvoeden in de kraamweek. Wat ik handig vind is: zoogcompressen, voedings bh, voedingstopjes van hm, flesje (gewoon uit een van de dozen, al vond ik de avent verschrikkelijk dus heb deze keer direct dr Brown gekocht), proefpakket nutrilon, flessenborstel en magnetron sterilisator (heb er toen een van 2,50 bij kruidvat gekocht). Kolf zou ik niet aanschaffen, mocht je die toch nodig hebben voor de productie dan kan je altijd 1 huren, of als het zo lekker loopt dat je toch wilt gaan kolven op het werk nog later aanschaffen.
     
  9. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    O en voedingskussen is ideaal bij zowel bv, fv en om de baby lekker bij bezoek te leggen.
     
  10. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Dank voor de reacties, hier kan ik wel wat mee :)

    Heb het meeste al in huis, omdat het in de pakketten zat, dus dat scheelt.
    Wil een kolf idd niet gaan aanschaffen, mocht dit wel fijn zijn dan kan dat altijd nog.
    Heb met heel veel ook zoiets van, het is zo aangeschaft.
    Hoop dat borstvoeding gewoon lukt, lijkt me eeg fijn.
     
  11. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier 2 voedingsbhs, voedingstopjes, voedingskussen ( had ik al om mee te slapen) en pads.
     
  12. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Mijn zoontje kreeg de eerste dagen wat extra melk en ik had daarvoor zo'n grote bus poeder maar die zijn na openen maar 4 weken houdbaar. Je hebt ook van die kleine verpakkingen voor ik meen 100 ml per stuk, ik ga er nu daar een aantal van halen ipv een hele bus.
     
  13. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Ik zou in ieder geval zoogcompressen kopen (je kunt ook lekken zonder bv te geven), een paar flesjes, een pak flesvoeding (altijd handig om achter de hand te hebben), een voedingstoren en een voedingsbh verder is bephanten altijd handig om te hebben (voor kloven maar ook voor de baby). Tegenwoordig hoef je alleen nieuwe flessen even te steriliseren. Dat kan gewoon in kokend water (kan de kraamzorg voor je doen). Zo'n ding voor de magnetron is echt niet nodig. Flesjes maak je na gebruik direct schoon en ze mogen in de vaatwasser.

    Verder kan je ook proberen om voeding te blijven geven op je werk zonder te kolven he. Er zijn genoeg voorbeelden van vrouwen die borst en flesvoeding combineren zonder te kolven.
     
  14. Jedine

    Jedine Bekend lid

    2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Kolf kun je indien nodig ook huren bij kraamburo, vk of thuiszorgwinkel. Zeker niet aanschaffen

    Kunstvoeding (klein pakje) vast in huis halen mocht je moeten bij voeden

    En de rest wat hierboven genoemd is. Flesjes is idd persoonlijk, ik vind difrax erg fijn. Hier was toen dr brown geen succes
     
  15. Lovely123

    Lovely123 Fanatiek lid

    28 nov 2013
    1.248
    224
    63
    Leiden
    Bij mijn vorige zwangerschappen en nu weer heb ik alleen het gratis flesje van Avent uit de zwangerschaps box.
    Flesvoeding heb ik niet in huis (is zo gehaald mocht het nodig zijn, Albert Heijn is hier zelfs op zondag tot 22 uur open).
    Ik ga er dan ook weer van uit dat de borstvoeding gewoon lukt, en ga ik ook mijn best voor doen.
    Wat ik wel in huis haal zijn zoogkompressen en van die zachte voedings bh's/tops zijn ook heel fijn om in te slapen als je bv geeft.
    Kolf heb ik bij de eerste gehuurd bij de thuiszorg winkel, bij de tweede zelf 1 van Medela aangeschaft.
    Die zou ik inderdaad niet van te voren aanschaffen
     
  16. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Gelpads tegen tepelkloven. Hielpen hier veel beter dan purelan en Bepanthen.
     
  17. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je van plan bent met borstvoeding te beginnen dan hoef je in principe eigenlijk alleen maar zoogcompressen aan te schaffen. Maar die heb je ook nodig als je niet zelf voedt, want lekkage en stuwing heeft elke moeder in de kraamweek.

    Als je niet op je werk wilt kolven dan hoef je natuurlijk alleen maar de voedingen die onder werktijd vallen af te bouwen. Als je zelf voedt dan mag je 25% van je werktijd besteden aan het voeden van je kind. Dat hoeft niet persé d.m.v. kolven. Je mag ook later beginnen en/of eerder weg zodat je je kind life kunt voeden. Je mag ook onder werktijd naar je kind om te voeden of je kind naar je toe laten brengen, maar vaak werkt dat niet echt handig. Als je gebruik maakt van je voedrecht dan heb je een werkdag van 6 uur i.p.v. 8 uur. Dat betekent dat je meestal maar 1 of 2 voedingen hoeft af te bouwen en te vervangen door een fles.
     
  18. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    NB je kunt beter geen kunstvoeding 'voor de zekerheid' in huis halen. De kans dat je borstvoeding mislukt is dan namelijk veel groter. Als je kind bijvoeding nodig heeft in de kraamweek, dan heeft de vk vaak een reservepakje in de auto. Of je stuurt je partner naar de winkel.
     
  19. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Gewoon altijd een pak Nutrilon 1 en een flesje in huis hebben. Stel dat je 's nachts (omdat het echt niet zou lukken of je wil stoppen) toch over zou gaan op kV dan heb je het tenminste in huis. Dan zijn de winkels niet open. Je kan het altijd nog weggeven aan iemand anders, mocht je het nooit gebruiken.
     
  20. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Mijn vk had geen nutrilon voor me bij d'r voor het geval er bijvoeding nodig was hoor... we hebben de tweede nacht heel de nacht met een jankend kind gezeten en dachten dat hij last had van krampjes. Volgende ochtend kwam de kraamhulp en ze zei dat hij gewoon honger had. Was blij de nutrilon in huis te hebben op dat moment. Verder ging de borstvoeding helemaal goed. Het hebben van een back up pakje heeft daar wat mij betreft geen invloed op.
     

Deel Deze Pagina