Vraag over grootte baby + bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door MamaKitty, 25 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaKitty

    MamaKitty VIP lid

    26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Beste verloskunige(n),

    Zoals eerder vermeld was mijn dochter lekker groot bij de bevalling (40+4), ze woog 4400gr en was 51cm lang.

    Doordat ze zo groot was heb ik tijdens mijn bevalling een enorme klap op mijn bekken gekregen en kon ik mij na de bevalling een aantal dagen (bijna een week!) niet omdraaien in bed of zelfs maar mijn bed uitkomen.
    Mijn vriend en de kraamhulp tilden mij van bed of draaiden mij om. :cry:
    Ook kon ik dus de eerste dagen vrijwel niets met mijn dochtertje doen. Ik kon haar niet zelf in bad doen, niets.
    Ik kon/mocht enkel in bed blijven en af en toe werd ik eraf getilt om op de po gezet te worden of werd ik in de douche gezet, terwijk ik dan op een tuinstoel zat, werd ik gewassen......

    Mijn dochter is nu 4 en nog steeds heb ik erge last van mijn bekken.
    In het begin toen ze net geboren was, kon ik de 1e 2 jaar niet langer lopen dan 15min - 30min en als ik dan niet snel ging liggen verging ik van de pijn.
    Met fysio ben ik wat verder gekomen, maar ook die kon niet alles goed verhelpen helaas. Vandaar dat ik er nu nog last van heb.

    Nu ben ik weer zwanger (13w) en ik heb sinds 2 weken alweer last van mijn bekken. Als ik lang op 1 zij lig, voel ik dat mijn bekken "verschoven" zijn, kan ik zowat de trap niet af en kan ik wel janken van de pijn. Wat langer lopen zit er al niet meer in.

    Ik ga terug naar mijn fysio die mij toendertijd best goed geholpen heeft na mijn bevalling, MAAR nu de vraag:
    Ik heb dus grote kans (zeiden jullie en ook mijn eigen vk) op weer een grote baby, maar straks krijg ik misschien weer zo'n klap op mijn bekken. Ik vraag me af of ik dat wel ga trekken.......ik bedoel ik heb er nog steeds goed last van en nu sinds een paar weken steeds meer weer.....
    Ik ben er serieus bang voor dat dat gewoon niet goed gaat en dat ik voor de rest van mijn leven een groot probleem heb, terwijl ik dus 2 kids heb om voor te zorgen.
    Wat kan ik hiermee doen?

    De vk heeft al gezegd dat ze aan het eind van mijn zwangerschap een groeiecho wil doen om te kijken of ik weer een grote baby krijg, maar wat dan? Stel dat ik weer zo'n halve peuter ;) krijg? Ik wil namelijk straks wel normaal voor mijn kindjes kunnen zorgen en ook met ze kunnen fietsen of wandelen...ik wil niet weer jaren pijn leiden...
    Wat kunnen ze hiermee?
    Inleiden op tijd zodat hij/zij niet te groot is of een keizersnee? Ja ik noem maar wat hoor.
    Bedankt alvast voor jullie antwoord!

    *ook zitten doet me al veel pijn.......*
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Kitty,

    voor je bekken is het verstandig om nu al onder behandelingvan de fysio te gaan en te blijven. Verder veel bewegen op geleide van de pijn (dus niet alleen maar zitten of liggen).D eklachten van de vorige bevalling hoeven niet per se te komen door de grootte van het kind, dat kan ook door de hormonale toestand waar jouw bekken extreem op gereageerd heeft, dus zelfs al was jouw baby 3500 gram geweest, dan had je ook deze klachten kunnen hebben. Als de verloskundige of arts denkt dta het echter wel kwam door de bevallingvan zo'n groot kind dan zullen ze nu in de zwangerschap je bloedsuiker extra controleren en op het eind een groei-echo maken. Wortd er weer een groot kind geschat dan heb je idd kans dat de bevalling eerder wordt ingeleid.

    Mirjam
     
  3. MamaKitty

    MamaKitty VIP lid

    26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Mirjam, dank je wel voor je antwoord.
    Mijn vk destijds zei een paar keer dat het door de grootte kwam van de baby die op mijn bekken is geklapt.
    De vk die later mij kwam controleren zei het ook nog eens...
    Ze hebben toendertijd alles gecontroleerd, ook bloedsuiker etc etc....alles. En er kwam niets raars uit.
    Vandaar dat mijn vk NU (is een andere omdat ik verhuist ben) ook denkt dat ik er nu weer kans op heb.
    Mja, ingeleid worden lijkt me ook niet echt wat als ik eerlijk ben......een keizersnee zit er niet in? ;)
    Wil mijn bekken graag een beetje heel houden deze keer..... ;)
     
  4. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Kitty,

    met keizersnedes op voorhand wordt heel terughoudend gewerkt, het lijkt aantrekkelijk maar er kleven ook veel nadelen aan. Als je tzt een consult bij de gynaecoloog krijgt kun je het altijd bespreken maar reken er niet teveel op.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina