Wat heb jij geregeld voor je eigen uitvaart?

Discussie in 'De lounge' gestart door mol81, 28 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Net terug van weer een uitvaart dacht ik ' laat ik mijn uitvaartwensen weer eens bijwerken'. Mijn familie keek me raar aan, uitvaartwensen bijwerken? Ja, ik heb in mijn telefoon een map 'uitvaart' aangemaakt en telkens als me wat te binnen schiet, werk ik het lijstje bij. Ik wil namelijk niet dat mijn man, dochter of familie moet bedenken wat ik fijn gevonden zou hebben als het zover is.

    Wat hebben jullie zelf al geregeld mbt je uitvaart?
     
  2. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Eerlijkgezegt niet zoveel. En heb ik geen grote wensen want ben er dan toch niet meer. Wat ik mooi zou vinden voor de kinderen is een witte of blanke kist die ze zelf kunnen versieren

    Weet niet eens of ik überhaupt begraven of gecremeerd wil worden.
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb een boekje van Dela waarin je dat soort dingen kunt opschrijven. Wel / geen rouwadvertentie, welke bloemen, bidprentjes of niet, koffietafel ja of nee e.d. Ik heb bijna overal opgeschreven dat mijn nabestaanden mogen beslissen. Ik krijg er dan niks van meen en hete maakt me echt niet uit.
    Alleen muziek heb ik wel zelf ingevuld. En dat ik gecremeerd wil worden.
     
  4. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Helemaal niets. Als ik aan de dood denk schiet ik al in paniek. Mijn man weet echter wel dat mocht het zover komen ik geen speciale wensen heb en hij het vooral op de manier mag regelen wat voor hem het prettigst is.
     
  5. Deedee2

    Deedee2 Lid

    28 apr 2017
    65
    4
    8
    Vrouw
    Ik heb niets geregeld.
    Het gaat er bij mijn crematie niet om wat ik fijn gevonden zou hebben, maar hoe mijn familie fijn afscheid kan nemen. Ik ben dan toch al dood, dus mijn mening is niet meer relevant.
     
  6. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Niks..
    Of nee, toch wel. Een uitvaartverzekering zodat mijn nabestaanden niet ineens voor hoge kosten komen te staan ;)
     
  7. SYRV

    SYRV Fanatiek lid

    29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Dit. Zelfs begraven of cremeren maakt me niet zoveel uit. Mijn voorkeur gaat uit naar cremeren denk ik, maar vinden mijn nabestaanden begraven fijner dan vind ik dat ook prima. Ik hoef verder ook niet te veel poes pas en wil al helemaal niet dat mijn partner met torenhoge kosten komt te zitten na mijn overlijden. Dus meer dan een uitvaart verzekering heb ik niet geregeld en ik ben ook niet van plan om dat te doen.
     
  8. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Ik heb een uitvaartverzekering en mijn wensen wat betreft donorschap geregistreerd, maar los daarvan niks eigenlijk.
    Los van begraven en niet gecremeerd, zou ik ook echt niet weten wat ik zou willen, dus dan laat ik dat liever over aan de nabestaanden en waar zij zich het prettigst bij voelen.
     
  9. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Behalve mijn verzekering niks. Ja ik roep wel eens welke artiesten ik mooi vind dat er gedraaid word maar dat mogen ze ook zelf bedenken. Ik heb er toch niks meer aan haha. Begraven of cremeren maakt mij niks uit.
     
  10. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.990
    113
    Ik laat dat over aan de nabestaanden, het is hun verlies en hun verwerking. Ze hoeven van mij niet iets te kiezen wat voor mij passend zou zijn, het moet bij hen passen. Als ze willen dat ik begraven wordt dan doen ze dat; cremeren, prima. Is toch allemaal niet meer relevant voor mij!
    Zo te lezen ben ik niet de enige...;)
     
  11. Puntjes42

    Puntjes42 Lid

    27 apr 2017
    5
    0
    1
    Vrouw
    Hv
    Zh
    Mijn kinderen mogen het doen samen op hun manier. Het enigste is crematie als ( wens) .

    En elke maand betaal ik mijn deel aan de uitvaart.
     
  12. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Ik heb helemaal niks geregeld.
    Ik ben er dan niet meer, dus het gaat wat mij betreft om mijn nabestaanden; dat zij een goed gevoel overhouden aan het afscheid.
    Een uitvaartverzekering heb ik ook niet.
    Daar hebben we een spaarpotje voor.
     
  13. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Mijn man en ik hebben beiden een envelop in ons nachtkastje kunnen waarin wij onze wensen hebben opgeschreven. We hebben dit samen besproken.

    Wat we niet wilden was dat als 1 van ons komt te overlijden de ander nog alles moet bedenken. Nu hebben we dat alvast gedaan. 1x per jaar pakken we de enveloppen erbij en bekijken we of we dingen anders willen. Zo nodig passen we dit dan aan.
    Voor onze dochter hebben we vorig jaar een envelop gemaakt.
     
  14. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.411
    4.732
    113
    Ik heb al mijn mensen opgeschreven ja. Mijn man ook trouwens. Ik wil inderdaad ook niet dat mijn familie en vrienden op dat moment nog van alles moeten beslissen. In mijn familie is er ooit een hele ruzie geweest toen er iemand overleden was en dat was echt vreselijk. Dat wil ik echt voorkomen dus daarom heb ik alles opgeschreven. Kleur van de kist, dat de kindjes hem mogen versieren als ze nog jong zijn, mensen die mogen spreken, muziek, borrel na afloop, kaart, de grafsteen etc.

    Elke keer na een uitvaart pak ik het even. Neem het door en pas soms wat aan.
     
  15. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb in mijn testament en bij mijn familie aangegeven dat ik gecremeerd wil worden en aangegeven waar ze dan de as mogen uitstrooien, mochten ze er samen niet uitkomen. Daarnaast heb ik een uitvaartverzekering die hoog genoeg is voor een nette uitvaart, maar niet overdreven duur.

    Voor de rest is bij mijn moeder een paar jaar geleden ook een hele ruzie in de familie geweest over dat de uitvaart niet goed genoeg was volgens sommigen. Helaas kun je dat niet voorkomen door het zelf op te schrijven, want de overledene in kwestie had dat in dit geval ook allemaal duidelijk aangegeven. Maar toch heel veel commentaar dus.
     
  16. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Ik heb alles opgeschreven op papier en man weet dat. Toen mijn zus plots overleed wisten we niet eens of ze begraven of gecremeerd wilde worden en we vonden het vreselijk om alles nog te moeten regelen. Dat maakte het verdriet nog zo veel groter, ik wilde dat niet voor mijn nabestaanden.
     
  17. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik heb een donorcodicil. Dat vind ik belangrijk om te regelen mocht ik onverwachts overlijden.

    Verder niets. Het plannen van een begrafenis door de nabestaanden is onderdeel van de rouwverwerking. Ik ga niet een heel draaiboek vooraf opstellen om mijn eigen begrafenis te regelen.
    Een uitvaartverzekering heb ik ook niet. Ik heb voldoende spaargeld waar de nabestaanden mijn uitvaart van kunnen betalen. Dan is een uitvaartverzekering niet nodig.
     
  18. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik heb ook een donorcodicil. Genoeg geld aan de kant om de kosten te dekken.

    Voor de uitvaart zelf heb ik geen wensen. Het enige dat ik wel fijn zou vinden is al mijn vriend mijn fb en andere internet activiteit plekken nagaat om mensen op de hoogte te brengen.
     
  19. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Behalve een uitvaart verzekering maakt het me niet zoveel uit. Mijn familie weet dat een crematie m'n voorkeur heeft, maar dat heeft o.a. met kosten te maken. Als ze toch graag een begrafenis willen is het ook prima. Ik ben er dan toch niet meer.
     
  20. MoedervanSafia

    MoedervanSafia Fanatiek lid

    10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Wij hebben een uitvaartverzekering. Bij ons gaat het iets anders aan toe vanwege geloofsovertuigingen. Alle uitvaarten zijn hetzelfde eigenlijk. De familie bepaalt uiteindelijk de laatste dingen als het erop aankomt.
     

Deel Deze Pagina