Gastouder vergoeding voor oma's en veiligheidseisen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Loki09, 16 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loki09

    Loki09 VIP lid

    2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ik heb eigenlijk een vraagje aan de ouders die bekend zijn met de vergoeding voor oppas oma's via een gastouderbureau.

    Beide oma's hier passen 1 dag per week op. 1 van de 2 heeft ook een 2e kleinkind 1 dag per week. We wilde hier dus graag meer van weten.

    Nu is er iemand van een gastouderbureau geweest (ik zal geen namen noemen) en alles overlegd en berekend; ze gaan het doen.
    Onderandere hebben we gevraagd wat de veiligheidseisen zijn die aangepast moeten worden. Er werd gezegd dat dit 'niet zo streng is' enkel rookmelders in huis en er mag niet gerookt worden; geen probleem dusver.

    Nu krijgen de oma's de studieboeken thuis en is de aller eerste opgave het inventariseren van gevaren in huis en wat er aangepast moet worden. Dit bedraagd een lijst van zo'n 40 punten waaraan voldoen moet worden. Denk hierbij aan een traphekje, deurstoppers, nergens enkel glas enz. Allemaal zeer logische dingen als je meerdere kinderen opvangt en dus echt gastouder bent, maar voor een oppas oma die 1 dag in de week op haar kleindochter past en daar de hele dag mee bezig is nogal hoog gegrepen. Het zou dan zelfs bij de oma veiliger zijn dan thuis want hier zitten ook geen deurstoppers...

    Nu voelen we ons behoorlijk voorgelogen door de consulente van de gastouderopvang omdat deze aangaf dat deze eisen er niet zijn. Rotte is alleen dat de GGD komt controleren en die er geen boodschap aan hebben als wij melden dat dat niet hoefde van de consulente...

    Nu ben ik erg benieuwd of er meerdere moeders zijn die dit voor de oma's geregeld hebben en hoe hun bevindingen in de praktijk zijn. Welke eisen zijn er dus echt verplicht?

    Bedankt!
     
  2. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Voorheen gaf iedereen een opa of oma op om een vergoeding via de belastingdienst te kunnen krijgen. Voorheen paste opa's en oma's gratis op maar toen dit bekend werd is er een run ontstaan op gastouder opa en oma's.

    Hierdoor zijn de regels aangescherpt. Zij zijn officieel gastouder en moeten dus aan alle eisen voldoen om in aanmerking te komen voor een belastingteruggave. Ook moeten ze hun EHBO diploma halen.
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, ze moeten gewoon aan alle eisen voldoen. Ik zou dus zeker die consulente nog eens benaderen! Want of ze is totaal niet op de hoogte van de regels die bij haar beroep horen, of ze heeft jullie bewust voorgelogen. Ik weet eigenlijk niet wat ik erger vind!
     
  4. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Regel dit allemaal voordat je je teruggave aanvraagt bij de belastingdienst. Onze buren hebben voor bijna een jaar alles terug moeten betalen.
     
  5. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    De GGD keurt opa`s en oma`s echt af als het huis niet voldoet aan de eisen en dan kunnen jullie alles terug betalen. Wel vind ik het heel slecht van het gob en ben eigenlijk wel heel benieuwd welk gob het is. Want of ze doet het bewust om jouw ouders/ schoonouders bij haar gob te krijgen en de bemiddelingskosten op te kunnen strijken of ze is gewoon ongeschikt omdat ze de regels niet kent!
     
  6. Loki09

    Loki09 VIP lid

    2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Bedankt voor jullie reacties.

    We zijn ervan op de hoogte dat het niet meer zo simpel gaat als enkele jaren geleden. Maar goed ook, als je het mij vraagt.
    beide oma's gaan de 2 jarige MBO opleiding Zorg doen en behalen hun Kinder EHBO diploma.

    Er is vandaag contact geweest met het GOB en er lijkt iets meer duidelijk. Er wordt nogal verschil gemaakt of je op 1 of 2 kindjes past of dat je er meer opvangt. Zo staan er enkele eisen in het opdrachten boek (denk aan enkel glas in een deur, deurstoppers, verwarmingen afgedekt) maar dit zijn eisen als er meerdere kindjes opgevangen wordt. Hetgene wat een oppas oma mag zeggen is dat ze met 1 kindje alles goed in de gaten kan houden, naar zeggen is dit ook voldoende.
    Uiteraard zijn er wel eisen die moeten (denk aan stopcontactbeveiliging bij kruipende kindjes, rookmelders, rookvrijhuis, vijver afgedekt enz). Allemaal erg logisch, natuurlijk/

    De naam noem ik niet, vind dit niet eerlijk (al zeg ik wel dat ik nogal het idee heb dat ze pushen om klanten te werven, niet alleen door deze verkeerde opvattingen).

    Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden! We gaan het zeker verder uitzoeken ook via de GGD want inderdaad, van een jaar terug moeten betalen is niet leuk!! (zeker niet na een opleiding van 10 weken die ze gaan doen!)
     
  7. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Je schrijft ver een 2 jarige opleiding in het begin en sluit af met 10 weekse cursus. Ik zou wel uitzoeken of ze de juiste cursus doen en of je pas in aanmerking voor vergoeding komt als ze deze behaald hebben of al eerder.
     
  8. Loki09

    Loki09 VIP lid

    2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Dat staat er inderdaad een beetje krom! Het bedraagd een MBO 2 opleiding die ze versneld krijgen. Na 10 weken wordt er examen gedaan en zijn ze in bezit van het diploma en de kinder ehbo. Zodra het dan rond is met de inschrijving als gastouder bij de gemeente is er recht op belasting teruggaaf. Maar voor de zekerheid nemen we ook nog even contact op met de ggd, helaas is het vertrouwen in het gob niet zo groot..
     
  9. kimke77

    kimke77 Bekend lid

    24 feb 2009
    526
    0
    0
    Kijk even op Goede kinderopvang is veel waard | ViaViela De oma's hoeven geen 2-jarige opleiding te doen! Met een traject op maat kunnen ze binnen enkele maanden thuis met opdrachten aan hun diploma komen!!! Consulent moet kunnen vertellen wat de eisen zijn aan de opvanglocatie. Daarvoor moet deze samen met oma de locatie doorlopen en checken op alle punten. Dat zijn misschien een hoop punten, maar veel dingen spreken voor zich.

    Laat je goed informeren, want klinkt alsof jullie net het verkeerde gastouderbureau hebben getroffen. Twee jaar opleiding doen is echt onnodig.
     
  10. sheann

    sheann Fanatiek lid

    14 mei 2008
    4.643
    0
    0
    Toen mijn huis gekeurd werd door het GOB keken ze naar het volgende:

    Rookmelders
    Traphekjes
    Bedje voor kindje om te slapen
    Prullenbak in wc
    Geen messen en schoonmaakmiddelen op kinder hoogte
    Stopcontactbeveiliging
    Veilige, gesloten tuin zonder open water

    Volgens mij was dat het ongeveer. Het GOB is degene die je huis komt controleren. De GGD kan eventueel langs komen om het te controleren maar die komen nooit zomaar langs zonder afspraak. En de opleiding duurt zoals al gezegd is geen 2 jaar maar een paar maanden.
     
  11. Froggie

    Froggie Actief lid

    22 jul 2009
    284
    0
    16
    Stad van de Zon
    Er word vanuit de GGD streng gecontroleerd, inprincipe op afspraak, kan ook onverwachts zijn.
    En je moet echt aan de eisen voldoen, deze zijn wettelijke vastgesteld.

    Ik zou wel goed overleggen met je GOB, die kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor het aangeven van onjuiste info. Wel heel jammer natuurlijk en niet profesioneel maar de gastouder is verantwoordelijk.

    Ik werk zelf bij de GGD dus zit er met mijn neus bovenop
     
  12. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik heb 2jaar gebruik gemaakt van een gastouder, bij mij thuis en mijn huis voldeed NIET aan alle eisen van de GGD. Daar was het GOB van op de hoogte en ik ook, dit waren dus risico's die ik zelf bewust genomen heb. Mocht er een controle geweest zijn van de GGD (ze zijn nooit langs geweest) dan was het dus aan mij om mijn keuzes te verdedigen. Het GOB had hier ook een notitie van gemaakt, zodat hun niks te verwijten viel zeg maar.

    Als de GGD controleert en constateert dat het huis niet aan hun normen voldoet en ze keuren het dus af, dan voldoe je op dat moment niet meer aan de eisen van de belastingdienst en heb je dus geen recht op kinderopvangtoeslag.
     
  13. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Is de gastouder verantwoordelijk of de vraagouder? Want de vraagouder is uiteindelijk de dupe als het afgekeurd wordt..
     
  14. Froggie

    Froggie Actief lid

    22 jul 2009
    284
    0
    16
    Stad van de Zon
    de gastouder is verantwoordelijk voor de opvang en dus voor een veilige omgeving. Niet de vraagouder. Maar alleen als het kind opgevangen wordt bij de gastouder en niet thuis.
     
  15. Towser

    Towser Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    De controle van de GGD verschilt nog al per regio. Bij sommige mensen zijn ze in 10 minuten weer weg, bij anderen wordt alles gecontroleerd en zijn ze anderhalf uur bezig. Ik heb wel van mensen gehoord, dat je niet meteen wordt afkeurd als er iets niet helemaal in orde is. Dat zou ook wel terecht zijn, een KDV krijgt ook de kans om dingen aan te passen. De GGD komt dan bv. een paar weken later nog eens om te kijken of het dan wel in orde is. Natuurlijk niet als het echt heel onveilig is en de kinderen direct gevaar lopen, maar wij hebben wel eens gehad (toen ik nog op KDV werkte) dat de deurstrip er nog niet op zat op de peutergroep, omdat er net van lokaal was gewissseld of zo. Zoiets heb ik va gastouders ook gehoord, dat de GGD dan aangeeft wat je moet aanpassen en ze dan nog eens komen. Hier ( ik ben nu gastouder) was alles gelukkig gelijk goed, maar ik vang ook meer kindjes op en mijn GOB is juist veel strenger dan de GGD.
     
  16. Loki09

    Loki09 VIP lid

    2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Bedankt voor jullie antwoorden!
    Ik vind het vooral vervelend dat we geen lijst hebben waarop exact staat wat er moet zijn en aangezien ik het GOB niet meer zo erg vertrouw durf ik daar ook niet vanuit te gaan.
    Door de opdrachten uit de cursus wordt het soms nog juist verwarrender, als voorbeeld:

    Er mag geen enkelglas zijn op kindhoogte wordt gesteld. Dan zijn er 2 antwoorden goed en dat is "er is dubbelglas, veiligheidsglas of glas met folie aanwezig" óf "de gastouder zorgt dat het kind enkel bij dit glas kan als de gastouder er zicht op heeft".
    Lijkt me nogal een wereld van verschil toch?
    Maken ze dan bijvoorbeeld onderscheid tussen 1 kindje of 4/5/6?

    Froggie:
    Heb jij misschien een lijst, telefoonnummer of tips hoe ik zeker kan weten dat we aan de juiste eisen voldoen?

    Beide zijn ze nu 3 weken bezig maar zou het wel enorm zuur voor hun vinden als straks het huis afgekeurd wordt of er voor weet ik hoe veel geld aan verbouwingskosten komen (dubbelglas, deurstoppers enz).
     
  17. Daro

    Daro Fanatiek lid

    1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik zou even contact opnemen met de GGD. Die kunnen je vast meer vertellen of een lijst met eisen geven..
     
  18. kimke77

    kimke77 Bekend lid

    24 feb 2009
    526
    0
    0
    De consulent is verplicht de opvanglocatie met de gastouder door te nemen met een lijst 'Risico-inventarisatie en Veiligheid'. Daar staan alle punten op!
     
  19. Loki09

    Loki09 VIP lid

    2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Kimke:
    Ze is op beide locaties geweest, maar hier hebben we niets over gehoord... Ik ga de GGD eens een mail sturen, wellicht geeft dat meer helderheid.
     
  20. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    wij hebben dit ook gedaan tot (door omstandigheden) dit jaar.
    Mijn ouders hebben er wat geld aan overgehouden dus dat iswel fijn.
    Er kwam af en toe zo een consulent aan huis en iemand van de ggd die dingen controleerde en dan zeiden wat ze moesten aanpassen. Maar dat was zelden iets.
    Mijn vader heeft een portfolio moeten maken (het zogenaamde evc traject).
    Wij hadden gastouderburo roodkapje en hoewel die niet goedkoop is waren wij wel heel tevreden.
     

Deel Deze Pagina