Wat is je opleidingsniveau?

Discussie in 'De lounge' gestart door adi, 29 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat is jouw hoogst genoten opleiding?

  1. WO post-master/ promotie

  2. WO/master

  3. HBO

  4. MBO

  5. HAVO

  6. VMBO

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Cynnie1984

    Cynnie1984 VIP lid

    25 feb 2009
    6.014
    140
    63
    R'dam
    Begonnen aan HBO accountancy na MBO4 BA (bedrijfsadministratie) maar niet afgemaakt vond leren ineens niks meer aan veeeeelste veel vrijheid (heb echt een strenge aanpak nodig anders doe ik het gewoon niet slecht slecht) toen MBA gedaan (moderne bedrijfsadministratie) dat wel gehaald dus MBA is een MBO+

    verder werk ik nu lekker op kantoor ik zit er goed en hoef ook niet meer vanmezelf te leren....laat me mannetje maar lekker die Master gaan doen ;)
     
  2. adi

    adi Niet meer actief

    Welke is het dan?
     
  3. 1986Lynn

    1986Lynn Fanatiek lid

    3 sep 2009
    2.614
    364
    83
    ..
    HBO SPH en WO Orthopedagogische wetenschappen..

    Wil nog graag promoveren o.i.d. en/opleiding tot GZ-psycholoog..
     
  4. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Academisch geschoold, ik ben historicus maar niet werkzaam in mijn vakgebied (duh, zou ik bijna willen zeggen :D). Wel een mooi vakgebied!
     
  5. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief


    Wat heb je dat mooi gezegt. Ben het ergens wel met je eens.

    Tuurlijk als je geleerd heb lijkt het makkelijker maar er zijn genoeg vak mensen die werken zonder papiertje en het ook heel goed doen. De vroegere banketbakkers leerde het van vader op zoon ect ect dat heet ambacht;)
     
  6. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    @ adi: ik had alleen een tabelletje voor mn neus met absolute aantallen. Daarin zag ik met name dat het aantal HBO en MBO4 ongeveer gelijk is aan elkaar, dan het aantal WO de helft is van het aantal HBO en dat het aantal MBO2/3 ongeveer net zo groot is als MBO4 (of misschien wat lager). Zo uit mijn hoofd. Dat waren cijfers over vrouwen tussen 25 en ik geloof 40 jaar trouwens. Bij oudere vrouwen zie je dat het gemiddelde opleidingsniveau lager is (logisch).
    Post HBO staat trouwens niet gelijk aan een WO master. Het zijn opleidingen die specifiek aansluiten op HBO opleidingen. Dat doen WO masters in principe niet (daarvoor moet je een premaster doen, indien mogelijk).
     
  7. Locusta

    Locusta Niet meer actief

    LVO geschiedenis 2e graads (2006) en LVO Nederlands 2e graads (rond ik na de zomervakantie af). Twee HBO-opleidingen dus ;)

    Ik heb een hele leuke studietijd gehad, maar als ik het overnieuw moch doen, had ik niet dezelfde opleiding(en) gedaan. Dan was ik godsdienstwetenschappen gaan studeren aan de RUG.
     
  8. Diddlmouses

    Diddlmouses Fanatiek lid

    MBO Paardenhouderij
     
  9. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ook mijn mening
     
  10. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Hm niet helemaal mee eens. Opleiding zegt wel degelijk veel, en ik weet niet of er echt wordt gediscrimineerd hoor. Het zegt naar mijn inziens namelijk ook wel wat als je geen opleiding hebt gedaan terwijl je naar eigen zeggen wel het niveau zou hebben (en ja, uitzonderingen op de regel heb je overal). Mijn opleiding zegt niet zozeer dat ik meer kennis in huis heb, wel dat ik een bepaald niveau heb bereikt waarmee ik heb laten zien bepaalde vaardigheden te beschikken. En natuurlijk heb je binnen mijn opleidingsniveau weer veel verschillen, maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat ik geschikter zal zijn voor functies binnen mijn vakgebied dan iemand met een mbo opleiding. So be it. En als iemand met een mbo-opleiding anders vindt, zal die gene zich waarschijnlijk harder moeten bewijzen ja. Logisch toch? Dan had je maar eerder moeten laten zien een bepaald niveau aan te kunnen. Is verder niet erg, want een hoger opleidingsniveau zegt niet dat je gelukkiger bent ofzo. En ik denk ook zeker dat je met een lagere opleiding ook ver kunt komen. Maar het onderscheid is er nou eenmaal.
     
  11. Leeuwtje83

    Leeuwtje83 VIP lid

    8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Ik heb een jaartje universiteit gedaan, dat werd hem niet. Ging vervolgens naar de HBO (versneld traject) en heb in drie jaar de opleiding Informatica gedaan, differentiatie Software Development. Dat versnelde traject kon ik doen omdat ik van het VWO kwam, en kon dus een hoop vakken overslaan. Het was pittig, maar het was het waard :)
     
  12. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief


    En ook ik deel deze mening deels.

    Wel denk ik dat er mensen zijn die dingen van naturen soms beter liggen dan wat voor opleiding je dan ook gevolgd moet hebben sommige beroepen doe je met je hart en niet met je verstand of zie ik dat verkeerd??
    ;)
     
  13. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Iedereen heeft het opleidingsniveau dat bij hem of haar past. Dat maakt wel een verschil, maar het maakt hem of haar niet meer of minder dan een ander.
     
  14. Boefjesmamma

    Boefjesmamma Fanatiek lid

    23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Theater,- Film- en Televisiewetenschappen aan Universiteit Utrecht. Ik ga in september aan een master Film- en Televisiewetenschappen beginnen.
     
  15. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113

    Nou aan zelfvertrouwen geen gebrek ( positief hoor)

    maar ik ben het zeker niet met je eens.

    Iemand met MBO en werkervaring zal waarschijnlijk meer geschikter zijn op een werkvloer.
    Een net afgestudeerde zal de kennis wel hebben maar geen ervaring.

    Ik geloof meer in ervaring. Kennis komt vanzelf of kun je ook vergaren door opleiding.
     
  16. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Maar voor sommige werkvloeren is kennis nu eenmaal een meer gewenst uitgangspunt dan ervaring en voor sommige werkvloeren is ervaring een meer gewenst uitgangspunt. Hangt af van je definitie van werkvloer. Ja, je moet mij niet in een verpleeghuis neerzetten om ouderen te verzorgen om maar iets te noemen maar daarentegen kan iemand met een mbo-opleiding en mbo-niveau met de beste wil van de wereld mijn werk niet doen.

    Het is niet het één of het ander...
     
  17. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ben het grotendeels wel met je eens, maar niet met dat zinnetje. Het is wel vaak het geval natuurlijk, maar er is echt een enorme groep mensen die minder hoog zijn opgeleid (dan bedoel ik hbo en hoger) vanwege andere achterliggende redenen, niet direct omdat ze niet konden laten zien dat ze het aan konden.
     
  18. Maedra

    Maedra Fanatiek lid

    29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Dit gaat echt niet op voor een groot aantal functies waarvoor je een universitaire opleiding moet hebben. Ervaring is niet een algemeen iets, tenzij je algemene werkervaring bedoelt (samenwerken met collega's, je tijd goed indelen etcetera). Verder eens met Yukl. :)
     
  19. adi

    adi Niet meer actief

    Deze discussie hebben wij op het werk ook vaak gevoerd. Bij ons worden zowel hbo als wo afgestudeerden in dezelfde startfunctie aangenomen. Wo-starters krijgen een hogere startsalaris omdat ze natuurlijk al een titel hebben, en daar betaal je voor.
    HBO-starters hebben echter meer ervaring, zijn meer praktijkgericht opgeleid en hebben 2x een praktijkstage gelopen. In mijn beroep betekent het dat ze tijdens de studie al 1 jaar vol meegedraaid hebben op de werkvloer en zelfs mee 'op pad' zijn geweest. Dat geeft zeker een voorsprong.

    Dus twee maatstaven, waarbij beiden toch in dezelfde functie kunnen starten. De ervaring leert dat de doorgroei ook redelijk gelijk gaat.

    Maar ik dwaal af. Het opleidingsniveau telt zeker niet altijd mee in 'het kwaliteit van leven'. Maar wel meestal op de werkvloer. Iemand met bijv een afgronde HBO-opleiding is opgeleid om op dat niveau te denken, te werken en te handelen. Iemand die zich binnen een bepaalde functie omhoog heeft gewerkt kan voor die ene functie wellicht veel capaciteiten beschikken en het beter doen dan een ander met een hogere opleiding, maar buiten die ene functie vervalt die voorsprong meteen.
    Een opleiding is breder dan een werkplek.
     
  20. Neeeeee, wat een rot telefoon, alles weg. Sorry, morgen overnieuw...
     

Deel Deze Pagina