Mijn zoon zegt dat hij helemaal geen broertje of zusje wil.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dot, 26 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dot

    Dot Fanatiek lid

    18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Mijn zoontje van 7 is lang enig kind geweest en kan zich zo lekker helemaal in alle aandacht wentelen. Hij is niet verwend hoor ;) maar krijgt dus wel veel aandacht van oma, opa, ik, papa enz.
    Nu dacht ik dat het ook goed voor hem zou zijn en natuurlijk erg gezellig dat hij een broertje of zusje krijgt. Ook om meer te leren delen.
    Als ik zie hoe blij ik ben met mijn zusjes. Ik heb mijn moeder er gek om gezeurd vroeger. :D

    Ik ging in het begin stralend het onverwachte maar verassende nieuws vertellen, maar hij keek eerder bedroefd dan blij.
    Ook als oma, of een vriendin nu vraagt hoe hij het vind dat hij grote broer wordt, zegt hij dat hij dat helemaal niet wil.
    Ik probeer dingen een beetje uit te leggen, hoe het straks zal zijn enz. maar hij reageert niet echt erop.
    Hopelijk draait ie nog bij.... :rolleyes:

    Hij komt wel soms een kusje op mijn buik geven.
     
  2. Life in Pink

    Life in Pink Niet meer actief

    Zou het ook niet de angst voor het onbekende bij je zoontje zijn? Hij is inderdaad lang alleen geweest en gaat nu beseffen dat hij idd straks jullie aandacht moet delen. Daar kan hij nu vast een beetje tegen opzien, omdat hij nu nog geen beeld van het kindje en de situatie kan maken.

    Maar ik denk dat als het kindje er straks is, als het voor hem ook een echt persoontje is, hij wel gaat bijdraaien.

    Wel goed om hem er bij te blijven betrekken, ook al lijkt hij er niet echt op te reageren. Hij slaat het allemaal op in dat koppie.

    Het gaat vast helemaal goed komen en straks is ie vast helemaal trots dat hij oudere broer is!
     
  3. Dot

    Dot Fanatiek lid

    18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Lief! bedankt. :D
     
  4. tummetje

    tummetje Fanatiek lid

    4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Ik ben ook lang enigskind geweest .. en toen ik hoorde dat ik en zusje kreeg 'moest ik dr niet' (schijn ik echt gezegd te hebben :) ). Volgens mijn moeder heb ik haar bijna de hele zwangerschap genegeerd.. maar toen mijn vader mn zusje aan me gaf en ik haar mocht wassen waren we 2 handen op 1 buik.. ik was zoo trots.. en iedereen moest van haar afblijven :)

    Ik voelde dat ik niet meer alle aandacht zou krijgen, maar dat is achteraf meegevallen.. ik kreeg ook allemaal cadeautjes.

    Mijn tip; laat je zoontje veel bij de baby doen, en geef hem ook iets kleins.. want de baby krijgt zoveel cadeautjes en hij eigelijk niks.. laat iemand iets voor hem meebrengen en laat hem de baby geven bij de kraamvisite.. loop hem niet voor bij iig ;)
     
  5. Dot

    Dot Fanatiek lid

    18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Inderdaad veel erbij betrekken dat was ik al van plan.
    Als hij bv. op de bank zit mag ie hem gerust vasthouden en flesje geven. ;)
     
  6. ramona0309

    ramona0309 Niet meer actief

    Tja wat vervelend zeg.... maar idd misschien draait het wel bij tijdens de zwangerschap of na de bevalling.....

    Bij mijn broer had ik het als tweede gelijk al verknald....
    Eerst wilde hij al niets van de zwangerschap weten.... en toen was het ook nog MIJN schuld dat zijn (onze) moeder er niet was op zijn derde verjaardag.... want ik ben op zijn verjaardag geboren....
    Mijn moeder heeft dus aardig problemen gehad....

    Heel veel bij betrekken......

    succes,
    Ramona
     
  7. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Ik schijn een paar keer gezegd te hebben over mijn broertje "gooi hem nu maar in de prullenbak". Ik was 3 jaar toen mijn broertje werd geboren, maar meestal vond ik het wel leuk (zeggen ze), meehelpen met in het badje doen, voor hem zingen, dat soort dingetjes. Maar goed, soms vond/vind ik hem dus ook wel stom :D
     
  8. Bkoenen

    Bkoenen Niet meer actief

    vrienden van mij waren zwanger van hun tweede...toen ik aan Roan vroeg of hij het leuk vond een broertje of zusje te krijgen zei hij: "ik krijg een aapie!"
    Dat bleef ie maar volhouden! Toen de kleine geboren was, was Roan ook heel erg teleurgesteld in zijn ouders dat er geen aapie uit was gekomen :)

    Maar later vond ie het toch wel leuk hoor! Zolang hij ook maar kadootjes kreeg, en niet alleen de beeb.
     
  9. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    Haha, zo eerlijk die kids....als ie maar cadeautjes krijgt :) Hopelijk heeft ie ook een pluche aapie gekregen dan ! lol
     
  10. esther78

    esther78 Bekend lid

    23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    Met de komst van de 4e waren mijn zus ,ik en broertje toendertijd ook niet zo blij.
    Wij wilden kiever een hond!

    hihi maar het is allemaal goed gekomen.
     
  11. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    mijn oom en tante zijn altijd een tweede stel ouders voor mij geweest. zij deden alle leuke en drukke dingen die mijn vader niet met ons wilde doen, dus waren we helemaal gek met ze. toen mijn tante zwanger werd was ik pissig tot en emt, ik was toen al 11! ik moest van mijn eigen kamer die ik had bij mijn oom en tante en sliep opeens op de berging. ik vond het vreselijk.

    toen mijn neefje er was was het goed. ze zijn toen verhuisd en in het nieuwe huis kreeg ik weer een eigen kamer. toen m'n tante 6 jaar later weer zwanger werd had ik zelfs toen nog even het lef om te denken 'weer de zolder'. maar ook dat neefje is mijn lust en mijn leven! ze zijn als 2 broertjes van me!

    het komt vast allemaal goed. veel bij betrekken, mee nemen naar een echo? flesjes geven en idd, zorg dat hij niet ondergesneeuwd raakt bij de kraamvisite.
     
  12. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ehm, de tips over veel erbij betrekken zou ik niet zomaar doen: kijk even hoe hij reageert. kan namelijk ook dat je hem zo gaat overvoeren en dat hij juist negatiever gaa reageren.

    Ik moet zeggen, als hulpverlener met wel wat ervaring op dit gebied, dat het feit dat hij kusjes op je buik komt geven, een prima teken is. Blijkbaar is het ook wel een kwestie van grote mond en klein hartje...
    Ik zou hem juist eerder wat laten als het om de baby gaat. Zwijg het onderwerp niet dood, maar benadruk het ook niet teveel: hij komt vanzelf met z'n vragen! Daar kun je dan op ingaan.
    Als de kleine er straks is, is het handig om hem erbij te betrekken door hem de rol van grote broer te geven. Net wat hij leuk vindt: meehelpen badderen, op schoot houden, meehelpen verschonen... Voor de momenten dat jij echt je volle aandacht even bij de baby moet hebben, is het handig om een alternatief voor hem te hebben: speciaal speelgoed waarmee hij enkel mag spelen als jij de baby voedt (als je BV gaat geven), dat soort dingen.
    En geef hem id ee kadootje als de baby er is: het is feest en daar mag hij ook wat van merken, :-D

    Neem het allemaal niet te serieus hoe serieuzer je het oppakt, hoe meer afwijzing erin zit en dat zal hij merken, waarmee je het probleem vergroot. Kinderen uiten zich nogal bot in dit soort situaties, maarja: dat moeten ze ook allemaal nog leren he?
    Kijk of je in bepaalde situaties zijn gevoelens voor hem kunt vertalen. Als hij zegt: Ik moet die baby niet, dat je vertaalt (bijv. Jij weet natuurlijk het beste wat zijn preciese gevoelens zijn): Je vindt het wel lastig dat er straks een babytje komt en je bent bang dat wij dan geen tijd meer voor je hebben he?
    Mocht je dit soort dingen verder willen bespreken met hem, doe dat tijdens het spelen of als je samen ergens mee bezig bent... Niet in een echt ' grote-mensen-gesprek face-to-face": dat is voor kinderen namelijk nogal lastig, :)

    Succes, enneh: komt echt we goed hoor! :-D
     
  13. Dot

    Dot Fanatiek lid

    18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Hij mag soms al een fruitbabypotje uitzoeken. Hij vroeg wat dat was ;)
    Nu vind hij dat super lekker. We zeggen dat het om te testen is, zodat de baby straks geen vies eten krijgt.

    We zullen zien...
     
  14. ramona0309

    ramona0309 Niet meer actief

    :(:
    Daar doelde we toch op....

    Dot
    Die komt straks meteen met een fruitpotje aanzetten als de kleine geboren is....
    Leuk!
     
  15. Dot

    Dot Fanatiek lid

    18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Ja, inderdaad, dan moeten we het "helaas" weer zelf opeten... ;)

    Vandaag kwamen we een oud vriendin met zoontje van 1 jaar tegen en hij was er zo lief voor! Hij aaide hem steeds over zijn bolletje en probeerde hem aan het lachen te maken :D
    Ik geloof heel voorzichtig dat het ook wel goed komt.
    Stapje voor stapje. ;)
    Toch wel mooi dat een zwangerschap 9 maanden duurt, ook voor het ernaartoe leven...
     
  16. Krokus

    Krokus Fanatiek lid

    5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    Mijn zoontje van vier wilde ook geen zusje, we wisten wat het werd namelijk en hadden hem dat ook verteld. Meisjes waren stom en maakten zijn lego kapot. Maar nu vind hij haar helemaal geweldig, is er niet bij weg te slaan en ow wee als iemand haar wil pakken, wordt ie helemaal boos, hahahaha.

    We hebben hem wel veel aandacht gegeven na de bevalling. Hij heeft ook een cadeau gekregen van zijn zusje, een kiddiezoom fotocamera, vond ie helemaal te gek. tja als ze vier zijn kun je ze nog es omkopen en foppen.
     

Deel Deze Pagina