Wat kunnen ze je verplichten?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nanoe2, 6 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Vanmorgen termijnecho gehad en alles zag er goed uit.
    Alleen meldde de vk vanmorgen dat ze willen dat als ik ga bevallen, ik medisch wordt.
    Dit omdat ik bij mn vorige bevalling 5 uur na de bevalling een nabloeding heb gehad.
    Dit kwam door een overvolle blaas. Deze is geleegd en ze hebben oxytocine gegeven om mn bm samen te laten trekken en dit werkte erg goed!
    Wel nog naar het zkh en aan oxytocine infuus, alleen hier reageerde ik veel te heftig op.

    Ze gaf aan dat medisch bevallen inhoud dat ik niet in kraamsuite of kraamhotel mag, maar dat ik aan de andere kant moet bevallen.
    Ze willen alvast een infuus geven als onderhoud. En ze wist niet of ik in bad mocht bevallen, ze dacht dat dit geen probleem was, maar wist dit niet zeker.
    En wat ze verder precies willen en of ik wel rond mag lopen enzo, dat wist ze niet.

    Echter zit ik hier niet op te wachen. Weinig behoefte om vast te zitten aan een infuuspaal.
    Daarnaast ging mn bevalling zelf prima en soepel en vind ik het nogal overdreven om tijdens de bevalling meteen al medisch te worden.
    In zkh bevallen en langer moeten blijven daarna vind ik prima.

    Ook gaf ze aan dat ze misschien preventief oxytocine infuus willen geven daarna.
    Aangegeven dat dit voor mij echt uiterste optie is. Als antwoord kreeg ik dat ze dat snapte, maar als het moest dan moest het.
    Ga de volgende keer nog rustig bespreken hoe en wat en we hebben nog even.

    Maar wat kunnen ze me nu verplichten en wat niet?
    Ervan uitgaand dat de rest van de zwangerschap gewoon goed gaat.
     
  2. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Ik zou lekker doen wat zij zeggen. Jij bent geen deskundige. Dat zijn zij.
    Grote kans dat het niet nodig zou zijn. Er is een kans dat het mis gaat, anders nemen ze niet deze beslissing.

    Ik snap dit soort vragen nooi. Wat kunnen ze verplichten? Alsof ze het doen om je te pesten ofzo...o_O
     
    qwerty123, Robijn89, Popidepi en 12 anderen vinden dit leuk.
  3. Simba1992

    Simba1992 Fanatiek lid

    8 dec 2017
    1.033
    1.020
    113
    Vrouw
    Ik snap je punt wel. Ik zou goed overleggen met ze dat je het niet nodig vind en onderbouwen waarom, zoals je hier ook schrijft. Als ze erin mee gaan, dan kan het blijkbaar prima zonder medisch te worden. Vinden ze het echt een slecht idee, dan zou ik het accepteren. Want zoals hierboven ook gezegd wordt: zij zijn deskundige...
    Denk dat in goed overleg heel veel kan:)
     
  4. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Als er tijdens de bevalling zelf iets mis zou zijn gegaan of niet lekker dan snap ik het volledig!
    Echter kreeg ik een nabloeding omdat mijn blaas te vol zat, dit was ook pas 5 uur na de bevalling.
    Ze weten wat de oorzaak is en wat eraan gedaan kan worden.
    De vorige keer dat ik bij vk was hadden ze het erover dat ze het gingen bespreken en dat ze verwachtte dat ik gewoon thuis mocht bevallen en dat ze tijdens bevalling zouden catheteriseren en evt daarna nog een keer.
    Dus dit kwam nogal rauw op mn dak.

    Als ze hadden voorgesteld om in het zkh te bevallen evt de catheteriseren en daarna nog een dag of nacht blijven ter observatie, dan had je me er ook niet over gehoord.
    Maar vind het best even schrikken dat ze me meteen medisch willen maken en na afloop aan de oxytocine willen leggen, terwijl dit voor mij nog altijd redelijk traumatisch is (wat ik ook het aangegeven).
     
  5. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Vk kon ook niet goed uitleggen waarom ze het tijdens de bevalling al wilde.
    Misschien dat ik het daarom ook niet snap, omdat het achteraf pas fout ging.
    En als de dood ben voor oxytocine infuus.
    En wil desnoods gesprek met de gyn zodat die me uit kan leggen wat ze precies willen en waarom.
    Is niet dat als ze uitleggen hoe en waarom en wat hun gedachtengang erachter is, dat ik het niet accepteer.
    Maar vind dit voor nu en wat er de vorige keer gebeurt is vrij heftig.
     
    LaLaS vindt dit leuk.
  6. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ga gewoon in overleg met je gyn, dat is de autoriteit , niet je verloskundige. Die kan het mooi vertellen maar de gyneacoloog kan je gerust stellen en uitleggen hoe of wat
     
  7. Lara123

    Lara123 Actief lid

    27 okt 2013
    160
    42
    28
    Noord-Holland
    Ze kunnen je niets verplichten. Jouw lijf, jouw bevalling. Net zoals een arts je tijdens een simpele arm operatie ook nooit iets kan verplichten, geldt dat voor zwangere en bevallende vrouwen ook alleen wordt dat vaak vergeten.
    Ik kan me voorstellen dat je er van geschrokken bent ook omdat de oorzaak bekend is en het dus pas na de bevalling kwam. Ik zou aangeven dat je best in het ziekenhuis (poliklinisch met eigen vk) wilt bevallen en goed op je plassen moet letten en evt katheteriseren, maar dat al die risico vermijdende handelingen voor jou niet op voorhand hoeven. Het kan altijd nog als het tijdens de bevalling niet goed gaat en dan wordt er ook echt wel op tijd ingegrepen.
     
    Marbloempje vindt dit leuk.
  8. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.682
    567
    113
    Gelderland
    Ga lekker genieten van je zwangerschap! Hoe en wat bij de bevalling duurt nog zó lang. Tegen die tijd komt er vast een afspraak met de gyn of klinisch verloskundig en kun je al je vragen en wensen door spreken. Een medische bevalling klinkt heel 'groots' maar is ook echt gewoon vanalles bij mogelijk, volgens jouw wensen, ook rond kunnen lopen/ douchen etc. Maar nu, gewoon genieten. Weet jij veel, misschien beval je met 36 weken al, dan moet je sowieso naar het zkh of wil die baby er met 42 weken nog niet uit en word je ingeleid of komt hij met precies 40 weken thuis zo snel dat het zkh niet eens meer ter sprake komt...
     
  9. San987

    San987 Fanatiek lid

    21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Wat ik niet helemaal snap in jou verhaal is dat je wel in het zkh wilt bevallen, maar niet medisch..

    Bij mijn eerste bevalling ben ik veel bloed verloren. Daarom was mijn 2de en nu 3de ook medisch. Wat inhoud dat ik dus in het zkh moet bevallen met een waaknaald (geen infuus) en mijn eigen vk. Deze waaknaald is ervoor om na de bevalling medicatie toe te kunnen dienen, dit werkt dan vlugger als de spuiten die de vk mogen zetten in je been.

    Heeft de vk ook iets gezegd over de gyn?? Hoogstwaarschijnlijk krijg je nog een gesprek met een gyn. Die zal je nog uitleggen wat precies de bedoeling is en wat wel en niet mag in het zkh.
     
  10. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.659
    985
    113
    Onze situatie was heel anders (harttonen vielen weg tijdens persen, kind met slechte apgar en direct na de geboorte naar de reanimatiekamer).
    Bij de tweede afspraak van onze tweede (dus ook ± 12 weken zwanger toen) zei de vlk dat ze vanwege de eerste bevalling me ook medisch wilde laten bevallen.
    Ik heb gesprekken gehad met meerdere disciplines (gyn, vlk, neonatoloog, revalidatie-arts, lotgenoten) en uiteindelijk de beslissing genomen om thuis te bevallen. Doordat ik dit goed kon uitleggen aan mijn verloskundigen stonden ze volledig achter deze keuze.

    Ik kon bij de oudste ook niet direct plassen na de bevalling, uiteindelijk hebben ze me 7 uur na de bevalling eindelijk gekatheriseerd, maar moest daardoor wel 3 dagen met een katheter lopen. Bij de tweede zei de verloskundige dat als het weer niet zou lukken, ze me eerder konden katheteriseren (na 3 - 4 uur), misschien dat je dat nog kunt voorstellen?
    --> Lees nu dat ze dat al hebben voorgesteld.

    Mijn advies voor jou zou zijn om je goed te laten informeren hoe groot de kans op herhaling is, hoe het eventueel voorkomen kan worden zodat je een keuze kunt maken die veilig is en waar zowel jij als je verloskundige zich fijn bij voelen.

    Verder begrijp ik je heel goed, de bevalling is nog zo ver weg, maar ik werd er heel erg gestresst van dat ik opeens in het zhs moest bevallen. Het gaf mij heel veel rust toen de vlk zei dat ik eigenlijk wel gelijk had en dat ik thuis mocht bevallen.
     
  11. Fluss1984

    Fluss1984 Fanatiek lid

    2 jun 2015
    3.386
    1.593
    113
    Noord-Brabant
    Als ik het zo lees heeft je VK niet echt een goed idee over de gang van zaken, dus ik zou een gesprek vragen met de gynaecoloog.
    Als je vorige keer een forse nabloeding hebt gehad heb je daar nu ook weer verhoogd risico op. Daarom is verstandig om in het ziekenhuis te bevallen zodat alles bij de hand is om in te grijpen als het zou gebeuren. De vraag in hoeverre ze je daarin kunnen "verplichten" vind ik dan ook altijd een beetje gek, het gaat wel om je leven. Om op die vraag te antwoorden: jij hebt het recht om te beslissen over je eigen lichaam, maar een verloskundige heeft ook het recht om zorg te weigeren als zij iets niet verantwoordt acht.

    Normaal is het beleid inderdaad dat ze je tijdens de bevalling al een "waaknaald" geven, dat wil zeggen dat ze preventief een infuus prikken zodat ze je medicijnen en vocht kunnen geven als het weer mis zou gaan zonder tijd te verliezen met dan het prikken van een infuus. Het infuus blijft dan afgekoppeld dus je zit dan niet aan slangetjes en dergelijke vast tijdens de bevalling. Of je in bad kan bevallen zal er ook van afhangen of ze een bevalbad hebben in het ziekenhuis.
    Als je bevallen bent krijg je 1 dosis oxytocine via het infuus; als je geen infuus zou hebben zou je dat krijgen via een prik in je been, dat is standaard beleid. Ze zullen er naar streven dat de placenta snel geboren wordt, zodat je baarmoeder daarna goed kan samentrekken, en dat je op tijd plast (zo nodig catheteriseren).
    Het is dus allemaal vooral voorzorg, maar als je toch weer hard gaat bloeden kunnen ze dus meteen ingrijpen. Lijkt mij alleen maar een fijn idee...
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  12. LiefenLeed

    LiefenLeed Fanatiek lid

    4 mei 2017
    1.275
    1.030
    113
    In mijn geval, ook ivm bloeding na de geboorte, houdt medisch enkel in:
    - bevallen in het ziekenhuis.
    - bevallen met eigen verloskundige.
    - geen afspraken/controles bij gynacoloog, dit blijft bij verloskundige.
    - plaatsen waaknaald. Je zit dus nergens aan vast en kunt dus vrij bewegen/in bad.

    Als je eenmaal een bloeding hebt gehad is kans op herhaling verhoogd. Vandaar de voorzorgsmaatregelen :)
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had na de bevalling van mijn eerste ook een forse bloeding, maar daardoor werd ik niet meteen medisch bij nummer 2; ik moest wel in het zkh bevallen. Ik werd gedurende de zwangerschap toch medisch, beviel dus bij de gyn en kreeg helaas weer een fluxus - nog forser dan bij de eerste. Bij een eventueel derde zal ik bij de gyn moeten bevallen.
     
  14. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ze kunnen je niks verplichten, ook had de verloskundige toestemming aan je moeten vragen voor de overdracht en het niet zo "mededelen" zoals ze gedaan heeft.
    De kans op herhaling is weliswaar wat verhoogd maar die cijfers zijn echt nihiel. Mocht je interesse hebben om juiste cijfers in te zien, en heb je meer vragen mbt je rechten kan ik je toevoegen aan een "geheime" Facebook groep waar je je vraag kan stellen aan verloskundigen en gynaecologen.

    Je mag dus gewoon thuis bevallen, wel is het voor jou en je zorgverlener prettig als alle onrust van te voren dan al uitgesproken is. Geeft je zorgverlener aan je niet te willen begeleiden ondanks het protocol: zorg buiten de richtlijn.
    Dan moet ze samen met jou op zoek naar een zorgverlener die je wel thuis wilt begeleiden (en die zijn er genoeg :) )
     
  15. PBV

    PBV Fanatiek lid

    6 feb 2018
    1.765
    1.321
    113
    Vrouw
    In het westen
    Hoi,

    Misschien is het helemaal niet nodig de medische hulp maar de verloskundige is wel verplicht om je medisch te maken. Als er iets gebeurd en ze heeft dat niet gedaan, kan zij daar verantwoordlijk voor gesteld worden.
    Ze kunnen je niks verplichten maar als je medische hulp weigert is dat op eigen risico.

    Ik hoop voor je dat het zonder oxytocine hoeft.

    Gefeliciteerd en geniet van de mooie zwangerschap.
     
  16. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Allereerst, misschien is verplichten niet het juiste woord, maar kon even niets anders bedenken.

    En de vk zei eerst dat ze wilde overleggen met gyn wat hun advies is.
    Zij had verwacht dat dit zou zijn dat ik tijdens de bevalling al een keer gecatheteriseerd zou worden.

    Nu 4 weken later heeft de vk met de gyn overlegd en die gaf dit als advies.
    Zij gaf aan dat ze me echt aan het infuus willen hebben, om zo alvast vocht te geven.
    Als ik akkoord ga met hun voorstel is dit de info die ik krijg en komt er geen gesprek met de gyn.
    Mocht ik het echt anders willen en toch thuis bevallen moet ik wel gesprek met de gyn.

    We hebben het eerst mee naar huis genomen om er even over na te denken.
    Normaal is mijn man heel erg van doe wat ze zeggen, maar vind dit ook overdreven.
    Vind het zkh wel een fijn idee, maar onzin dat je meteen wodt overgedragen aan het medisch personeel.

    En wbt in het zkh bevallen, hier heb je in het zkh een kraamhotel en de andere kant is de medische kant.
    Dus kraamhotel is inderdaad eigen vk mee, kans om in bad te mogen bevallen en gewoon niet allemaal mensen om je heen.
    Medische kant word je overgedragen aan medisch personeel en word je veel meer in de gaten gehouden en is niet alles mogelijk.
    De medische kant zit in die zkh 50 meter verderop (als je dat al haalt).
    En wat ik voor nu vooral vervelend vind is dat de vk niet goed kan uitleggen hoe en wat precies de bedoeling is en waarom.
     
  17. Debjola

    Debjola Actief lid

    16 aug 2015
    114
    19
    18
    Als je wilt weten wat je rechten zijn: de vrije geboorte groep op Facebook .
    Heel veel vrouwen maar ook verloskundigen die je graag helpen en advies geven
     
    Tweekids vindt dit leuk.
  18. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Ik zou echt om meer duidelijkheid vragen en een advies gesprek met de gyn. Dan kun je voor jezelf een beslissing nemen wat te doen.
    Ik persoonlijk vind het vaak al veel te snel medisch worden, dus ik begrijp je terughoudendheid hierin. En je behoefte aan duidelijkheid ook, bij mij kan alles, maar ze moeten er een goede verklaring voor hebben.
    Zo heb ik zelf bijv moeten lullen als brugman om een infuus met weeenopwekkers uit te stellen bij mijn tweede bevalling. Uiteindelijk zou ik een uur na het breken van de vliezen krijgen om de ween zelf op gang te laten komen. Mijn vliezen braken na dat gesprek spontaan en na een weeenstorm van 1,5 uur was mijn dochter er. Ik wil niet weten wat de weeenopwekkers daar nog bovenop hadden gedaan :|
    Maar goed, bij mij was het het ‘protocol’ en ze had graag dat ik binnen kantoortijden zou bevallen.:rolleyes: In mijn ogen geen goede reden dus.

    Ga dus vooral in gesprek! :thumup:
     
    Lara123 vindt dit leuk.
  19. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Bij mijn vierde kwam ik ook in het protocol groepje terecht. Onterecht vond ik. Omdat vanaf 1000cc bloedverlies je bij een volgende bevallig naar het ziekenhuis moet. Ik zat daar onder en toch wilden ze mij niet thuis begeleiden. Niet omdat ze angst hadden dat ik het niet thuis zou kunnen. Puur vanwege de protocollen en dat ze gecontroleerd zouden kunnen worden. Het risico was bij mij met maar 6% verhoogd. En achteraf was de reden net zo duidelijk als bij jouw. Geen volle blaas, maar een extra placenta kwab. Ik ben op zoek gegaan naar een verloskundige die mij wel thuis wilde begeleiden. En dat is gelukt, zonder moeite. En nu bij de vijfde ook geen probleem. De een voelt zich veilig in het ziekenhuis, ik krijg er altijd de kriebels. Als ik geen verloskundige had kunnen vinden die mij wel had willen begeleiden of als het risico echt flink gestegen was zou ik wel naar het ziekenhuis zijn gegaan.
     
    Nan87 vindt dit leuk.
  20. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ik zou een gesprek vragen bij de gyn. Mijn derde bevalling werd ingeleid en dus zo medisch als het maar kan, maar ik vond het de fijnste bevalling. Had een infuus met weeenopwekkers die zijn werk heel goed deed. Ik mocht in bad en rondlopen, maar omdat het zo snel ging niet aan toe gekomen. Ik had op de verloskamer 1 vroedvrouw bij me, de gyn kwam tussendoor checken. Toen ik volledige ontsluiting had kwam hij weer en ben ik na 20 min persen bevallen. Alles ging sereen, rustig en de gyn had alles zo onder controle, dat heeft mij ook vertrouwen en rust gegeven.
     
    Mimosa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina