Wat kunnen ze je verplichten?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nanoe2, 6 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Love1987

    Love1987 Niet meer actief

    Nog nooit gehoord maar eigenlijk zou dat heel logisch zijn, ik denk dat je daar in Nl een wijkverpleegkundige voor moet hebben...
     
  2. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Helaas niet. Bizar eigenlijk
     
  3. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Over 2 weken gesprek met vk die bij mn bevalling was.
    De vk die ik aan de lijn had om de afspraak te maken reageerde ook alweer heel anders.
    Owja, is wel fijn om met haar te bespreken hoe en wat handig is inderdaad...
    Dus wie weet :)
     
    Tweekids en Raket78 vinden dit leuk.
  4. MarlousAnne

    MarlousAnne Actief lid

    8 nov 2012
    296
    94
    28
    Ik zou het interpreteren van onderzoeken en protocollen aan deskundigen overlaten. Een leek, of een kraamverzorgster is niet in staat onderzoeken objectief te beoordelen. Daar is een jaren lange studie voor nodig en dan nog blijft het lastig en heb je te maken met allerlei factoren.
    Wat betreft je opmerking over verschillen in protocollen binnen regio’s en ziekenhuizen: de NVOG stelt protocollen vast op basis van de meest recente betrouwbare onderzoeken en op basis van die protocollen werken Nederlands gynaecologen.
     
    Roos12 en poekien vinden dit leuk.
  5. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Er is gelukkig door de knov en de nvog een richtlijn opgesteld : zorg buiten de richtlijn :)
     
  6. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Wil nog even laten weten hoe het gesprek ging :)

    Eigenlijk super positief.
    Mag bevallen zoals ik wil met eigen vk.
    Mag ook thuis bevallen als ik wil, moet dan alleen gesprek met de gyn.
    Wil sowieso naar het ziekenhuis en wordt dan wel medisch, krijg een waaknaald, zonder infuus en eigen vk.
    Mag verder alles wat ook zou mogen wanneer ik poliklinsch zou bevallen.
    Erg blij met deze uitkomst!
     
    Eppo82, Zonnestralen, Raket78 en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. poekien

    poekien Niet meer actief

    Sorry hoor maar wat een kletskoek deze site en al helemaal niet up-to-date vwb gbs. Natuurlijk mag iedereen er iets van vinden en zelf kiezen maar als je kind op t randje heeft gelegen door deze bacterie, bij mij helaas, piep je echt wel anders. (Bij mij werd notabene ab geweigerd want ‘niet nodig’ en destijds niet volgens protocol. helaas was dat een grove inschattingsfout). Het protocol is in NL ook niet voor niets een paar maanden geleden aangepast naar bv hoe het in België/Amerika al jaren geldt. Namelijk standaard antibiotica bij een Gbs infectie bij de moeder. Dat nieuwe protocol zorgt er namelijk voor dat er minder kinderen overlijden of gehandicapt raken tengevolge van gbs. Wie wil nou wel dat risico nemen zeker omdat de gevolgen zo vreselijk kunnen zijn? Helaas lopen we hier op meerdere fronten erg achter qua geboortezorg.
    Als je thuis Ab kunt krijgen kun je prima thuis bevallen denk ik al zou ik zelf nooit het risico willen nemen. Als je kind alsnog (dood)ziek wordt geboren ondanks de ab zou ik in het ziekenhuis willen zijn. Een verloskundige heeft nou eenmaal helaas geen kinderarts in haar koffertje zitten.
     
  8. poekien

    poekien Niet meer actief

    Sorry mijn vorige reactie was een beetje off-topic. Wat fijn dat het een positief gesprek was, goed om alvast afspraken te kunnen maken en er zo vol vertrouwen in gaan!
     
    Nanoe2 vindt dit leuk.
  9. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Nee, ab moet in het ziekenhuis. De verloskundige doet het wel, maar dus niet thuis. Je bent dan verder wel nog onder zorg van je verloskundige.
     
  10. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Jammer. Ik woon in Canada (Ontario) en hier kan het wel thuis. :)
     
    Tweekids vindt dit leuk.
  11. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    #51 samarinde01, 2 apr 2018
    Laatst bewerkt: 2 apr 2018
    Je kunt eens lid worden van de fbgroep vrije geboorte. Je kunt soms verdrinken in protocollen en voorzorgsmaatregelen, maar als je je erin verdiept en alle opties en deskundigen hoort, kun je er ook voor kiezen je eigen overwogen keuzes te maken. Het is jou lichaam en jou bevalling!
    Er is vaak veel meer mogelijk dan dat men op het eerste gezicht laat geloven.

    Ik ben na een hele medische eerste bevalling met veel bloedverlies, van mijn tweede bevallen met alleen vk.
    Klein gelukje voor mij want het bloedverlies hebben ze onjuist genoteerd, waardoor ik onder de ‘medische verplichting’ uit kwam bij de tweede. Vk liet het aan mij over (gezien ik dat bij 39 weken zwangerschap pas ontdekte).

    Ik wilde pertinent geen preventieve oxytocine na de bevalling en hoewel mijn vk daar even aan moest wennen, wilde ze met me meebuigen.
    Uiteindelijk werd het een halve lotusbevalling want de placenta werd zo vlot en plots geboren dat mijn man de navelstreng nog niet eens geknipt had!

    Maar een voorbeeldje van keuzemogelijkheden en protocollen/gewoontes doorbreken.
     
    Lara123 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina