Help! Dochter wil geen stukken voedsel!

Discussie in 'Voeding' gestart door Melrose, 9 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melrose

    Melrose Fanatiek lid

    26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Mijn kleintje eet eigenlijk alleen goed wanneer haar hapje fijngeprakt is of uit de staafmixer komt. Dat vond ik vroeger niet erg, maar morgen is ze 13 maanden en van mij mag het nu wel afgelopen zijn.
    Ik probeerde het vanochtend nog, met een banaan. Dat kan in stukjes maar is niet bepaald keihard. Nee hoor, mevrouw moest er niets van weten. Het potje fruit dat ik haar daarna aanbood ging er in 1 keer in.
    Zelfde geldt voor het avondeten. Ik maak wel eens pasta met groente en een beetje saus voor haar. Bijvoorbeeld: macaroni met tuinerwtjes en tomatensaus. De macaroni en erwtjes zijn lekker klein en zacht, dus goed te doen zou je zeggen. Maar helaas, ze wil dat absoluut niet. Ze begint met kauwen en peutert vervolgens alle stukjes weer uit haar mond. En smeert het lekker uit op tafel, yummy...
    Gooi ik diezelfde maaltijd uit frustratie maar in de staafmixer, dan gaat het er echt wel in! Mond wagenwijd open etc.

    Heeft iemand tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik geef wellicht iets te snel toe door over te gaan op de staafmixer, maar ik wil van het eten geen drama maken uit angst dat ze een afkeer krijgt van (samen) eten.

    Alle tips zijn welkom, maar bij voorkeur de bruikbare. :D
     
  2. adi

    adi Niet meer actief

    Op zich is wat je dochter doet vrij normaal voor een kind dat net begint met stukken eten. Kindjes die met 6-7-8 mnd beginnen peuteren ook wat uit de mond en smeren het uit, of spelen met hun banaan en stoppen die in hun neus en oor.

    Omdat je dochter dit niet heeft gehad als baby, moet ze waarschijnlijk nog steeds door die fase. Ze moet echt 'leren' kauwen en structuur proeven in haar maaltijd. Dat kost wat tijd, maar je moet het wel de kans geven.
    Al eet ze dan even wat minder, ze leert dan tenminste eten. Ik zou dan het bord niet afpakken en door de staafmixer halen, want zo geef je ook een verkeerd signaal af (eten in stukken is vreemd, dus maakt mama weer een glad soepje van, blijkbaar hoort eten zo te zijn)

    MIsschien eerst een beetje gepureerd geven zodat ze wat binnen krijgt, en dan kind aan tafel schuiven, en stukken in handen geven (geen borden, bestek en ander leuk speelgoed!). Laat haar maar ontdekken, happen, uit de mond halen enz. Ze begint echt wel te eten, alleen zal het niet meteen gaan.
     
  3. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Inderdaad wat adi zegt, ze moet door een fase heen van ontdekken en leren en dat kost tijd. Een kind kan niet direct overgaan van altijd gepureerd naar stukken. Mijn dochter eet sinds het begin (6 maanden) alles in stukken, maar dat was ook een tijdje een echte knoeiboel! Ze kneep alles fijn, smeerde het uit over de tafel, alles behalve eten. Ik 'smokkelde' dan meestal een stukje naar binnen.

    Nu eet ze alles in stukken (soms prak ik haar avondmaaltijd als ze dat prettiger vindt) en ze eet ook heel goed. Wil niet meer gevoerd worden en ook niets van de lepel weten, behalve hem zelf vasthouden. Er komt duidelijk een nieuwe fase aan :D

    Geef je meisje dus de tijd, blijf in stukken aanbieden.
     
  4. Emmarijn

    Emmarijn Fanatiek lid

    21 jun 2011
    2.548
    1
    0
    Al eens een halve banaan in haar hand gegeven? Dan kan ze ze zelf afhappen. Werkte hier beter dan plakjes banaan.
     
  5. Melrose

    Melrose Fanatiek lid

    26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Hoi, bedankt voor de tips! We moeten er echt even doorheen, begrijp ik dus.
    Wat ik dan raar vind is dat ze wel dol is op rijstewafel, cracker, koek en brood. Dat is ook hard maar hierop kauwt ze prima en zonder gedoe....
     
  6. adi

    adi Niet meer actief

    Op zich is dat helemaal niet raar, want waarschijnlijk heb jij brood en rijstewafel nooit gepureerd, dus ze kent het ook in de vorm zoals het is.

    als je eerst een banaan maandenlang als purree krijgt, en ineens blijkt dat een stuk te zijn met een andere structuur waarmee je ook iets moet doen voordat je het door kunt slikken, is dat nieuw en vreemd.
    ze heeft blijkbaar geen enkele moeite met stukken en kauwen, maar moet gewoon nog leren dat haar bekende eten (qua smaak dan), ineens anders uitziet en voelt.
     
  7. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Eens met Adi!
    Ze weet niet beter dan dat haar eten gepureerd is...
    Hier die fase ook gehad met 6-7mnd.

    Zou het ook niet meer pureren als ze het niet in stukken wil.
    Zeker op die leeftijd weten ze op een gegeven moment ook wel dat als ze niks eten het wel weer naar hun zin wordt gemaakt!
    Geef haar anders gewoon eten in stukken van jullie bord?
    Even doorzetten, niks anders aanbieden en haar enthousiast maken om te proeven/eten...

    Hier gaf ik na een avond slecht/niks eten rond die leeftijd altijd nog een stuk fruit als toetje of volle franse kwark/griekse yoghurt met wat fruit erdoor.
     
  8. Gwenolyn

    Gwenolyn VIP lid

    13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Beetje saai, maar ik ben het ook met Adi eens.

    Ze weet niet beter als warm eten = gepureerd. Logisch dat als ze stukjes warm eten aangeboden krijgt, ze dit lekker uit haar mond haalt. Voor haar beleving hoort dit niet (ze krijgt het immers altijd met een staafmixer).

    Ik zou het haar lekker zelf uit laten zoeken aan tafel. Niet boos of gefrustreerd worden als ze er een smeerboel van maakt. Ze moet het tenslotte leren, en dat gebeurd door te knoeien.
    Je kunt voor je eigen gemoedsrust haar van te voren wat gepureerd eten geven, en aan tafel stukjes geven, en laat het haar maar voelen, smeren, betasten, proeven etc. Zo leert ze tenslotte eten.

    Mijn zoontje zit ook nog regelmatig met zijn handen in zijn mond. Even eruit halen, kijken wat het is (terwijl hij het zelf in zijn mond gestopt heeft), smeert het uit, raapt het bij elkaar, en eet tevreden verder.
    Hij vind het prachtig om met een vorkje te kunnen eten. Ik help hem mee om eten aan zijn vorkje te prikken, en dan brengt hij het zelf naar zijn mond om te eten.

    Als hij wat vreemds proeft in zijn eten (zoals vanavond kappertjes, kende hij nog niet) word het ook vol enthousiasme uit zijn mond gehaald, gekeken, betast, geplet en weer terug in zijn mond om het nog een keer te proberen.
    De kappertjes viellen niet helemaal in de smaak. Bij de hapjes waar een kappertje in zat, werd vrolijk uit zijn mond gehaald en de rest at hij op.
     
  9. Miekjepiekje

    Miekjepiekje Bekend lid

    29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees even mee. Mijn dochter doet hetzelfde, haalt ook de stukken uit haar mond en gooit het op de grond.:D Maar als ik jullie goed begrijp is het dus gewoon een kwestie van volhouden.
    Nou heb ik alleen een kind dat aan en uitkleden echt niet tof vind (lees: gilt en krijst zo hard dat ze het aan de andere kant van de straat horen) dus zou ik het wel fijn vinden als ik haar niet na iedere eet moment hoef om te kleden. ;) Doe je haar dan zo'n schort met mouwen aan de eerste tijd? Hoe doen jullie dat? En een broodje appelstroop hoe geef je dat?
     
  10. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.177
    1.358
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Bij mijn zoontje is het precies hetzelfde. Hij heeft alleen wat problemen met zijn spierspanning in zijn lichaam (die is te slap) en ook kauwen heeft te maken met spierspanning. Bij hem duurt het dus allemaal langer voordat hij iets onder de knie heeft. Tot voor kort heeft hij ook alles gepureerd gekregen omdat hij het anders niet weg kreeg. Nu geven we hem eerst wat gepureerd fruit en avondeten en later krijgt hij fruit in zijn hand en stukken warm eten met ons mee om het te leren. Op dit moment is het heel veel voelen, uit de mond halen, nog meer voelen, veel kokhalzen en sabbelen tot het zacht genoeg is om door te slikken. Uiteindelijk zal ook hij wel stukjes gaan eten.
     
  11. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Ik gebruik alleen maar lange mouwen slabben van Silly Billyz. Heb mijn dochter nog nooit hoeven omkleden na het eten. Hooguit de appelstroop uit haar haar krijgen :)
     
  12. adi

    adi Niet meer actief

    Bij de IKEA hebben ze ideale schortjes met mouwen, ik heb ze tot ong 15 mnd gebruikt.
     
  13. Gwenolyn

    Gwenolyn VIP lid

    13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Heb ik ook, vind ze ideaal!!!
     
  14. Birgitte

    Birgitte Bekend lid

    13 jul 2010
    792
    0
    16
    Heel herkenbaar; ze zijn er gewoon nog niet aan toe. Haal de staafmixer maar weer van stal en blijf mixen tot ze het wil.
     
  15. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Zou ik juist niet doen. Ze raakt er pas aan toe als ze de kans krijgt het te onderzoeken en te leren eten. Hoe langer je het uitstelt, hoe langer het duurt voordat ze stukken kan eten.
     
  16. LieseLeentje

    LieseLeentje VIP lid

    18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn dochter was laat met brood eten, maar sinds ze dat door heeft ben ik ook gelijk haar eten groffer gaan geven en nu al maanden volledig ongepureerd. Ze vind het nu nog regelmatig leuk om alles er weer uit te halen te bekijken, pletten en weer terug te stoppen.

    Zij is er zo een die het ondanks de IKEA schorten het voor elkaar krijgt om het te laten verdwijnen in haar.... jawel luier! Maar misschien valt dat met jou kindje reuze mee. :D
     
  17. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zou ik ook niet doen...
    Ken een kindje waarbij ze dat ook maar bleven doen en die was 4 en at ook nog alleen maar gepureerd eten en potjes :$
    Zou ik toch niet willen voor mijn dochter. Zeker niet als je ergens anders komt of uit gaat eten of zo! (niet dat je het daar voor moet doen, maar dan toch)
    Hoe eerder je ermee begint hoe eerder je door die fase bent. Uiteindelijk moeten ze er allemaal doorheen!
     

Deel Deze Pagina