Wat mag nog wel in de lunchtrommel?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Pluk11, 16 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluk11

    Pluk11 Actief lid

    1 aug 2014
    206
    243
    43
    Naar aanleiding van het topic 'Broodvervangers' ben ik me gaan verdiepen in wat ik mijn zoon mee kan geven naar school (continu rooster). Hij gaat dit schooljaar starten. Ik verbaas mij er over hoeveel niet meer 'mag'. Te veel fruit is niet goed want zit suiker in....liga mag niet....te veel brood is ook niet goed....
    Al die super hippe lunchboxen die ik langs zie komen..... waar haalt men de tijd en energie vandaan...
    Vroeger was het toch ook gewoon brood, fruit, liga en melk oid....Zijn we daar nu zo ongezond van geworden?
    Ik denk echt dat die focus op geen suiker geen koolhydraten enz enz het krijgen van een eetstoornis in de hand werkt...
    Wat geven jullie mee?
     
    Ellen8, liefkleintje, Peppabig en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.590
    3.972
    113
    Hier een bakje fruit, een beker dun aangemaakte limonade en een trommel met 3 bruine boterhammen, 2 hartig 1 zoet.

    Lijkt mij voor een jongen van 5 een prima tussendoortje en lunch.

    Daarnaast hoef ik niet aan te komen met omeletjes met edammame quinoa en avocado, want dat lust meneer toch niet. Ik overigens wel hoor heerlijk hahahaha!!
     
    Peppabig, Chocolat, moielle en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.869
    13.034
    113
    Vrouw
    In de lunchboxen gaan hier gewoon een paar boterhammen met daarbij iets van groente en of fruit. Bij tijdnood gooi ik er een paar snacktomaten bij en als we s morgens meer tijd hebben wil ik best wat fruit in stukken snijden.
    Niet te moeilijk doen! Thuis eten ze hier meer dan voldoende groenten en fruit dus ik maak me niet druk.
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.585
    3.477
    113
    Hier gewoon simpel, boterhammen voor tussen de middag en voor ‘s ochtends gewoon een banaan/appel/2 mandarijtjes/wortels of een bakje met stukjes fruit of druiven. Makkelijk en mijn kinderen vinden het prima.
     
    meis1987 vindt dit leuk.
  5. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Gewoon fruit en brood. Ik vind al die hypes wel zo belachelijk, en ik ga echt niet om 7 uur 's ochtends er een masterchefwaardige lunchbox van maken. Ze mogen blij zijn als ik op dat moment kan onthouden welk brood in welke trommel moet ;)

    Het enige waar ik rekening mee hou is de noten/pinda-allergie van een klasgenootje, dus hazelnootpasta en pindakaas zijn uitgesloten. Meestal is het iets van worst of kaas, soms gestampte muisjes of vruchtenhagel. Appel/peer/banaan/komkommer afgewisseld met de verboden liga/sultana/knijpfruit voor de fruitpauze, fles spa blauw en ze leven gewoon nog steeds, het is haast een wonder :p
     
    Edith1987, Noelle85, Chocolat en 12 anderen vinden dit leuk.
  6. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik eet zelf weinig brood omdat ik er niet zo goed op reageer, maar mijn kinderen doen het prima op brood en krijgen dat dus ook gewoon mee naar school.

    Allebei krijgen ze 2 boterhammen mee. Dochter krijgt nog een halve paprika in reepjes mee en zoon een stuk komkommer. En allebei melk, dat in de koelkast bewaard wordt op school.

    Ik heb helemaal geen zin en tijd om allerlei ingewikkelde dingen te maken en ik hoor ze nooit klagen, dus dit is prima zo.
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.329
    113
    Mijn dochters maken alle drie hun eigen lunch klaar. Ik zorg voor genoeg keuzes om mee te nemen.
    Dat houdt in dat er altijd wel boterhammen mee gaan. En daarbij kunnen ze dan nog iets van rauwkost/fruit, kaas, worst, crackers, meenemen. En ze hebben een extra bakje wat in hun trommel kan waar ze evt wat yoghurt in kunnen doen (wat ze zelden doen). Ze mogen ook weleens een gekookt ei of omeletje mee. Maar dat maken ze dan zelf de avond te voren :D
    Dus wel broodtrommel met vakjes (van sistema) maar verder weinig poespas.

    Geen regels op school over broodbeleg en dat komt mooi uit, want die heb ik ook niet. Dus ook dat kiezen ze zelf. En de ene keer is dat dan chocopasta en de ander keer is het kaas of vleeswaren, etc.
    En ook hier hele gezonde kinderen, met een prachtig bmi.
     
    Chocolat, Marchella, lies276 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Heerlijk even nuchter dit.

    Ook ik heb de tijd er niet voor, mijn kinderen willen die culinaire dingen niet, en ik vind het niet goed voor een kind om daar nu al zo mee bezig te zijn.

    Hier krijgen ze brood, met iets hartigs. Dus wat komkommer of tomaat. Zoiets. Als drinken een pakje Melk en om 10u sap met een liga, fruit of rauwkost.

    Simpel. En in mijn ogen wel gezond
     
  9. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.542
    3.775
    113
    Overijssel
    Mijn zoon lust niks..
    Dus voor ochtend een geschilde appel en een kaal volkorenbolletje,beker roosvicee en als hij over moet blijven 2 volkorenboterhammen met boter en appelstroop en een geschilde appel en weer roosvicee.
    Word ook al moe als ik eraan denk dat ik smorgens om 6 uur nog creaties moet maken.
    O,ja als hij naar de bso moet krijgt hij ook nog een boterham mee (thuis wil hij volkorenbolletje)
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Nee daar help je echt geen eetstoornis mee in de hand.
    Liga is gewoon een suikerbom, dat weet je toch zelf ook wel? En ja onze generatie kreeg dat dagelijks mee, we zijn ook een generatie met veel overgewicht.
    Als jij dat mee wil geven doe je dat toch lekker? Ik vind een liga hetzelfde als een andere koek of een snoepje. Dus als ze dat hier willen mag dat best af en toe, in de middag wanneer ze anders ook een snoepje krijgen. Maar ik vind het geen geschikt tienuurtje. Alleen maar suiker en geen enkele voedingswaarde. Daar redden ze het hier niet op de hele ochtend. En voor ze naar school gingen werd hier ook nooit s ochtends gesnoept.

    En zoals gezegd is NL het enige land waar 2x per dag brood gegeten wordt. Dus zijn die "hippe" broodtrommels zoals jij ze noemt helemaal niet zo vreemd. Ik vind het ook niet hip trouwens, lunch zelf al jaaaren zo, alleen een boterham vind ik geen lunch. En ik varieer dus met van alles.

    Extra tijd kost het amper, in de tijd dat je boterhammen smeert kun je ook groenten in de trommel doen of een restje pastasalade.
     
    Adrianna en Pimpelmeesje vinden dit leuk.
  11. Winter30

    Winter30 Niet meer actief

    Hier een kieskeurige eter.
    Volkoren (soms wit) boterhammen 2 of 3 met liefst zoet beleg. Hartig eet hij thuis.
    Daarbij een droge cracker, soepstengels of rijstwafels. Soms een eierkoek.

    Fruit altijd een appel in stukjes.

    Thats iT. Ik denk dat ik er hier en daar wel een Liga of sultana erbij doe.
    Af en toe moet kunnen.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    En ik ben reuze benieuwd wat jullie dan zo culinair vinden?
     
    Snoeki vindt dit leuk.
  13. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.276
    2.177
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Meestal 2 of 3 boterhammen. Met Salami, kaas, ham, smeerkaas enzo.
    10- uurtje fruit of rauwkost.
    Heel soms nemen ze een salade mee maar dan moet ik die dag vrij zijn, ze moeten er specifiek om vragen en ik moet een goed humeur hebben ;)
     
    Madeliefke vindt dit leuk.
  14. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn oudste zoon krijgt 3 boterhammen mee, mijn jongste 2. Ik heb geen idee wat erop gaat, mijn vriend smeert ze.

    Ze krijgen allebei fruit mee, al gesneden op verzoek van school.

    Mijn jongste zoon krijgt ook nog 2 bekers aanmaaklimonade mee, de oudste niet, die heeft een eigen fles op school staan, de juf maakt het voor hem klaar.

    Als ik toevallig iets eet de avond van tevoren wat ook mee kan, wil ik de oudste bijvoorbeeld weleens wat reepjes paprika meegeven, die avond gesneden. Maar dat is een uitzondering, geen regel.
     
  15. Rylie

    Rylie VIP lid

    14 jun 2010
    5.725
    470
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Hier wordt dit het eerste jaar dat ze af en toe gaat over blijven. Eet voornamelijk gewoon thuis.

    Maar dan gaat er 2 boterhammen mee met wat komkommer erbij of gekookt eitje. Je krijgt er niet veel in op het moment. Alles is nee lust ik niet. Paprika kan ook nog als ze zelf aangeeft het te willen.
     
  16. Tienn

    Tienn Niet meer actief

    Om 10 uur fruit/koek met water/limo
    Als lunch 3 broodjes met zoet/hartig en melk, soms wat extra fruit/groente/snoep

    Die uitgebreide trommels begin ik niet aan.
     
  17. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.983
    1.800
    113
    Provincie Groningen
    Ik wordt ook helemaal gek van al die voedsel hypes.
    Hier gewoon brood mee 1 met zoet beleg en 1 met kaas/vlees beleg.
    Verder krijgen ze fruit mee en soms een koekje of bifi worstje.
     
  18. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.465
    113
    Vrouw
    #18 Fantykoekie, 16 aug 2018
    Laatst bewerkt: 16 aug 2018
    Hier gewoon fruit en brood. Zoontje is echt een broodeter.
    Maar hij heeft wel van die hippe yumboxen. Gewoon omdat we het leuk vinden. Zou niet weten hoe je hierdoor een eetstoornis kan krijgen.

    Voedselhypes doen we niet aan mee. Nooit gedaan en zal ik ook nooit aan meedoen.

    Wel leuk ik zijn lunchbox wat op. Kost echt geen tijd en ziet er snel leuk uit in een yumbox
    Broodje, oogjes erin prikken. In de andere 2 vakjes wat fruit en ziet er superleuk uit.
    Ben nu al weken aan het azen op bento ringen van super Mario maar ze zijn altijd uitverkocht :roflmao:

    De yumbox afdrogen. Dat kost tijd. :D het maken echt niet. Maar ook in het afdrogen wordt je goed.
     
    tuc vindt dit leuk.
  19. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.998
    25.441
    113
    Hier eten ze warm op school , probleem opgelost :D
    Als tussendoortje krijgen ze denk ik een zo'n liga achtige koek of fruit of zo.. Geen idee eigenlijk.. @Whysteria wat eet jouw zoon op school?
     
  20. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik verbaas mij er juist over wat er op de school van mijn dochter allemaal mag, ik zou willen dat bepaalde dingen niet mogen. Nu heb ik het wel over traktaties, maar dan nog.

    Mijn dochter krijgt 2 bekers water mee, fruit voor in de ochtend en in haar lunchtrommel 2 bruine boterhammen, 1 hartig en 1 zoet + wat schijfjes komkommer en/of snoeptomaatjes. Soms geef ik haar een paar blokjes kaas mee of wraps. Maar die wraps maak ik dan wel de avond van te voren. Daar heb ik 's ochtends geen zin in. Oh en af en toe eet ze ook een Dora koekje. En dat is het ook.
     

Deel Deze Pagina