Wat moet ik hiermee

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kangerootje, 2 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Ha meiden,
    Vind he fijn als jullie even meedenken.

    Ik werk in de zorg met meervoudig beperkten. Echt zwaar werk, waarbij je continue loopt, staat, bukt, trekt, duwt, enz. Werkdruk is heel hoog.

    Ik probeer echt op te letten, dus altijd de tillift pakken en niet handmatig tillen, maar toch heb ik na twee diensten last van m'n lijf.

    Vooral last van buikpijn, soort beurs gevoel in m'n buik, alsof ie heel erg zwaar is en aan me ''hangt". Weet gewoon niet goed hoe ik het moet omschrijven.
    Vind het gewoon eng... Weet niet wat het is, banden pijn, of harde buiken?
    Het is eigenlijk continue bij inspanning, gaat na een uurtje rust over.

    Ik ben nog maar 18 weken en weet gewoon niet wat ik ermee aan moet. Is wel erg vroeg om te gaan minderen met werken...
     
  2. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Om deze reden werk ik dus al een hele tijd niet. (0 uren contract, dus bepaal zelf of ik werk. Natuurlijk geen salaris, maar ik vind ons kindje belangrijker)

    Hier en daar een tilletje schiet er zovaak bij in. Geen glijzeil in de buurt bijv, even een duwtje hier etc.

    Misschien kun je het aangeven bij je werkgever, en eventueel avonddienst draaien mochten die minder zwaar zijn bijvoorbeeld?
     
  3. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Denk maar aan jezelf!! Ik heb bij mn zoontje telang door getobt, ook in de zorg en lag met 28 wk in t ZH aan de weeën remmers. Dat komt niet alleen door mn werk hoor. Maar t zal niet hebben geholpen. Nu pril zwanger en ga t nu echt anders doen!! Werk inmiddels op de poli dus dat scheelt. Maar gewoon een afspraak bij bedrijfsarts maken, ze denken goed met je mee hoor.
     
  4. Marielle1993

    Marielle1993 Bekend lid

    7 sep 2014
    673
    94
    28
    Vrouw
    Ik herken het, bij mijn 1e ben ik met 14 weken al gaan minderen met werken. De werkgever werkte er prima aan mee. Als gezondheid voorop gaat bij de werkgever dan moet het geen probleem zijn. Ik werkte max 4 uur per dag ( lichtere werkzaamheden zoals administratie, medicijnen delen, dossiers bij houden, helpen bij het geven van de maaltijden .. noem maar op).

    Maak je niet druk om wat je werkgever er misschien van zou vinden. Denk aan jezelf en je kindje!
     
  5. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties. Vannacht heel de nacht in de weer geweest, dus heb me afgemeld voor vandaag. Zag het gewoon niet zitten!

    Ik ga morgen maar even overleggen met de verloskundige... Uitleggen wat voor klachten ik ervaar en wat ik ermee moet.

    Het is bij ons op het werk gewoon lastig om rustiger aan te doen, echt sprake van administratie is er niet, dus ik kan niet op kantoor.
    De bewoners moeten gewoon verzorgd, en dat is loodzwaar...
    Enige optie zou zijn halve diensten, of alleen de korte diensten draaien...

    Iemand enig idee wat dat voor buikpijn zou kunnen zijn? Harde buiken?
     
  6. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Wat heftig joh! Is je kindje uiteindelijk ook veel te vroeg geboren?
    Bij mij is de baarmoedermond ook al gemeten op 16 weken, en met 20 weken wordt t nog een keer gedaan... Vanwege m'n voorgeschiedenis maak ik vermoedelijk iets meer kans op vroeggeboorte en/of een zwakke baarmoederhals...
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  7. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Je normale werkzaamheden zijn te zwaar, dus dan maak je afspraak bij de bedrijfsarts en dan moet die samen met leidinggevende kijken of er vervangende werkzaamheden mogelijk zijn dan wel korte werkdagen etc. Is dat allemaal niet te regelen, dan is dat niet jouw probleem.

    Denk aan jezelf. Wat je omschrijft kunnen goed harde buiken zijn en/of bandenpijn en je hebt nog het fysiek zwaarste deel van zwangerschap voor je. Wees zuinig op jezelf!

    Ik had bij mijn 1e zwangerschap een veeleisende baan in ziekenhuis en ik kreeg iedere dag zo'n vreemd hard gevoel in mijn onderbuik, af en aan, wat dan aantal uren duurde (vanaf 15 wkn). Bleken harde buiken te zijn en niet lang daarna begon mijn bekken heel ernstig op te spelen, waardoor ik op een gegeven moment zelfs nauwelijks meer kon lopen. Ik ben veel te lang door blijven werken, tot ik rond de 26 wkn compleet instortte van oververmoeidheid en pijn... Van ene op andere dag kon ik niets meer en ik ben ook niet meer aan het werk gekomen tot na bevalling, want ik had zoveel van mezelf geëist dat ik zelfs licht administratief werk niet meer aankon...
     
    Marielle1993 vindt dit leuk.
  8. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Hij is tot 40 wk blijven zitten en ik be ingeleid zelfs!! Gelukkig maar. Maar de tijd was heeel heftig en dat wil ik nooit meer meemaken.
    Ik snap je gevoel volledig hoor maar werk is maar werk!
     
  9. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Pittig!! Klinkt herkenbaar, dat vreemde harde gevoel in de onderbuik. Dat heb ik dus ook!
    Ik ga het aangeven... Alleen volgens mij hebben wij geen bedrijfsarts..!
     
  10. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Gelukkig is je kindje blijven zitten. Maar wat een stress moet je gehad hebben zeg!
    Krijg je nu extra controles nu je weer zwanger bent?
     
  11. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Arboarts is een andere benaming. Is wettelijk verplicht, je moet gewoon even vragen welke jullie hebben en een afspraak maken. En als die er echt niet is, dan zou ik contact opnemen met het UWV en een van de artsen daar je laten beoordelen. Het is erg prettig om in (goed) overleg met je baas te blijven, maar hij/zij is niet bevoegd om te oordelen over wat je wel/niet kan (je arbeidsgeschiktheid), ik zou dat echt in handen leggen van een arts! Mocht er ooit echt problemen of conflicten komen, dan staat alles netjes volgens de regels in je dossier.
     
  12. Burb1988

    Burb1988 Fanatiek lid

    5 mei 2014
    1.971
    1.599
    113

    aan jezelf en je kindje denken , prioriteit nummer 1.

    Ik werk ook met meervoudig gehandicapten. Van de 21 zitten 17 in een rolstoel. Daarnaast maken de onregelmatige diensten het er ook niet makkelijker op. Ik ben pas 14 weken zwanger. Maar wat wij doen voel je zelfs als je niet zwanger bent. Bij onze organisatie geld, eigen veiligheid en gezgezondheid gaan altijd voor.
    even overleggeniet met de verloskundige en eventueel de bedrijfsarts
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  13. Burb1988

    Burb1988 Fanatiek lid

    5 mei 2014
    1.971
    1.599
    113
    heb je het trouwens besproken met je leidinggevende en team?
     
  14. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Dus jij zit in hetzelfde schuitje qua werk? Ben benieuwd hoe jij het gaat ervaren...
    Het is echt leuk werk, maar ik kan er nu gewoon niet van genieten, heb er stress van dat het misschien schadelijk is voor de zwangerschap.
    Heb idd ook wel last van rug/schouderklachten bij dit werk, altijd al... Maar de buikpijn vind ik nu echt eng.

    Nee, heb nog niets besproken met leidinggevende en het team... Heb het nu voor het eerst aangegeven, omdat ik me heb ziekgemeld.. Wilde het steeds aankijken, want als ik een paar dagen vrij had gehad ging het altijd wel weer...
     
  15. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.090
    113
    ik heb momenteel wel een beetje de zelfde ervaring. 20 weken zwanger momenteel en werk op een pg afdeling met dementerende ouderen. zelfde werkdruk verwacht ik dus een heel eind. ik werk momenteel nog volledig. nu 4 diensten van 8 uur achter elkaar gehad en voel het zeker. dit ga ik geen 2 maanden meer vol houden.
    zolang ik het nog trek en mijn gezin er nog niet onder lijd blijf ik werken maar anders ga ik ook stoppen met de diensten werken en zal ik boventallig aanwezig zijn. medicatie delen, helpen bij de maaltijden, administratie ed. en hoop dat vol te houden tot 34 weken maar kan niet in de toekomst kijken natuurlijk
     
  16. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Ben benieuwd naar je ervaringen meid! Denk ook wel dat ons werk vergelijkbaar is.
    Gisteren dus een pittige dienst, en nu nog steeds last van lage rugpijn en buikkramp die komt en gaat...

    Heb je al meer kinderen? Bij mij is het dus de eerste zwangerschap dus lastig hoe ik dit aan moet pakken in de praktijk. Eerst morgen maar es verloskundige bellen.
     
  17. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.090
    113
    jaa er loopt al een zoon rond van bijna 5. ik merk dat me dat dus wel een stuk meer energie kost dan bij de eerste zwangerschap.
    ik heb bij de eerste zwangerschap ook te lang door gewerkt. dat doe ik niet nog een keer.
    als jij het niet meer trekt en pijn blijft houden zou ik dit zeker bespreken met de vk en je leidinggevende. wellicht dat je naar de arbo arts moet maar vaak zijn ze door je zwangerschap heel schappelijk. het gaat gewoon niet meer... is er bij jou een mogelijkheid om boventallig aanwezig te zijn? zodat je toch deels kan blijven werken, als is het maar een paar uur per week. dan blijf je er toch een beetje in en thuis zitten is na een paar weken ook maar saai vind ik...
     
  18. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Kan ik me goed voorstellen! Je hebt nu ook je zoontje om voor te zorgen.
    Verstandig om nu niet zo lang door te werken als de vorige keer...

    Ik heb mn verloskundige gebeld, die gaf aan dat buikpijn een teken is dat je je te druk maakt, dus rustiger aan moet doen...
    Ze zei dat ik het met mijn leidinggevende moet bespreken, welke mogelijkheden er zijn om rustiger aan te doen.
    Dus heb mn leidinggevende een appje gestuurd, dat ik hem vandaag graag even zou spreken...

    Zou niet weten hoe dat in de praktijk moet, rustiger aan doen. Je kunt echt geen pauzes nemen tijdens het werk!
    Dan maar halve diensten draaien, maar dan zit ik weer met mn uren... Nouja, ik ga het bespreken, dan zien we weer verder.
    Helemaal thuis zitten lijkt me inderdaad ook niks!
     
  19. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.090
    113
    waarschijnlijk ga je dan voor een deel de ziektewet in. je werkgever krijgt dit "gewoon" van het uwv vergoed dus kost hen niets. het brengt alleen een hoop extra werk met zich mee omdat jou diensten voor een deel opgelost moeten worden.
     
  20. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Idd het kost je helemaal niets en je werkgever ook niet omdat je de ziektewet ingaat (al dan niet gedeeltellijk) hij krijgt voor jou geld om iemand anders in te huren. Dus daarover hoef je je niet schuldig te voelen.
     

Deel Deze Pagina