wat te doen tegen benauwdheid?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door hanna76, 26 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hallo,

    Ik ben de laatste tijd weer erg benauwd. Ik heb het gevoel dat er een zwaar boek ofzo op mijn luchtpijp ligt en dat ik zuurstof te kort kom. Ik heb het vooral als ik op mijn rug lig. Dat gaat dus niet meer. Ik lig dan ook vaak op mijn (linker)zij, maar ook dan voel ik me nog benauwd. En ook als ik zit kan de benauwdheid me soms ineens 'aanvliegen'. Ik ben nu 19 weken zwanger.
    Wie heeft een tip om beter in bed te kunnen liggen? Of om meer verademing te krijgen?

    Groetjes,
    Hanna
     
  2. faith and hope

    faith and hope Bekend lid

    12 apr 2007
    685
    0
    0
    ik was bij mijn 2 eerdere zwangerschappen rond week 6 ook benauwd, het begint nu ook al weer.
    Bij mij hielp een normale neusspraygewoon!!.
    Alleen is het bij jou omdat de baby in t verdrukking ligt, maar misschien verlicht het je iets.

    succes
     
  3. eefje85

    eefje85 Bekend lid

    28 dec 2009
    592
    4
    18
    Wat bij mij hielp was dat de kleine in ging dalen... Heb nu weer lucht, heerlijk!
    Op zwangerschapsyoga hebben we een oefening gehad die jij misschien goed toe kunt passen: op je zij liggen met je armen in "bidhouding" voor je borst en vervolgens je bovenste arm uitstrekken naar de andere kant van je lichaam terwijl je deze nakijkt. Je hebt nu als het ware meer ruimte in je bovenlichaam.
     
  4. Veryproudmama

    Veryproudmama Actief lid

    18 aug 2008
    288
    0
    0
    Rugslapen is inderdaad ook niet zo handig, krijg je hartkloppingen van en al....wordt ook afgeraden. De andere zij kan nog wel eens helpen...het kan weer over gaan, maar aan het eind komt het waarschijnlijk weer terug, puur de druk van de baby en de ruimte...heb er ook last van. Ik slaap al heel lang met een voedingskussen en jezelf langmaken vanuit je nek, helpt ook nog weleens, dus niet ineen gekrimpt liggen...
    Hoop dat hier de kleine snel gaat indalen, dat ik daar vanaf ben en ook gelijk van de maagzuur...
     
  5. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Gisternacht en vannacht ging het slapen goed en kon ik zelfs een langere poos op mijn rug liggen! Voelt echt dan even als een verademing. Maar soms heb ik dus echt dat het me aanvliegt. Dan heb ik ineens last van hartkloppingen en word dan akelig benauwd. 'k Probeer toch maar rustig aan te doen.
    Ik heb ook al geprobeerd om met een voedingskussen te slapen, maar dat werkt hier echt niet. Ik heb constant ruzie met dat grote ding onder de dekens!
     
  6. Lady26

    Lady26 Bekend lid

    10 feb 2010
    638
    2
    18
    Vrouw
    Groningen
    Haha ja dat herken ik, ik heb ook steeds ruzie met die voedingskussen al vind ik het wel lekker om hem achter mijn rug te leggen.

    Tegen die benauwdheid kan je weinig doen denk ik, ik heb mijn bed iets omhoog staan aan de achterkant en dat vind ik op zich wel heel prettig liggen, dus misschien kan je een extra kussen ofzo gebruiken en inderdaad niet in elkaar gaan liggen.

    Nou succes meid, het gaat gelukkig allemaal weer over ;)

    Liefs
     
  7. mama van j

    mama van j Niet meer actief

    Ja echt vervelend is dat die benauwdheid..
    Heb er zelf ook een paar maanden last van gehad tijdens de zwangerschap.
    Als ik dan op mijn zij ging liggen en mijn armen deed strekken dan ging het wat beter.
    Maar het gevoel dat je bijna geen lucht krijgt is echt zoooo benauwd.
     
  8. bosbesje

    bosbesje Actief lid

    8 apr 2010
    145
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb sinds het begin van de zwangerschap last van benauwdheid 's nachts. Met piepende ademhaling en 's ochtends veel slijm op de borst. Overdag een enkele keer last van. En ook het drukkende gevoel als ik op m'n rug lig. De ene keer gaat dat beter dan de andere keer. Op m'n rechterzij krijg ik ook dat benauwde, linkerzij minder. Het kan soms echt zo'n naar gevoel zijn. Alsof m'n hart klem zit.

    Ik slaap met een langwerpig kussen tussen m'n armen. Dat is net even wat handiger dan een voedingskussen. Het zorgt dat je niet teveel inzakt rond je longen als je op je zij ligt.

    Ik vrees dat er verder weinig aan te doen is. Had het in de eerste zwangerschap en is tot aan de bevalling zo gebleven. Het heeft iets te maken met de ader die door je buik loopt en die een beetje dichtgedrukt wordt door het gewicht van baarmoeder en baby.
     
  9. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Mja, momenteel gaat het wel weer. Het is hier echt zo dat ik er de ene keer meer last van heb dan de andere keer. Maar toch overheerst het benauwd gevoel wel.
    Ach, ik weet ook wel dat het er bij hoort. Ik had het bij mijn eerste zwangerschap ook, maar ik meende dat ik toen al rond de 30 weken zat i.p.v. rond de 20 weken.
     
  10. misa

    misa Niet meer actief

    Je zegt dat je ook last van hartkloppingen hebt en dan dus benauwd wordt. Ik ken dit, van voor mijn zwangerschap. Bij mij is het hyperventilatie (ja dat kun je hebben zonder dat je het echt weet). Probeer te letten op een buikademing.
    Hou het even in de gaten en overleg het anders met vk of ha.

    @veryproudmama: Hoezo wordt het afgeraden om op je rug te liggen dan?
     

Deel Deze Pagina