Werken in de Kinderdagopvang

Discussie in 'De lounge' gestart door Marjolijn, 28 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marjolijn

    Marjolijn Fanatiek lid

    22 aug 2010
    1.154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

    Mijn situatie is als volgt:

    Ik ben langdurig ziek geweest en wil nu langzaam aan weer re-integreren.
    Het beroep dat ik altijd gedaan heb, kan ik niet meer doen.

    Nu lijkt werken in de kinderdagopvang me erg leuk, alleen dan alleen op een baby-groep. Dit heeft te maken met mijn interesse in deze groep en daarnaast ook met mijn beperkingen voor andere groepen.

    Ik weet dat je tijdens de opleiding leert voor alle groepen en dat is ook geen probleem.
    Alleen werken zou ik alleen willen op een babygroep.
    Is dat raar of zijn er meer mensen die specifiek voor werken op één specifieke groep gekozen hebben?

    Ik hoop een vrijwilligersplek te kunnen vinden op een babygroep om daar te re-integreren in het arbeidsproces en tegelijkertijd te ondervinden of dit werk bij me past en ik het ook echt zo leuk vind als het me lijkt.

    Ik ben dus benieuwd of het raar is als ik alleen op een babygroep wil/kan werken.
    Ook ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn m.b.t. vrijwilligerswerk op een babygroep. (Ik heb namelijk gehoord dat sommige kinderdagverblijven geen vrijwilligers toelaten op de babygroep.)

    Liefs Marjolijn.
     
  2. moonlight159

    moonlight159 Fanatiek lid

    20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Als je bij onze organisatie komt werken, moet je op alle groepen kunnen/willen werken. Je mag een voorkeur hebben, maar wanneer er bijvoorbeeld niet genoeg werk is op een babygroep, wordt je geacht naar een andere groep te gaan.
    Ik zelf werk nu op een verticale groep (0 tot 4), maar over 3 weken verhuis ik naar de babygroep, omdat daar een plekje vrij komt.

    Anders moet je eens informeren bij een organisatie bij je in de buurt of ze vrijwilligers aannemen voor de babygroep? Baby's hebben wel behoefte aan vaste gezichten, dus ik weet niet of het verstandig is. Tenzij je natuurlijk voor een lange tijd kan blijven.
     
  3. Marjolijn

    Marjolijn Fanatiek lid

    22 aug 2010
    1.154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan ik me wel voorstellen dat je geacht word op elke groep te kunnen werken. Helaas is dat voor mij dus niet mogelijk. Althans de eerste tijd nog niet iig.

    Ik kan wel voor langere tijd vrijwilligerswerk doen. In ieder geval een paar maanden. Dat lijkt me idd ook belangrijk.
     
  4. wenrichtwan

    wenrichtwan Bekend lid

    5 feb 2011
    775
    1
    18
    Vrouw
    Activiteiten begeleidster
    Stadskanaal, Provincie Groningen
    Je kunt altijd informeren op een kinderopvang.
    Ik werk op de babygroep, dit is waar mijn uitdaging ligt.
    Maar je moet op verschillende groepen kunnen werken.
    Maar als je gewoon even beld, dan kunnen zij je vast meer info geven.
     
  5. GewoonLinda

    GewoonLinda Fanatiek lid

    4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Als je een opleiding zou gaan doen, gaan ze je op verschillende groepen stage laten lopen. Kun je dat dan wel?
    Want ik denk niet dat ze je alleen op een babygroep stage gaan laten lopen.
    En waarom wil je alleen op een babygroep?
     
  6. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    ik denk dat je niet realistisch bent, de meeste organisaties werken niet met vrijwilligers, zijn daarnaast aan het bezuinigen en verlangen idd meer dan op één groep kunnen werken.

    maar informeren kan altijd, gewoon een aantal organisaties in de omgeving bellen, die kunnen je wel vertellen wat de mogelijkheden zijn.
     
  7. tulip

    tulip Niet meer actief

    zoals een aantal voorgangers ook al aangaven, is het moeilijk om alleen beschikbaar te zijn voor de babygroep. Buiten dat zal vrijwilligerswerk op een babygroep haast niet voorkomen omdat ze vooral op die leeftijdsgroep vaste gezichten willen voor een goede omgeving voor de kindjes. Op een verticale groep maak je veel meer kans.

    Ik weet ook niet waar je uiteindelijk de opleiding wil doen, maar als je die "echt"op een school volgt (dus niet LOI ofzo) dan wordt je opgeleid tot pedagogisch werker niveau 3. Dan is dat dus niet alleen in de kinderopvang, maar ook gehandicapten en bejaarden zorg
     
  8. siepie

    siepie Fanatiek lid

    28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Waar ik werk is er in mijn regio (ong. 10 kdv's) maar 1 babygroep te vinden. De rest is verticaal.
    Op geen ene locatie wordt er gewerkt met vrijwilligers.
     
  9. Marjolijn

    Marjolijn Fanatiek lid

    22 aug 2010
    1.154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt toch ook opleidingen spw speciaal voor de kinderopvang?

    Verder was ik al bang dat je waarschijnlijk bij veel organisaties geacht wordt breder inzetbaar te zijn. Daarom was ik benieuwd naar jullie ervaringen.
    Wellicht zijn er wel organisaties waar één specifieke groep wel gerealiseerd kan worden, maar ja dan heb ik later denk ik wel weinig mogelijkheden met solliciteren.

    Lastig dus :(

    De babygroep lijkt me echt erg leuk. En daarnaast ben ik de eerste tijd beperkt voor de andere groepen, waardoor dat ook niet kan.

    Ik heb zelf ook het idee dat veel organisaties niet met vrijwilligers werken.
    Stages bieden ze wel vaak aan. In principe zou je wat ik graag wil doen ook een stage kunnen noemen: ervaring opdoen en 'snuffelen' aan het werk. Een soort snuffelstage dus.
    Ik ben lange tijd beschikbaar, dat is denk ik wel fijn.
     
  10. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Waarom wil je/kun je niet op een andere groep dan?
     
  11. Marjolijn

    Marjolijn Fanatiek lid

    22 aug 2010
    1.154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Doordat ik beperkingen heb voor de andere groepen.
    In het kader van re-integratie is het de bedoeling dat ik rustig aan re-integreer op een plek waar ik niet of minimaal te maken heb met mijn beperkingen.
    Misschien kan dat later wel, maar dan moet ik eerst goed ge-reintegreert zijn.
     
  12. adi

    adi Niet meer actief

    Ja, daar was ik ook benieuwd naar.
    Ik werk zelf niet in kinderopvang, maar kan me voorstellen dat een organisatie heel precies zou willen weten waarom je niet met peuters wilt/kunt werken.
    En de babygroepen zijn meestal van 0 tot 2 jaar. Een kindje van bijna 2 is niet veel anders (vooral fysiek niet) dan een kindje van 2,5.
     
  13. tulip

    tulip Niet meer actief

    ts, bij de LOI ofzo kun je volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) wel specifiek spw niveau 3 kinderopvang kiezen. Bij alle opleidingen op scholen kies je voor pw 3 in het algemeen, alleen bij de BBL opleidingen niet (werken/leren) maar dan moet je ook weer aan bepaalde eisen voldoen.
     
  14. tulip

    tulip Niet meer actief

    sowieso zullen er steeds minder babygroepen komen zolang het goed blijft gaan met de kinderopvang. Ik werk voor een mega organisatie in de kinderopvang en die hebben heel veel babygroepen en peutergroepen vervangen door verticale groepen. Zo zijn er nl meer kids te plaatsen. Dus goed voor de wachtlijsten;)
     
  15. GewoonLinda

    GewoonLinda Fanatiek lid

    4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Mag ik vragen wat je beperkingen zijn dan??? Want als het iets lichamelijks is, is een babygroep juist ongeschikt voor je. De babygroep is zo ongeveer de zwaarste groep die je kunt hebben. En trouwens niet alleen lichamelijk. Ook psychisch moet je er maar tegen kunnen.
    Ik heb jaren op een babygroep gewerkt en vond het zowel lichamelijk als psychisch vrij zwaar.
    Misschien heb je wel wat ervaring in de kinderopvang, dat weet ik verder niet. Maar als jouw idee van een babygroep is dat je lekker flesjes kunt geven en knuffelen, kan ik je vertellen dat er wel wat meer bij komt kijken en dat dat je misschien best wel eens tegen kan vallen.
    Daarom lijkt het mij in elk geval heel verstandig, zoals je zelf al aangeeft, om eerst een soort snuffelstage te doen.
    En daarvoor zou ik gewoon contact opnemen met een kinderdagverblijf bij je in de buurt en vragen of dat mogelijk is....

    Succes!
     
  16. tulip

    tulip Niet meer actief

    sluit ik mij helemaal bij aan, heb ook jaren op een babygroep gewerkt.
     
  17. Marjolijn

    Marjolijn Fanatiek lid

    22 aug 2010
    1.154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik een opleiding ga doen, wordt het idd BBL.

    Heb al een opleiding gevonden die specifiek voor de kinderopvang is. Dus dat moet wel lukken ;)
     
  18. Marjolijn

    Marjolijn Fanatiek lid

    22 aug 2010
    1.154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb al eens meegelopen bij een kinderdagverblijf. Op alle groepen.
    Daardoor weet ik ook welke groep me het meest aanspreekt.

    Zou nu alleen graag langer meedraaien voor een beter beeld.
    Misschien kom ik dan idd wel dingen tegen die ik minder leuk vind. Daarom wil ik me eerst goed orienteren voor ik aan een opleiding begin.
     
  19. Marjolijn

    Marjolijn Fanatiek lid

    22 aug 2010
    1.154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar ik begrijp dus dat ik waarsch niet zoveel mogelijkheden heb voor een baan t.z.t. als ik me concentreer op één groep?

    Dat is namelijk wel belangrijk om te weten natuurlijk. Er moet wel perspectief zijn als ik deze richting op zou gaan ;)
     
  20. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Niet weinig, maar geen mogelijkheden denk ik. Daarmaast is de babygroep idd allerzwaarste groep fysiek en mentaal. Bso is het lichtste.
     

Deel Deze Pagina