Wat zorgt voor een paspoort-signalering?

Discussie in 'De lounge' gestart door 2littlemonkeys, 23 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Dit is een wat bijzondere vraag, maar ik hoop dat iemand het antwoord weet.

    Een familielid is op terugreis vanuit Curacao doorgelicht. Ze hebben haar gevraagd of ze wist waarom ze eruit was gepikt en dit bleek vanwege een signalering te zijn. Zij had geen idee, maar er is haar verteld dat dit vanwege een ander familielid is.

    Nu gaan wij over een paar maanden ook heen en heb hier natuurlijk geen zin in. Het gaat om eerstegraads familie en ik zit mij dus af te vragen in hoeverre mijn vriend straks hetzelfde overkomt (en ons dus ook).

    Is het überhaupt mogelijk om volledig doorgelicht te worden vanwege een familielid? Zonder enige andere aanleiding?
    Ik vind het een sterk verhaal, maar je weet maar nooit. Heb op internet wel redenen kunnen vinden, maar deze stond er niet tussen...

    Iemand die hier iets meer vanaf weet?
     
  2. jongmam

    jongmam Bekend lid

    17 jul 2009
    816
    177
    43
    Vrouw
    Verzorgende-IG
    #2 jongmam, 23 jul 2017
    Laatst bewerkt: 23 jul 2017
    Ook meegemaakt onderweg naar NL samen met mijn moeder. Ik snapte er nier veel van, was toen 13. Wist wel dat mijn oom vaker de fout in is gegaan en zag toen ook een foto van mijn oom voorbij komen.

    Blijkbaar hebben zij mijn moeder en ik eruit gehaald, vanwege fouten die mijn oom in het verleden had gemaakt. Het ging wel om dezelfde achternaam.

    Wij hadden niks illegaals bij ons en hadden ons vlucht ook niet gemist daardoor. Het was alleen erg vervelend om jouw goed ingepakte handbagage/koffer (weet ik niet meer zo goed) weer opnieuw in te moeten pakken.
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Je kunt altijd volledig doorgelicht worden. Als een douanier denkt een goede reden te hebben, dan is dat reden genoeg.

    Een goede vriend van mij is dit op thuisreis vanuit Brazilië overkomen. Hij stond gewoon naakt in een kantoortje achter en voelde zich zeer vernederd. Uiteindelijk hebben ze niets gevonden, maar hij had wel zijn vlucht gemist en kon lang wachten voordat hij naar huis kon (waardoor hij het begin van het schooljaar gemist heeft).

    Een oom van mij werd regelmatig met zijn auto aan de grens aangehouden. Het is meerdere malen voorgekomen dat we met de familie aan de andere kant van de grens stonden te wachten, omdat hij weer al zijn koffers moest uitpakken bij de douane.

    De redenen? Geen idee. Die vriend ging iedere zomer naar Zuid-Amerika op vakantie, misschien vonden ze dat verdacht, een jonge man die zo vaak alleen reisde. Bij mijn oom weet ik het helemaal niet, het overkwam hem ook meerdere malen met zijn vrouw naast hem en twee kleine kinderen achterin.
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  4. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    @Berte dat je altijd doorgelicht kan worden weet ik. Dit is niet mijn eerste tripje over de grens... maar je krijgt niet zomaar een signalering op je paspoort en daar vraag ik naar. De reden die ik heb gehoord, kan ik nergens vinden online ;)

    @jongmam oei.... dat zou het wel eens kunnen zijn in het geval van dit familielid. Ik had alleen geen idee dat ze dan familieleden met dezelfde achternaam ook extra in de gaten houden. Best wel zuur en iets om rekening mee te houden...
    lijkt mij ook heel vervelend om al je spulletjes weer in te moeten pakken. Koffers inpakken is al niet mijn hobby!
     
  5. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Personen kunnen om verschillende redenen worden opgenomen in het RPS. In de artikelen 18 tot en met 24, 47 en 48 van de Paspoortwet zijn de gronden voor opname in het RPS opgesomd. Personen worden in het RPS opgenomen bijvoorbeeld als ze onzorgvuldig omgaan met het aan hen verstrekte reisdocument. Hierbij kan gedacht worden aan het meervoudig doen vermissen en beschadigen van reisdocumenten. Maar ook het frauderen met reisdocumenten. Ook personen waarvan het gegronde vermoeden bestaat dat zij zich door verblijf buiten het Koninkrijk zullen onttrekken aan opgelegde straffen of betalingen aan de overheid kunnen in het register terechtkomen. Tot slot kunnen personen in het RPS worden opgenomen in verband met de inhouding van een van rechtswege vervallen reisdocument of ter inhouding van een reisdocument van een minderjarige waarvan de toestemming tot verstrekking is ingetrokken.

    Bron; Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

    Staat daar één van de redenen bij?
     

Deel Deze Pagina