Wat zou jij doen met een waardevolle erfenis?

Discussie in 'De lounge' gestart door NavyCrimson91, 19 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat zou jij met een fysieke, waardevolle erfenis doen?

  1. Bewaar ik mijn hele leven

    23 stem(men)
    30,7%
  2. Verkoop ik direct

    7 stem(men)
    9,3%
  3. Verkoop ik in geval van nood

    33 stem(men)
    44,0%
  4. Anders

    12 stem(men)
    16,0%
  1. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Hallo!

    Ik vroeg me vanmiddag opeens iets af en ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

    Ik heb een wat ouder familielid die vroeger veel schilderde. Hij heeft al die schilderijen bewaard. Als hij zou komen overlijden, zou ik graag een schilderij hebben.
    Maar nu bedacht ik me opeens: wat nou als het een heel waardevol schilderij is? Wat nou als blijkt dat ik straks duizenden euro's zou kunnen vangen van zo'n schilderij? Zou ik dan niet in de verleiding komen om het te verkopen?

    Nu is dat in mijn situatie helemaal niet het geval (hij is een hobby schilder) maar ik vroeg me gewoon af wat ik in zo'n situatie zou doen... :)

    Wat zouden jullie doen? Zijn jullie gehecht aan spullen met mooie herinneringen? Zijn jullie materialistisch ingesteld of niet?
    Vanaf welk bedrag zou je iets verkopen?

    Het kan trouwens over alles gaan hè, variërend van een servies tot een prachtig, handgemaakt meubel.
     
  2. Coortje88

    Coortje88 Actief lid

    10 nov 2012
    281
    193
    43
    Zuid-Holland
    Ik zou het onder de €1000,- wel houden, anders verkopen. Of het moet echt een mooi sieraad van m'n moeder zijn, dat zou ik wel houden :) verder alles verkopen ;)
     
  3. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Is het iets wat voor mij ook waardevol is en wat ik mooi vind? Ik denk dat ik het dan zo lang mogelijk proberen te bewaren. Als er echt nood aan de man is, zou ik het wel verkopen. Van een schilderij aan de muur kan mn kind niet eten.
    Vind ik het lelijk dan zou ik het waarschijnlijk uit belewfdheid nog even bewaren en vervolgens alsnog verkopen.
     
    Littlegirl1989 en fafa vinden dit leuk.
  4. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.875
    13.041
    113
    Vrouw
    Wij hebben dus prachtige schilderijen van een erfenis aan de muur hangen die volgens mij ook best wat waard zijn (Brood). Mochten we ooit om een of andere reden het geld hard nodig hebben dan kan ik ze altijd nog verkopen.

    Daarnaast hebben we ook kranten van de WOII in ons bezit door een erfenis, waaronder de krant waarin wordt verkondigd dat het officieel oorlog is en de kranten die de vrijheid vertellen en een dag later ook vol staan met verhalen over de feesten nadat de oorlog is afgelopen. Geen idee of deze veel waard zijn, maar no way dat ik die verkoop. Dat heeft namelijk een ontelbare emotionele waarde voor onze familie en die wil ik weer doorgeven aan mijn kinderen.
     
    Lafayette vindt dit leuk.
  5. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.834
    372
    83
    Hierbeen kunstwerk van tussen de 3 en 5 duizend euro. Nooit getaxeerd. Ook niet nodig zo het noooooooit weg doen mij te waardevol.

    ( ok misschien wel taxeren ivm verzekeren haha)
     
  6. Saar82

    Saar82 Fanatiek lid

    27 dec 2013
    1.390
    322
    83
    Ik denk dat het er bij mij heel erg van af hangt waar het vandaan komt. Als het van een familielid komt waar ik een heel hechte band mee had, zou ik het absoluut niet kunnen verkopen, al is het 100.000 euro waard! Als het van iemand komt die minder dichtbij staat, zou ik er waarschijnlijk iets minder moeite mee hebben.
     
    zara1983 en Chocolat vinden dit leuk.
  7. Chocolat

    Chocolat Niet meer actief

    Het ligt er helemaal aan, als iets voor mij waardevols is qua emotie (zoals een sieraad van een oma/moeder) dan zou ik het niet weg doen.
    Is het iets was emotioneel geen waarde voor mij heeft en ik zou geld nodig hebben zou ik het verkopen.
    Laat ik heel eerlijk zeggen dat ik daarin heel nuchter ben, als iets mij in de weg ligt of ik er echt niks aan heb dan gaat het ook weg. Net zoals de schriftjes die mijn sm allemaal bewaard heeft van mijn man dat gaat op den duur echt weg, kan de opberg ruimte wel gebruiken voor iets anders en ik wil de kinderen later niet met onze zooi opzadelen.
     
  8. mamabeertje

    mamabeertje Fanatiek lid

    9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik heb het horloge wat mijn oma altijd om had. Na het ongeluk van mijn opa en oma heb ik het horloge gekregen. Ik zou het echt niet kunnen weg doen. Voor mij persoonlijk is het veel waard.
     
  9. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Hangt af van de situatie en het erf stuk. Als ik iets erf waarvan ik het echt een spuuglelijk iets vind dan zal ik het verkopen, anders staat het maar ergens stof te happen.

    Ik heb drie jaar geleden een thee kastje van mijn oma geërfd en deze zal ik nooit weg doen. Laatst heb ik een hele mooie ring gekregen die uit de familie van mijn man komt. De ring zal best wat waard zijn, maar vanwege emotionele waarde zal deze nooit weggaan.
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    dat zal er heel erg aan liggen wat het is. Is het een collectie schilderijen die mijn ouders ooit verzameld hebben zou ik dat in geval van nood echt verkopen, ook al ben ik dol op kunst.
    Maar een sierraad wat mijn moeder bv gedragen heeft zou ik echt niet kunnen verkopen, dat voelt voor mij veel persoonlijker.
     
  11. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik heb de trouwring van mn oma gekregen, die is niet super waardevol. Maar al zou ie 10000 euro waard zijn. Dan zou ik hem toch echt niet kwijt willen. Zij heeft er bewust voor gekozen die aan mij te geven en daarmee heeft het heel veel emotionele waarde voor mij.
     
  12. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Ik heb een gouden broche van mijn 'oma' gekregen. Zij had deze broche van haar moeder geërfd en haar moeder weer van haar moeder (volg je hem nog?:roflmao:). Mijn 'oma' is geboren in 1942 en de broche is dus nog van haar oma geweest. Hij moet dus echt heel oud zijn... Hoeveel die waard is weet ik niet en maakt mij ook niet uit. Het heeft emotionele waarde voor mij en het ligt zelfs veilig in een kluis bij de bank zodat als er ooit ingebroken word, dat die dan nooit gepikt word. Dus als antwoord op je vraag, mocht de broche veel waard zijn dan zou ik hem niet verkopen.
     
    Hommeltje vindt dit leuk.
  13. mamabeertje

    mamabeertje Fanatiek lid

    9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Maar als hij in een kluis ligt heb je er toch ook niks aan? Heb je nooit de behoefte om er even naar te kijken of hem vast te houden?
     
  14. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Dat vraag me jou ook af!
    Ik snap dat hij voor jou een grote emotionele waarde heeft, naar zo heb je er eigenlijk ook niks aan.

    OT, ik vind het heel erg afhangen van wat het is en van wie het is geweest. Is is van iemand die mij heel dierbaar is dan zou ik er moeilijk afstand van kunnen doen.
    Maar zou het via, via bij mij zijn gekomen, ik het lelijk vinden en het geld goed kunnen gebruiken? Best kans dat ik het dan verkoop ja.
     
  15. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.407
    4.729
    113
    Ligt er voor mij echt aan van wie het komt en wat het is. Als het van iemand is die mij heel dierbaar is, zou ik het niet snel weg doen. Maar als het bijvoorbeeld een schilderij is, zou het hier snel in een hoekje op zolder komen te staan. Dat is ook zonde dus dan zou ik het op een gegeven moment wel verkopen.
     
  16. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Als je een foto hebt van de broche ( achterkant bij voorkeur) kan ik hem wel voor je dateren
     
    SDonya vindt dit leuk.
  17. anica

    anica Fanatiek lid

    3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik zou dat schilderij heeft snel laten taxeren en verzekeren! Ik ben een groot Brood fan en die schilderijen zijn echt geen kattenpis!!!

    Ik zou niet durven om hem aan de muur te hangen in een ruimte waar veel andere mensen komen of ik moet goed verzekerd zijn en een flinke alarm installatie hebben... en dan nog!
     
    Cin85 vindt dit leuk.
  18. anica

    anica Fanatiek lid

    3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    https://www.iq.nl/kunstwerk/crazy-colours-1995/
    Hier een link... de meeste schilderijen van brood zijn zeefdrukken
     
    Cin85 vindt dit leuk.
  19. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Ligt er aan van wie het afkomt en of ik het zelf mooi vind. Wanneer het bijvoorbeeld gaat om een schilderij wat ik zelf niet aan de muur zou willen en het staat in de weg, dan zou ik het wel verkopen. Als er echt een verhaal achter zit wordt het anders.

    Het meest waardevolle wat ik aan erfenis heb zijn babyschoentjes die mijn opa (schoenmaker) voor mij gemaakt heeft toen ik leerde lopen. Financieel vrijwel niks waard, maar die emotionele waarde is onbetaalbaar en zal ze dus ook nooit weg doen.
     
  20. anica

    anica Fanatiek lid

    3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik heb meerdere erfenissen met enige waarde in huis maar alleen wat ik mooi vind hangt aan de muur... de rest ligt op zolder... ooit voor de verkoop Haha

    Ik heb een hele gave zwarte oude klok met gouden elementen aan de muur hangen... misschien moet ik doe eens laten taxeren
     

Deel Deze Pagina