Waterpokken en school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Peppabig, 15 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peppabig

    Peppabig Bekend lid

    29 jun 2016
    518
    261
    63
    Mijn dochter van 6 heeft waterpokken.
    Donderdagavond had ze koorts, en de eerste paar pokken.
    Vrijdagochtend heb ik haar ziek gemeld.

    Iamand ervaring met een schoolkind en waterpokken? Hoe lang is je kind thuis gebleven?
    Ik wil niet dat ze veel mist, ze is net begonnen in groep 3.
    Maar nu is ze echt te ziek om te gaan.
     
  2. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Ik zou haar thuis houden tot de besmettelijkheid voorbij is. Eventueel kun je met de juf overleggen wat ze doen komende week en ze echt iets belangrijks zou missen. En dan kijken of je, als de koorts weg is maar de besmettelijkheid nog niet, een beetje met dr kan oefenen of een paar werkbladen maken.
     
  3. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Lekker laten uitzieken, als ze zich niet lekker voelt en ze moet in de klas zitten zal ze ook niet veel oppakken.
    Je kunt met juf overleggen of ze belangrijke dingen mist en of en hoe ze die kan inhalen.
     
  4. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Als ze te ziek is kan ze niet naar school. Voelt ze zich over een paar dagen beter. Dan kan ze het altijd gaan proberen. Mijn dochter heeft er gelukkig weinig last van gehad. Is 2 dagen thuis geweest en toen kon ze weer naar school.

    Als je denkt dat ze komende week nog wel thuis is zou je misschien wat werk aan de lerares kunnen vragen, zodat je thuis wat kunt oefenen en je dochter niet een week achterstand hoeft in te halen plus erwa ze op dat moment mee bezig zijn.
     
  5. Peppabig

    Peppabig Bekend lid

    29 jun 2016
    518
    261
    63
    Bedankt voor de goede tips!

    Als ze komende week nog niet naar school kan zal ik inderdaad met de juf overleggen.
    Dom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht!
     
  6. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Als ze ziek is thuis houden, besmettelijkheid heb ik me weinig van aangetrokken dat zijn ze namelijk al voor de waterpokken zichtbaar zijn.
     
  7. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Ja, maar 2 of 9 dagen op school rond laten lopen waarin ze anderen kan besmetten is nog wel een verschil vind ik. Die 2 kun je niet voorkomen. Die rest van de dagen wel.
     
  8. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Is een dood normale kinderziekte die ze allemaal wel een keer krijgen. Ga ik mijn kind als hij zich goed voelt echt niet voor thuis houden. Die het trouwens de laatste schoolweek kreeg op 6 jarige leeftijd. Terwijl het het hele jaar al van de een naar de ander ging en die jaren ervoor ook regelmatig op de crèche BSO en school was. Pas na 6 jaar!!!!! Kreeg hij het ook. Dus nee je niet ziek voelen is gewoon naar school
     
  9. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Allemaal is een behoorlijke claim. Er zijn toch een hele hoop mensen die het nooit gehad hebben en je kunt er heel erg ziek van raken. Het is wellicht minder heftig dan bijv mazelen maar zeker niet zo onschuldig als een snotneus.
     
  10. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Weet je moet iedereen lekker zelf weten uiteindelijk heb ik hem de laatste schooldag smorgens opgehaald omdat hij koorts kreeg en aangaf zich niet lekker te voelen. Hij heeft het gehad en flink ook dus ben er fijn vanaf
     
  11. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.872
    13.038
    113
    Vrouw
    Zodra ze fit genoeg is om naar school te laten gaan, zeker laten gaan! Zoals al eerder gezegd zijn waterpokken al besmettelijk voordat de symptomen zichtbaar zijn.
    Beleid van de GGD en RIVM is overigens ook dat kinderen gewoon naar school/kdv etc mogen.
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.950
    8.762
    113
    Eerst zorgen dat ze zich weer goed voelt en zodra het ingedroogd is kan ze naar school. Als het nog nat is blijft ze besmettelijk.

    (Dat was tenminste de regel op scholen die ik ken, eerst ingedroogd zijn)
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier mogen ze gewoon naar school met waterpokken, dus ik zou haar weer naar school laten gaan zodra ze niet meer ziek is en weer is aangesterkt na de koorts.
     
  14. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Bij ons was het per kind verschillend.

    Dochter had 2 dagen last van jeuk, en is 3de dag naar school gegaan met een paar zichtbare pokken.

    Tweede dochter is bijna 10 dagen thuis geweest, en die dagen bracht ze door in zemelenbad omdat ze gek werd van jeuk. Ze zaten echt overal, in haar mond, op de ogen, onder de voeten. Was echt zielig.
    Dus ook al had ze geen koorts heb ik haar lekker thuis gehouden totdat de pokken ingedroogd waren.

    Zoon zat er een beetje tussenin. Is 4 dagen thuis gebleven.

    Op onze school zijn geen richtlijnen hiervoor, maar op hun sportscholen gelden duidelijke regels: kind met zichtbare/niet ingedroogde waterpokken mag niet komen!

    Het gaat niet alleen om besmettingsgevaar, maar ook om infectiegevaar voor het kind zelf.
     
  15. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Hier op school moesten de pokken ook ingedroogd zijn. Ze zijn even goed ziek geweest, maar dat was 2/3 dagen en in het weekend dus maandags weer naar school.
    Verder is het zo dat hoe ouder ze zijn, des te meer last ze van de waterpokken hebben. Ik ben dus blij dat ze elkaar op school besmet hebben en dat ze 5/6 jaar waren.
     
  16. Peppabig

    Peppabig Bekend lid

    29 jun 2016
    518
    261
    63
    Ik had ook gehoord dat ze er meer last van zou hebben omdat ze wat ouder is.

    Ze is nu 6,5 en dit is de eerste kinderziekte die ze heeft, en ik had idd liever gehad dat ze het eerder had gekregen.
    Maar ja, het is niet anders.

    Het ging vandaag overdag redelijk. Maar afgelopen nacht is ze uren wakker geweest.
    Morgen blijft ze in ieder geval nog thuis en dan dinsdag of woensdag weer naar school denk/hoop ik.

    Ik heb bij het ziek melden doorgegeven dat het om waterpokken ging maar heb niks gehoord over wel of niet naar school mogen.
    Als ze woensdag naar school zou gaan dan zijn ze wel ingedroogd denk ik.

    En dan afwachten of haar zusje het nu ook krijgt.
     
  17. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Die kans is heel groot. Dat ging bij ons in ieder geval wel zo. Een paar dagen na de eerste waterpok bij de oudste kwamen ze bij de jongste ook tevoorschijn. Was fijn om er zo snel vanaf te zijn. Konden ze in ieder geval allebei tegelijk in een havermoutbadje.
     
  18. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Lekker uit laten zieken. Ik zou ook geen werk aan de juf vragen. Ziek = ziek. Van die paar dagen krijgen ze echt geen huge achterstand.
     
    Peppabig vindt dit leuk.
  19. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Dit inderdaad. Want dan ben je verder van huis.
     
    Peppabig vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina