Wazo en ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door september08, 24 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. september08

    september08 Fanatiek lid

    20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    hallo!

    Ik heb een vraagje. Ik ben in januari met zwangerschapsverlof gegaan en de werkgever heeft wazo uitkering aangevraagd. Ik zag bij mijn berichten ook toegekend. Super!
    Maar ik heb al 3/4 jaar ouderschapsverlof opgenomen. En werkte nu 9 ipv 18 uur.
    Ik dacht dat het ouderschapsverlof tijdens mijn zwangerschapsverlof werd stopgezet en dit erna weer verder liep. Dit blijkt door te lopen tijdens mijn zwangerschapsverlof. Maar dan ben ik het dus kwijt? Toen wees mijn vriendin mij erop dat wanneer het doorloopt ik voor 18u wazo krijg uitbetaald ipv 9 uur. Anders had ik het erna mogen opnemen.
    Klopt dit? Of heb ik een brutale baas die denkt mooi in zwangerschapsverlof en deel ouderschapsverlof kwijt??!
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste september08,


    Je hebt vragen over WAZO-verlof en ouderschapsverlof.

    Ik beantwoord deze graag.

    Ouderschapsverlof heeft geen invloed op de hoogte van je WAZO-uitkering. Bij het berekenen van het dagloon van de WAZO-uitkering kijken we niet naar het ouderschapsverlof. Krijg je aansluitend aan het ouderschapsverlof een WAZO-uitkering? Dan berekenen wij het dagloon met het loon dat je verdiende voor het ouderschapsverlof.

    Ouderschapsverlof is tussen werkgever en werknemer en UWV is hier geen partij in. Op rijksoverheid.nl vind je meer informatie over ouderschapsverlof. Ik raad je aan om dit te overleggen met je werkgever. Mocht je er niet uitkomen met je werkgever dan kan je je vraag stellen aan het Juridisch Loket. Zij helpen je dan verder.

    Ik wens je alvast een fijne Koningsdag toe.


    Met vriendelijke groet,


    Viktoria
    UWV Webcareteam.
     
  3. september08

    september08 Fanatiek lid

    20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Euh.. even in Jip en Janneke.
    Mijn ouderschapsverlof loopt door tijdens mijn zwangerschapsverlof. Dit heeft mijn werkgever mij gemaild.

    Krijg ik dan via/of heb ik recht op vanuit UWV op 18 uur loon? Ik werk nu 9uur en ouderschapsverlof van 9 uur. Of maar 9 uur?
    En neem ik ouderschapsverlof op terwijl ik zwangerschapsverlof heb? Dus ik neem
    beide verlof op? Terwijl er maar 1 nodig is?
    Fijn dat mijn werkgever niet gemeld heeft dan dat iok het stop had moeten zetten.
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo September08,

    Je wilt nog verduidelijking over de berekening van het dagloon en je opgenomen ouderschapsverlof.

    Mag ik het anders benaderen? Je gaf aan dat je WAZO-uitkering al is toegekend.
    De hoogte van je WAZO-uitkering is 100% van het dagloon wat in de toekenningsbrief staat. Dit is ook het bedrag dat aan de werkgever wordt overgemaakt. Ga je aansluitend aan het ouderschapsverlof met WAZO-verlof? Dan berekenen wij het dagloon met het loon dat je verdiende voor het ouderschapsverlof.

    Wil je precies weten hoe je dagloon is vastgesteld dan raad ik je aan je vraag stellen via Mijn UWV .
    Zij hebben inzage in je gegevens en helpen je graag verder.

    Of de werkgever het ouderschapsverlof door mag laten lopen tijdens je WAZO-verlof, kun je het beste navragen bij het Juridisch Loket. Ouderschapsverlof is tussen de werkgever en werknemer, UWV is hier geen partij in.

    Met vriendelijke groet,

    Viktoria UWV
    Webcareteam
     

Deel Deze Pagina