Weer aan het werk gaan. Ik kan het nog niet!

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door juf21, 15 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Goedemorgen,

    Een paar maanden geleden startte een moeilijke tijd voor ons. Ik werd opgenomen met 27 weken zwangerschap en de kleine had een groeiachterstand. Er werd ons verteld dat hij het misschien niet zou halen. Twee weken later is hij geboren. Hij woog ruim een kilo. De maanden erop hebben wij grotendeels in het ziekenhuis doorgebracht. Het was een enorm intensieve en heftige tijd.

    Nu zijn we al een paar weken thuis en mijn verlof loopt straks af. Ik zal dit schooljaar nog 4 weken moeten werken. Mijn directeur wil dat ik ze thuis blijf. Ze gaat toch de invaller niet voor de klas weghalen voor die laatste weken, en als ik ze nu thuis blijf heb ik nog bijna 3 maanden extra (met de vakantie erbij) en ben ik weer helemaal fit voor het nieuwe schooljaar.
    De stichting (die ontzettend bekend staat bij de bond omdat ze hun personeel heel slecht behandelen) wil dat ik in die weken al mijn ouderschapsverlof opneem, omdat ze zich zorgen maken of ik wel fit genoeg ben. Hier is ouderschapsverlof toch niet voor bedoeld??

    Zelf voel ik me eerlijk gezegd nog niet heel goed. Ik kom de dagen wel door, maar merk de laatste tijd wel dat ik de simpelste tegenslag al slecht kan handelen: als ik boven twee volle wasmanden aantref dan kan ik al janken.
    Ik denk echt dat ik die laatste vier weken van het schooljaar nog nodig heb. Ik ben bang dat als ik ze nu ga werken, dat ik verder in de put raak en in september misschien niet fit genoeg ben. En dat wil ik niet, ik wil er dan graag weer voor 200% voor mijn klas zijn.

    Daarnaast merk ik dat het met de kleine nog niet gaat zoals het moet. Hij brengt elke avond uren bij mij aan de borst door om de prikkels van de dag te verwerken. Ik heb in de afgelopen twee weken veel visite gehad en zat toen met een enorm overstuur kind, omdat hij niet aan de borst kon. Ik vrees voor zijn ontwikkeling als hij voor vier weken drie dagen naar (twee verschillende) oppas moet. Vanaf de zomer ga ik minder werken en ouderschapsverlof opnemen, dus dan heeft hij maar twee dagen oppas nodig.

    Mijn huisarts vindt dat ik een afspraak moet maken bij de arbo.
    Ik weet zeker dat een afspraak bij de arbo niet in goede aarde zal vallen bij de stichting. Dus ik weet niet goed waar ik nu verstandig aan doe.
    Naar de arbo gaan, of toch gewoon gaan werken en maar zien hoe het me af gaat?
     
  2. klaver85

    klaver85 Bekend lid

    26 nov 2014
    757
    182
    43
    Naar de arbo gaan!
    Ik herken me wel in jezelf, je wilt het toch allemaal zo goed mogelijk doen voor je werkgever, maar heb vooral de laatste tijd wel geleerd dat je op jezelf moet letten.

    Je ouderschapsverlof inzetten voor ziekte van jezelf is absurd. Je hebt een zware tijd gehad. Ik ben zelf maar 5 dagen ziekenhuis in en uit hoeven te gaan, om naar de kleine te gaan, niet weken achter elkaar en dat was al erg zwaar.
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat rot dat je zwangerschap zo is verlopen. Gelukkig ben je nu thuis met je zoon!

    Even de zakelijke kant van dit verhaal: zodra jij één dag gaat werken of ouderschapsverlof opneemt, ben je de bescherming van 'ziekte door zwangerschap' en dus betaling door UWV kwijt. Als je meteen aansluitend aan je zwangerschapsverlof wordt ziek gemeld door gevolgen van de zwangerschap, houd je die bescherming wel. Dit is trouwens niet alleen voor jouzelf, maar ook voor je werkgever gunstig! Je krijgt dan namelijk betaald door het UWV en dat kost je werkgever geen cent.

    Ik werk zelf in het basisonderwijs, 'wij' zijn vaak veel te goed en knettergek wat dit soort dingen betreft! Jouw directeur heeft het goed gezien dat ze de invaller niet voor de laatste weken uit jouw klas moet halen. Ik proef uit je verhaal dat je het hier zelf ook mee eens bent. Ik zie dat het jouw vraag ook bij het UWV hebt gesteld. Ik denk dat je dit inderdaad via het UWV moet regelen. Het gaat erom dat het UWV akkoord geeft voor een (langere) ziekmelding a.g.v. zwangerschap. Het bestuur heeft daar niks over te zeggen.

    Op het moment dat UWV niet vindt dat jouw klachten zwangerschapsgerelateerd zijn, ga je een ander traject in. Je hebt dan een paar opties:
    - Je meldt je ziek (burn-out o.i.d.) en gaat een traject in met de ARBO-arts. Op dat moment moet jij je inderdaad bij ARBO melden en zal er een reïntegratie-traject gestart worden. Je bent dan afhankelijk van de arts of dit traject nog vóór de zomervakantie start of pas daarna.
    Om eerlijk te zijn, zou ik je deze route aanraden!

    - Zelf verlof opnemen. Dit kan betaald of onbetaald ouderschapsverlof zijn of een combinatie van die twee. De meeste leraren (althans in mijn omgeving) nemen alleen het betaalde gedeelte op. (415 uur, naar rato) Maar je hebt daarnaast ook nog mogelijkheid tot onbetaald verlof (625 uur, naar rato). Ik weet niet of je al van plan was om onbetaald verlof op te nemen. Mocht je dat plan niet hebben gehad, zou je het dus alsnog kunnen overwegen als je ervoor kiest die vier weken met verlof in te vullen.

    Let trouwens op met ouderschapsverlof, als je na het verlof minder wilt gaan werken door een deel van je aanstelling op te geven, moet je het ouderschapsverlof berekenen over de nieuwe (kleinere) aanstelling. Anders moet je terugbetalen! Als het goed is heeft je werkgever je hier al over geïnformeerd... maar ik weet dat de praktijk wat dat betreft soms anders is.

    Ik hoop dat je snel een positieve reactie krijgt van het UWV. Je kunt deze kopzorgen er niet bij gebruiken. Je zou na alle stress gewoon lekker moeten kunnen genieten van jullie zoon!
     
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou me gewoon ziek melden, aangeven dat je het mentaal nog niet trekt. Dat vind ik echt niet gek na een vroeggeboorte. Hoe oud is je kindje als je zou moeten gaan werken en hoe lang ben je dan al met hem thuis geweest?

    Wat betreft de visite, is nu te laat maar dat was denk ik veel te druk, voor jou en je kindje. Wat betreft aan de borst, dat kan toch ook met visite? Dat een jonge baby de hele avond aan de borst wil is trouwens niet gek, heeft ook niet altijd met prikkels te maken, maar is met name clusteren om de productie op peil te houden. Daar heeft bijna elke bv moeder 'last' van.

    Naar aanleiding van de post van Tupp, ik wist niet dat er betaald ouderschapsverlof was in het onderwijs. Als dat zou is, is dat misschien ook een optie. Dan heb je niet met het uwv en arbo enzo te maken, dat is wel zo ontspannen misschien. Heb ik toen gedaan toen ik op zich wel kon werken, maar het écht niet zag zitten. Hadden een huilbaby gehad die eindelijk (met sonde, dat wel) niet meer huilde. Kon ik eindelijk gaan genieten, moest ik werken... heb toen een maand onbetaald ouderschapsverlof opgenomen (maar toen was er nog wel ouderschapsverlofkorting a 4 euro per uur ;))
     
  5. tlc81

    tlc81 Bekend lid

    22 jan 2012
    684
    126
    43
    Bij een prematuur kindje heb je recht op 10 weken verlof na de thuiskomst. Dit kun je aanvragen. Ik lees niet hoelang jullie kindje nu thuis is?
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb even de berichten van ts teruggelezen, eind maart was hun kindje thuis en ze zou nog 4 weken moeten werken voor de zomervakantie dus dat is tussen 8-22 juni beginnen. Dan heeft ze dus al wel die 10 weken gehad.
     
  7. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    Ik heb de fout gemaakt door bij mijn oudste ouderschapsverlof op te nemen ipv me ziek te melden (ben ook lk in het bo). Had ik nooit moeten doen.. Mijn advies: luister naar je huisarts!
     
  8. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Naar de arbo gaan. echt piep hebben aan die stichting hoor. desnoods meld je jezelf ziek voor die laatste 4 weken als de school zelf al zegt dat je beter thuis kan blijven voor die 4 weken zou ik dat gewoon doen. Je moet echt aan jezelf denken.
     
  9. MvM1984

    MvM1984 Bekend lid

    27 jan 2011
    810
    1
    18
    Ik kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande adviezen, geef aan dat je je ziek moet melden , bevalling gerelateerd. Dan kom je idd bij de bedrijfsarts die dat ook moet/gaat beoordelen. Absoluut dat je hiervoor niet je ouderschapsverlof moet inleveren.
    Sterkte
     
  10. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Bedankt voor jullie reacties, ik voel me erg gesteund!

    @tlc:
    Het couveuse verlof zit erop, ik heb straks 10 weken gehad met de kleine.

    @snoopy:
    Ik krijg het ouderschapsverlof wel betaald, maar dat is slechts 55%. Dus dat betekent ruim een maand de helft van het salaris heb, plus de komende 7 maanden bijna €200 minder per maand (omdat ik minder ga werken).
    De visite was inderdaad veel te druk. Ik heb de komende weken alles afgezegd, nu even RUST. Borstvoeden vind ik een mooi intiem moment met z'n tweetjes, daar hoef ik geen mensen bij te hebben (op mijn man of een goede vriendin na).

    Ik ga me inderdaad ziek melden heb ik besloten, al vind ik dit heel eng. Mijn stichting kennende (uit ervaring van collega's) gaan ze het me heel moeilijk maken omdat het niet gaat zoals zij het willen. Al vraag ik me echt af waarom ze zo moeilijk doen als het UWV mijn salaris toch 100% vergoedt..
    Dus ik merk dat ik slecht slaap omdat ik bang ben voor de moeilijke gesprekken, maar ik weet dat ik me gewoon ziek kan melden, dus dat is wel een geruststelling.
     
  11. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Exact dit
     
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zag de reactie van de uwv-medewerker in het andere topic. Wel een fijne reactie, volgens mij. Voel jij je gesteund om je ziek te melden?
     
  13. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Zeker. Ik vind het lastig, omdat ik niet lichamelijk ziek ben en me niet gauw ziek meldt. Maar door jullie reacties en die van het UWV begrijp ik dat het niet gek is dat het nu nog niet gaat, na alles wat we hebben meegemaakt.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  14. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Oww meisje toch, please kies voor jezelf en je kindje. Dit is met lichtgevende pijlen duidelijk dat ziekmelden hier terecht is!!
    Fijn dat je gesteund wordt door je directeur. En de Arbo zal dit zeker ook doen.
    Voegt niks nieuws toe, alleen aanvulling op bovenstaande antwoorden. ;) en om je een hart onder de riem te steken.
    Hou de moed erin, pas goed op jezelf (ook als het straks in september nog niet gaat!)

    En off topic; hoezo wordt er geen actie ondernomen tegen die scholenstichting van jullie!!? :(
     
  15. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Dank je wel MiaMaria! Erg fijn dat je me nog even een hart onder de riem steekt.

    En die stichting? Tja, die spelen vele vuile spelletjes. We hebben al eens eerder actie ondernomen maar werden toen drie keer zo hard teruggepakt. Dus we houden ons nu maar koest.
     
  16. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Dat is vreselijk!!! Heb je het wel naar je zin op de school?!
     
  17. xNadine

    xNadine Actief lid

    27 jul 2016
    383
    39
    28
    Ik zou in dit geval echt je eigen belang en dat van je kindje voorop zetten en naar de Arbo arts gaan. Dingen lopen gewoon nog niet zoals het moet, en het is niet gek dat je wat meer tijd nodig hebt om mentaal weer op krachten te komen na zo een heftige periode in je leven. Als je nu teveel van jezelf gaat vragen, kan het alleen maar erger worden allemaal en zit je voordat je het weet in een burn-out, voor de klas staan is een intensief iets en het is belangrijk dat je zelf lekker in je vel zit voordat je je weer in kunt zetten voor iets anders. Heel veel sterkte! :)
     
  18. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Precies mijn insteek. Als ik weer ga werken wil ik er ook weer 100% zijn.

    Ik heb het wel naar mijn zin op school, haal vooral veel voldoening uit de kinderen. Maar vind het wel een heel fijn idee dat ik voortaan nog maar 3 dagen ga werken. Lekker genieten van ons kleine wonder!
     
    MiaMaria vindt dit leuk.
  19. Jiseb

    Jiseb Fanatiek lid

    4 mrt 2015
    2.054
    955
    113
    Ik denk dat je er heel goed aan doet! Ik werk zelf op een school, in het MT en zie regelmatig dat moeders het nodig hebben om langer thuis te zijn, in jou geval lijkt me dat helemaal niet raar! In het onderwijs kun je er niet half zijn, en als je weer aan de slag gaat, komt toch alles weer op je af. Kies voor jezelf en je kindje!
     

Deel Deze Pagina