Weer gaan studeren

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door kimmy89, 3 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimmy89

    kimmy89 Actief lid

    9 aug 2015
    408
    48
    28
    Hallo allemaal, ik hoop dat jullie me met het volgende kunnen helpen / meedenken.

    Ik heb een dochter van bijna 2,5 jaar en ik ben eind september (dus bijna) uitgerekend van ons tweede kindje. Momenteel ben ik sinds de geboorte van mijn dochter thuismoeder geweest. Financieel is dit goed mogelijk. Ik vond het altijd belangrijk om zo veel mogelijk mee te maken van mijn dochter. Alleen nu ik zwanger was van de tweede ben ik soms echt door diepe dalen gegaan. Ik voelde me eenzaam en weinig afleiding. Ik dacht voordat ik een derde krijg wil ik echt weer aan het werk zijn. Daarnaast zie ik mij echt niet mijn hele leven thuis zitten. Ik heb een HBO rechten opleiding gedaan. Hier kan ik geen parttime werk mee vinden, dat was op zich ideaal geweest. Fulltime werk is er wel (ook weinig) maar dat wil ik echt niet met twee kinderen. Nu ben ik heel lang aan het nadenken. Wil ik parttime werken en een simpele baan aannemen zoals schoonmaakwerk of callcenter? Of wil ik weer gaan studeren? Ik denk dat dat eerste me nog ongelukkiger maakt dan thuismoeder. Deeltijd gaan studeren lijkt me wel wat alleen kan ik dat nu aan en welke studie? Ik kwam zelf uit op de deeltijd studie HBO verpleegkunde. Alleen ik lees er veel over dat het erg zwaar is. Het werk zou mij veel uitdaging geven en parttime werk is mogelijk. Ook als mijn kinderen naar de basisschool zijn wil ik niet fulltime werken. Dan wil ik er ook graag zijn als ze uit school komen. Bij de opleiding verpleegkunde moet minimaal 1 dag in de week naar school en na een jaar komt daar nog minimaal 2 dagen per week stage lopen bij. Daarnaast moet je nog verslagen schrijven. Ik pieker hier veel over. Wat wil ik nou met mijn leven. Naast moeder zijn dat altijd op de eerste plaats zal komen.
    Denken jullie dat het te doen is om met 2 kleine kinderen deeltijd te studeren? Iemand hier ervaring mee?
     
  2. amy2015

    amy2015 Bekend lid

    23 feb 2015
    528
    234
    43
    Hier zelfde situatie als jou ook hbo studie achtergrond. Ik ben MBO verpleegkunde gaan doen. Meer voor het inkomen en omdat ik kon instromen in het derde jaar dus nog maar 2 jaar studie moest ipv 4. Als kindjes wat groter zijn dan wellicht nog meer studies maar voor nu is het goed zo. Ik kan studeren maar tegelijk ook nog genieten van de kindjes. En Denk als ik hbo verpleegkunde meteen was gaan studeren ik meer tijd aan studie kwijt zou zijn dan nu. Succes en hopelijk kom je eruit.
     
  3. kimmy89

    kimmy89 Actief lid

    9 aug 2015
    408
    48
    28
    Bedankt voor je reactie amy2015
    Ik heb ook over mbo nagedacht maar ik zie alleen maar voltijd mogelijkheden. Of je moet al in de zorg werkzaam zijn. Hoe kan het dat jij het in 2 jaar kon doen ?
     
  4. amy2015

    amy2015 Bekend lid

    23 feb 2015
    528
    234
    43
    Vrijstellingen gekregen doordat ik al vooropleiding zorg gerelateerd had.
     
  5. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Er is een schreeuwen te kort aan verpleegkundige in de zorg dus er zijn best veel BBL (deeltijd in Mbo) plekken. Mijn tip is om bij verschillende zorgorganisaties te gaan kijken wat hun aanbod is. Je solliciteert dan bij de organisatie en daarna schrijf je je in bij de opleiding. Meestal zijn het dan ook verkorte opleidingen van 3 jaar i.p.v. 4. Verder is voordeel van Mbo dat als jij sneller kan leren, dat dit mogelijk is.

    Hbo verpleegkundige is ook een optie, maar zal meer discipline en tijd vragen denk ik. Alhoewel je rechten hebt gestudeerd dus theorie zal voor jou niet zo moeilijk zijn. Bij InHollland wordt tegenwoordig flexibele deeltijd aangeboden. Dit houdt in dat je in je eigen tempo en volgorde door de lesstof gaat. Ook hier is wel een baan daarnaast volgens mij een verplichting.

    Opendag bezoeken zou ik ook lekker doen! Voor de februari-instroom zijn weer in het najaar verschillende open dagen.

    Succes Met je keuze!
     
  6. kimmy89

    kimmy89 Actief lid

    9 aug 2015
    408
    48
    28
    Theorie is wel een sterk punt van mij. Dus wat dat betreft kan ik wel HBO doen denk ik.
    Wat ik nog niet helemaal snap is hoe je zonder enige ervaring in de zorg solliciteert bij een instelling. Dan wil toch niemand je? Hoe weet je dan wat je moet doen?
     
  7. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Gewoon solliciteren eigenlijk.... Op deze website heb je veel informatie over verschillende functies binnen de zorg en welzijn. https://www.youchooz.nl Lees je in over het functieprofiel van een verpleegkundige en wat voor werkzaamheden hierbij horen. Onregelmatige werktijden, flexibiliteit, samenwerken, analyseren, goed met verschillende soorten mensen om kunnen gaan zijn o.a. punten die belangrijk zijn in dit werken.

    Afhankelijk van waar je gaat solliciteren zal zeker de vraag worden gesteld waarom je bijvoorbeeld kiest voor de ouderenzorg, thuiszorg, gehandicaptenzorg of het werken in een ziekenhuis.

    Kan je zo weer verder?
     
  8. Xavv

    Xavv Actief lid

    5 okt 2016
    306
    218
    43
    Ik ben niet zoals jij al een moeder, wel ben ik na mijn bbz een nieuwe thuisstudie begonnen via (in mijn geval) de LOI. Hier volg ik een deeltijd studie niveau 4 met stage dagen. Ik loop 2 dagen stage en de rest probeer ik zoveel mogelijk theorie te doen. Dit gaat erg goed. Ook nu ik zwanger ben. Mijn stage uren heb ik allang gemaakt en hoop ook met mijn stage opdrachten zsm klaar te zijn. Zo kan ik naar mijn verlof aan het werk in het vakgebied waar mijn hart ligt. Ik werkte voorheen as verkoopmedewerker omdat ik niet wist wat ik nu wilde na 2 studies gedaan te hebben en de laatste niet kon afmaken ivm privé omstandigheden. Dit gaf mij geen goed gevoel en vond het erg moeilijk om iets te doen wat ik eigenlijk niet leuk vond. Ik ben super blij met de keuze die ik heb gemaakt, als ik deze niet had gemaakt werkte ik nu nog ergens waar ik het niet naar mijn zin had en zat ik niet lekker in mijn vel door mijn werk. Nu geniet ik van het werk wat ik doe en kan ik dit parttime combineren met het zorgen voor een kleine.

    Luister vooral naar je hart. De keuze in ontzettend moeilijk, voor je gezin maar ook voor jou. Als je dit graag wil doen zou ik het doen, anders blijf je er altijd aan denken wat als.
    Veel succes met je beslissing.
     
  9. Qaayin

    Qaayin Lid

    8 jun 2017
    59
    60
    18
    Vrouw
    Ik heb een zoontje van 6 maanden en studeer nu ook (deeltijd hbo). Vorig schooljaar in februari bevallen en in mei weer begonnen (4de periode). Wel wat vertraging opgelopen omdat ik opgenomen ben geweest in het ziekenhuis vanwege pe/ zwangerschapsvergiftiging. Mijn ervaring is dat het te doen is, je moet wel alles heel goed plannen, iets eerder beginnen met bijvoorbeeld het schrijven van verslagen. Dat kan je gelukkig in je eigen tijd doen (tijdens slaapjes bijvoorbeeld).
    Ik heb het geluk dat ik redelijk makkelijk kan leren, dus mijn man neemt in de tentamenweken 2 doordeweekse dagen vrij en werkt dan in het weekend, dat is zodat ik kan leren voor de tentamens. Voor ons werkt dit nu prima.

    Ik ben 1 volledige dag op school en mijn moeder past die dag op. Straks loop ik daarbij ook nog 1 dag stage en mijn stiefmoeder wilde die dag wel graag oppassen, het is een hoop geregel maar met den netwerk (kdv etc ook) is ook dat wel te doen.

    Misschien is het handig om goed voor jezelf na te gaan wat je precies wilt, verwachtingen en wat je ervoor over hebt. Het is af en toe best zwaar, veel deadlines, en je bent niet zo flexibel als andere studenten zijn (denk aan groepsopdrachten).

    Als je meer vragen hebt mag je altijd een pb’tje sturen

    Succes met het met het maken van een keuze!
     
  10. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Waar ik werk starten in september: Verzorgende Ig (mbo3) normaal traject en verkort. En verpleegkundige (mbo4) verkort. En duaal, ook verkort HBO-v kwaliteitsverpleegkundige.

    Als het niveau je niet uitmaakt, dan is je beste kans Verzorgende IG. Al zijn er instellingen die ook de mbo4 aanbieden. MBO-4 ben ik deze maand aan gestart, maar ik ben daar nu 2 jaar werkzaam, en ik heb eerst de VIG gedaan. Waardoor ik hem verkort mag doen.

    In het verleden de verpleegkundige willen doen (mbo4) maar uitgeloot omdat er te veel aanmeldingen waren. Dus toen maar de IG gaan doen, deze heb ik versneld kunnen doen. Gewoon op school geregeld omdat het me erg makkelijk afging. Nu hopen dat de verpleegkundige opleiding ook zo meevalt.
     
  11. kimmy89

    kimmy89 Actief lid

    9 aug 2015
    408
    48
    28
    Bedankt voor al jullie reacties!

    Als je meteen gaat solliciteren dan verdien je dus meteen al? Bij de HBO-V deeltijd waar ik ben geweest op de open dag zeiden ze dat als je geen ervaring hebt je eerst een onbetaalde stage moet doen. Bij andere (de meeste) studies moet je eerst veel meer leren voordat het in de praktijk gaat brengen.

    Ik twijfel nu wel tussen MBO en HBO. Ik denk dat de theorie het probleem niet echt is, maar meer dat ik geen ervaring heb ik de zorg. En dan zo ergens moet beginnen zonder ervaring vind ik best spannend. Wat is qua werk het grote verschil tussen MBO en HBO? Graag wil ik met ouderen werken. Dus in een verpleegtehuis of in de thuiszorg.

    De LOI staat toch niet zo goed bekend? Ten minste dat is wat ik hoor, dat een stage vinden dan ook moeilijk is..

    Nog iets waar ik tegenaan loop. Ik hoor van mensen dat de zorg tegenwoordig alles heel snel moet en dat er veel ziekte is onder het personeel. Veel overspannendheid etc. Dat zal tegenwoordig wel bij meer beroepen voorkomt, maar ik weet niet of het me uiteindelijk op gaat breken..
    Nog altijd twijfel twijfel.. haha.
     
  12. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Als je met ouderen wilt werken, begrijp ik dat je niet in een ziekenhuis wilt werken? Dan zou ik eerst voor een Mbo diploma gaan, zodat je BBL (werken en leren) kan gaan doen. Je verdient dat ook direct geld, wel een leerlingensalaris natuurlijk.

    Je kan dan daarna altijd nog de verkorte opleiding Hbo gaan doen. In de ouderen zorg zoeken ze voornamelijk Mbo'ers.

    Het verschil tussen Mbo en Hbo in de uitvoering van het werk is er nauwelijks vind ik. Beide voeren de zorg uit. Enkel het salaris verschil is te zien op een bepaald moment. Wanneer er specifiek om Hbo opleiding gevraagd wordt, zijn de taken ook anders. Het verschilt echt per organisatie. Er is ook al een jarenlange discussie bezig (minimaal 6 jaar) waarin gesproken wordt om de opleidingen aan te passen zodat er wel duidelijkere verschillen zijn tussen een Mbo diploma en een HBO diploma. Maar goed daar lijken ze nog steeds niet uit te komen.
     
  13. kimmy89

    kimmy89 Actief lid

    9 aug 2015
    408
    48
    28
    Ik heb het even opgezocht. Bij het MBO bij ons in de buurt staat dat je bij BBL altijd onbetaald is tenzij je ervaring hebt in de zorg. Maar dat heb ik dus niet + het is full time (minimaal 20 uur stage en 16 uur naar school/studie). Daar zit ik helemaal niet op te wachten. Bij het HBO kan je 1 of 2 dagen in de week stage doen. Het eerste jaar hoef je niet persé stage te doen dus kan ik met een kleine baby eerst en hoef ik maar 1 dag in de week naar school (+ natuurlijk nog wel zelfstudie). Dat zie ik momenteel meer zitten dan meteen full time aan de slag. Dat vind ik nu niet te combineren.
     
  14. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Ik denk dat je je keuze hebt gemaakt! ;)
     
  15. kimmy89

    kimmy89 Actief lid

    9 aug 2015
    408
    48
    28
    Ik hoop het :D

    Bedankt allemaal, ik heb iig nog tot februari om na te denken.
    Eerst andere prioriteiten: een baby'tje :D
     
    Eikeboompje vindt dit leuk.
  16. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Als je bbl gaat doen heb je per instelling al verschillen. Waar ik werk krijg je (zonder ervaring) eerst 2 maanden volledig school. Dan krijg je "zakgeld" ongeveer 365euro. Daarna krijg je leerling salaris. Voor niveau 3 is dat FWG 25. Ik weet niet hoeveel dat is, dat kun je online vinden. Google op salarisschalen vvt oid. Niveau 4 is alleen met diploma VIG bij ons, dus dat kan ik niet voor je nakijken. Ik krijg mijn VIG salaris als leerling verpleegkundige.
     

Deel Deze Pagina