Weigeren van 5e voeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door WishfulDreaming, 25 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WishfulDreaming

    WishfulDreaming Fanatiek lid

    24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Hoi!

    Ian is sinds deze week van de borstvoeding af. Daarvoor gaf ik 50% BV en 50% KV wegens te lage melkproductie.
    Omdat ik volgende week weer aan't werk moet, leek mij dit het juiste moment om te stoppen. Ian is in het totaal 2 dagen "lastig" geweest omdat hij niet meer van de borst mocht drinken, maar nu is het allemaal over :)

    Op aanraden van de kinderarts moet ik met Ian ook met vaste voeding beginnen. Hij heeft nog steeds erg hard last van reflux.
    Gisteren en eergisteren ging de wortelpuree er erg goed in. Het enige probleem dat zich nu voordoet, is dat hij zijn laatste avondvoeding begint te weigeren!

    Zijn voedingschema ziet er nu zo uit:

    8u00 1e flesje
    12u00 wortelpuree + 2e flesje aanbieden
    16u00 3e flesje
    20u00 4e flesje
    23u30 5e flesje

    Uit dat laatste flesje drinkt hij met veel moeite 40cc, terwijl hij door de dag al 180cc drinkt.

    Is dit een teken dat hij terug wil vallen op 4 voedingen? Of kunnen er andere oorzaken zijn?

    Tussen haakjes:
    Hij kwijlt enorm veel, zuigt de hele tijd op zijn vuistje en voelt ook iets warmer aan dan gewoonlijk. Mijn vader was ermee aan't lachen dat hij tandjes aan't krijgen is, maar dat lijkt me toch wel héél vroeg :)
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi,

    ik vraag me af waarom je kindje vaste voeding geadviseerd krijgt met drie maanden? Uit alle onderzoeken blijkt dat kindjes daar echt pas met zes maanden aan toe zijn, wanneer ze deze voeding beter verdragen (maag-darmstelsel) en er minder kans is op overgevoelige reacties op een en ander.
    Wat zegt het c.b. hierover?

    natuurlijk kan het zo zijn dat wanneer zijn maagje gevuld is hij niet voor een voeding zal komen. ik denk dat op deze leeftijd de melkvoeding (of dat nu borst of kunstvoeding is) essentieel is. Daar moet hij al zijn benodigde voedingsstoffen uit halen. ik vind 4 voedingen wat weinig voor deze leeftijd, maar dat is natuurlijk wel op afstand bekeken. Ga eens langs de verpleegkundige op het consultatiebureau of bel met een lactatiekundige bij je in de buurt.

    meer info over bijvoeden en een specifiek forum daarover vind je op www.borstvoeding.com, erg informatief, ook nadat je gestopt bent met borstvoeding, immers: de ontwikkeling van kindjes naar het vaste voedsel toe verloopt nog altijd hetzelfde!

    Succes verder!
    Heidi Margit
     
  3. WishfulDreaming

    WishfulDreaming Fanatiek lid

    24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Ik ben gisteren langsgeweest bij het CB.

    Zij vonden het goed dat ik met vaste voeding begonnen was. Het was dan ook aangeraden door de kinderarts die Ian behandeld sinds zijn geboorte. Ze vonden wel dat ik na zijn vaste voeding nog steeds een flesje moest blijven aanbieden, zodat hij zeker genoeg binnenkreeg.

    Wel vonden ze dat ik Ian moest blijven proberen een nachtvoeding te geven. "Opdringen" als het ware...

    ... Ik was het hier hélemaal niet mee akkoord en heb vanmorgen dan maar contact opgenomen met mijn huisdokter, die samenwerkt met de kinderarts van UZ.
    Hij vond ook dat ik Ian zeker niet mocht opdringen, en hem gewoon zijn ritme mocht laten volgen. Alle kinderen ontwikkelen volgens hem op hun eigen tempo. Als Ian écht geen behoefte meer heeft aan die laatste voeding, mag ik die gewoon laten vallen.

    Wel raadt hij aan om Nestlé Cereals bij in de laatste voeding te doen. Zodat deze wat "voller is"
    Opdringen was echt het laatste wat ik mocht doen.

    Ian blijft dus gewoon 4 voedingen nemen, waarvan één vaste met een flesje achterna :)

    Hij groeit trouwens ook erg goed.
    Hij is op 13w4d al 61,5cm groot en weegt 6,6 kg :)
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    goed dat je je eigen gevoel volgt, meid! zolang Ian goed groeit en tevreden is, kun je vooruit!

    succes verder!
    heidi margit
     

Deel Deze Pagina