Weinig begrip leidinggevende

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Fauna, 12 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fauna

    Fauna Bekend lid

    22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    ik ben in juli bevallen van een zorgenkindje. Ze heeft meerdere hersenafwijkingen, en ze is nu al 1,5 maand ziek en we moeten Z-H in en uit. Nu heb ik 3 x een paar uur opgenomen en werk ik verder gewoon netjes. De uren gaan gewoon af van mijn vakantiedagen. Vandaag ging het weer slechter met haar en zijn naar de dokter gegaan en moest dus weer een paar uur opnemen, mijn leidinggevende reageerde heel bot, er is wel vaak iets he, zo vaak vrij vragen. Ik ben echt gekwetst hierdoor, ik heb netjes tot 36 weken gewerkt terwijl ik een hele onzekere zwangerschap had (we wisten niet hoe ze het zou doen) en ben gewoon gaan werken na mijn verlof, op een paar keer een paar uur vrij vragen na dan. Ik vraag hier ook helemaal niet om, alsof ik het leuk vind dat mijn dochtertje ziek is. Hij vraagt ook nooit hoe het gaat. Ik werk daar al 10 jaar en vind het echt niet leuk. Ik ga vrijdag met hem in gesprek om aan te geven hoe ik me voel.
    Zijn er meer moeders met een zorgenkindje die deze situatie hebben meegemaakt? Hoe zijn jullie er mee omgegaan?
     
  2. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Oh jee meid dit klinkt niet fijn :(
    Jouw LG snapt er inderdaad echt helemaal niks van wat het betekent om een zorgkind te hebben.
    Als ik jou was zou ik me om te beginnen eens verdiepen in wat jouw rechten zijn op dit gebied (zorgverlof, hulp etc)
    Misschien is er iemand (huisarts, een stichting voor ouders met zorgenkindje) die met jou een gesprek voorbereiden kan. Ik denk dat het voor je werkgever goed zou zijn jouw verhaal te horen. Niet alleen de emotionele kant, maar ook praktisch. Want dit heeft gevolgen voor jou als moeder, maar ook voor jou als werknemer. Zeker als je af en toe onder werktijd verstek moet laten gaan en daar misschien nog wel recht op hebt ook.
    Veel sterkte!!!!
     
    a2cmieux en birds86 vinden dit leuk.
  3. p1982

    p1982 Niet meer actief

    we hebben ook een zorgenkindje gehad toen ze 7 maanden was.
    opname in ziekenhuis en toen zei werkgever heel leuk je kunt gewoon werken want ze ligt in het ziekenhuis en wordt verzorgd en kunt na werktijd er heen. Heb me toen ziek gemeld

    bij man op het werk waren ze heel anders en kreeg alle mogelijkheden. Kon ook thuis werken of in ziekenhuis.

    je hebt zorgverlof. 2x je arbeidsduur van contract. Soms wordt je doorbetaald en anders 70% van je salaris.
     
  4. p1982

    p1982 Niet meer actief

    nu is ze 8 jaar en nog regelmatig zorgen. Andere werkgever en die is erg mee levend.
    haal de uren ander moment in of thuis werken.
     
  5. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.020
    113
    Man had 2 werkgevers toen onze dochter werd opgenomen. De ene werkgever was ook heel makkelijk en gaf zorgverlof, de ander zei ook, ze ligt in het ziekenhuis, er wordt voor haar gezorgd dus je krijgt geen zorgverlof.
    Toen we nog met alle onderzoeken bezig waren, heeft de kinderarts de verwijzing voor het WKZ gegeven. Mijn man werkt naast het WKZ, afspraken planden we of aan het begin van de dag, rond de lunchpauze of eind van de dag zodat hij zo min mogelijk zorgverlof hoefde op te nemen. Van zijn leidinggevende mocht hij de hele dag opnemen, maar dat voelde voor onszelf niet goed.
    Daarnaast hadden we het geluk dat de artsen werkten op de dag dat ik vrij was, zodat het voor mij niet heel veel problemen gaf.

    Goed van je om met je leidinggevende in gesprek te gaan. Waarschijnlijk was je daarvoor weinig ziek en voelt het voor de LG als veel dat je 3x in korte tijd uren hebt moeten opnemen.
    Kijk je CAO na (als die er is) op de regelingen voor zorgverlof en calamiteitenverlof. Helaas zijn er veel CAO's die denken dat een ouder niet bij zijn kind wil zijn als het in het ziekenhuis ligt en krijg je daarvoor geen zorgverlof.
    Is er de mogelijkheid om (zoals p1982) thuis te werken of op een ander moment een uurtje langer te werken? Laat zien wat de houding van je LG met je doet, maar probeer ook je goodwill te laten zien naar je LG toe.
    Succes!
     
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Ik vind het echt schandalig hoe je werkgever reageert! Totaal insensitief, onprofessioneel en onaardig.
    Temeer aangezien je aangeeft tijdens je zwangerschap tot aan het einde te hebben gewerkt en na je verlof meteen bent begonnen.
    ik zou inderdaad in gesprek gaan met hem, alhoewel ik me afvraag of dat heel veel zal veranderen.
    Veel succes en sterkte met alles he!
     
  7. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Het is een schande hoe er op je werk wordt gereageerd. Ik werk zelf als HR adviseur en kom dit soort situaties helaas ook tegen. Wij doen nooit moeilijk over ziekenhuisbezoeken met zieke kindjes. Vaak valt dit bij ons onder zorgverlof en hoeft de medewerker maar 30% van een vakantiedag op te nemen als we weten dat het een langdurig traject is. Een beetje inlevingsvermogen mag wel getoond worden. Heeft je leidinggevende zelf ook kinderen?
     
  8. Fauna

    Fauna Bekend lid

    22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    Ik liep vanmorgen binnen bij mijn LG om te vragen of we na de lunch het geprek in konden gaan maar hij gaf aan geen tijd voor me te hebben. Wij hadden dinsdag afgesproken dat we vandaag een gesprek zouden hebben. Ik liep telleurgesteld weg. Ik werk altijd over, elke dag zeker een uur dat ik niet uitbetaald (of tijd voor tijd) krijg. Ik ben loyaal, ik heb hart voor de zaak en werk graag. Alleen doet het me echt verdriet dat er nu zo met me word omgegaan. Ben bang dat hij geen begrip zal tonen. Hij heeft zelf twee kinderen maar die zijn tegen de 20 dus begrijp niet dat hij geen inlevingsvermogen toont.
     
  9. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.186
    2.389
    113
    Wat naar voor je!
     
  10. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Ikzelf heb het niet meegemaakt (gelukkig) maar mijn vriendin wel. Haar leidinggevende zei haar een overbezorgde moeder te vinden en vond het belachelijk dat ze uren opnam aangezien haar dochtertje toch in het ziekenhuis lag.
    Zij heeft toen de volgende dag een foto van haar dochtertje die doodziek aan allerlei monitoren en snoertjes/slangetjes vastzat op zijn bureau gesmeten en gezegd of hij nog eens wilde herhalen wat hij die dag daarvoor zei.
    Ze kreeg excuses en een week verlof.
     
    cowgirl80, eeneneen isdrie en chrystel73 vinden dit leuk.
  11. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik snap niet dat je je laat afschepen, kom op voor jezelf!
    Gewoon aangeven dat jullie vandaag een afspraak hebben en dat je graag rekening houdt met zijn agenda vandaar dat je vraagt wanneer dit mogelijk is.
    Ik zou nogmaals een afspraak maken met tijd er in en desnoods iemand van HR erbij of daar eens een gesprek aanvragen.
     
    Line, Paardenbloem, IkbenTess en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina