weinig tot niet gevraagd worden spelen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door stokstaartje, 15 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stokstaartje

    stokstaartje Actief lid

    19 dec 2012
    119
    0
    16
    #1 stokstaartje, 15 sep 2017
    Laatst bewerkt: 15 sep 2017
    Hoi Allen,

    Ik heb een zoon van 6 die versneld in groep 4 zit (van groep 1 naar groep 3). Hij heeft het goed naar zijn zin. Hij speelt in de pauze altijd met klasgenootjes zegt hij zelf. Wat ik alleen lastig vind is dat hij dit schooljaar (die nu al 4 weken draait) nooit zelf gevraagd wordt om te spelen na schooltijd...en hij wil zo graag en wordt daar verdrietig van. Hij vraagt elke keer dat hij kan afspreken ongeveer 4 kindjes (of 5, hij mag van mij niet heel de klas "afgaan"). en 2x is het nu tot een speelafspraak gekomen.
    Ik weet dat hij anders is, omdat hij jonger is dan de rest en waarschijnlijk hoogbegaafd (verschrikkelijke term..). Hij kan behoorlijk druk zijn en kan af en toe best wel zijn zin willen doordrijven, maar goed dat zie ik wel meer bij jongetjes van 7 die hier komen spelen. Ik weet niet precies wat ik met dit berichtje wil bereiken. Behalve dat ik ergens hoop op herkenning en gedeelde smart is misschien halve smart......ik merk dat het mij ook steekt als hij elke keer misgrijpt en met een bedrukt gezicht naar buiten komt. Via de ouders organiseren vind ik eigenlijk niet meer passen in groep 4 en als kinderen liever niet met hem spelen wil ik het ook niet opdringen....maakt het alleen niet minder verdrietig
     
  2. charliebradbury

    charliebradbury Bekend lid

    14 okt 2013
    986
    54
    28
    Hoi mijn zoon is ook zes en zit in groep 4, hij heeft ook een tijdje gehad dat het wat minder ging met vriendjes.
    Ik heb toen wel met de ouders afspraakjes geregeld en nu valt hij weer goed in de groep.
     
  3. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Bij versnellen kijken ze meestal niet alleen naar het voor lopen maar ook naar het sociale niveau. Is het niet gewoon wennen aan een nieuwe klas?
     
  4. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Ik begrijp ergens je gevoel wel. Aiden is hooggevoelig en zit nu in Groep 3. Hij zit niet zo dik in de vriendjes. Zijn beste vriend waar hij bijna dagelijks mee speelt, zit nu in Groep 2 (is jonger dan hij). Met de kinderen zijn huidige klas heeft hij verder nu niemand om mee te spelen. Die hebben inmiddels allemaal hun eigen vrienden waar ze mee spelen.

    Gelukkig spreekt hij nog wel vaak af met zijn beste vriend uit Groep 2. Dus hij heeft in elk geval 1 speelmaatje (in tegenstelling tot jouw zoon). Maar ik vrees wel dat hij dit jaar weinig tot niet uitgenodigd zal worden op verjaardagsfeestjes bijvoorbeeld. Behalve dan misschien op het feestje van zijn beste vriend.
    Nu maalt Aiden daar gelukkig nog niet zo om. Houdt sowieso niet van drukte.

    Maar ik vind het wel sneu voor je zoon. Hij heeft ook geen speelmaatjes in jongere groepen/ uit zijn oude groep van vorig schooljaar?
     
  5. stokstaartje

    stokstaartje Actief lid

    19 dec 2012
    119
    0
    16
    Nee vorig jaar zat hij in dezelfde klas. Toen ging het iets beter met speelafspraakjes, maar ik merk dat er meer tweetallen gevormd worden in de groep en hij daar buiten valt...
     
  6. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.594
    113
    Ik zou het wel via de ouders doen hoor. Gewoon een klein handje helpen. Niks mis mee. Als mijn jongste wil afspreken en het lukt niet of er is geen school dan belt hij die kids gewoon thuis op met de vraag om af te spreken op een bepaalde dag. En als dat niet kan dan een andere dag. Dan ligt dat alvast vast en lukt het wel om af te spreken.
     
    Juul75 vindt dit leuk.
  7. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier hadden we vorig jaar hetzelfde probleem toen dochter van groep 0 naar groep 2 was gegaan. Het heeft echt een hele poos geduurd voordat ze haar draai heeft gevonden in de nieuwe klas en pas eind vorig schooljaar ging het steeds beter. Ik ben ook blij dat ze nu met bijna dezelfde groep door is naar groep 3. Dit jaar gaat het tot nu toe erg goed.
     
  8. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Ik ken het gevoel. Mijn oudste ging vandaag eindelijk weer bij een vriendinnetje spelen en dat ging helemaal fout en hij is weer naar huis gekomen. We zijn nu actief begonnen met andere dingen zoeken. Hij zit nu op klimles en gaat meedoen met kindercolleges. We hopen zo zijn mogelijkheden ook wat uit te breiden.
    Hij ligt op zich goed in de groep, bijna iedereen vindt hem erg aardig, maar hij heeft gewoon niet echt vriendjes. Het raakt hem ook wel, dus dat doet extra pijn.
     
  9. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Heeft hij in de klas en op schoolplein wel aansluiting?
    Misschien moeten de vriendschappen nog groeien. Hij komt nu natuurlijk in een bestaande groep terecht, die kindjes zitten al 3 jaar bij elkaar.

    Is het makkelijker om eerst aansluiting te zoeken met andere 6jarigen in de klas?
    Bij ons is bijna halve klas van nov-dec en die kinderen waren ook 6 de eerste maanden in groep 4.
     
  10. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Herkenbaar, mijn zoontje is vorig jaar na de kerstvakantie versneld van groep 3 naar groep 4 gegaan. In groep 4 had hij wel wat vriendjes maar bij het grootste gedeelte van de klas had hij geen aansluiting. In de pauzes en na schooltijd bleef hij constant naar zijn vriendengroep van zijn oude klas trekken. Omdat mijn zoon zoveel voorloopt dat hij ook makkelijk om groep 7 kan zitten qua niveau hebben we besloten om hem dit jaar weer in zijn oude klas te plaatsten. Toen ik hem dat vertelde kreeg hij traantjes in zijn ogen van geluk. Toen wist ik dat we dus echt de juiste beslissing hadden genomen.
    Ondertussen heeft hij het weer mega maar zijn zin op school en krijgt hij weer zoveel verzoekjes tot speelafspraken dat het niet eens in een week past.
    Uiteraard volgt mijn zoontje wel lessen op zijn eigen niveau, maar vriendjes zijn zo belangrijk!
    Juist kinderen die hoogbegaafd zijn hebben feilloos door dat ze 'anders' zijn, het is dan erg fijn om ook sociaal door andere kinderen geaccepteerd te worden.
     
  11. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    #11 TopperD, 16 sep 2017
    Laatst bewerkt: 16 sep 2017
    Mijn oudste heeft ASS en had vorig schooljaar ook maar amper speelafspraakjes. Nu is school slechts twee weken weer bezig en heeft hij zelfs al kinderen moeten teleurstellen omdat hij al afgesproken had. Ik heb hem vorig jaar ook op weg geholpen door samen met de ouders van de andere kinderen af te spreken.
    Mijn tweede schijnt in de groep heel populair te zijn maar heeft zelf een gigantische rem. Die wil niet spelen. Staat een beetje haaks op de verhalen van de juf in de klas, maar goed. Nu zit hij in groep 3 en schijnt ineens een soulmate gevonden te hebben in groep 4 (combiklas). Ook voor hem heb ik wel met andere ouders speelafspraakjes geregeld, omdat hij er zelf niet mee kwam of op woensdagmiddag 16.30 o_O. Hij begint nu zelf te zoeken naar kinderen met wie hij wil spelen, maar toch gingen die andere speelafspraakjes altijd goed.
    Dus ik zou je zoontje gewoon even helpen. Kan best zijn dat het straks toch ineens vanzelf gaat.
     
  12. Kitty07

    Kitty07 Fanatiek lid

    5 jan 2011
    2.296
    25
    38
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Alleen de OP gelezen.

    Mijn zoon zit nu in groep 2 en heeft 1 of 2 jongens waar hij in elk geval op school veel mee speelt.
    Met 1 van die 2 jongens spreekt hij ook wel soms buiten school af.
    Maar hier wordt er sowieso maar 1x per maand afgesproken ofzo.
    Voor de rest speelt hij gewoon elke dag buiten met de buurtkinderen....is dat wellicht een optie voor je zoon?
    Mijn zoon is soms ook vrij aanwezig in sociale contacten (hij probeert meestal veel indruk te maken op anderen omdat hij leuk gevonden wil worden) maar hier met de buurtkinderen gaat dat allemaal prima - een goede dagelijkse oefening qua sociaal verkeer.
    Nu wonen wij wel aan een woonerf dus dan ligt dat mss ook wat makkelijker.

    Ik verbaas me wel eens als ik hoor hoe vaak kinderen soms afspreken...die van mij worden ook niet vaak gevraagd maar ze zitten er zelf ook niet mee.
    Ik denk dat de dagelijkse contacten hier op het woonerf meer dan voldoende voor ze zijn.
     
  13. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Heel moeilijk, lijkt me. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat ik het toch met een andere ouder zou proberen te organiseren. Bijv iemand van wie je weet dat je zoon die leuk vindt of bijv waar je de ouders al van kent. Misschien als je dit een paar keer doet, dat kinderen toch op het idee komen om met je zoon af te spreken. Het hoeft helemaal niet persoonlijk te zijn; kan ook een kwestie zijn van vaste patronen, kinderen die elkaar al langer kennen, ze hebben hun vriendjes gemist in de vakantie etc
     
  14. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Hier mogen ze ook alleen op woensdagmiddag afspreken. Nummer 2 heeft een groepje vriendjes in de wijk en een maatje op judo.
    Nummer 1 speelt nog wel eens tussendoor met z'n neef. Nummer 3 heeft een vast vriendinnetje op school, maar speelt ook wel met andere kinderen. Heeft in de wijk niet veel aansluiting, zijn vooral jongens of oudere meisjes. Overbuurmeisje komt nog wel eens langs, maar die is 12, dochter is 5 ;)
    Buitenspelen mag natuurlijk wanneer ze willen. Ze mogen dan ook wel even hier spelen of elders thuis, maar dan zijn ze in de buurt en hoef ik er niet achteraan. Vriendjes van school wonen over het algemeen ook verder weg omdat ze niet naar de dichtsbijzijnde school gaan.
     
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    2 speelafspraken in 4 weken vind ik zelf niet weinig? Hier mag ze op woensdagmiddag afspreken - soms op vrijdag. Maar met klasgenootjes die zwemmen/sporten/naar de bso gaan blijft er soms niets over...
     
  16. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.317
    227
    63
    Vrouw
    Jongste dochter wordt volop gevraagd voor speelafspraakjes, oudste bijna niet. Maar jongste heeft dan ook vriendjes naast vriendinnetjes waarmee gespeeld wordt, oudste zit in een klas met maar 8 meisjes en 11 jongens. Die jongens heeft ze niks mee. Ze is overigens de jongste leerling in groep 5.

    Maar we ervaren er totaal geen problemen mee. We vragen zelf regelmatig aan haar klasgenootjes/vriendinnen of ze willen spelen en de ene keer is dat bij ons thuis, de andere keer bij het meisje thuis. Dan stuur ik van tevoren een appje naar de moeder of dochter zin heeft bv dinsdag af te spreken. Ik vind het totaal geen probleem om dat via de ouders te doen. Omdat we niet in een woonwijk wonen met allerlei kinderen om spontaan mee te spelen, ben ik zelf actief in het benaderen van de moeders van haar klasgenootjes.
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    in 4 weken 2 dates, dat is prima toch? ze zijn net begonnen! Hier een hoogbegaafd kind (van gr2 naar 4 gegaan, nu op gr6) dat vaak zelf geen zin heeft om af te spreken omdat de interesses bezigheden toch totaal anders zijn. een paar kinderen vind hij leuk maar die ziet hij dus genoeg op school. hij gaat sinds kort naar een schaakclub, en de club is vol met dat soort kinderen beleefd, begaafd, verlegen, afstandelijk, wijs,nieuwsgierig en onverwacht ondeugend. OOk de meesters zijn zo. ze hebben ineens zo veel pret met elkaar met al die kindjes. buiten de school vrienden zoeken dus of kinderen uit andere groepen. de leeftijd genoten vonden het zo stoer om met zoontje af te spreken dat al dus op gr5 zat enzo.die zaten nog op gr3 of 4
     
  18. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik denk dat het aantal niet zoveel zegt, maar het gevoel van het kind erbij des te meer.

    Als een kindje nooit wil spelen of genoeg heeft aan 1x per 4 weken is het verhaal en de situatie heel anders dan een kindje die dolgraag wil spelen (en mag/kan spelen) maar in 4 weken tijd maar 1 keer is gaan spelen.

    Hier een zoon die dolgraag wil samen spelen, maar het absoluut niet kan. Niet iedereen wil dus met hem spelen. Hij is daar intens verdrietig over. Gelukkig heeft hij nu wel een paar kindjes met wie het redelijk gaat en die ook willen.
    De andere gaat heel soepel en speelt wanneer hij wil en kan.
     
  19. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Hoe staat het in het algemeen met de groepsvorming van de klas? Misschien is het iets om bij de juf neer te leggen?

    Bij mijn dochter (vorig jaar) in groep 4 waren er ook veel tweetallen en was er weinig interactie tussen de groepjes. Juf heeft toen ook de gymleraar een wekelijkse extra gymles ingelast tbv groepsvorming van de klas. Dat heeft echt heel goed uitgepakt, dochter speelt nu wekelijks met andere meiden, buiten haar beste vriendinnetje. En ook in de klas is het veel gezelliger sinds deze lessen gericht op samenwerking.
     
  20. stokstaartje

    stokstaartje Actief lid

    19 dec 2012
    119
    0
    16
    Dank voor alle reacties tot zover! Deze week ook 'n speelafspraak. Het valt dus qua aantal niet direct tegen... Maar idd meer zijn gevoel dat hij veel vaker kan afspreken en ze hem niet vragen. Onze zoon zit toevallig sinds enkele weken ook op schaakles. Nu vind hij dat spel fantastisch... Maar hij is wel 'n stuk extraverter en drukker dan de gemiddelde kinderen daar....we gaan het zien... Vond 't gewoon fijn om andere verhalen te lezen... Thnx
     

Deel Deze Pagina