Wel of geen kraamzorg bij 3e kindje?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Noushka, 29 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noushka

    Noushka Fanatiek lid

    2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Net als bij de vorige zwangerschap zit ik er nu al weer over te twijfelen. Wel of geen kraamzorg nemen..

    Ik heb de voorgaande keren meer als 'last' ervaren. Ze willen zo vroeg mogelijk aan de deur staan (8 uur). Terwijl je na een gebroken nacht eindelijk lekker ligt te slapen, moet je er alweer uit.
    Daarnaast voelt het voor mij alsof ik een paar uur visite over de vloer heb die ik gezelschap moet houden. Ook had ik met beide niet echt een klik. Ze waren wel aardig verder. Maar het voelde gewoon niet zo prettig. En je kunt ze van te voren nou eenmaal niet uitkiezen.

    Ik koos altijd voor de minimale afname van 3 uur per dag. Het enige wat ik handig vond waren de huishoudelijke taken die ze deden. Maar dat doen ze minimaal, zeker als je ze maar 3 uur hebt. (kraamhulp van mijn beste vriendin weigerde zelfs te stofzuigen..) Ook deden ze de eerste dagen de baby in bad zonder mij daar bij te betrekken, onder het mom van; jij moet nog aansterken. Terwijl ik zulke dingen toch echt wel als eerste had willen doen.

    De laatste keer was ik vastbesloten dat ik geen kraamzorg wou. Maar de verloskundige bleef maar aandringen. Ik moet vanwege medische redenen in het ziekenhuis bevallen, dus er is geen kraamhulp nodig ter assistentie tijdens de bevalling.

    Ik overweeg om van de 100 euro eigen bijdrage gewoon een huishoudelijk hulp in te huren voor de eerste paar dagen. Voor de dingen die IK belangrijk vind. Zodat wij ons volledig op de baby en kinderen kunnen storten. (vriend is dan ook gewoon thuis).

    De borstvoeding ging vorige keren ook goed. Kinderen stegen snel in gewicht etc. Dus daar verwacht ik eigenlijk ook geen problemen mee.

    Ben ik heel raar dat ik dit overweeg? Ik voel me een beetje tegendraads omdat de verloskundigen er zo op blijven hameren. Heeft iemand hier ook bewust gekozen om geen kraamzorg te nemen? En hoe beviel dat?
     
    Baby4 en kleinepien vinden dit leuk.
  2. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Allereerst... vooral doen waar jullie gezin prettig mee geholpen is.

    Dat gezegd hebbende, wat jammer dat je het zo getroffen hebt, het kan zo anders.

    Wij hebben de laatste twee keer dezelfde zzp'er gehad .
    Zo fijn. Tijden in overleg. Ze kwam soms pas half elf als wij dat fijn vonden. Ging met ml en kleuter en peuter mee in de stromende regen naar de Sint intocht. Deed alles in overleg ( of dus niet als wij dat niet wilden). Zat heerlijk te knutselen met peuter terwijl ik lag te slapen en ml baby-knuffeltijd had enz Zo'n lieve kraamhulp gun ik iedereen!
     
    Vero0504, lies276 en Noushka vinden dit leuk.
  3. Noushka

    Noushka Fanatiek lid

    2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Dat klinkt heel fijn inderdaad! Nooit gehoord van een zzp kraamhulp.. Waar zoek je zo iemand?
     
  4. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Jammer dat je zulke ervaringen hebt.

    Ik was ontzettend blij met de kraamhulp, een jonge meid van onze leeftijd of zelfs jonger. Maar ze wist van aanpakken en betrok ons overal bij.
    Nu weer zwanger en gaan haar weer vragen.

    Maar terug te komen op je vraag, alsniij denkt dat je het zonder kan dan moet je dat doen. Maar weet in ieder geval dat het ook anders kan.
     
    lies276 en Noushka vinden dit leuk.
  5. Noushka

    Noushka Fanatiek lid

    2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Ik weet dat er ook heel veel positieve ervaringen zijn. Maar dat is het hem nou juist. Je weet niet wie je krijgt.. Dat vind ik zo jammer. Ben bang dat we het weer niet treffen.
    En ze waren niet zo erg dat ik met 'gegronde' redenen om een ander kon vragen.
     
  6. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.600
    113
    Vrouw
    ja ik zou kraamzorg nemen, voor de controles, voor jezelf en de baby.
    En ook voor de huishoudelijke dingen.
    Bv hoeft niet perse soepel te gaan omdat dat de vorige keren ook ging.
    En het is natuurlijk heel fijn dat je andere kinderen ook een beetje entertaint worden.


    Ik denk dat je gewoon wat 'pech' heb gehad met de anderen.
    En verder moet je gewoon duidelijk aangeven wat jij wil, als jij je kindje in bad wil doen dan doe je dat gewoon..
     
    lies276 vindt dit leuk.
  7. Puck123

    Puck123 Bekend lid

    22 dec 2014
    582
    291
    63
    Ik heb ook van mensen om me heen gehoord over zzp-ers. Je kan dan eerst kennis maken en je weet dus van tevoren wie je krijgt.
     
    lies276 en Hopsatee vinden dit leuk.
  8. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Doen waar jij je goed bij voelt! Misschien een andere organisatie? Bij het intake gesprek bespreken wat je verwacht?
    Hier kwam ze ook om 8 uur, maar als ik sliep liet ze mij liggen hoor en begon alvast aan het huishouden of ging iets met mijn dochter doen. Samen met haar een ontbijtje voor mij maken bijvoorbeeld.
    Ik kijk nu al erg uit naar mijn kraamweek :D
     
    Vero0504, lies276 en Hopsatee vinden dit leuk.
  9. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik snap het wel van je. Ik zag er bij mijn eerste zo tegenop om een week lang een vreemde in huis te hebben dat ik er ook aan heb gedacht om geen kraamhulp te nemen. Gelukkig heb ik een positieve ervaring gehad en hebben we nu om dezelfde dame gevraagd. Zij deed trouwens ook geen huishoudelijk werk behalve als het voor moeder en kind was (slaapkamer, badkamer, toilet, was). De rest hoort niet bij hun takenpakket. Maar voor de controles van de hechtingen en je temperatuur etc. is een kraamhulp toch wel echt nodig. Je kunt van tevoren heel goede afspraken maken, zoals het tijdstip waarop ze begint. Vooral als je maar drie uur afneemt zal om negen uur beginnen toch ook geen probleem zijn? Ook afspraken over wat er met de baby gebeurt zijn heel belangrijk. Het is jullie baby in jullie huis dus jullie hebben het voor het zeggen. Ik heb bij de intake (op een nette manier) heel duidelijk gemaakt dat wij de regie houden, dat mijn man geen boodschappenjongen is en dat alles dat met de baby te maken heeft eerst overlegd wordt. Onze kraamhulp heeft zich hier prima aan gehouden en is heel respectvol geweest. Daarnaast was ze ook gewoon heel kundig en aardig dus we willen haar graag terug.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  10. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik had bij mijn 2e niet zo denderende ervaring met kraamzorg, ze deed niets 'verkeerd' maar er was geen klik, ik had niet zoveel met haar. Ik had ook niet idee dat ik kon 'klagen' bij kraamzorg, maar toen ze voor intake van 3e kwamen hebben ze me op het hart gedrukt dat het mijn kraamtijd was en dat ik echt altijd mocht aangeven wat ik wilde en dus ook als ik liever iemand anders had.

    Ik ben ook met die instelling kraamtijd van 3e ingegaan. Mijn kraamtijd, mijn beslissingen. Trof toen een hartstikke leuk mens met een goede klik en die heel goed luisterde naar onze wensen. Een top kraamtijd gehad, waarbij ik mezelf bewust heb laten verwennen door haar (in bed blijven liggen en haar laten lopen ;)), vooral die eerste paar dagen. Heerlijk. Ze heeft niets gedaan wat we niet alleen/zelf hadden gekund, maar het was heerlijk om even nog niet te hoeven. Het leven met 3 kids is al druk genoeg :thumup:.

    Ik had overigens een kraamzorginstelling waarbij ik zelf de uren mocht indelen en dus ook mocht bepalen van wanneer tot wanneer ze kwam werken.
     
    Vero0504 en lies276 vinden dit leuk.
  11. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Via kraamzorg 1 op 1.

    Alles staat en valt natuurlijk met een 'klik' en goede communicatie. Maar bij de oudste was t allemaal niet zo handig. Echter bij de andere twee, zoals gezegd, heel fijn.
    Al kreeg ik er nog tien, vroeg ik haar elke keer weer terug!
     
  12. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Als je helemaal geen kraamzorg neemt, moet de verloskundige dus extra bij je langskomen om alle controles te doen. Dat vinden zij erg vervelend (zei de vk tegen mij).
    Ik zou wel kraamzorg nemen (vond die van mij allebei de keren super goed) en gewoon je heel goed laten informeren en ook aangeven wat jij wilt.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  13. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.206
    1.050
    113
    Ja, via kraamzorg 1 op 1 kun je zelf een zzp'er uitkiezen. Ik kende toevallig al iemand maar je kunt daar heel precies je vraag neerzetten (bijv dat je iemand wil die later op de ochtend start) en dan kunnen ze aangeven of dat bij hen past. Vervolgens kun je vast wel even kennismaken. Lijkt me ideaal voor je
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  14. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ook al hadden wij geen klik met onze kraamzorg dame, toch kiezen we weer voor kraamzorg. We hebben de kraamzorg toen een sleutel gegeven en liet zichzelf rond 8 uur binnen. Zij maakte beneden dan vast schoon /netjes (stofzuigen, vaatwasser en op ons verzoek met de katten knuffelen als ze dat wilde ;)) en maakte daarna een ontbijtje voor ons! Rond half 10/10 uur kwam ze dan naar boven (ik kon sowieso nog niet goed uit bed helaas, ook al was ik al een kleine week in het ziekenhuis geweest).
    Daarna bespraken we hoe de nacht was gegaan en wat we die dag graag wilden een welke visite we verwachten. Ook uiteraard even de buik en baby checks.
    Dan was het zo 12 uur en ging ze boven even de badkamer doen en het bed. S middags vaak visite waar ze mee hielp.

    Onze kraamzorg heeft wel ons kindje in bad gedaan, maar dat kwam omdat mijn man het spannend vond en ik het niet kon. Badje op mijn kamer en ik zat er dus naast.
    Zo kan het dus ook. Gewoon goed op dag 1 je wensen aangeven. Desnoods opschrijven vooraf
     
  15. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Herkenbaar!
    Wij hebben daarom gekozen voor een zzp kraamverzorgster die wel bij ons past en waar de klik er dus wel direct al is.
    8 uur beginnen hoeft bij haar niet gewoon lekker vrij in te delen :)
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  16. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik heb wel kraamzorg geregeld voor bij de 3e.

    Maar zoals ik hier al meerdere keren lees, heb ook ik gekozen voor een zelfstandig werkende kraamverzorgster. We hebben eerst een kennismakingsgesprek gehad om te zien of we klikten. Dat was zeker het geval. En nu as donderdag komt ze echt voor de intake.

    Ik vind het heel fijn om te weten wie er komt “kramen”. Bovendien is het voor mij al weer even geleden dat ik een kleine baby had, dus ik vind het wel geruststellend dat er een kraamverzorgster voor me klaarstaat straks ;).
     
  17. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Hier bij de derde wel kraamzorg gehad, maar ik zou ook niet anders willen. Heb er super ervaring mee (op de eerste keer na). Bij een organisatie die werkt met zzp'ers. Alles gaat in overleg, ze kunnen eerder beginnen, later beginnen en langer blijven. Ik was er echt super mee geholpen. Had ook nog de nodige klachten van mijn bekken en nierstuwing over gehouden. Wellicht is een andere organisatie iets ... maar als je er alleen maar last van hebt en bijvoorbeeld je man wel twee weken thuis is kan je het zo natuurlijk ook oplossen.
     
  18. HvO

    HvO Niet meer actief

    Ik ben in verwachting van eerste kindje. Maar moet zeggen dat zelfs ik er tegenop zie. Ben heel erg op mezelf, al mijn hele leven en vind het heel erg moeilijk om dingen uit handen te geven. En ik weet dat er een grote kans is dat ik er na de bevalling heel anders over denk, maar op dit moment krijg ik er beetje de kriebels van. Kan ook alleen hulp accepteren als ik een klik heb met mensen.

    Probeer mij er zo goed mogelijk “over heen te zetten”. Want vind het vooral ook wel belangrijk dat mijn partner hier en daar geholpen kan worden, dat is mijn mantra op dit moment haha.
     
  19. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Je kraamzorg is er ook om jou te helpen.leren hoe je je baby verzorgd.kijken of je lichamelijk goed hersteld,kijken of je baarmoeder goed krimpt, bij hechtingen kijken of dat goed geneest, controleren of je geen koorts krijgt. Helpen met de (borst)voeding, kijken of de baby het goed blijft doen en bijvoorbeeld niet te geel word. Vaak denken mensen dat ze gewoon een paar dagen komen poetsen een een boterham komen smeren maar een kraamverzorgster doet zo veel meer dan dat. En dat is zeker iets dat ik altijd zou aanraden, ook bij een 3e, 4e of 10e baby. Net zoals waneer het niet klikt ook gewoon zeg vraag om een ander. Er hoeft echt niks ergs mis te zijn om te vragen om iemand anders. Je laat toch een vreemde in huis tijdens een heel kwetsbare tijd en dan moet dat wel goed voelen.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  20. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.139
    15.208
    113
    Jammer dat het zo gegaan is.
    Ze móéten niet om 8u beginnen, 9u kan ook. Of he geeft ze een sleutel zodat ze vast beneden aan de gang kan (maar dat lijkt mij niks en je zoon moet naar school dus man moet er toch uit).

    Voor dee rest ging alles hier ook in overleg. Wie/waar/welk badje, koken ja/nee, visite etc.
    Als ik sliep ging de eerste aandacht uit naar man en andere kinderen.



    Ik zou denk wel voor minimaal de 3u per dag gaan, je weet nooit hoe het na de bevalling gaat
     

Deel Deze Pagina