Wel of geen kraamzorg bij 3e kindje?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Noushka, 29 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thea23

    Thea23 Fanatiek lid

    7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    Na een uurtje stuurde ik ze altijd weg en liet ze 3 uur schrijven .
    Als ik en kind het goed doen en controles zijn goed mag ze gaan.
    Mama is hier voor de kibderen en vriend lief doet huushouden liever zelf
     
  2. Noushka

    Noushka Fanatiek lid

    2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Ik beval als het goed is middenin de zomervakantie :). Dus iedereen is dan thuis. Aan de ene kant druk, maar aan de andere kant ook wel fijn dat alles dan op eigen tempo kan gaan.
     
  3. Noushka

    Noushka Fanatiek lid

    2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Dit deden wij op een gegeven moment ook inderdaad. Eerder weg sturen. Maar daarom vind ik het ook zo zonde..

    Maargoed, ik heb nog ff om er over na te denken :).
     
  4. Thea23

    Thea23 Fanatiek lid

    7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    Ben je niet verplicht om het minimale uren af te nemen ?
     
  5. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Ja bij ons was 3u per dag minimaal.
    Ik zag bij de 2e er ook wel een beetje tegen op omdat we bij de eerste iemand hadden waar 0 klik mee was en die achteraf gezien niet zo veel deed.
    Bij de tweede hadden we er zelfs 2! Een leerling erbij. Dus we hebben gekozen voor 4u per dag. De een hield zich dan bezig met de oudste terwijl de ander het huishouden deed. Prachtig.
     
  6. Thea23

    Thea23 Fanatiek lid

    7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    Ben blij dat mn moeder hier is voor de kindjes de eerste week en de 2 e week neemt ze hun mee naar huis voor een week ( zomervakantie)
    Man lief doet het huishouden liever zelf ( ook vakantie )
    Us het is hier alleen voor dagelijkse controles.
    En mag ik dr niet of klikt het totaal niet dan ken ze zo weg
     
  7. mams1

    mams1 Fanatiek lid

    16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Kraamzorg... Dat is hetgene waar ik het meeste naar uitkijk haha! Heeeeerlijk! Lekker koningin spelen in mijn bed haha. Huis op orde, ontvangst voor visite en andere dochters zullen het fantastisch vinden zo'n 'zuster' in huis

    Ik zou je bij jou verhaal particuliere kraamzorg doen
     
    Vita Rose, Miss M, lies276 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Ohm

    Ohm Bekend lid

    21 jun 2017
    526
    464
    63
    Je hoeft geen gegronde reden te hebben, als het niet klikt dan is dat voldoende reden om een ander te sturen.
     
  9. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Dat weet ik nu ;) (maar heb nu nooit meer kraamzorg nodig als het goed is :p)
     
  10. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Precies dit, mijn tweede kraamhulp vond ik ook niet leuk. Gewoon geen vrolijk mens. Weinig inlevingsvermogen.
    Daarna er echt tijdens de intake al voor gezorgd dat het heel erg duidelijk zou zijn in wat voor gezin de kraamhulp zou komen. Ik heb geen zin aan tegenspraak of oordelen in onze keuzes. Daarna twee maal over leuke hardwerkende meedenkende dames gehad, die het prima vonden om het huishouden voor ons uit handen te nemen, zodat wij ons konden richten op de baby.
     
  11. Zonnetje80

    Zonnetje80 Bekend lid

    28 apr 2014
    630
    1
    16
    Belgie
    Ik heb twee kindjes, bij de eerste had ik kraamzorg. Leuke vrouw, niks op aan te merken. Maar een gast in mijn huis...brrrrr vreselijk. Ik kon niet mijzelf zijn en vond het heerlijk als ze wegging. Bij de tweede zijn mijn ouders een weekje komen logeren. Mijn vader was continue aan het klussen en mijn moeder zorgde voor het huishouden en onze peuter. Ik zorgde voor de baby. Ik ben nu weer zwanger en ga weer gern krasmzorg nemen, ik vond het heerlijk.
    Maar, ik woon in BE en hier kwam de vroedvrouw de eerste drie dagen nog even langs. Haar begeleiding voor de bv was prettig.
     
  12. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik had bij de eerste ook kraamzorg. De 1e dame klikte super, was gewoon gezellig, ze liet mij mijn ding doen met de baby en ook qua rusten enzo. En ze zorgde dat ik regelmatig bleef eten en drinken als ik dat zelf vergat. Ze stofzuigde, verschoonde het bed, deed de was en afwas. Allemaal na overleg met ons, maar ze bood het zelf aan. Ik vond het erg fijn dat ze mij zo vrij liet met de baby, zonder bepaalde adviezen op te dringen oid. De laatste 2 dagen kwam er een ander, omdat zij anders teveel dagen achter elkaar moest werken.
    En die 2e was echt het tegenovergestelde. Ze kraakte het werk en advies van de 1e compleet af, keurde haar manier van werken af, vertelde me steeds hoe iets volgens haar moest en pakte op de 2e dag met tegenzin op mijn verzoek even de stofzuiger.

    Ik was erg blij dat dat mens na 2 dagen weg was en dat ik het zelf mocht gaan doen. Het enige wat ik miste was de huishoudelijke hulp.
    Dus in jouw situatie zou ik denk ik ook liever het geld besteden aan een schoonmaakster die elke dag n uurtje of 2 komt poetsen...

    Wij gaan deze keer wel weer voor kraamzorg, ook omdat mijn moeder (die de vorige keer dagelijks over de vloer kwam met hulp, eten enz) inmiddels is overleden en ik het fijn vind dat onze dochter ook genoeg aandacht krijgt als ik met de baby bezig ben.
     
  13. Jetje1

    Jetje1 Actief lid

    1 mrt 2011
    479
    224
    43
    Hier had ik mij bij de derde ook laten overhalen om toch 3 uur per dag kraamzorg te nemen. Deze kraamverzorgster wou alleen maar koffiedrinken met mij. Mijn man heeft toen het kraamzorgbureau gebeld dat ze niet weer hoefde te komen. Als je er zo tegen op ziet zou ik geen kraamzorg meer nemen.
     
  14. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik zou eerst eens overleggen met de verloskundige en vragen wat er gebeurd als je kraamzorg weigerd. kan de verloskundigen bijv. langskomen om de moeder en kind controles te doen? Zo niet, dan zou ik de minimale kraamuren afnemen, 3 uur per dag, en ze dan na een uur naar huis sturen. moeder en kind controles zijn wel belangrijk vindt ik.

    verder begrijp ik echt helemaal dat je niet op kraamhulp zit te wachten. Ik vond het verschrikkelijk om een kraamhulp te hebben. bij de eerste kreeg ik hele dagen ivm dat ik alleenstaand ben en een totaal ruptuur had. nou, ik werd er echt helemaal kriebelig en gestoord van! 2 kamer flat dus weinig te doen qua schoonmaken. ze was dus binnen een uur klaar en zat daarna op het balkon in de zon of bij mij, hele verhalen te houden over dr konijnen, dr vriend enz.
    ik had tussen de middag geen rustmoment op het kaartje laten zetten omdat ik dat onzin vond maar geloof me, die heb ik wel genomen..
    heerlijk, 2 uurtjes zonder kraamhulp. ik met de baby, afstandsbediening van de tv en mn laptop aan de ene kant van de deur en de kraamhulp aan de andere kant van de deur:roflmao:

    controle van de hechtingen heb ik door verloskundige laten doen toen die langs kwam en in het ziekenhuis omdat ik daar toch naar toe moest voor de blaascatheter die ik had. sorry maar ik ga niet voor jan en alleman in mn blote kont liggen. kan me niet schelen of hun het gewend zijn of niet. Ik in ieder geval niet dus we houden die kijk momenten beperkt:D
    De laatste dagen heb ik haar na 4 uurtjes al naar huis gestuurd.

    bij de volgende heb ik alleen moeder en kind zorg aangevraagd. dat was toen 3 uur. minder kon niet zeiden ze. nou, heel jammer maar als ik iemand na een uur weg stuur dan maak ik dat zelf uit. mijn huis, mijn regels.
    deze kraam deed alleen de hoognodige huishoudelijke taken. snel de wc/badkamer, evt stofzuiger erdoor en bed verschonen. de verloskundige controleerde de hechtingen. kraam kwam dus max een uurtje en dat was voor mij te overzien en te doen. ondanks dat ik alleen was met peuter en baby. heerlijk.
     
  15. Essie3

    Essie3 Niet meer actief

    Ik kan me dit helemaal voorstellen. Mijn eerste kraamhulp was zo slecht bevallen dat ik bij mijn tweede ook heb getwijfeld er een te nemen. Uiteindelijk toch gedaan maar toen heb ik wel de minimale zorg van 3 uur afgenomen. Dat vond ik nog te lang ijn de praktijk. Een evt volgende keer neem ik geen kraamzorg meer. Ik ervaar het ook als een soort last. Daarbij was ik na beide bevallingen meteen weer op de been en deed ik meteen alles zelf. En ik vind het gewoon niet relaxt een vreemde in huis. Dus ik zou gewoon mijn gevoel volgen als ik jou was
     
    Baby4 vindt dit leuk.
  16. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik was blij met de kraamhulp! ML was thuis voor de jongens en de kraamhulp voor mij en de baby. Veel hulp gehad bij de bv (wat ruk ging en waar ik uiteindelijk mee moest stoppen). Ze heeft veel in huis gedaan, laatste dag alle bedden verschoond, dan hoefde ik daar even niet naar te kijken.
    Allebei de jongens kregen in de kraamweek buikgriep :| en zelf kreeg ik een borstontsteking en een infectie aan mijn (openliggende) tepels, dus ik vond haar onmisbaar...
     
  17. Vita Rose

    Vita Rose Fanatiek lid

    6 aug 2015
    1.047
    34
    48
    Vrouw
    Ik heb de volle uren kraamzorg gehad bij de derde....en ik vond het echt heel erg fijn. Ze hielp super met de bv., hield de oudste twee bezig zodat ik en de kleine kond en slapen, hield het huis en de was bij...bereidde al wat avondeten voor. Ik vond ook echt bij de derde de kraamzorg onmisbaar. En dan was ik zelf nog goed te pas na de bevalling dat kan ook anders zijn.
     
  18. mc87

    mc87 Actief lid

    11 apr 2013
    336
    39
    28
    Vrouw
    Ik hen bij mijn twee oudste ok kramzorg gehad, minimaal aantal uren. Ik wil graag rustig kunnen genieten en vind het niet prettig dat dingen niet in overleg met waren.Vooral bij de tweede. Mijn schoonouders paste op onze zoon van 1 en waren bij ons in huis toen ik na de bevalling thuis kwam en wilde niet weg.Of merkte niet dat we graag met ons gezin alleen wilde zijn De kraamzorg kwam en vroeg mij bijna niks wel druk in gesprek met het bezoek...schoonmoeder en kraamhulp wilde dat ik naar boven zou gaan rusten.Zo vervelend! Ze ging ook praten over mijn wensen waar zijbij waren. Totaal geen privacy. Ik wilde mijn schoonoudes weg hebben en rust hebben samen. De rest van de week deed ze ook veel dingen waardoor ik geïrriteerd werd. En schreef ook dingen op in het boekje/kraamboek zonder het aan mij te vragen of ik me zo voelde.
    Dat ga ik nu echt anders doen hoor!! Ik denk er over om nu een kraamhulp meer uren bij ond te laten komen. Misschien dat er dan meer ruimte en rust is van beide kanten en het een succes wordt
     
  19. rums

    rums Niet meer actief

    Dan zou ik kiezen voor een kraambureau die werkt met zzp'ers. Dan kun je van tevoren kennismaken met de kraamhulp.
     
  20. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Ik vind kraamzorg heel erg belangrijk en zou er zeker niet van afzien!
    - Een kraamzorg is geen schoonmaakster. Maar iemand die er is om jou en de baby medisch in de gaten te houden. Ze heeft ervaring en kennis over zaken die anderen (zoals jijzelf, je partner of je (schoon)moeder niet heeft.
    - Iedere bevalling en iedere baby is anders. Dat het bij de andere kinderen makkelijk is gegaan zegt niets over hoe het nu gaat. Dat weet je gewoon niet! Je kunt onverwachts toch complicaties krijgen, een huilbaby of zwaarder herstel. Ook de borstvoeding kan bij ieder kind anders verlopen.
    - Bedenk dat je de kraamweek niet meer over kunt doen. Een goede kraamzorg zorgt ervoor dat jij ongestoord alle tijd hebt met dit nieuwe kindje. Juist omdat je al 2 kinderen hebt is dat zo belangrijk! Even alle rust en tijd om te wennen aan dit kindje. Niet de drukte van een vol gezin met nog meer kinderen die jouw tijd en aandacht willen. Maar tijd om zelf te herstellen van de zwangerschap en bevalling. En te wennen, hechten aan dit kind. Na de kraamweek heb je daar gewoon niet meer al die tijd voor. Dan begint het gewone leven weer.

    Waar het bij jou waarschijnlijk verkeerd is gegaan is om duidelijke afspraken te maken met de kraamzorg. Wat zijn jullie (en jou) verwachtingen?
    Onze kraamzorg (geen zzp trouwens) had een kraamzorgdossier. Op de eerste ochtend heeft ze dat met ons doorgenomen. Hierin stond precies beschreven wat wij wilden dat ze wel en niet deed (en hoe vaak). Hoe ze om moest gaan met bezoek, anderen kind(eren) wanneer stofzuigen etc.

    Ook zijn vooraf alle werktijden besproken. Als ik had gewild dat ze later was begonnen kon dat gewoon. Ook bespraken ze zelf al wat ze met de baby deden. En kon ik aangeven wat ik zelf wilde en kon doen. Zonder mij in bad doen etc was zeker geen sprake van. En handelingen die ik nog niet kon deed ze bij mij op bed.

    Misschien moet jij zelf ook even omschakelen. Maar je hoeft dus niet uit bed als de kraamzorg komt! En je hoeft haar zeker geen gezelschap te houden! Ze is er namelijk niet voor de gezelligheid. Blijf dus gewoon lekker in bed liggen als jij dat wilt.

    Wat mannen betreft. Ook voor je partner is het fijn om even alle tijd te hebben voor jou, jullie nieuwe kindje en de andere kinderen ivm dat hij iedere dag de wc gaat schoonmaken of bedden staat te verschonen (terwijl er nog 2 kinderen zijn).
     
    lies276 en mutskuh vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina