wel of geen rekje/hekje bij een peuter bed?

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door sunshineS1976, 2 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    Wat te doen?
    Er worden massaal veiligheidshekjes verkocht om aan een bed te monteren of peuterbedden verkocht met hek.
    Maar een grote prominente winkel hier beweert dat je dit absoluut niet moet doen. Het is juist gevaarlijk met een hek omdat ze daar overheen willen klimmen en zo nog harder vallen.
    Zij raden aan om handdoek rolletjes onder het matras aan de open zijde te doen zodat het matras scheef afloopt naar de muur. Het kind zal dan automatisch tegen de muur aan slapen en niet uit bed vallen.

    Wat kunnen jullie mij daarover vertellen?
    Onze oudste heeft toch binnenkort ook wel een nieuw groot bed nodig maar wat moeten we nou juist kiezen dan? Je zou namelijk toch in eerste instantie voor een hekje gaan...
     
  2. miepje1983

    miepje1983 Fanatiek lid

    13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    We hebben zo'n bedhek om te voorkomen dat zl niet tijdens zijn slaap uit bed rolt en niet om hem op te sluiten in bed (zoals die winkel doet voorkomen). Ik weet niet of er bepaalde richtlijnen voor zijn, lijkt me niet gezien de leeftijd. We hebben het bed in de hoek staan, waardoor de bovenkant en 1 van de zijkanten van het bed tegen de muur aanstaat. Aan de andere zijkant hebben we dus een bedhek, alleen aan de bovenkant van het bed en dus niet over de gehele lengte. Zl kan aan de achterkant en aan een klein deel van de zijkant uit bed klimmen, wat hij gelukkig niet doet!

    Hij ligt weleens tegen het bedhek aan, dus ik denk dat het hek bij ons wel degelijk een functie heeft 😄.
     
  3. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Krullie85,

    Voor zover ik weet, is een bedhekje bij een peuterbed nooit over de gehele lengte gesloten. Het is dus niet waarschijnlijk dat een kind eroverheen gaat klimmen, als het er aan het hoofd- of voeteneinde gewoon uit kan stappen. Een bedhekje is een goed hulpmiddel om te voorkomen dat een kindje (dat gewend is om in en kinderledikant te slapen met opstaande zijden) in zijn/haar slaap uit bed rolt.

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     
  4. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Een bedrekje is zo laag, daar vallen ze echt niet hard over. Je gaat vaak na een ledikantje naar een peuterbed en over een ledikant heen klimmen is veel hoger en gevaarlijker. Mijn kids hebben nooit aan het begin over hun hekje geklommen, wel toen ze een jaar of 3 waren en aan het apenkoppen. Ze kruipen dan gewoon naar het open deel. En een handdoekrol houd mn draaikont niet op zn plek trouwens.
     
  5. manouk81

    manouk81 Bekend lid

    21 mei 2012
    506
    1
    18
    mijn dochter van 2 heeft ook net een gewoon groot bed. Ik vond een peuterbed een beetje onzin. Je moet een aparte matras en beddengoed kopen terwijl ze met een paar jaar alsnog een groot bed moeten krijgen.
    Het slapen ging vanaf dag 1 prima en we hebben inderdaad in het midden een bedhekje zodat ze er niet uitrolt maar ze kan prima zelf aan de uiteinden eruit klimmen zonder dat ze over het hekje valt.
     
  6. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Wij hebben het zwangerschapskussen gebruikt als valhekje. Die dingen zijn multifunctioneel
     
  7. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    Wij hebben bij de eerste twee een bedhek gebruikt en over een maand of 3/4 wanneer de baby geboren is zal ook de derde naar een groot bed gaan met bedhek,

    Het zit een beetje in het midden boven een stukje vrij achter een stuk vrij en helemaal aan de achterkant kunnen ze er zo uit, nooit hebben de oudste twee geprobeerd eruit te klimmen, ze keken altijd waar ze er gewoon uit konden,ik gok dat de derde dit ook zal doen.
     
  8. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.494
    1.090
    113
    onze zoon slaapt in een 1 pers bed wat aan 3 kanten dicht is en tegen de muur staat.
    wij stoppen het dekbed altijd in aan de zijkant die open is, zo kan hij er eigenlijk niet uitvallen en is ook nog maar 1 keer gebeurd.

    wij hebben er niet voor gekozen omdat hij moet leren om recht in bed te blijven liggen en als het nou echt drama zou worden kan je er altijd nog hekje halen maar hier gelukkig niet nodig.
     
  9. misa

    misa Niet meer actief

    Wij hebben het beide keren niet gedaan toen ze naar een 1 persoonsbeschrijving gingen. We hebben de eerste dagen het ledikantmatras naast het bed gelegd. Maar dochter bleef eruit vallen dan we toch een hekje hebben gekocht. Bij zoon was het niet nodig. Bij dochter na een paar maandjes niet meer nodig.

    Maar er overheen klimmen geloof ik haast niet want het is niet helemaal dicht. En anders moeten ze dat maar leren dat het niet kan...! ;)
     

Deel Deze Pagina