Wel of geen ziekte uren bij miskraam en curettage?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Stretchfield, 31 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stretchfield

    Stretchfield Bekend lid

    3 jun 2015
    603
    108
    43
    ben ik weer..

    Even een vraag. Vorige week woensdag hoorde we dat vruchtje gestopt was met groeien en geen hartslag had. Vrijdag en zaterdag moest ik werken. Ben beide dagen na twee uurtjes naar huis gegaan. Maandag weer werken. Ben na twee uurtjes ziek naar huis gegaan en heb me ziek gemeld voor dinsdag.

    Dinsdag kon ik tussendoor naar ziekenhuis en vandaag curettage gehad. Vandaag belde me leidinggevend die dit geen van gang zaken vond. Hij hoorde nu dat ik maandag en dinsdag ziek had gemeld terwijl ik niet ziek ben. Ik krijg hier dan ook geen ziekte uren voor. Voor vrijdag en zaterdag dus ook niet. Heb ik voorwaarden gekeken maar daar staat miskraam niet in. Mag dit? Ik was gewoon niet in staat te werken. Of moet ik dan verklaring voor hebben? Iemand een idee?
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Die vrijdag en zaterdag weet ik niet, je hebt je toen niet ziek gemeld? Denk dat je die uren kwijt bent.
    Maandag heb je je wel ziek gemeld? En dinsdag dus ook. Is volkomen terecht, psychisch is het nogal wat en echt niet gek om dan ziek thuis te blijven.
    Alleen kan ik me wel voorstellen dat ze moeilijk doen over de dagen dat je je niet officieel hebt ziek gemeld.
     
  3. Stretchfield

    Stretchfield Bekend lid

    3 jun 2015
    603
    108
    43
    Is er een manier om er achter te komen of ik daarin in me recht sta voor die maandag en dinsdag?
     
  4. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Uit jouw verhaal krijg ik eigenlijk vooral de indruk dat je baas misschien moeite heeft met de manier waarop het allemaal gegaan is. Maar dat vul ik natuurlijk in.

    Hoe heb je gecommuniceerd over deze situatie?

    In principe kun je je ziekmelden en dan mag een werkgever niet eens vragen wat je hebt. Als daar twijfels over zijn kan een arbo-arts ingeschakeld worden.

    Ik zou je aanraden om niet zozeer op zoek te gaan naar rechten en plichten maar eerder gewoon nog eens het gesprek aan te gaan met je baas. Leg de situatie (nogmaals) uit, vertel wat het met je doet, waarom je je zelf nu niet in staat acht om te werken en bespreek wat er mogelijk ik. Misschien is bijzonder verlof bijvoorbeeld een optie.

    Overigens ben ik zelf van mening dat dit wel degelijk onder ziekte valt. Ik ben vorig jaar geopereerd aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Zodra dit duidelijk werd en in de herstelweken erna ben ik gewoon ziektgemeld. Maar nu werk ik in een grote organisatie en wordt er vaak heel goed meegedacht in dit soort persoonlijke situaties. Ik weet niet hoe dat bij jou is. Veel sterkte in ieder geval!
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je hebt gewoon recht om je ziek te melden als werken niet gaat. Als ze het niet geloven, hadden ze de arbo moeten sturen. Nu sta je gewoon volledig in je recht.
     
  6. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Vraag van de VK een zwangerschapsverklaring (met terugwerkende kracht), hiermee kan je werkgever de evt ziekte uren bij het UWV verhalen. En heb jij in ieder geval een verklaring waarom je je hebt ziekgemeld.

    Sterkte
     
  7. LovePoison

    LovePoison Actief lid

    12 jun 2011
    352
    74
    28
    Vrouw
    Trambestuurder
    Rotterdam
    Tjemig lekker meelevend van je baas zeg. Zou idd even goed aan hem uitleggen wat er aan de hand is en hoe je je eronder voelt.
    Mijn leidinggevende is erg meegaand en ik mag thuisblijven hoelang ik dat zelf nodig vind. Maar ik werk ook bij een groot bedrijf dus dat scheelt misschien.
    Maar dit is niet leuk voor jou.. je heb wel andere dingen aan je hoofd dan gezeur op je werk.
    Sterkte
     
    heidiane vindt dit leuk.
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Allereerst sterkte.
    Maar de vraag die in mij opkomt is: waarom was je leidinggevende niet direct op de hoogte, ik neem aan dat je je ziekmelding normaal bij hem doet?
    Verder is het niet aan de leidinggevende om te bepalen of jij ziek bent, dus als ie daar twijfels over heeft moet hij de arboarts inschakelen.
    Succes!
     
    Caithy vindt dit leuk.
  9. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Volgens mij valt ziekmelding ivm zwangerschap onder het uUWVwv en krijgt je baas deze vergoed.
     
  10. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Je baas heeft helemaal niks te zeggen over of jij wel of niet ziek bent. Jij meld je ziek, heeft je baas twijfels dan stuurt hij de arbo-arts maar naar je toe en dan mag die beoordelen of je ziek bent of niet.
    Voor het praktische stuk krijgt je baas inderdaad een vergoeding.
     
  11. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Ik vind het eigenlijk heel raar van je baas.
    Weet hij wel, dat er sprake was van een miskraam, die elk moment op gang kon komen?
    Om maar te zwijgen van de psychische impact. Ik snap heel goed dat je niet in staat was om te komen werken.
    Ik zou het eerst eens goed uitleggen en bespreken met je baas.
     
    heidiane vindt dit leuk.
  12. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Een miskraam is een van de meest traumatische gebeurtenissen in het leven van een vrouw en heeft veel lichamelijke en psychische impact. Een curettage is een operatie. Herstellende van ingrijpende lichamelijke en psychische impact en tevens herstellende van een medische ingreep is een goede reden om je ziek te melden.

    Maar dat doet allemaal niet terzake; Je baas heeft niet te beoordelen of jij wel of niet in je recht staat om je ziek te melden. Als hij daar vraagtekens bij zet, kan hij een arbo-arts inschakelen.

    Jouw baas moet ophouden zich als een lul te gedragen.
     
  13. Lysje90

    Lysje90 Actief lid

    29 jan 2017
    156
    13
    18
    Ik heb bij mijn eerste miskraam de dagen dat ik niet heb gewerkt vanuit het bedrijf 'gekregen' . Nou moet mijn werk er ook heel vroeg vanaf weten omdat ik met straling en narcose gassen werk. Bij mijn tweede miskraam (hierbij kreeg ik tweemaal cytotec en vervolgens curettage) ben ik ziekgemeld door mijn baas bij het uwv. Zij krijgen dan gewoon een vergoeding voor mijn afwezigheid.

    Ik zou dit ook nog aan hem melden, je hebt hier gewoon recht op. jij zelf kan het beste beoordelen of je kan werken of niet en bovendien stel dat de miskraam op het werk op gang zou komen, belachelijk!

    Heel veel sterkte!
     
  14. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Waarom vind iedereen het raar van haar baas? Ik vind het raar dat ze hem niet op de hoogte heeft gebracht. Gewoon duidelijk communiceren.
    Veel sterkte
     
    LiveLifeLovely vindt dit leuk.
  15. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.905
    113
    noord holland
    Ik vind een miskraam/curettage best een privéaangelegenheid die je echt niet persé zou hoeven delen met je leidinggevende. Proberen zwanger te worden hoef je ook niet te delen en dat doe je in feite wel als je aangeeft een miskraam te hebben. Als je je ziek meldt hoef je geen reden te geven. Inderdaad bij twijfel kan de arboarts gevraagd worden. Maar dat gebeurd toch zelden als je 'een keer' ziek bent? Meestal pas bij langere tijd.
     
  16. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    De antwoorden zijn al gegeven, verder vind ik het een super lullige reactie naar iemand die net haar kind is verloren.
     
  17. gemini020

    gemini020 Actief lid

    28 sep 2014
    444
    57
    28
    Het is mij niet helemaal duidelijk of je werkgever weet wat er aan de hand is of niet. Als hij het wel weet is het inderdaad erg lullig om zo te reageren.
    Als hij het niet weet snap ik wel dat het verwarrend is als iemand 3x een paar uur komt en dan zonder verklaring weer weggaat. Waarschijnlijk zie je er lichamelijk niet ziek uit (en meestal kom je dan ook de dagen daarna niet om weer naar een paar uur naar huis te gaan) en weet niet wat er speelt dus snapt ook niet dat je mentaal niet kan werken. Je bent inderdaad niet verplicht om te vertellen dat je een miskraam hebt gehad maar ik denk dat het wel een hoop zou oplossen. Desnoods zeg je dat het persoonlijk is maar je nu niet in staat bent om (full time?) te werken. Kan je denk ik in ieder geval op meer steun rekenen dan als je niks communiceert.

    Nogmaals, als hij wel op de hoogte is, is het op zn zachtst gezegd niet zo handig van hem.
     
  18. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    TS geeft aan dat ze begrip wilt in haar situatie, maar als de werkgever het niet weet, gaat hij uit van een normaal ziektebeeld, waarin je je niet lekker voelt en wel en niet wilt werken.
    Het klopt dat je geen reden hoeft te geven, maar als je een normale werkverhouding hebt en je wilt begrip voor je situatie, dat je het deelt. Er zijn echt wel werkgevers die dat waarderen en je de ruimte geven om te herstellen.
     
  19. Stretchfield

    Stretchfield Bekend lid

    3 jun 2015
    603
    108
    43
    sorry hoor als ik nu even zeikerig om de hoek kom zetten maar ik zit dus echt niet te wachten op een discussie over het wel of niet op de hoogte gebracht hebbende van een manager. Dit doet totaal niet toe op de vraag die ik gesteld heb.
    Je hoeft niet te reageren hea. Maar voor de mensen die het willen weten kunnen er ook gewoon naar vragen. dus bij deze... Hij was wel op de hoogte, op de dagen dat hij niet aanwezig was is er met een ander overleg geweest. Ik heb twee dagen een paar uur moeten werken omdat het kort dag was en we met personeel tekort zitten. Dus nog meer vragen of gezeik? Of zullen we dit gewoon achter ons laten.
    Fijne avond.
     
  20. Ohm

    Ohm Bekend lid

    21 jun 2017
    526
    464
    63
    Snap ik. Sterkte met het verwerken van dit verlies.

    Weet wel dat je absoluut in je recht had gestaan als je niet was gekomen voor 'een paar uurtjes'. Die uren die je ziek was tellen echt wel als ziekte uren. Bedenk dat je werkgever deze uren ook weer vergoed krijgt van het UWV.
    Ik hoop dat je inmiddels een oplossing heb gevonden. Ik heb niet alles gelezen, maar als het niet opgelost is, zou je ook nog contact kunnen opnemen met personeelszaken of de leidinggevende van je leidinggevende. Voor de werksfeer zou ik denken dat jullie dit echt uit moeten praten.

    Nogmaals sterkte.
     

Deel Deze Pagina