Wel of niet voor een tweede gaan..

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Marie85, 14 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal!

    Ik zit de laatste dagen erg te piekeren over het volgende.. en ben benieuwd wat jullie er van vinden / wat jullie zouden doen. Of misschien heb je het meegemaakt en welke keuze heb je toen gemaakt en waarom?

    Mijn vriend en ik (34 en 31) hebben een dochtertje van bijna 2. We willen graag voor een tweede gaan en het liefst nu meteen. Vooral bij mij is de wens de afgelopen maanden sterk gegroeid. Van een paar kriebels tot weer het 100% ik wil gevoel!

    Nu ben ik op 1 februari jl. begonnen op mijn huidige werk en heb ik een tijdelijk contract (ik werk 24 uur) dat afloopt op 31 oktober. De afgelopen jaren pech gehad met contracten / werkgevers, dus ik zou het liefst een lange tijd blijven waar ik nu zit. Maar waar ik nu over pieker is of we moeten wachten tot ik hoor of mijn contract verlengd wordt.. of zullen we er gewoon voor gaan, ongeacht wat er gebeurt?

    Het bedrijf heeft namelijk toen ze mij aannamen wel de intentie uitgesproken mij voor langere tijd in dienst te willen nemen. Dit tijdelijke contract is standaard beleid (daar begint het altijd mee) - daarna nog een keer een tijdelijk contract en dan vast. Alleen het bedrijf heeft de afgelopen maanden wat tegenslagen gehad.. maar het lijkt nu wel weer goed te gaan. En tot dusver is men ook tevreden over mijn functioneren. Dus ik denk dat het met de contract verlenging wel goed komt.. maar toch.. Net zwanger zijn (mocht dat zo snel gebeuren) - en dan een nieuwe baan zoeken is niet fijn.

    Maar aan de andere kant, wanneer ga je dan wel voor een tweede? Als we wachten tot de contract verlenging en stel ik krijg die alsnog niet.. hoe snel vind ik dan een nieuwe baan? En als ik die vind, dan begin ik waarschijnlijk weer met een tijdelijk contract. En wanneer ga je er dan voor?

    Eigenlijk denk ik .. gewoon er voor gaan.. maar het idee van net zwanger en ineens werkloos thuis beangstigd me. Maar ja, als ik geen verlenging krijg.. dan zit ik het komende 1 a 1,5 jaar ook weer met onzekerheid over werk en contracten.

    Help! Hoe staan jullie er in met contracten / zwanger worden?

    Liefs!
     
  2. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Lastig idd. Mijn gevoel zegt dat je er geen rekening mee moet houden. Er is altijd wel wat. Ook weet je natuurlijk niet hoe lang het duurt om zwanger te worden.

    Maar praktisch snap ik je wel. Misschien goed om uit te zoeken hoe het evt zit met ww als je contract niet verlengd wordt (hoe lang heb je rechten opgebouwd). Dat kan mogelijk rust geven dat als je contract niet verlengd wordt je recht hebt op ww als je niet snel iets anders vind.

    Verder maakt het nogal uit in welke sector je werkt en waar je woont. In sommige sectoren en regio's hoef je, je niet zo'n zorgen te maken of je wel een baan vind. Andere sectoren en regio's is dat weer lastiger.
     
  3. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hoi Do1981 - bedankt voor je reactie!

    Naar WW had ik gekeken, daar heb ik 10 maanden recht op. Dat geeft wel wat rust.. het is alleen geen prettige situatie. Je wil natuurlijk, maar dat wil iedereen, kunnen genieten van de zwangerschap.

    Qua werk - de sector is wel gunstig en ik heb ook een diploma basisonderwijs, dus ik kan altijd invalwerk doen. Hoewel ik dat liever niet wil.. maar goed, die optie is er.
     
  4. SMJD

    SMJD Fanatiek lid

    17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Volg je gevoel. Als jullie voor een 2e willen gaan zou ik dat zeker doen. Je kunt alles niet plannen en een vast contract biedt ook geen garanties...
     
  5. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.771
    113
    In principe zou je in september, dus over 2 maanden, moeten weten of je contract verlengd wordt. Als je voor die tijd zwanger wordt zou je het sowieso nog niet vertellen dus het heeft ook sowieso geen invloed op de verlenging.
     
    Baloo vindt dit leuk.
  6. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Op een vast contract wilde ik sowieso niet wachten.. maar wel fijn om in ieder geval nog een jaar erbij te krijgen :). Mocht het dan uiteindelijk daarna stoppen, dan zou ik (als ik zwanger raak de komende tijd) - dan alweer aan het werk zijn.. (kan nog tot febr 2019 een tijdelijk contract krijgen) en is het weer wat 'makkelijker' een nieuwe baan te zoeken.

    Nee klopt op de verlenging zal het geen invloed hebben - maar het gaat mij er meer om dat ik bang ben nu voor een tweede kindje te gaan en dan ineens (om financiële redenen van het bedrijf, het ging dus niet super de laatste tijd.. lijkt beter, maar het fijne weet ik er niet van) toch werkloos te raken. En dan wordt het lastig.

    Misschien volgende week maar eens bij mijn leidinggevende vragen wanneer daar meer over bekend wordt.

    Dank voor jullie reacties! :)
     
  7. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ik heb er bij beide zwangerschappen geen rekening mee gehouden, maar wel met de zekerheid dat we het zonder mijn baan financiël ook allemaal goed konden redden. Bij de 1ste stw is mijn contract ook niet verlengd in de zwangerschap. Nu zwanger van de 2de en mijn contract moet vast worden in mijn verlof, mondeling is toe gezegd dat dit vast wordt.
     
  8. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.645
    1.286
    113
    Ik ben vorig jaar begonnen in een nieuwe baan en kreeg een jaarcontract. Inmiddels weer zwanger en dat heb ik netjes gemeld, maar toch onlangs verlenging gekregen. En dat niet alleen, kreeg zelfs een vast contract!

    Ze zeiden hier dat 4 mnd afwezigheid echt geen invloed heeft op wel/niet krijgen van een verlenging. Maar ik werk bij een heel groot bedrijf waarvan veel vrouwen, dus die zijn het wel een beetje gewend.

    Bij eerdere zwangerschappen is mijn contract destijds niet verlengd, maar toen had ik recht op zwangerschapsuitkering en daarna de 'gewone' uitkering. Daarmee had ik genoeg tijd om een nieuwe baan te zoeken.
     
  9. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Hier kon ik meteen na mijn proefperiode vertellen dat ik zwanger was en tijdens mijn verlof wordt mijn contract verlengd. Ik maakte me er niet zo druk om eerlijk gezegt. Baas zei ook meteen: geen probleem. Werk is uiteindelijk ook maar werk en je moet je leven er niet voor opzij zetten. Maakt misschien verschil dat het een vrouw is met zelf 4 kids?
     
  10. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik zou voor je eigen leven en geluk kiezen en dus voor een tweede gaan. Maar goed, ik vind werk en carriere dan ook alles behalve belangrijk...
     
  11. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Bij mijn eerste zwangerschap kreeg ik ook geen contractverlenging net voordat ik met verlof ging. Ik vond het eigenlijk niet zo'n fijn idee, maar achteraf heb ik zelfs in mijn verlof al gezocht naar ander werk. Uiteindelijk nog 2 maanden langer fulltime van onze kleine kunnen genieten.

    Nu ben ik net zwanger van de tweede en mijn contract loopt 31 oktober af. Heb er nog niks over gehoord. Dus het is weer afwachten. Omdat wij al langere tijd een wens hadden voor een tweede maar dat het toen door verschillende redenen echt niet verantwoord was hebben wij gewacht. En omdat ik in het verleden altijd al naast de pot pis met verlengingen laten wij hier ons geluk niet vanaf hangen.

    Mijn kinderwens weegt veel zwaarder dan een vast contracht, mede doordat een vaste aanstelling ook geen zekerheid biedt.

    Ik zou zeggen doen!!
     
  12. Anna4

    Anna4 Bekend lid

    25 jun 2015
    715
    120
    43
    Noord-Holland
    Je hebt 6 maanden gewerkt en je hebt een contract van 9 maanden - het is niet gek om over een maand te vragen of je verlengd gaat worden. Indien dit niet te geval is kan je nog twee maanden op zoek naar werk (zo kan je makkelijk het gesprek starten met je leidinggevende). Wettelijk zijn ze verplicht je dit een maand van te voren te laten weten anders wordt je sowieso verlengd.

    Over het wel of niet ervoor gaan... ik snap het heel goed dat je de twijfels hebt, het is niet fijn om onzekerheid te hebben en de stress van een nieuwe baan te vinden. Ik zou zelf nog een maandje wachten - dan een gesprek aanvragen. In het ene geval kan je met een gerust hart weer beginnen, in het andere geval weet je waar je aan toe bent en kan je in overleg met je partner een keuze maken. Ik denk persoonlijk dat het weten waar je aan toe bent je rust geeft en mocht je niet verlengd worden en er toch voor gaan dan is het een weloverwogen keuze en dat voelt toch anders!
     
  13. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dat kan niemand anders bepalen natuurlijk, maar je werkt er al sinds februari en het is morgen augustus... stel jullie gaan er vanaf augustus voor, hoe groot is de kans dat het in 1 keer raak is en je al weet dat je zwanger bent voor het aanzegtermijn? Die kans is niet heel groot. Dus ik zou haast willen zeggen ga ervoor!
     
  14. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Volg je gevoel. Ben begonnen met een nieuwe baan toen ik 10 weken zwanger was. Gedetacheerd ook nog. Met 12 weken verteld en na mijn verlof krijg ik een jaarcontract bij het bedrijf zelf. Zo zie je maar. Ik heb de laatste jaren (eigenlijk sinds mijn afstuderen) alleen nog maar tijdelijke (korte) contracten gehad en als ik daar alles vanaf zou moeten laten hangen dan kom ik geen steek verder.
     
  15. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Lastig... ik ben zzper en heb alles om moeten gooien omdat mijn manier van werken en de uren niet samengingen met mijn zoontje.
    Als wij een tweede krijgen moeten ze of naar het kdv (wat ik liever niet wil) of ik moet een oppas regelen en zelf een kantoorruimte huren of ik moet minderen/stoppen.
    Erg lastig...maar de rol van mama zijn bevalt me zo goed dat ik wel een oplossing vind om te zorgen dat een tweede ook mogelijk is.
     
  16. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.601
    1.320
    113
    Westland
    Dit klopt niet hoor! Je hebt alleen recht op een aanzegboete als ze het te laat melden.

    Verder: Volg je hart!
     

Deel Deze Pagina