Welke anticonceptie na bevalling als je borstvoeding geeft?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Dex1989, 18 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dex1989

    Dex1989 Bekend lid

    21 dec 2016
    922
    648
    93
    Vrouw
    Hi meiden,

    Bijna 6 weken geleden is mijn zoontje geboren. Inmiddels is de tijd aangebroken om weer aan anticonceptie te doen, maar welke.. geen idee! Ik geef borstvoeding en heb het liefst geen hormonen. Puur naar de feiten kijkend komen de koperspiraal en condooms dan in aanmerking. Alleen ben ik vooral ook benieuwd naar jullie ervaringen. Wij hebben zeker nog een kinderwens, ik verwacht dat we zo rond einde van dit jaar wel weer willen beginnen, dan zit er als het allemaal lukt, ongeveer 2 jaar tussen de kleintjes. Dus of een spiraal dan wat is.. (buiten het idee dat iets in mijn lijf me niet echt happy maakt overigens).

    En is er wellicht iemand bekent met de ladycomp? Is dat niet gewoon de temperatuur methode die je juist ook kan gebruiken om wel zwanger te worden (fertility friend)?

    Ik ben vooral even benieuwd naar jullie ervaringen: net bevallen, borstvoeding, binnen een jaar kinderwens, liefst geen of zo min mogelijk hormonen. Hartstikke bedankt alvast voor je reactie! :thumup:
     
  2. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Als je op korte termijn weer aan een volgende zwangerschap wil beginnen en geen minipil wil slikken, dan zou ik gewoon voor condoom gaan. Heb ik tussen 1e en 2e ook gedaan. Eventueel in combinatie met temperaturen, dat je weet wanneer je condoom kunt weglaten?
     
  3. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Voor temperaturen en de ladycomp heb je wel een betrouwbare nachtrust nodig :p ik heb dat in ieder geval nog absoluut niet met mijn borstgevoede dochter van bijna drie maanden.

    Hier zelfde situatie dus wij gebruiken condooms (ellende dat wel :(). Zie eigenlijk geen andere optie. Ladycomp en temperaturen zonder condooms zou ik echt alleen doen als je het niet erg zou vinden om toch al eerder zwanger te zijn.
     
  4. Dex1989

    Dex1989 Bekend lid

    21 dec 2016
    922
    648
    93
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reactie, zo te zien toch vooral gewoon condooms.. ik zat ook te denken bij temperaturen dat de nachten vrij onregelmatig zijn, al komt hij nu steeds om 00.00 uur en dan rond 5.00 dus zou ik dan kunnen meten. Nog even nadenken!

    Thanks voor zover, meer ervaringen zijn welkom!
     
  5. Aardbeitjes

    Aardbeitjes Bekend lid

    24 jul 2017
    837
    713
    93
    Vrouw
    Hier hetzelfde gehad; bv gegeven en na 14 maanden weer zwanger geworden. Ik wilde geen hormonen in mijn lijf omdat ik ook een beetje bang was dat het alles zou ontregelen qua cyclus enzo.
    Wij hebben aan condooms gedaan, ondingen zeg ;)
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Condooms zijn de beste meer ook vervelendste optie.

    Heb je ooit eerder getemperatuurd? Ik heb het een poos gedaan (met doel: zwanger worden) en kon daardoor op een gegeven moment redelijk betrouwbaar afleiden wanneer mijn meest vruchtbare dagen waren. (Aan mijn stemming en afscheiding). Absoluut niet betrouwbaar genoeg als echte anticonceptie. Maar goed genoeg voor ‘ik heb op zich nog wel een kinderwens alleen misschien liever niet over 9 maanden al’.
    Wij gebruikten dan condooms op de momenten dat ik vermoedde dat ik vruchtbaar zou zijn en daarbuiten niet.

    Maar goed... toen we wel ‘actief’ probeerden zwanger te worden, duurde het een keer anderhalf jaar, twee keer ruim een half jaar en één keer gelijk de eerste maand raak. Net zoals wèl zwanger zijn een toevalstreffer is, is niet zwanger worden dat natuurlijk ook wel een beetje als je voor zo’n halfslachtige methode kiest.
     
  7. Dex1989

    Dex1989 Bekend lid

    21 dec 2016
    922
    648
    93
    Vrouw
    Dank voor je reactie! Ja ik heb eerder eens getemperatuurd met de bedoeling zwanger te worden. Uiteindelijk geeft het wel inzicht maar of het andersom ook werkt om niet zwanger te worden, in combinatie met borstvoeding en onregelmatige nachten.. lastig haha! Maar wat je zegt, mocht het gebeuren dan is er ook geen man overboord. Althans, manlief wilt nog wel even wachten dus dan zal het even schrikken zijn maar geen enkel probleem!
     
  8. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Mijn cyclus was de eerste maanden na de bevalling ook nog niet stabiel, dus een ladycomp of iets dergelijks zou ik voor deze periode niet aanraden.

    Ik heb toen wel een mirena laten zetten. Had er geen last van dat het in mijn lichaam zat, wel van de hormonen helaas. Een koperspiraal zou voor mij nog een optie zijn.
     
  9. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    Hier ook korte tijd tussen de kinderen (15 en 18 maanden) en tussendoor steeds condooms gebruikt. Maar ik gaf ook bv en bij beide werd ik pas na 5 maanden ongesteld. En toen mocht het van ons wel weer, dus uiteindelijk niet zo lang condooms gebruikt.
     

Deel Deze Pagina