Welke babydrager is het best?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Baby4, 15 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby4

    Baby4 Bekend lid

    1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
    Ik heb hier een kleine rondlopen en vraag me af hoe ik het straks moet doen met uitstapjes met de baby erbij. Dacht als ik nu een babydrager aanschaf dan kan de ander gewoon in de kinderwagen. Heb begrepen dat de babydragers van baby bjorn goed zijn maar er zijn zoveel types. Wie kan me er eentje aanraden?
     
  2. anja89

    anja89 Fanatiek lid

    15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Ik lees even mee.. Ben ook op zoek naar een goede drager of een draagzak.
    Heb nu een MiniMonkey, maar jeetje wat is dat een rotding.
     
  3. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.827
    164
    63
    Babybjorn is juist niet goed, je kind zit hier in een verkeerde houding in.. Er zijn hier de laatste tijd al wel 50 topics over geweest, dus gewoon even goed zoeken.

    Zou iig voor een ergonomische drager gaan (bondolino, manduca, meitai, etc) of een draagdoek. Heb zelf een doek en een hoptye, bevallen beide super!

    Voor webshops even googlen ;)
     
  4. Violetriot

    Violetriot Fanatiek lid

    25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik zou ook geen babybjorn kopen, is voor jou en je kindje niet zo ergonomisch.
    Zelf heb ik een draagdoek (tricot slen) die gebruik ik binnenshuis veel en als ik niet heel ver van huis ga.

    Ook heb ik een beco butterfly, dat is een ergonomische babydrager, in principe geschikt vanaf de geboorte met de baby insert, maar ik zou hem vanaf een maand of 2 aanraden, als de kleine net iets groter is. Deze kan je als een rugzak ook op je rug dragen als je kindje wat groter is. Mijn man vind het ook fijner om te gebruiken dan de doek.

    Succes!
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb sinds kort een Scootababy en ben er dol op! Te koop bij BabyBij.nl. Maar hij is pas na een paar maanden te gebruiken. Voor de eerste periode had ik een draagdoek. Ook fijn, maar de ScootaBaby is veel makkelijker aan te doen. En minder warm! Ik ben er heel blij mee.

    Een collega zag me er laatst mee lopen. Zij heeft een babybjorn maar ze zei dat ze daar niet lang in kan dragen. Mijn kindje weegt meer dan die van haar ( inmiddels ruim 10 kg) maar ik houd het veel langer vol.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Net als de rest, zou ik eerder voor een draagdoek of een ergonomische drager (voorbeelden zoals al genoemd) gaan. Is beter voor je kindje en ook beter voor jezelf (je rug).

    Ik heb een geweven zomerdraagdoek van Hoppediz en een zelfgemaakte mei tai en twee zelfgemaakte ringslings. Voor korte stukken is een ringsling ideaal, als je grotere stukken wilt lopen ed, dan zou ik voor een geweven draagdoek gaan.
     
  7. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Hier heeft mn VK me verzekerd dat het helemaal niet slecht is om een niet ''zogenaamd ergonomische'' draagzak te hebben! Schijnt alleen goede handel te zijn. (let op dit heb ik mij enkel laten vertellen)

    Hier een chicco draagzak, de persoon waarvan ik hem gekocht heeft heeft er erg veel plezier aan gehad!
     
  8. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hier op de forum is echt een behoorlijke anti baby bjorn actiegroep actief ;)

    Niet lullig bedoeld, maar als je hier een vraag over een buikdrager stelt, dan zijn er zoveel mensen die zeggen dat die dingen slecht zijn voor de houding van het kindje. Maar volgens mij is dat echt overdreven ;)

    Als die dingen echt zo slecht waren dan werd er wel een rem op de verkoop van die dingen gezet. En die dingen worden al jaren verkocht. Vrienden van ons hebben trouwens ook eentje, kindje zit/hangt er prima in je kunt ook altijd nog met 1 hand je kindje extra ondersteunen, indien nodig.

    Ik heb vorige week een Baby bjorn aangeschaft bij de Babydump, als cadeautje voor Maartman. Ik heb verschillende modellen bekeken en een verkoopster heeft me geholpen om de verschillen tussen de verschillende buikdragers te showen. Je hebt buikdragers van niet echt ademend materiaal (die van Chicco) en van meer ademend materiaal en je hebt met een kruisband op de rug en met meer steun op de rug.
    Ik heb gekozen voor eentje van ongeveer € 110 euro, weet de prijs niet meer exact. Dit is eentje van wat meer ademend materiaal en met wel extra steun maar niet de meest actieve variant omdat die mij wel erg lastig aan te trekken leek en dat lijkt me dan weer irritant en zorgt er vast voor dat je hem minder snel gaat gebruiken.

    Je hebt trouwens soorten welke je vanaf 0 maanden kunt gebruiken maar ook die je vanaf 2 maanden kunt gebruiken. Die van ons is tot 12 kilo te gebruiken, maar die welke je pas vanaf 2 maanden kunt gebruiken kon tot 14 kilo.

    Ik denk trouwens dat het ook belangrijk is om je af te gaan vragen hoe vaak je het ding wilt gaan gebruiken. Is het alleen om 1 keer per week ff een blokje om te gaan of nog minder vaak of is het om elke dag uren mee te sjouwen. Ik denk dat je dat ook moet bepalen als je zo'n ding aan gaat schaffen.
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik had een Chicco-buikdrager (behalve dan misschien niet ademend, is het volgens mij hetzelfde idee als de gemiddelde buikdrager?) en J. vond het vreselijk om daar in te zitten, ze bleef huilen en er uit willen. En ik kreeg er vrij snel last van mijn rug van. Ik vond het dus niet werken. :)

    Geweven doek en mei tai heb ik niet extreem veel gebruikt trouwens, J. is nogal groot, ik heb rugklachten en ik begon laat met dragen, geen ideale combinatie dus. ;) Ringsling gebruik ik wel nog af en toe, daar ben ik echt fan van. :)
     
  10. Baby4

    Baby4 Bekend lid

    1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
    bedankt voor de reacties dames. Moet wel zeggen dat ik niet verwacht had zoveel negatieve reacties te hebben verwacht omtrent de baby bjorn, dacht echt dat dat wel een degelijk merk was.

    Maar goed ik wil hem dus zeker om de dag gebruiken en dan mn met boodschappen doen of wandelen. Vind het wel belangrijk om er geen rugklachten aan over te houden en wil de baby er zsm indoen omdat ik dus nog met een ander kleintje zit die constant weg loopt als we een boodschapje doen.
     
  11. Zomerbries

    Zomerbries Fanatiek lid

    20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    Wij hebben de baby bjorn en is hardstikke goed bevallen hoor, de kleine heeft er niets aan overgehouden.
    Maar we hebben hem natuurlijk wel mate gebruikt, geen uren achter elkaar.
    Als ze echt slecht zouden zijn worden ze gerust niet verkocht.
     
  12. Baby4

    Baby4 Bekend lid

    1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
    Bijv. een rondje ikea met de baby bjorn is niet te doen, begrijp ik?
     
  13. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Je hebt verschillende soorten van baby Björn. Als je rondjes Ikea wilt doen kun je het beste denk ik dat ding met extra rugsteun kopen.
     
  14. Zomerbries

    Zomerbries Fanatiek lid

    20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    Ik heb geen idee of hij een rondje Ikea mee kan, ik gebruikte hem als de kleine echt bij me wou zijn en ik hem niet steeds kon tillen ivm operatie.
    De kleine viel snel in slaap (vaak binnen een 15 tot 30 minuten) door de wiegbewegingen en dan legde ik hem lekker in zijn bedje/box/kinderwagen dus vandaar dat ik er niet echt een advies over kan geven.
     
  15. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Kijk, ik wéét niet of de BB echt zo slecht is als sommigen zeggen maar het feit dat zoveel mama's aangeven dat het al snel zwaar wordt om ermee te dragen (na een uur dragen of na 10kg) terwijl dit met een andere drager niet het geval is, maakt dat ik niet voor een BB zou kiezen.
    Andere punten die maakten dat ik niet voor een BB zou kiezen zijn de prijs; je hebt véél mooiere draagzakken voor dat geld waarmee je een stuk langer dan 10 of 12kg kan dragen én waarmee je ook op de rug en soms op de heup kan dragen. (het is bij een wat groter kind een stuk fijner om op de rug te dragen dan op de buik, zeker als je zelf niet zo groot bent ;))

    Ik geloof zelf ook niet dat een BB zo slecht is als je maar af en toe even draagt mààr waarom zou je zoveel geld uitgeven aan iets dat je maar weinig gebruikt?! Er zijn ergocarriers die een stuk goedkoper zijn en waarmee je dus langer kan dragen.

    Elk merk heeft zijn voor- en nadelen. Enkele merken van soft structure carriers zijn: beco butterfly, manduca, ergocarrier, bondolino, storchenwiege,.... Op het dragen en voeden forum kan je ook veel info vinden over dragen en de verschillende soorten draagsystemen.

    P.S.: zélf heb ik ook een BB maar heb altijd een draagdoek gebruikt en de laatste tijd voornamelijk een SSC die door iemand zelf gemaakt is. :) Zit véél beter, vind ik zelf...
     
  16. Zomerbries

    Zomerbries Fanatiek lid

    20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    ELKE! Dat is lang geleden! komen we elkaar toch weer eens tegen. ;)
     
  17. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Idd! Alles goed met je? Zo te zien wel! ;):D
     
  18. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Draaaaaaaagdoek ;)

    Of iig een ergonomische.
    Weet niet wie het zei, van die verloskundige, maar schoenmakers moeten ook bij hun leest blijven. :D
     
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het verschil in de BabyBjorn en soortgelijke dragers aan de ene kant en draagdoeken, ssc en andere ergonomische dragers zit in de manier waarop het kindje in de drager hangt / zit.
    Kijk maar eens naar foto's van baby's in een BabyBjorn. Daar hangt je baby echt in. De benen bengelen naar beneden en 'hangen' aan de heupjes. Dit is geen ideale houding.
    In de ergonomische dragers "zit" je baby in de kikkerhouding. De knieën zitten hoger dan billen / heupen. De heupen worden dus niet belast door bengelende beentjes.

    Verder is voor baby's een houding met een beetje een bolle rug beter dan een houding met een hele rechte of holle rug. Het is daarom voor het ruggetje sowieso beter om met het gezicht naar de ouder toe gedragen te worden. In de BabyBjorn zie ik vaak kindjes met het gezicht naar buiten. Voor de rug is dit volgens mij niet goed. Sowieso lijkt het me niet lekker als je kindje in slaap valt. Dan is het toch natuurlijker om hem met zijn buik tegen je aan en het hoofdje lekker naar voren tegen je borst / schouder te hebben. Maar ik geloof dat je ook in de BabyBjorn wel kunt dragen met het gezichtje naar je toe.
    Er zijn trouwens ook mensen die het beter vinden om je kindje met het gezicht naar je toe te dragen, zodat hij zich beter kan afschermen van prikkels. Ik kan me daar zeker bij jonge baby's wel iets bij voorstellen. Maar na een maand of 4 / 5 probeerde mijn zoontje zich steeds om te draaien in de draagdoek, omdat hij de wereld juist wilde zien. Hij leek af en toe wel een uiltje zoals hij zijn nek zowat verrekte. :) Wat dat betreft bevalt de heupdrager ons nu allebei erg goed.

    Voor je eigen rug lijkt een draagdoek mij het best, omdat het gewicht dan wordt verdeeld over bredere banen stof. Bij een hoop andere dragers heb je toch wat smallere banden. Maar dat is denk ik een kwestie van uitproberen en voelen wat je zelf prettig vindt.

    Ik noemde eerder al de ScootaBaby die ik nu gebruik. In principe draag je daarin hetzelfde als in een ringsling, alleen heb je een extra band op je heup. Ik heb bij BabyBij in Den Bosch beide types geprobeerd en ik vond de Scoota veel minder zwaar dragen dan de ringsling. Maar een draagdoek is voor langere stukken wel beter.
     
  20. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Kwam onderstaande tegen toen ik op de site van stichting wiegedood zat te lezen over wat handig en niet handig is om te doen. Wilde het toch ff delen in de topics over de draagzakken.

    Bron: Draagdoeken of -zakken - Producten veilig/onveilig deel1


    veilig/onveilig

    Draagdoeken of -zakken
    Vooral bij jonge baby’s kan een benauwde situatie ontstaan, door oplopende temperatuur, te weinig lucht of een verkeerde houding. Als de baby met het gelaat tegen het lichaam van een volwassene aan ligt, ontstaat een situatie die men kan zien als verticale buikligging. Bij een baby in gebogen houding kan de luchtweg door de achterste keelholte geheel of gedeeltelijk worden afgesloten, waardoor verstikkingsgevaar ontstaat. In Canada en de Verenigde Staten heeft dat na sterfgevallen geleid tot een verbod van enkele typen horizontale draagdoeken (slings of babybags).
    Aanbieders van horizontaal te gebruiken babybags in Nederland melden dat hun product voldoet aan de Europese norm, maar dat is misleidend: Norm EN 13209-2 geldt alleen voor zakken waarin een kind verticaal wordt gedragen en is bovendien geen volledige garantie voor veiligheid.

    Advies: Niet gebruiken onder de leeftijd van 4 maanden (tel daar bij prematuren de periode van vroeggeboorte bij op). Pas altijd op voor adembelemmering en warmtestuwing. Zorg ervoor dat u altijd het gezicht van de baby kunt zien.
    NB: Leg een baby niet in een draagdoek of -zak te slapen.
     

Deel Deze Pagina