Welke behandeltraject bij jullie?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Kleintje1984, 16 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kleintje1984

    Kleintje1984 Nieuw lid

    15 aug 2018
    4
    0
    1
    Vrouw
    Ik heb inmiddels 8 cyclussen met clomid achter de rug en nu 3e rondes puregon spuiten. Ik heb PCOS en mijn partner heeft prima zaad (wel 3 hele verschillende uitslagen van vrij slecht tot zeer goed) Na ronde 6 met puregon kan ik er voor kiezen om de dosering te verhogen en zo meerdere eitjes te laten rijpen met een verhoogde kans op een meerling, dit wil ik liever niet (alleen als laatste optie). Mijn volgende stap zou dan zijn IVF. Of ik kan eventueel dezelfde dosis spuiten en nog zo doorgaan.
    Ik ben onder behandeling in het JBZ in Den Bosch. Inmiddels bijna 34 dus een beetje haast is ook wel geboden.
    In dit ziekenhuis doen ze geen IUI omdat dat geen meerwaarde zou hebben als het zaad goed is.
    Ook een samenlevingstest doen ze niet want dat zou ook achterhaald zijn. (lees vaker in oude forums over samenlevingstesten en spoelingen voor vijandig slijm)
    Ik vraag me af of er mensen in ongeveer dezelfde situatie zitten waarbij wel recent nog dergelijke testen bv zijn gedaan? En of ze bij jullie wel IUI doen wanneer het zaad goed is. Kan me gewoon bijna niet voorstellen dat er niet meer uit te halen en te onderzoeken is.... En wil ook niet "zomaar" ergens anders heen gaan. Erg benieuwd naar jullie ervaringen!
     
  2. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Bij goed zaad schijnt IUI zelfs slechtere kansen te geven dan natuurlijke pogingen. Dus dat kan wel kloppen. Samenlevingstesten geven vaak een verkeerd beeld en zijn inderdaad volgens veel artsen ouderwets (bij ons klopte het ook niet en zijn we een week lang overstuur geweest om niks).

    Wij hadden slechte zaadkwaliteit, daarom wel IUI gedaan en daarna toch overgestapt op ICSI, omdat de artsen in IUI geen heil meer zagen voor ons (zaad ging dood door het wassen wat moet bij IUI).

    Niet helemaal een vergelijkbare situatie dus, maar de informatie die je hebt gekregen komt wel overeen met wat wij te horen kregen.
     
  3. knorretje87

    knorretje87 Actief lid

    2 dec 2009
    381
    154
    43
    Vrouw
    Pedagoog
    Amersfoort
    Hier wel iui met goed zaad. Juist door gebruik van hormonen die zorgen voor 'hopelijk' meerdere rijpen follikels meer kans op een zwangerschap.
    IUI zonder hormonen zou geen verschil maken met goed zaad is ons verteld.
     
  4. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Hier ook IUI met goed zaad. De meerwaarde zou hem zitten in de juiste timing (die je met hormonen regelt), eventueel een extra follikel voor een extra kans en de zaadjes worden een eindje op weg geholpen. Dus lijkt mij wel het proberen waard, al zijn wij er niet zwanger van geworden helaas.
    Overings hier om dezelfde reden geen samenlevingstest gehad. Maar met IUI omzeil je dat probleem meteen ook.
     
  5. Ila

    Ila Fanatiek lid

    30 aug 2017
    1.236
    989
    113
    Vrouw
    Wij hebben 3 jaar terug een samenlevingstest gehad (ik weet niet of ons ziekenhuis dat nu ook nog doet) en daar vonden ze steeds zaad wat niet meer bewoog. Dit zou te verklaren zijn doordat er bij mijn man antistoffen in zijn sperma zijn gevonden. Dit kan ontstaan als er ooit een bloeding daar heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld door een ongeluk of een bal in zijn kruis. Bij ons klopte de test dus wel en gaf het meer informatie.
    We zijn vorig jaar meteen begonnen met IVF (een pauze ertussen wegens een man die begon te twijfelen of hij wel kinderen wilde :(), omdat we al zo lang zonder succes vrijen zonder bescherming en vanwege onze leeftijd. IUI wordt in ons ziekenhuis wel gedaan, maar er werd geadviseerd meteen IVF te doen vanwege grotere kans op succes.
     
  6. Kleintje1984

    Kleintje1984 Nieuw lid

    15 aug 2018
    4
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties! Toch wel redelijk wisselend hoe ze er per zkh mee omgaan zo lijkt het. Iemand van jullie ook wel eens voor bv een second opinion ergens anders geweest? Of genoeg vertrouwen in je eigen gyn....
     
  7. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik zit nu in de tweede ronde clomid, geen ervaring met iui, maar wij hebben wel een samenlevingstest gehad. Die was positief, ik heb er niemand over gehoord dat het achterhaald zou zijn, wordt hier standaard gedaan. Best gek dat dat zo verschilt.
     
  8. Kleintje1984

    Kleintje1984 Nieuw lid

    15 aug 2018
    4
    0
    1
    Vrouw
    Hoi Lisanne, ja dat vind ik dus ook gek. Ik heb ook eigenlijk het liefst dat ze gewoon alles uit de kast halen...
     
  9. P1986

    P1986 Actief lid

    25 feb 2017
    446
    206
    43
    Wij hebben net 3 iui-behandelingen zonder hormonen achter de rug. Zaad is prima en bij mij kunnen ze niks vinden wat niet zo hoort te zijn. Eerst zonder hormonen dus. Ze zeggen dat de kans wel groter is omdat alleen het goede zaad wordt ingebracht en dat het gelijk op de juiste plek is en niet hoeft te zwemmen...

    Deze maand pauze. Daarna verder met iui met hormonen. De timing is dan beter is ons verteld. Hopelijk zal dat wel voor een zwangerschap zorgen...
     
  10. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Wij hebben een second opinion in Gent België gehad. Hier in NL 8 mislukte iui's en toen der tijd 4 mislukte ivf-tp. NL bleef aangeven dat het op de factor geluk aan kwam.
    Naar aanleiding vd second opinion besloten om, als de vier laatste cryo's in NL 'op' waren, over te stappen. De proactieve houding in België, het verder kijken en dingen uitproberen, gaf me nieuwe hoop!
    Uiteindelijk ben vik de 8e en laatste terugplaatsing zwanger geraakt (nadat ik wel al met schildkliermedicatie was begonnen ter voorbereiding op behandeling België).
    Ik zou dus zeer zeker een aanvragen als je twijfelt of geen hoop meer hebt!
     
    P1986 vindt dit leuk.
  11. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik heb wel IUI's gehad ondanks prima zaad.
    Zelf had ik achteraf liever gelijk IVF gedaan; na zoveel maanden hormonen spuiten op een amper/geen grotere kans op succes zat ik er behoorlijk doorheen, en toen moest ik de IVF nog in. (Uiteindelijk een flinke pauze ertussen maar dat is een ander verhaal)
    Maar onze situatie is anders, en wij hadden wel al heel veel onsuccesvolle pogingen gehad, want ik had gewoon elke cyclus een eisprong.

    Voordeel van IUI is dat je zeker weet dat je op het juiste moment het zaad binnen krijgt, en die dag meten ze ook de hoeveelheid. Maar de kansen zijn niet zo denderend.
     
  12. Kleintje1984

    Kleintje1984 Nieuw lid

    15 aug 2018
    4
    0
    1
    Vrouw
    Wat fijn dat het uiteindelijk toch gelukt is!
    Hoefde je maar 1x naar Gent in eerste instantie? Of vaker terug ivm onderzoeken? En kreeg je dat vergoed van je zorgverzekeraar? Vind het fijn om vantevoren een beetje te weten waar ik dan aan toe ben
     
  13. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Bij mijn broer en schoonzus ook IUI met goed zaad. Zij heeft PCOS en hij heeft prima zaad. Ze hebben nu na 4 jaar (waarvan 1 jaar zelf proberen en een pauze van minstens een half jaar) wel een kleintje rondlopen!
     
  14. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Voor de second opinion hoef je er maar een keer heen. Je neemt alle gegevens en resultaten uit NL mee (medisch dossier door je ziekenhuis laten uitprinten). Zij bekijken dit en geven hun mening erover. Als het goed is wordt deze gewoon vergoed.
    Wij hebben toen meteen een nieuwe afspraak gemaakt om daar te kunnen starten, aangezien er toen een wachttijd van maanden was. Voorafgaand aan die afspraak bloed laten prikken, kon gewoon in NL.
    Tijdens de afspraak behandelplan besproken. Twee weken later had ik de laatste tp in NL en bleek daar dus zwanger van. Wij zijn dus maar twee keer heen en weer geweest en ik weet niet precies hoe dit is als je behandeling start. Er zijn ziekenhuizen in NL die enkele echo's willen doen voor Gent. Echter wil Gent zelf de uitgangsecho en laatste fm voor punctie doen (in geval ivf).
    Voor de behandeling in het buitenland moet je toestemming aan je zorgverzekeraar vragen. Afhankelijk van welke zorgverzekeraar en pakket je hebt, krijg je vergoedingen. Ik weet het niet meer precies, maar meen dat er wel iets voor eigen rekening kwam (zo wordt tot asn nl's tarief vergoed en sommige behandelingen niet als assisted hatching bv) Ff goed controleren bij je eigen zorgverzekering dus!
    Succes met het maken van een keuze!
     

Deel Deze Pagina