Welke draagdoek/zak

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Meisje@12345, 9 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Zoveel keuze, ik heb echt geen idee.
    Ik wil de doek vooral gebruiken voor even de hond uitlaten, of als we een dagje weg gaan, Iemand tips?
     
  2. pregnantje

    pregnantje Bekend lid

    17 dec 2012
    788
    656
    93
    Ik zou zelf voor een geweven draagdoek gaan. Lekker stevig en lang te gebruiken. Maat 6 is zo'n beetje standaard. Ben je wat kleiner, net als ik, dan is maat 5 ook prima. Ik ben erg tevreden met mijn Hoppediz (erg draagkrachtig) en Little Frog (lekker goedkoop), maar volgens mij zit je niet gauw verkeerd met een geweven draagdoek.

    Wij hebben ook een draagzak, die doe je net wat sneller om. Hier een Bondolino, maar ik hoor ook altijd goede verhalen over de Tula. Het beste zorg je ervoor dat de zak ergonomisch is, zodat je kind goed ondersteund wordt en het lichter draagt voor jezelf. Je baby zit dan in de kikkerhouding met de knietjes hoger dan de billen en het rugpand is niet verhard. Baby Björn is een voorbeeld van een bekend merk dat niet ergonomisch is en dus minder fijn draagt.

    Veel succes met kiezen en natuurlijk alvast veel draagplezier.

    Edit: ik geloof dat je bij een pasgeborene vaak een baby insert nodig hebt als je een draagzak wil gebruiken. Wil je liever knopen met een doek, dan is het handig om van tevoren te oefenen met een knuffel en een instructiefilmpje (YouTube) erbij.
     
    Barbamama87 vindt dit leuk.
  3. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    #3 Betsy, 9 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2017
    Barbamama87 vindt dit leuk.
  4. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Wij zijn erg blij met de Ergobaby adapt (vanaf 7lbs zonder insert te gebruiken). Dochter zit er al vanaf 5 weken heerlijk in en hij is makkelijk verstelbaar.

    Heb ook een draagdoek, maar vind het bijna onmogelijk om haar daar even snel in te krijgen en als ik alleen ben vind ik het gewoon helemaal onmogelijk. Oké ben niet de handigste met knopen...
     
  5. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Maar is zo'n doek ook makelijk te knopen, het is echt voor de 1ste maanden.
    Daar ben ik dus ook bank voor, m'n dochter nooit gedragen en eigenlijk ook niet gemist. Dus wil het dit keer echt voor even de hond uitlaten of een dagje weg, en dan vooral voor de 1ste maanden
     
  6. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Als het voor de eerste maanden alleen is dan zou ik bij jouw herfst baby juist voor een rekbare doek gaan.
    Makkelijk te knopen, ook vooraf te knopen en drie lagen over het kindje heen voor de warmte.
    De rekbare doeken zijn tot +/- 6 maanden te gebruiken, daarna wordt het te zwaar en ook zijn ze te warm voor in de zomer.
    Ik heb zelf een geweven en een rekbare, maar zou in de kou zweren bij de rekbare... helaas wil mijn zoontje er niet meer in...
     
  7. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ik heb laatst in de winkel een byky gepast, opzich leek dat me wel een fijne doek.
     
  8. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik zweer voor een ukkie tot een maand of 4-5 bij een rekbare doek. Maar op 1 manier te knopen, en je knoopt vooraf. Dus geen gehannes met baby terwijl je je doek nog moet knopen.
    Rekbaar kan prima in de zomer trouwens hoor, alleen moet je je kindje dan minder aan doen.
    Voor een ouder kindje vind ik een geweven doek juist wel echt heel fijn. Zeker als je ook wil gaan rugdragen. Ik draag mijn dochter nog steeds op m'n rug ( nu wel veel minder door m'n zw) en kan dit uren volhouden met doek.
    Het knopen met een doek is een kwestie van oefenen oefenen oefenen. YouTube filmpjes van wrapyouinlove zijn top.
    Voor de momenten waarop een doek niet handig is ( lees: regen of naar het bos waarbij de staarten van de doek op de grond komen als ik knoop) heb ik een manduca. Hier draagt mijn man momenteel veel mee omdat ik minder draag.

    Bij een draagzak is het belangrijk dat hij ergonomisch is. Zacht rugpand, knie tot knie ondersteuning. Bij een draagzak moet je verder even kijken vanaf welke kledingmaat hij geschikt is. De manduca heeft een insert waardoor hij vanaf maat 56 te gebruiken is.
     
  9. sweetL

    sweetL Fanatiek lid

    8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Emeibaby is heel fijn in de eerste maanden tot jaar ( emaibaby de baby variant dus) je hebt hem snel aan en het is gemaakt van draagdoekenstof dus lekker zacht ( in tegenstelling tot tula ) tula is van stug materiaal, en vind ik echt niet kunnen bij een klein babytje. Leuk als peuter drager.

    Een doek is hartstikke fijn als je lekker een tijd gaat lopen, maar als je het puur voor even snel of af en toe wilt gebruiken is een drager een stuk makkelijker.
    De emeibaby zat bij mijn rondingen lekker en ook bij mijn partner die zo plat als een dubbeltje is.

    Als je erg veel twijfelt kun je misschien beter eens een keertje naar een draagdoeken consulent gaan en een heel zooitje dragers passen. Dan weet je wat echt fijn zit bij jullie, en kun je wellicht ook het knopen een paar keer oefenen om te kijken of je dat meer ligt.

    Qua doekjes:
    Ik vind de hoppediz opzich wel fijn, maar vaak dun. Dus bij kindjes die wat zwaarder zijn al niet meer lekker.

    Bykay is ook erg dun en top met 30+ graden maar gaat anders snel snijden. Heb die snel doorverkocht.

    Littlefrog vind ik zeker bij nieuwe doekjes erg stug, wanneer je niet zo kieskeurig bent is het een prima doekje voor een mooi prijsje maar verwacht er niet te veel van.

    Lennylamb ook fijne doekjes maar niet heel draagkrachtig ( dus bij zwaardere kindjes zit het niet meer zo lekker ) wel lekkere zachte doekjes.

    Yaro ook zachte doekjes over het algemeen, en een leuke startersprijs. Veel leuke printjes.

    Dydimos verschilt heel erg per doek maar ook prima start doekje.

    Kokadi zijn vaak dikkere doekjes dus in het begin ook stugger. Met een heel inimini babytje zou ik hier niet voor kiezen om te beginnen.

    Oscha vooral die met zijde vond ik zelf heel fijne doekjes maar die kun je dus niet in de wasmachine wassen! Alleen handwas.

    Startersdoekje zou ik kiezen voor 100% katoen dit kun je makkelijk wassen.

    Katoen +Linnen is vaak dunner maar wel wat steviger en luchtiger voor een zomerbaby kan dat fijn zijn. Kan gaan snijden als een kindje zwaarder wordt. Linnen moet je echt indragen, is meestal heel stug in het begin.

    Katoen + Zijde is vaak draagkrachtiger en "glijd" niet zo. Wel alleen handwas.

    Katoen + Wol is meestal lekker zacht en in de zomer ventilerend, in de winter verwarmend. Let op bij een hoog precentage verlies je draagkracht. En alleen handwas. Voorzichtig wassen en drogen.

    Katoen + hennep is heel stug in het begin maar kan lekker zacht worden na veel gebruik. Heel draagkrachtig en vaak geen hele dunne doekjes in tegenstellung tot linnen.

    Bamboe nooit de meerwaarde van ingezien.

    Alpaca, is echt een luxe dus denk aan hele dure doekjes. Ik heb zelf ook doekjes met yak heeeerlijk eerst heel stug maar zoo veel draagkrachtiger enz.

    Klein beetje info haha sorry voor mijn lange bericht.

    Ik heb heel heel veel doekjes en dragers gehad van heel heel veel merken dus als je wat specifiek wilt weten..
     
  10. Aagje90

    Aagje90 Bekend lid

    25 apr 2012
    909
    334
    63
    Vrouw
    Ik heb een de Tula free to grow. Zonder insert kan mijn dochter van 4 weken hier al in. Ik gebruik hem vooral voor boodschappen doen en als ze erg onrustig is door krampjes. Wil hem op vakantie ook gaan gebruiken. Ik vind hem erg fijn, ook omdat hij snel om te doen is.
     
  11. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Hier ook een tula free to grow.
     
  12. Evvie

    Evvie Fanatiek lid

    13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Bedankt sweet L voor de uitgebreide beschrijving! Ik wil derde ook gaan dragen en had me de afgelopen dagen al wat ingelezen.
     
    sweetL vindt dit leuk.
  13. Belle22

    Belle22 Bekend lid

    22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw
    Hier gister de tula free to grow besteld, is vanaf de geboorte te gebruiken (boven de 3,5kg) en zijn leuke modellen te vinden.

    Bij me zoontje had ik een doek maar vind dat knopen toch wat onhandig. Klik systeem is sneller en kan Mn man ook makkelijk om. De doek ook wel maar dat knopen ging niet zo goed af bij hem haha
     
  14. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.150
    2.237
    113
    Vrouw
    kijk ook eens naar de marsupi. Ik vond hem heerlijk de eerste 6-8 maanden, daarna werd hij wat te klein. Je hebt hem zo om en S zat er heerlijk in (en hij is relatief goedkoop vergeleken bij andere dragers)
     
    pippa26 vindt dit leuk.
  15. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Ik heb voor onze kleine meid een draagdoek van Lennylamb klaarliggen. Met katoen en bamboe.
    Zit te twijfelen of ik er een marsupi bij koop, of een andere draagzak, Isara vind ik ook mooi, heb k ook in de toddler voor m'n zoon. Eerst maar eens kijken of ik hem ergens kan passen.

    Voor zoon heb ik een bykay ssc Classic gebruikt, maar toen was hij al wat ouder, die past pas vanaf maat 62/68 goed. Wel heel fijn gevonden toen. Ook heb ik nog een doek (Yaro contra hearts) liggen, maar die vind ik te dik voor newborn.
     
  16. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Ik heb de eerste maanden de vipcarrier gebruikt, ook een rekbare doek die niet zweterig is in de zomermaanden. Het knopen was even oefenen maar daarna heel gemakkelijk.
     
  17. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Ik heb een ByKay MeiTai van lichte denim stof die ik graag wil verkopen. Het fijne van deze draagdoek is dat het gedeelte waar je baby in zit voorgevormd is, dus je knoopt hem altijd op de juiste manier. Aankoopbon, doos en instructie boekje heb ik ook nog.
    (Weet niet of ik het zo hier mag aanbieden, anders excuses, en PB mag gerust) Groetjes
     
  18. Mien30

    Mien30 Fanatiek lid

    6 jul 2015
    1.597
    429
    83
    Vrouw
    Wij hebben de babylonia flexia. Direct na de geboorte te gebruiken en daarna ook nog omdat je er verschillende zakken op kunt plaatsen.
    Ik weet niet waar je woont, maar zit er geen draagconsulent in de buurt waarbij je verschillende zakken/doeken kunt passen?
     

Deel Deze Pagina