Welke normen en waarden, vul t lijstje aan :)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mirwar, 15 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirwar

    mirwar Bekend lid

    22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Ik ben wel benieuwd welke normen en waarden jullie je kindje(s) mee (gaan willen) geven! Juist in deze tijd vind ik t zooo belangrijk dat er weer wat normen en waarden uit de 'oude doos' gehaald worden! Ook ben ik benieuwd wat ik allemaal van mijn eigen opvoeding mee zal nemen (waarschijnlijk alle, ben met goeie normen en waarden opgevoed) en welke ik zelf eraan toe zal voegen! Dus misschien kunnen we wat van elkaar leren!

    Je hoeft en kan ze natuurlijk niet allemaal opschrijven, gewoon een paar die je te binnen schieten en die nog niet genoemd zijn.

    Ben benieuwd!

    Mirjam
     
  2. mirwar

    mirwar Bekend lid

    22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Nou zal ik natuurlijk zelf beginnen ;)

    1) opstaan voor oude/invaliden/zwangeren in bijv. de bus
    2) mensen met u aanspreken
    3) nooit afval (zelfs geen papiertje) op straat gooien
    4) na ergens te gast te zijn geweest 'bedankt voor alles' zeggen
    5) op je beurt wachten
    6) iets netjes vragen
     
  3. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    - Zichzelf in acht houden, maar ook oog hebben voor anderen
    - Anderen accepteren ook als ze anders zijn dan jezelf
    - Niet te snel oordelen
     
  4. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    *Respect voor anderen, wie ze ook zijn en wat ze ook doen, (zonder dat je alles maar hoeft te accepteren of goed te vinden).
    *Eerlijkheid.
    *Verantwoordelijk zijn voor je eigen dingen, werken voor je geld, ;)
     
  5. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Uh.. je bedoelt dit soort zaken?

    - niet jokken
    - beleefd zijn (oma's en opa worden niet getutoyeerd)
    - geen rommel op straat gooien
    - niet zeuren. Gewoon iets vragen en accepteren dat 'nee' ook een antwoord is (zal niet altijd gebeuren...)
    - niet schelden (ben ik heeeeel allergisch voor)
    - je probeert alles (bijna alles..) één keer voordat je bedenkt dat je het niet wilt / lust etc
    - zaken zijn niet raar maar anders (culturen, gewoonten etc)
    - niet snel opgeven maar doorzetten
    - je best doen (goeie cijfers vind ik niet belangrijk maar wel dat datgene gedaan wordt wat mogelijk is)
    - afspraak = afspraak
    - je verantwoordelijkheid nemen (als je een stukje ouder bent natuurlijk ;) )
    - goeie relatie hebben met ouders en familie

    En dit soort dingen:

    - goed zelf kunnen spelen
    - graag willen lezen (ipv alleen maar tv, wii, nintendo etc)
    - fantasie / creativiteit hebben (kleuren, spelen, knutselen etc)
    - het leuk vinden om andere mensen / kinderen om zich heen te hebben
    - interesse in cultuur / geschiedenis etc

    Pfff.. en zo kan ik nog wel even doorgaan... ben benieuwd wat anderen zeggen.
     
  6. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    * Dat je mag zijn wie je bent.
    * Dat je verantwoordelijk bent voor je eigen gedrag. (Niet zeuren of bij de pakken neer zitten, maar actie ondernemen)
    * Niet schelden, geen 'vuile' taal
    * Betrokken zijn op je omgeving.
     
  7. mamamuts

    mamamuts Niet meer actief

    Iets doen wat je echt leuk vind. (spelen, hobby, opleiding)

    Ik zie zo vaak gezien dat kinderen, jong en de wat oudere een hobby of opleiding opgelegd krijgen waar ze helemaal niet achterstaan. Maar omdat de ouders het op de één of andere manier interressant vinden.
    Vreselijk vind ik dat... :(
     
  8. susanne85

    susanne85 VIP lid

    13 aug 2007
    9.758
    829
    113
    Noord Holland
    dat ben ik met je eens. ik ben heel fanatiek in mijn sport en zou t super leuk vinden als Nikita dat ook zou gaan doen, maar wilt ze t niet dan niet. vind t alleen wel belangrijk dat er aan lichamsbeweging gedaan wordt als ze er oud genoeg voor is.
    ook creativiteit is erg belangrijk en alle genoemde normen en waarden. haat echt van die straatschoffies die denken dat ze alles kunnen en mogen. 1 daarvan is mijn broertje :evil:
     
  9. PoezieQ

    PoezieQ Bekend lid

    31 jan 2007
    580
    0
    0
    Ik sluit me hier helemaal bij aan. Alleen dat laatste niet, want interesse, creativiteit, en dat soort zaken kun je een kind niet leren, alleen stimuleren. Wat er niet in zit, zit er niet in wat dat betreft. Maar wat de normen en waarden betreft sluit ik me er bij aan. Zo ben ik zelf ook opgevoed!
     
  10. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik vind het belangrijk dat alyssa weet dat ze zichzelf mag zijn, maar dat een ander ook zichzelf mag zijn ook al is dat anders dan alyssa.
    niet roddelen.
    mensen niet nastaren (die er anders uitzien)
    respect voor anderen en de spullen van anderen.
    u zeggen tegen volwassenen behalve als de volwassene zegt dat het niet hoeft.
    dankbaar zijn als ze iets krijgt (ook als het niet net dat ene snoepje is. wie het kleine niet eert...)

    zo kan ik nog wel even doorgaan maar dit zijn wel een paar belangrijke voor mij.

    oja, en alyssa leren dat als ze een mindervalide ziet en ze wil weten hoe het komt dat ze het dan beter netjes kan vragen aan die persoon dan tegen mij te gaan fluisteren.
    mijn man heeft een groeiafwijking en die vind het ook erg vervelend als de mensen gaan fluisteren, hij wil ook dat ze het gewoon vragen en dat hoor ik van meer mensen met een beperking.

    liefs doris
     
  11. wendyp

    wendyp Niet meer actief

    Ik vind dat er een hoop al gezegd is.

    Wat ik zelf ook belangrijk vind is:
    Tafelmanieren.
    Respect voor levende dieren en planten .

    Voor de rest sluit ik me aan bij zwaantje. Alleen vind ik het inderdaad niet persé nodig dat Sasha interesse hoeft te hebben in cultuur en geschiedenis. Ik heb daar wel heel erg interesse in, maar als zij dat niet heeft, helaas. Zij vindt andere dingen leuker.

    Ik vind zelf waarden en normen echt superbelangrijk. Soms (en vooral op tv) zie je kinderen die absoluut geen respect of al is het maar een klein beetje, zelfdiscipline.
     
  12. mirwar

    mirwar Bekend lid

    22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Owja respect voor dieren was ik idd ook vergeten...vind ik echt zooo belangrijk!!

    En wat ik ook hoop haar echt mee te geven, wat mij zelf ook meegegeven is, is het kleine te waarderen...blij zijn met iets kleins..etc.
    Ik kan de aantal keren dat ik met mijn moeder naar mac donald ben geweest als kind zijnde op 1 hand tellen...maar ik weet ze allemaal nog stuk voor stuk te herinneren!! Dat mijn moeder al winkelend met mij door de stad voor de mac donald stil bleef staan en mij dan op een bepaalde manier aankeek...en dat ik echt zoiets had van ":-O echt!?!??"
     
  13. Alita

    Alita Niet meer actief

    -netjes en beleefd zijn(dank je zeggen, hallo en daag zeggen, als je iets gevraagd wordt antwoord geven)
    -respect voor anderen
    -respect voor de aarde in zijn geheel(dieren, milieu, natuur)
    -tafelmanieren
    -als ouderen mensen praten houden kindjes hun mondje dicht(tijdens een gesprek de hele tijd, mama..mama...mama...vreselijk
    -vooral jezelf zijn
    -eerlijkheid
    -verantwoordelijkheid
    -respect voor andermans geloof en cultuur
     
  14. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Daar kan ik me echt niet druk om maken, hoe moeten ze anders duidelijk maken dat er iets is?
     
  15. Alita

    Alita Niet meer actief

    nou ik vindt het persoonlijk irritant dat als jij een gesprek aan het voeren bent je kindje er de hele tijd tussendoor komt terwijl je hebt gevraagd even te wachten en dan toch de hele tijd mama gaat roepen, snappie
    Het is heus niet zo dat Selina straks niks meer mag vragen en haar mond moet houden hoor, maar ik kan het soms irritant vinden als een kindje er de hele tijd tussendoor komt, niet?
    Je moet het niet zo zwaar lezen hoor.....
     
  16. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Ja, als je al hebt gezegd dat ze even moet wachten is het natuurlijk iets anders
     
  17. Alita

    Alita Niet meer actief

    mijn kindje is pas zevn maandjes maar bij vrienden heb je at dan wel eens met de kinderen en die zeggen dan niks.... en dan zit je dus een gesprek te voeren en hoor ik alleen naast me mama mama mama... en na 5 minuten is het dan "jaaaaaa wat is er"

    mischien is het wel anders bij je eigen kindje dat je het niet zo stoort maar ik vindt het gewoon onbeleefd als een kind de hele tijd tussen gesprekken door zit te praten...
     
  18. sukkie

    sukkie Fanatiek lid

    8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Nee is nee, huilen helpt je niet
    Zelf ontdekken/ervarend leren
    Oom en tante zeggen niet volwassen zomaar bij de voornaam noemen
    Respect voor je ouders en andere volwassenen
     
  19. Pruts27

    Pruts27 Fanatiek lid

    6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Ik vind het heel belangrijk dat:
    Hij weet wat hij wil en hier ook 100% voor gaat.
    Hij zichzelf waardeert zoals hij is.
    Hij respect heeft voor mensen en dieren en hier ook naar handelt.
    Hij geen dingen doet die God verboden heeft (zoals in het gezegde, ben zelf niet christelijk als dat nou zo overkomt ;) ).
     
  20. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik ben het met Cindy eens. Dat 'mamaaaaaaaaaaa' geroep tijdens een gesprek, vreselijk gewoon. Een kind moet weten dat, wanneer volwassenen praten, ze rustig iets kunnen vragen, maar des te vaker ze 'mama' roepen, des te minder luistert mama! Heel erg irritant. En ze kunnen het heus op een andere manier duidelijk maken, gewoon hun beurt afwachten! Hoe moeilijk dat ook is, dat realiseer ik me wel. We zullen het wel zien, voorlopig zitten we nog in de babyfase en kan ik niet wáchten om dat 'mama' te horen :D
     

Deel Deze Pagina