Welke ouders nog meer kind van 6 ( of 6+) die nog nooit met tablet of smartphone heeft gewerkt?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door humptydumpty, 19 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik was laatst bij de moeder van een vriendinnetje van mn oudste dochter en die was helemaal flabbergasted dat mijn dochter (6,5) niet weet hoe een tablet of telefoon werkt. Ze gaf me haast een beetje het gevoel alsof ik haar ontwikkeling in de weg stond :confused:. Ik vroeg me daarom af of dat echt zo raar is? Ik geloof dat als het echt nodig is, ze in no time kan leren hoe die dingen werken. Alles is zo intuitief en de entertainment waarde maakt dat het heel leuk en makkelijk te leren is. Echter, ik vond het tot nu toe (en nu nog steeds) gewoon niet zo nodig om een jong kind zo'n duur ding te geven. Als haar mama (anti-techneut dinosaurarus van de eerste rang) dit soort dingen in een paar uur kan leren, moet het voor haar straks toch helemaal appeltje-eitje zijn lijkt me? Bovendien vindt zij het tot nu toe nog doodnormaal om, als ze zich verveelt, te gaan tekenen, met haar zusje te spelen, of iets anders te verzinnen om te doen, omdat filmpjes en spelletjes nog geen optie zijn en dat vind ik eigenlijk ook wel zo prettig.

    Nog meer ouders die de ontwikkeling van hun kind in de weg staan?;)
     
    Yellowsun en Roanna vinden dit leuk.
  2. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #2 amdaa, 19 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2018
    Nog nooit is niet waar, maar hier ook heel beperkt hoor.
    Wij hebben niet eens een tablet. Telefoon krijgen ze op hun 10de.

    En natuurlijk leren ze dat in no time.
    Hier hebben ze op school vanaf groep 3 chroombooks, onze kinderen werken daar precies hetzelfde mee als kinderen met een eigen i-pad.

    Info zoeken doen ze thuis op laptop en via smart tv, en mijn zoon is nu 8,5 en programmeert zijn eigen spel met Python.
    Zo ver over 'achterstand in ontwikkeling'.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.359
    113
    Het kan lastig zijn als ze bv. op school de Cito digitaal afnemen.

    Mijn kinderen weten wel hoe een tablet ed werkt (vanaf groep 4 werken ze hier op school sowieso ook met tablet), maar hier is het tot 17.00u ook doodnormaal om te tekenen, te lezen, buiten te spelen, enz. Tot die tijd is er namelijk geen ‘schermtijd’, dat werkt heel goed. En buitenspelen doen ze met beter weer na die tijd ook. Sowieso kijken ze na 17.00u vaak tv, de tablet is al maanden de kast niet uitgeweest. :D
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ook heel beperkte tablet-ervaring, maar ze begrijpen het allebei prima hoor, het wijst enorm vanzelf. Laatst mochten ze even op een android-tablet van een oom, ze wisten prima hoe het moest en ook de ipad van papa (die 99% van de tijd op zijn werk ligt) snappen ze.

    Op school werken ze niet met tablets, en ik kan me niet voorstellen dat ze dan bv wél ineens een cito-toets op tablets gaan afnemen.

    Ze hebben verder ook vrijwel geen pc-ervaring, ze hebben nog nooit een muis aangeraakt bv. Maar volgens mij pikken ze dat ook wel snel op.
     
  5. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik wil sowieso niet dat mijn dochter voor haar 10e gestandaardiseerde testen maakt. Op onze school mag je ervoor je kiezen je kind op testdagen (hebben hier geen cito) thuis te houden. Redelijk wat ouders doen dit. Tegen de tijd dat ze 10 is mag ze waarschijnljik wel eens op de tablet op smartphone, hopelijk leert ze het tegen die tijd snel genoeg om gewoon normaal te kunnen functioneren.

    @amdaa: fijn om te horen dat ze op school geen "last" hebben van het gebrek aan tablet ervaring!
     
  6. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Wij zijn wel vrij streng met schermtijd, maar een tablet is alleen maar een medium, net als tv of een boek. Niet alle boeken zijn goed voor mijn kind en niet alle apps zijn slecht vind ik. Ik probeer dus niet selectief op het medium te zijn maar op de inhoud.

    Ik heb zelf heel goede herinneringen aan mijn vader die mij leerde programmeren toen ik jong was en met mijn zoontje ben ik nu ook programmeerlesjes aan het doen. Op school bieden ze dit aan in de plusklas ook. Dus ik ben zeker niet anti-techniek. Maar wel anti-"kinderen parkeren achter de tablet" en eindeloos suffe filmpjes laten kijken of slechte verslavende spelletjes laten spelen.
     
    Jillzz, Uuz, DastyQueen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier hebben de kidsbeide een tablet en dochter een telefoon (zoon in gr 6).
    Al hanteer ik nog wel het principe, je komt thuis alles vragen.

    Wij hadden het hier van het weekend ook over. Wij als ouders zitten geregeld achter de laptop, hij leest,ontwikkelt/ programmeert en ik lees de krant, zoek op nieuwe haakpatronen etc. Dus het is niet alleen email checken/ beantwoorden.
    Dat is met een tablet dus ook zo.

    De wereld is niet meer zo analoog en wordt langzaam digitaal. Dat jullie er voor kiezen je dochter deze ervaring nog niet mee te geven is aan jullie. Ik denk niet dat ze er op deze leeftijd achterstand van zal oplopen. Ze zal snel genoeg om zich heen zien dat geen tablet straks geen optie is hahaha.

    Mijn dochter (toen 8) vond het leuk om presentaties te maken over van alle opdrachten (powerpoint ook), die zoekt eerst alle info op internet op, plaatjes etc, het is maar net waar de aandacht van een kind naar uitgaat.
    Ook spelletjes en huiswerkspelletjes doen ze erop. Youtube kijken etc.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  8. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    En soms zo fijn om even rust te hebben in huis ;)

    (maar wel idd met combi strenge tijd)
     
  9. pnirmal

    pnirmal Lid

    2 mrt 2018
    26
    51
    13
    Vrouw
    Mijn dochter van acht weet nog beter hoe de tablet werkt dan ik. Dit is hun toekomst ze doet er alles mee squola ect. Ze heeft haar keer sommen er op geleerd lezen ze kijkt er tv op ziggo go zondag heeft ze de halve middag geverfd ook dat doet ze hoor.

    Ja ik denk dat je ze wel bepekt losser worden kan geen kwaad de digitale snelweg woord meer en meer belangrijker overal heb je internet voor nodig waar niet voor eigenlijk.

    Die van 17 ook.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.596
    3.483
    113
    Off topic, zat jij ‘vroeger’ niet ook op dit forum of ben je nieuw met toevallig dezelfde naam?

    Ik denk dat je tegenwoordig wel een uitzondering bent op die leeftijd zonder enige tablet/smartphone ervaring.
     
  11. pnirmal

    pnirmal Lid

    2 mrt 2018
    26
    51
    13
    Vrouw
    Ja ik heb ook al eerder op dit forum onder deze naam gezeten. Dat klopt helemaal. Alles goed:thumup:
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.596
    3.483
    113
    Leuk, welkom terug!
     
  13. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn man is erg van de spelcomputers, laptops etc. Hebben hun dan ook alle spelcomputers in huos, meedere tv, 's en ipad, laptop.
    Geen eigenste. Delen gewoon alles

    In groep 3 krijgen veel kinderen op school al les op ipad en computer. Beetje ervaring is fijn maar geen must. Ze leren het toch wel.
    Zelf zaten ze er bij mijn al op nog voor ze konden lopen. Educatief vooral. Kleuren, vormen, Engels en Nederlands. Vooral dochter vond dat erg interessant .
     
  14. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Onze kinderen gingen pas op een tablet toen ze er les op kregen. Wij zijn meer van de laptops en pc.

    Ervaring leert dat kinderen binnen nog geen minuut al weten hoe het werkt.

    Nu hebben ze trouwens wel een telefoon waar ze op zitten ( op wifi) en hebben ook een tablet op school waar ze elke dag les op krijgen.

    Ik snap dat je liever wilt dat ze kleuren et cetera...maar ik vind persoonlijk wel dat je hun ontwikkeling toch met de tijd mee moet laten gaan. En door er te krampachtig mee om te gaan worden ze toch wel wat achtergesteld.

    Je houdt deze technische ontwikkelingen niet tegen. Net zo min ze dat in 1900 konden doen tegen al het nieuwe dat toen werd uitgevonden.
     
  15. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Mijn dochter heeft een eigen tablet en af en toe zetten we haar op de laptop voor de hand/oog coördinatie. Maar niet alle kinderen die op tablets zitten zijn verslaafd aan spelletjes.
    Mijn dochter is een echt buitenspeelkind en knutselt graag. Op haar tablet kijkt ze Netflix/Videoland of kindertube en ze zit op Squla. De tv staat hier bijna nooit aan. (Ze mag niet op YouTube)
    Ik vind ook dat je met je tijd mee moet gaan. Ze zit in groep 2, doet op school spelletjes op het digiboard, zit op de computer te lezen en rekenen met Abrasoft en ze programmeren met een Bibot.
    Maar ze kleien en papier-macheën, spelen in de Poppenhoek etc... het hoeft niet het één of het ander te zijn.
     
  16. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ja hier dus ook.

    Onze kinderen spelen er ook niet minder om. Onze zoon wil altijd uitvinden en maakt heel veel. Met eierdozen...maar ook met zonne-energie Er is nu zelfs een app waar je eerst heel veel tekeningen moet maken en daarmee kun je je eigen game maken later. Echt heel erg leuk. En zo verschrikkelijk leerzaam. Om maar te zwijgen over al het Engels en Russisch dat ze nu leren. Grote platvormen zijn vaak in het Engels en Russisch.

    Onze dochter speelt veel met de meiden buiten. Dan doen ze muziek aan en staan dan de hele tijd te dansen en te radslagen doen. Dus wel met een muziek app...maar niet minder leuk aan het spelen.

    Ik vind het dus juist een verrijking.

    Tv was eigenlijk alleen maar kijken.... tablet, telefoon en een laptop/pc voegt toe.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  17. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Onze oudste is pas 6,5 eind 2022 en de jongste halverwege 2024. Waarschijnlijk open ik dan dezelfde post als jij :D

    Schijt hoor aan al die ouders die zo'n ding maar normaal vinden.
    Dan vinden ze me maar een loedermoeder.
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  18. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Maar m'n dochter is 6. Als ze 10 was zou ik het woord "krampachtig" begrijpen, want dit suggereert dat ik moeite mpet doen om me in bochten moet wringen om haar er niet mee te laten omgaan. Maar ze taalt er totaal niet naar op het moment.

    Wat betreft sommetjes maken, filmpjes kijkt of spelletjes met kleuren en vormen spelen, ik zie hier nu het nut totaal niet van in. Ik wil dat ze lekker speelt en zelf bedenkt, verzint en maakt. Schoolse dingen leren doet ze op deze leeftijd maar lekker op school
     
  19. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113

    Hahaha, en dan zijn de reacties vast nog een stukje feller. Waarschijnlijk krijg je dan in je kraampakket een kleine pastelkleurige babytabler :roflmao::p

    Ach ja, dan loop ik maar achter. Mn dochter is happy en ze krijgt heus wel eens een tablet, maar voorlopig nog even niet.
     
  20. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Hier mogen mijn kinderen van kleins af aan wel al op de tablet telefoon enz. Maar ik geloof niet dat kinderen die dat niet mogen er straks niet mee om kunnen gaan. Mijn ouders zijn de grootste it analfabeten die ik ken en die snappen zelfs na 1x uitleg hoe een ipad werkt dus ik geloof heilig dat een kind dat meteen de 1e keer door heeft.
     

Deel Deze Pagina