Welke typecursus voor kinderen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Grietjenb, 31 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Hoi hoi,

    Een van onze kinderen it nu in groep 6. Zijn oudere broers en zussen hebben in groep 7 een typecursus gedaan.
    De oudste twee deden eem cursus waarbij ze iedere twee weken een middag les hadden. Daarna twee een online cursus. 1 typetopia en de andere ducktypen.
    3 hebben een diploma en 1 niet. Ducktypen is ons totaal niet bevallen. Als je een level niet haalde moet het gewoon opnieuw tot je het wel haalt. Met een niet gemotiveerde typer is dat helemaal demotiverend. En daarbij kun je als ouders ook geel slecht de voortgang bekijken.
    Dus in ieder geval geen ducktypen....
    Typetopia ging uiteindelijk El goed, maar zeker in het begin halen ze niet de dagtaak. Waardoor deze cursus wel erg lang duurt. Er staat 20 weken voor, maar dat is hier uiteindelijk veel langer geworden. Dus ook niet heel fijn. Maar wel beter als ducktypen....
    Nu heb ik een foldertje gekregen over Pica typen. Die heeft nu een aanbieding. Slechts €39,- dat vind ik echt weinig!
    De beoordelingen van ouders zijn heel positief.
    Nu zit ik in dubio: laten we onze zoon nu (in groep 6) al deze cursus doen of wachten we nog een jaar.
    In groep 7 heeft hij toch weer meer huiswerk als nu.

    Wat zijn jullie ervaringen?
    Op welke leeftijd deed jouw kind de cursus?
    Welke cursus deed jouw kind?
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.151
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij zijn net begonnen met picatypen. Ik heb vroeger ook getypt met pica - was leuker dan Scheidegger wat mijn broers deden ;) . En voor die 39 euro- wilde ik de gok wel nemen.

    Maar net wat jij schrijft als bij ducktypen; heeft picatypen ook: Je gaat van land naar land- iedere dag zijn er 5 onderdeeltjes met tussendoor een weetje, of filmpje, heel kort. Die onderdelen mag je herhalen als je de norm niet hebt gehaald, maar deel 5 is de dagtoets zeg maar (soortgelijk aan 1 tm 4) en dan staat er al bij; als het lukt, gaan we morgen naar 'italie' en anders blijven we nog een dagje in Amsterdam. Eisen (op dit moment): minimaal 30 aanslagen per minuut en 85% goed.
    Ze begon gelijk met 8 (!) toetsen. (ik vroeger alleen met de J en de F) en na 5 dagen kwam de E erbij.
    Je kan een proeflesje volgen. Dochter is nu 6 dagen bezig. Vaak begint ze smorgens voor school en doet dan 3 of 4 lessen en dan smiddags nog die laatste + de toets. Tot nog toe vind ze het leuk en zolang we gewoon kunnen typt ze 7 dagen in de week. Ik ben benieuwd....

    Haar stimulans is wel: Typen betekend een kwartier op de laptop spelen en dan mag ze normaal niet ;) . Dus dat scheelt wel denk ik :) .
     
  3. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Klinkt wel goed.
    Hoe oud is jouw dochter?
     
  4. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.151
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dochter is in juli 9 geworden. Wel redelijk rustig typje hoor... Maar ik had zoiets van; nu ze in groep 6 zit komen er steeds meer presentaties en verslagen- alles wat het sneller gaat dan met 2 vingers... en als het éch niet werkt; dan doen we volgend jaar wat anders. Dat was de instelling. Maar ik denk dat het wel goed komt.
     
  5. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Mijn zoon is in maart 9 geworden. Iets ouder dus. Hij is ook best rustig hoor. Doet graag spelletjes en is dol op weetjes enzo. We zijn ook lid van de zozitdat en hij heeft een abbo gewonnen op de NatGeo Junior.
    We laten hem de proefles maken en dan gaat hij denk ik ook van start.
    Voor die €39 kun je het allicht proberen.
     
    Athina vindt dit leuk.
  6. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.957
    1.229
    113
    Mijn gastkindjes zijn erg enthousiast over de typecursrs van de LOI. Ze worden opgeleid als detective en moeten mysteries oplossen. Maar verder ken ik de ins en outs niet.
     
  7. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Hier kunnen ze iets via school doen, type tuin heet het geloof ik.
    Maar vind het erg duur, 139 euro als ik me niet vergis
     
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Ik ben ook wel benieuwd voor mijn dochter, die heeft dyslexie, dus ik wil geen programma waarbij je gewoon blijft steken als je niet heel snel een hoog tempo hebt.
     
  9. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.151
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Volgens mij heb je bij de meeste typecursussen ook een dyslexie variant... Geen idee wat er dan precies anders is, maar er wordt in elk geval wel rekening mee gehouden. Bij pica dus heb je 3 opties: groep 5/6 groep 7/8 en dyslexie.
     
    Jo79 vindt dit leuk.
  10. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Gisteren heeft mijn zoon de proefles gemaakt van Pica typen. Meteen besteld. Dus hij kan van start. Pica typen heeft inderdaad (net als andere trouwens) een dyslexie cursus.
    Bij ducktypen is de dyslexie cursus niet met dan de letters in een wit blokje zetten ipv gewoon in het plaatje. Bij ducktypen bewogen de letters ook over het scherm. Voor een kind met dyslexie niet fijn. Mijn ene zoon heeft ook dyslexie en hij is er helemaal mee vastgelopen. Hij heeft dus ook geen typediploma gehaald.
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje kreeg pica, net begonnen. hij vindt het geweldig!
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Ik denk dat ik ook Pica ga kiezen. Van alles vond ze Typtopia de fijnste proefles, daar lees ik ook veel goede dingen over, maar die is erg duur. Daarna LOI kids, ook duur. Vervolgens Pica, dan Ducktypen en dan iets waarvan ik de naam al ben vergeten, was ongeveer even duur als Pica, maar die proefles ging al niet goed. En typtuin ofzo, maar dat was ook niet erg spannend voor de prijs.
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    12 weken 39! we kregen van de school een reclame met deze aanbieding. kennelijk was het goed genoeg voor de juf!
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Ja, die is goed betaalbaar.
    Over Ducktypen lees ik dat het snel in een heel hoog tempo moet en kinderen dan niet verder komen. Dat lijkt me normaal al vervelend, maar met dyslexie echt demotiverend.
    Oh, van Tiktop kregen we de proefles niet goed aan de praat.

    Zelf vroeger klassikaal leren typen. Was vooral saai en heel veel vond ik een leraar ook niet toevoegen, behalve dan dat ik het uit mezelf anders nooit gedaan had. Maar goed, het is wel heel handig en ik heb er met mijn werk veel profijt van gehad.
     
  15. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Ik lees mee. Hier twijfel tussen pica of ducktypen. Maar over Pica lees ik hier positieve verhalen. Ik ga het eens proberen!
     
  16. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.151
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij zijn inmiddels bij les 16 . Vandaag 15 gedaan. Ik verbaas me over het hoge tempo van letters leren! Ze heeft inmiddels al 14 (!) toetsen afgeplakt. Af en toe is ze heel onzeker - als ze net niet aan de norm komt bijvoorbeeld - maar na 1 of 2 x die les (deel-les) dan te herhalen wordt het heel snel opgepikt weer. De bemoedigende teksten komen ook steeds op precies het goede moment! -heb ik net mijn pep-talk gegeven... komt er een soortgelijke pep-talk via het programma :p (zie je wel dat mama gelijk had ? :p ) . Maar ze vind het eigenlijk nog steeds leuk en goed te doen. Ik waarschuw de hele tijd dat er écht een keer een moment gaat komen dat ze de toets misschien niet gaat halen - en dat dat écht niet erg is. Het is best moeilijk dat typen! Maar voorlopig gaat ze nog iedere dag verder. Wat ik echt niet verwacht had. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat! Ik vind het ook wel leuk; de quiz maken we telkens samen.. net zo vaak tot we hem foutloos hebben :)
     
  17. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Mijn zoon is nu ook al een aantal dagen bezig met pica. Begint iedere dag weer met veel zin aan zijn les. Is echt met een kwartiertje klaar. Meld dan meteen hoeveel aanslagen per minuut hij had en hoeveel procent goed. Ik hoef hem echt niet te helpen herinneren, begint er zelf over.
    Mijn andere zoon deed typetopia en deed veel langer over de dagtaak. Zeker in het begin kostte dat meer dan een half uur. Dat was niet fijn. En die was ook veel duurder.

    Kinderen met dyslexie zou ik zeker geen ducktypen laten doen. Daar gaan de woordjes glijdend over het scherm. In wolkjes, auto's etc. Dat maakt het echt lastiger om te lezen en na te typen. Voor dyslecten echt een probleem.
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Mijn dochter is ook begonnen. Voor Picatypen gekozen, gisteren en vandaag haar dagtaakje gemaakt. Ze houdt die metertjes goed in de gaten en vindt het leuk. Ik moet haar wel helpen herinneren de juiste houding aan te nemen, anders gaat we wat voorover hangen.
     
    Athina vindt dit leuk.
  19. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    Goed dat je dat zegt over ducktypen icm dyslexie. Mn zoon heeft het en die wil ik ook op typeles doen.
    Pica lijkt me wel wat, heb zelf ook typen geleerd met Pica.
     
  20. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Hoe gaat het met jullie kinderen met typen? Mijn dochter doet het trouw elke werkdag, 1 les. Ze vindt al die weetjes erg leuk en roept regelmatig van achter de laptop vandaan 'wist je dat...'. Ze heeft meestal wel een hoge score qua accuratesse, maar qua aanslagen per minuut blijft ze tussen de 52- 65 aanslagen per minuut zitten. Op zich nog prima volgens het metertje, maar ik vraag me af wanneer je merkt dat ze wat sneller gaan worden.
     

Deel Deze Pagina