Welke (vaste) taakjes hebben jullie kinderen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Adje, 5 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.495
    24.370
    113
    Oké, nou vraag ik me af of ik nou zo'n slavendrijver ben. Ik krijg hier met grote regelmaat vriendinnetjes over de vloer van mijn jongste dochter. De twee oudsten gaan wat meer zelf op pad. En die kinderen hoeven werkelijk niks te doen thuis.

    Zo moeten mijn kinderen zelf hun tas opruimen bij thuiskomst, broodtrommel in de vaatwasser, gymspullen in de was en tas in de trapkast. Maar haar vriendinnen mogen het bv gewoon op de trap mikken en mama ruimt wel op. Ook moeten mijn kinderen hun beker, bord e.d. zelf in de vaatwasser doen. Maar als ik op woensdag andere kinderen te eten heb met de lunch, kijken ze me aan of ik gek geworden ben, als ik tegen mijn kinderen zeg dat ze kunnen gaan opruimen. Misschien zit het verschil er wel in dat mijn jongste dochter bijna de enige is in de klas met oudere zussen. De rest is of oudste of enig kind op drie kinderen na. Maar dan nog...

    Mijn oudste dochter moest toen ze op stap ging met een vriendin eerst even langs de glasbak rijden. Had die vriendin gezegd: 'glasbak?! Wat is dat?' :eek:

    Dus nu ben ik nieuwsgierig wat jullie kinderen voor taakjes hebben.

    Vaste taken hier (iig voor de oudste twee, jongste een paar van deze taakjes):
    's morgens de vaatwasser uitruimen
    Helpen afruimen, spullen in de vaatwasser, kruimels opzuigen met kruimeldief, placemats even afnemen
    Tas opruimen uit school
    Eigen fiets in de schuur zetten
    Kamer opruimen
    Zelf de schone was in hun kast opruimen (ik vouw het wel voor, en leg het dan op hun bureau)
    Vieze kleren in de wasmand gooien
    Als ik mijn zoontje naar bed breng moeten ze even het speelgoed van hun broertje opruimen
    Helpen met bed verschonen (drie hoogslapers)
    Als ze iets opmaken, moeten ze het zelf op het boodschappenlijstje zetten, anders koop ik het niet.

    Losse taakjes (dus tussendoor op verzoek):
    Glas in de glasbak
    Plastic in de juiste container
    Even op hun broertje passen (alleen oudsten, als ik bv even de was moet doen)
    Tafel dekken als ik geen tijd heb tijdens het koken
    Soms een klein boodschapje
    Met bezoek laat ik ze vaak het drinken van de bezoekende kinderen regelen

    Gôh, toch best een waslijst zo... Nou is dit best een groot gezin en heb ik gewoon geen zin en tijd om alles te doen en ik vind dat ze best kunnen helpen op deze leeftijden. Maar toch ben ik benieuwd wat ze bij jullie thuis moeten doen, misschien kom ik zo nog op ideeën :D
     
    Taby, Adriana85, Esila en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Mijn dochters zijn veeeeeeel jonger, maar hebben ook al taakjes.

    De oudste twee;
    - bordjes en beker op het aanrecht zetten.
    - tas uitruimen (op t aanrecht zetten) en tas in de kast.
    - speelgoed opruimen als je er klaar mee bent.

    Als ze ouder zijn komt daar vast een hoop bij.
     
    Adje vindt dit leuk.
  3. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Geen vaste taken hier.
    Dingen zoals opruimen na het spelen, bord afruimen en op het aanrecht zetten en schooltas wegzetten is eigenlijk normaal. Dat zie ik niet als taken. Ik vind dat meer normale opvoeding. En dat hoeft hij ook niet eens standaard te doen. Als ik een keer zn rommel opruim of zijn bord wegzet is het ook geen ramp. Maar vrijwel alles wat ik hem vraag te helpen dat doet hij netjes, daarom maak ik er ook geen echte vaste taak van.

    Binnenkort mag hij elke dag de poes eten geven. Dat zal een echt taakje zijn.
    Vorige zomer had hij een taakje om de planten in de tuin te sproeien. Vond hij leuk en zo leerde hij ze te verzorgen. En ik vind het een saaie klus:p
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Geen echte huishoudelijke taken. Wel ruimen ze hun tas uit en zetten de spullen op de aanrecht.
    Na het eten vragen we soms wat afwas mee te nemen naar de keuken, maar dat is net hoe het uitkomt.
    Ze stoppen ook hun was in de wasmand. En speelgoed opruimen uiteraard.

    De jongste heeft op school een taakje (moet de boekenkast netjes houden) dus die wilde thuis ook per se een taakje, hij mag de wc rollen bijvullen :p
    Erg handig, we pakken nooit meer mis.
     
    Miss T, Marchella en LolaBloem vinden dit leuk.
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Bij ons hebben ze geen vaste taakjes. Maar ik zeg wel af en toe iets om te doen. Of ik vraag ze om ergens mee te helpen.
    Reden is denk ik mn eigen luiheid :D.
    Zeker bij mn jongste (11) duren dat soort dingen eeeeeuwen. Als ik iets vraag te doen dan wordt ze zo afgeleidt door 100 andere dingen (adhd in een best wel sterke vorm) dat ze van alles erbij/ernaast/in plaats van doet in haar enthousiasme, dat het gewoon zo ontzettend lang duurt en ik druk bezig moet zijn met haar helpen en sturen dat ik zelf echt al 10 keer klaar was geweest.
    Sowieso kan ik er zelf niet zo goed tegen als dingen dan net niet opgeruimd zijn zoals ik dat wil een doe het dan maar zelf. Het lijkt bij ons ook vaak wel dat ze er ook echt een talent voor hebben om het zo onhandig te doen allemaal. Of er zoiets spectaculairs van te maken als ik alleen maar vraag de cavia te voeren ofzo (hele kooi met het hooi versieren of alle lekkere dingetjes uit het voer uitzoeken en in het bakje leggen... en ja ze kan me navertellen dat dat niet de bedoeling is maar doet het dan wel want dat vindt de cavia zóóó lekker). Dus mijn eigen 'schuld'.
    Ze doen zeker wel wat maar echt niet heel veel als ik dat zo lees.
    Bedankt voor de ideeën trouwens. Wc rollen aanvullen en glas naar de glasbak zijn eigenlijk wel erg leuke taakjes!
    Alhoewel ik mijn jongste dus al voor me zie, halverwege de weg naar de glasbak, op de grond met de glazen potten lieveheersbeestjes en wormen vangen en ze daarin doen. Of bij de glasbak een liedje componeren op de klanken van het vallend glas :D
     
    Miss T vindt dit leuk.
  6. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.495
    24.370
    113
    Tja ik vind dat eigenlijk ook hoor, dat sommige dingen normaal zijn om te laten doen en niet echt taakjes zijn. Maar omdat er dus kinderen zijn die nooit zoiets hoeven doen (in mijn omgeving dan) noem ik het maar even taakjes. Sommige dingen zijn echt taakjes en sommige dingen vind ik vrij normaal dat ze het zelfstandig doen en idd gewoon opvoeding. En natuurlijk neem ik het wel eens van ze over, als het zo uitkomt. Ik ben daar ook niet heel star in. Maar mijn kinderen (vooral de pubers) geven regelmatig wel weerstand (zuchten, steunen, 'waarom moet ik altijd...' etc.) en dan heeft het wel voordelen om er een vast iets van te maken :D
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.495
    24.370
    113
    Haha dat vind ik schattig!
     
    tuc vindt dit leuk.
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.495
    24.370
    113
    Je hebt wel een hele creatieve dochter :D
     
  9. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Ik vind het niet gek hoor dat jouw kinderen dat (moeten) doen. Hier laat ik dr zelf dr kleding in de wasmanden doen. Dr schoenen in dr schoenenrek en dr jas en tas op ons schoenenrek(geen kapstok op haar hoogte). Ze mag zelf haar eigen spullen in de vaatwasser zetten en dr eigen schone spullen opruimen in dr kast.
    Speelgoed en andere zooi van zichzelf opruimen.

    Ze doet het eigenlijk allemaal met plezier, behalve dr speelgoed en andere zooi opruimen.
     
  10. VBJ82

    VBJ82 Niet meer actief

    Ze zijn hier vier en twee. Maar ze moeten hun schoenen in de kast zetten, hun jas ophangen en de oudste haar tas leegmaken.

    En soms helpen ze mee met achterruimen na het eten.
    Vaak ook het speelgoed opruimen.

    Vind dat eerlijk gezegd ook wel meer dan logisch.

    Tuurlijk komt het ook voor dat ik het even doe als ze lekker bezig zijn, maar in principe doen ze die dingen zelf.
     
  11. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113

    Hier moet de oudste 10,5 jaar haar eigen kamer stofzuigen maar haar bed doe ik.
    Mijn zoon gooit zijn spullen idd op de trap, want de wasmanden staan boven (zelf gooien we het ook op de trap en elke ochtend als ik een wasje doe, dan neem ik het mee)
     
  12. username

    username Fanatiek lid

    7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    #12 username, 5 jul 2017
    Laatst bewerkt: 5 jul 2017
    Beide meiden (4 en bijna 2) ruimen hun eigen bord en bestek op na het eten. Beide helpen ze graag met tafel dekken.
    De oudste moet zelf haar tas opruimen, broodtrommel en drinkfles bij de afwas zetten. Zelf haar bed afhalen. Ook gaat ze met eigen boodschappenlijst en mandje op pad in de supermarkt. Ze vindt het fantastisch :)
    Allebei jas ophangen en schoenen in de kast als we thuiskomen. Samen het gebruikte speelgoed opruimen. Was in de wasmand doen en fietsen in de schuur.
    Ook helpen ze allebei graag met het vullen van de wasmachine en het legen van de droger. Oud papier in het krat doen. De katten eten en drinken geven.
    Wat echt moet: jas, schoenen, bord en speelgoed opruimen, was in de wasmand doen en fiets in de schuur. De rest doen ze graag.
    Er zullen in de toekomst zeker vaste taken bijkomen. We wonen hier met z'n allen, dus we doen het ook met z'n allen.
     
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Dochter met adhd wat resulteert in een creatief, impulsief, alles uitproberend, slim, ontzettend nadenken/verbanden leggen/theorieën bedenkend (en dit ook allemaal luidruchtig aan de rest van de wereld willen meedelen), onbevreesd, eigengereid, eigenwijs en een hele erge sterke eigen wil maar ook erg komisch meisje. Heerlijk en ook erg vermoeiend tegelijk :).
     
    Marchella, kleinegup en Adje vinden dit leuk.
  14. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Vaste taken hebben we niet, maar hij ruimt 8 van de 10 keer zijn eigen speelgoed op. Na het eten zet hij z'n bord in de keuken, soms helpt hij met afwassen. Hij helpt ook wel eens met de boodschappen uit de auto halen of de boel in de koelkast te zetten.

    Laatst wilde hij zijn eigen slaapkamer stofzuigen, terwijl ik de badkamer aan het poetsen was. Dus ik denk dat we die er maar inhouden. Hij vindt het leuk om de stofzuigen. Tussendoor doe ik het nog eens na.
     
  15. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.174
    113
    Echt vaste taken hebben we hier niet echt, maar ze helpen wel mee ( 3 jongens van 10, 8 en 4 jaar oud).

    In elk geval met afruimen en alles in de vaatwasser zetten, dat doen ze eigenlijk wel elke avond. Maar als er net na het eten een vriendje aan de deur komt om ze op te halen, doe ik het ook wel eens gewoon zelf.

    Als we op vakantie zijn en geen vaatwasser hebben, moeten ze wel elke dag minimaal 1x helpen met de afwas. Mama heeft ook een beetje vakantie, zeg ik dan, haha.

    Verder moeten ze elke vrijdag hun kamer opruimen, zodat ik daar kan schoonmaken. Aan het eind van de dag het rondslingerende speelgoed uit de woonkamer opruimen. 's Ochtends maken ze zelf hun schooltas klaar met fruit en drinken voor de pauze en hun gym/muziekles-spullen indien nodig.

    En de jongste helpt mij graag met het opvouwen van vaatdoekjes en handdoeken. Dat ziet hij echt als zijn werk en hij is dan ook zwaar beledigd als ik het toevallig al zelf gedaan heb, haha.
     
  16. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.468
    2.157
    113
    De jongste van 5 moet zelf zijn speelgoed opruimen waarmee hij heeft gespeeld. En in principe zelf de jas ophangen als hij thuis komt en zijn schoenen netjes weg zetten. Het lukt nog niet altijd allemaal even goed.

    De oudste van 10 hetzelfde plus haar kamer opgeruimd houden (wat heel lastig lijkt te zijn), haar tas opruimen als ze thuis komt en 3x per week tafel dekken.
     
  17. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    -Schooltas in- en uitpakken, geldt ook voor gymtas
    -eigen kleding in de wasmand/opvouwen
    -kamers en speelhoek opruimen
    -tafels dekken
    -tafels afruimen, afdoen met doekje, kruimels blik en veger

    Als het mooi weer is: de galerij poetsen. Zij vinden het heerlijk om met een bak water de kledderen, ik een schone galerij :D
     
  18. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Mijn dochter is net 4 geworden. Zij moet:

    - vuile kleding in de wasmand
    - na het eten haar bordje en beker naar de keuken brengen
    - speelgoed opruimen
    - jas en tas ophangen, schoenen opruimen
    - ze helpt mij met de vaatwasser uitruimen, als ik het 's avonds nog niet heb gedaan.
     
  19. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mijn kinderen zijn veel jonger, maar mijn zoon van 4 ruimt zijn speelgoed op (meestal dan), brengt zijn bord en beker naar de keuken en doet soms zijn kleding in de was.
    Soms wil hij wel eens helpen met stofzuigen of stoffen maar dit vind ik niet nodig.
    Op zich vind ik jouw takenlijstje niet bijzonder, denk alleen niet dat mijn kids later zouden moeten helpen met het verschonen van bedden... of ze zouden het graag moeten willen.
     
  20. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.495
    24.370
    113
    Dat bedden verschonen ben ik mee begonnen toen ik zwanger was. Heb je wel eens een hoogslaper verschoont met een dikke buik, geen pretje haha. En dat is er gewoon een beetje ingebleven.
    Ik haal af en was en leg schoon beddengoed klaar en de oudsten 2 doen het er zelf op en helpen elkaar met het dekbed. Jongste dochter helpt mij weer, dat doen we dus samen. :D
     

Deel Deze Pagina