Welke (vaste) taakjes hebben jullie kinderen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Adje, 5 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Hier nog een peuter, maar die heeft bij wijze vanaf dag 1 al meegeholpen in huis. Ik ben echt niet zo'n moeder die constant als een bezem achter mijn kind aan wil lopen. Dus waarom niet zelf laten doen? Worden ze lekker zelfstandig van en niet zo akelig verwend.

    En niet onbelangrijk; ze heeft ook super veel plezier van alle 'taakjes' die ze mag doen.

    Dus ik zie eigenlijk geen reden waarom kinderen geen taken kunnen doen. En tsja.. als ze ouder zijn gaan ze misschien wel protesteren, maar daar komen we ook wel weer doorheen.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  2. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Misschien heel stom, maar eigen speelgoed opruimen, fiets in de schuur zetten, schooltas uitruimen, dat soort dingen vind ik niet echt taakjes maar meer normaal. Je ruimt je spullen gewoon op. En dan wil het echt niet zeggen dat ik dat nooit voor haar doe, maar in principe doet ze dat zelf. Haar enige 'echte' taakje is 's avonds de tafel dekken. Soms als ze buiten aan het spelen is of iets op tv aan het kijken is wat bijna afgelopen is doen wij het. Maar tegenwoordig houdt ze er ook uit zichzelf rekening mee, dekt ze de tafel voor ze naar buiten gaat (soms is de tafel dan om 16:00 uur al gedekt terwijl we om 18:00 uur eten, maar in elk geval fijn dat ze er aan denkt en vooruit denkt ).
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Eigen spullen moeten ze hier opruimen, maar vind ik ook geen taken, hoort gewoon. De enige taken die ze verder hebben is het dekken en (soms) afruimen van de tafel. Een enkele keer vraag ik of ze helpen de vaatwasser uit te ruimen.
     
  4. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier een zoon van 8 met ADHD. Hij moet op zondag een keer of 2 de tafel dekken, maar daar moeten we wel bij begeleiden, dus helpen bedenken wat er op tafel moet en wat de volgende stap is.
    Verder zijn tas uitruimen, schoenen en jas opbergen, elke vrijdagmiddag zijn kamer opruimen. Ik geef hem door de dag ook regelmatig een taak met bijv. de tafel afruimen, de vaatwasser uitruimen, buitenspeelgoed terug in de schuur etc.

    Elke eerste vakantiedag moet hij zelf met een emmertje sop zijn kamer poetsen. Dat wordt alleen al snel te onoverzichtelijk, dus vaak eindigen we er samen.
    In de vakantie stofzuigt en dweilt hij ook wel eens voor me, vindt hij leuk om te doen.
     
  5. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dat kan ik mij voorstellen. Überhaupt een hoogslaper verschonen, zwanger of niet, lijkt me al een hele klus.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Eén keer is genoeg, zie hieronder voor de post. ;)
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Hier moeten ze ook hun eigen spullen opruimen, maar ik zie het inderdaad niet als taak. De rest van de dingen vraag ik ze zo nu en dan en soms vragen ze zelf of ze het mogen doen. Hun kamer opruimen is ook geen taak, maar ook dat vraag ik soms gewoon van ze of ik stel voor dat we het samen even doen. Verder vind ik het fijn als ze na schooltijd hun jas en schoenen op de gang leggen en hun tas even uitpakken, maar ook dat vind ik geen echte taken, maar gewoon iets wat hoort.

    Enige echte taak die ze hier hebben is om de dag de konijnen eten te geven (de ene dag doet de ene het en de andere dag de ander, de konijnen krijgen dus wel elke dag te eten ;)). Dat zijn hun huisdieren, dus ik vind dat ze er ook voor moeten zorgen. En dan doe ik het water al meestal en het hok verschonen doe ik ook bijna altijd. Dan is eten geven wel het minste wat ze kunnen doen. ;)
     
  8. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Hier wil ik graag dat ze hun schooltassen leeg pakken, dat gebeurt bijna nooit. Eerder deed ik het altijd dan maar zelf maar nu is het pech voor ze mik het spul de volgende dag gewoon in hun "vieze"bakken en bekers.
    Jassen aan de kapstok is ook best moeilijk, gewoon over mama's rolstoel smijten is zoveel makkelijker.

    Was gaat altijd netjes in de wasmand, hebben er beiden 1 op de kamer staan. Kleding leggen ze terug in de kast wanneer ik het schoon op hun kamer leg (al hebben we allemaal een andere voorstelling bij netjes)
    Gebruikt servies e.d zetten ze netjes op het dienblad (vaatwasser staat niet in de keuken) zodat we het naar de vaatwasser kunnen brengen.
    Kamer opruimen doen ze wanneer ik het in plan op het plan bord , ze krijgen dan beiden een lijstje mee van wat er gedaan moet worden (boeken verzamelen en weer in je boeken kast, schoenen opruimen, speelgoed op de goede plekken leggen) en dat werkt goed.

    Mijn zoon vind de wasmachine heel leuk dus helpt regelmatig met de was doen, ik denk zelfs dat hij (in geval van nood) de was beter kan doen dan papa.

    Soms doen ze een boodschap voor me, of vraag ik ze even te helpen met iets zwaars (en soms lukt dat niet met vereende krachten en wachten we gewoon tot papa thuis is)

    Mijn zoon zet altijd de fietsen van iedereen weer in de schuur en daarna mijn scootmobiel.

    Mijn dochter helpt vaak met het uitpakken van de vaatwasser

    En speelgoed wordt altijd wel opgeruimd, dat ging een tijd slechter totdat papa daad bij woord voegde en de knikkers en het verf in de vuilnisbak zijn verdwenen.
     
  9. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ja hoor zoon heeft zeker taakjes.

    - na het eten bord en beker naar de aanrecht brengen.
    - jas op de kapstok en schoenen opruimen
    - na douchen kleding en handdoek in de wasmand
    - spullen die je pakt ruim je ook weer op (dat gaat goed in huis behalve op zijn kamer maar daar doe ik wat minder moeilijk over, hij moet er in leven en als ik wil stofzuigen gooi ik alles op zijn bed en is het zijn probleem als hij naar bed toe moet :D)

    Voor de rest vind hij het leuk om te helpen in huis. Helpt soms met koken, stofzuigen vind hij ook leuk en helpt wel eens in de tuin om wat extra geld te verdienen maat deze dingen doet hij alleen als hij zich verveelt.
     
  10. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Veel van de taakjes die hierboven als vanzelfsprekend worden genoemd, hoeven mijn kinderen dus niet te doen. En dat is eerder luiheid van mama dan iets anders. Het is makkelijker om zelf te doen dan de jongens heel de tijd achter de voddenvte zitten.

    Oudste heeft wel nu als taakje de jongste voorlezen voor het slapen.
    En eigen kamer opruimen voor ik er met de stofzuiger aankom
     
  11. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Van onze meiden van 6 en 8 jaar verwacht ik in ieder geval dat ze hun vuile was in de wasmanden gooien, hun vuile vaat naar het aanrecht brengen en dat ze opruimen (incl hun fiets in de schuur zetten).
    Verder helpt de oudste graag mee met stofzuigen, bedden afhalen en de honden uitlaten/voeren (de jongste overigens ook).

    Echt vaste taken hebben ze nog niet, maar dat gaat binnenkort denk ik wel veranderen. Hun vader/mijn vriend is sinds de geboorte van de oudste volledig thuis en draagt zorg voor de huishouding en de kinderen. Hij wil ook graag weer gaan werken, niet persé fulltime, maar dat betekent natuurlijk wel dat de verdeling in het huishouden zal gaan veranderen.
     
  12. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Normaal hoor dat ze dat doen althans vind ik.

    Mijn kleine van 17mnd probeer ik ook al dingen bij te brengen.
    Luiers en afval in de prullenbak
    Helpen opruimen
    Als z'n fles leeg is legt hij hem op het aanrecht enz

    Zelf ben ik ook opgegroeid in een groot gezin en wat ik weet moesten wij ook meehelpen met vanalles haha zo deden mijn zus en ik al strijken vanaf ons 10e m'n ma liet ons de zakdoeken eerst doen zo leerde we steeds meer.
    2x in de week moesten wij de meubels en plinten afstoffen voor school.
    Wasvouwen met de handdoeknaadjes aan de binnenkant.
    Afwassen enz samen met m'n zus totdat wij een afwasmachine kregen.
    Oja onze kleine tuin, ik moest alle bladeren weghalen en dode plantjes weggooien toen heb ik een een vaste plant weggegooid nou dat was de laatste x :p


    En weetje later hebben ze er profijt van!

    Kom btw uit een echt liefdevol nest haha al vonden wij het ook niet altijd tof.
    En zeiden mijn zus zusje en ik na elkaar dat wij zeker assepoester niet waren.
     
  13. silvana81

    silvana81 Fanatiek lid

    12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Mijn dochter van 6 ruimt altijd op als ze ergens mee gespeeld heeft dus kamer is altijd netjes.
    Als ze thuis komt zet ze haar tas op het aanrecht ik leeg m dan zodat ik zie wat er nog in haar broodtrommel zit.
    Jas en schoenen ruimt ze op.
    Bord en beker brengt ze vaak naar de keuken maar soms ook niet, ik maak er geen probleem van.
    's avonds kleding in wasmand gooien.
    Als ik met de was bezig ben dan helpt ze weleens met haar ondergoed zelf opruimen in de kledingkast.
    Wat ze leuk vindt is met papa glas in de container gooien, papier naar container brengen etc.

    Ik zie het niet als taken, als ze een keer iets niet doet ook goed is nog een kind hoor moet wel leuk blijven.

    Als ze ouder is zien we het wel verder maar sommige dingen vindt ik onzin zoals dat een kind zelf zijn/haar kamer moet stofzuigen, ik moest dat vroeger wel en irriteerde me daar rot aan.....mam was alles aan het stofzuigen en als ze klaar was stond de stofzuiger achter mijn deur ik moest dat dan zelf doen.....sjee zeg neem dat gewoon ff mee je bent toch bezig.

    Ik ben niet van het pushen daar bereik je weinig mee.
    ik vondt het vroeger leuk om koffie voor mijn ouders te zetten totdat het een taak werd en ik het om de avond moest doen.
    Zelfde met vaatwasser in en uitruimen leuk voor een keer en fijn als een kind dat een keer doet maar om dat nou als taak 4x in de week te geven of vaker ze zullen dit later nog genoeg moeten doen haha.
     
  14. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.134
    4.345
    113
    Home
    beide 4 en 2 : hun speelgoed opruimen met de jongste doe ik het vaak samen de oudste doet het zelf

    oudste 4 : helpt met tafeldekken en afruimen ( de jongste brengt dan haar eigen bordje)
    zijn fruit en broodbakje uit zijn tas halen en op het aanrecht neerzetten
    stopt zijn kleding in de wasmand
    en hij vind het leuk als ik de ramen doe etc om te helpen dan geef ik hem ook een doekje
     
  15. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Lijkt me heel normaal dat ze hun eigen dingen verzorgen hoor. Dl is bijna 4 en ruimt meestal al haar spullen (speelgoed, knutselspullen etc) zelf op. Ze zet vuile vaat op het aanrecht. Ze ruimt haar eigen kleren op, pakt zelf haar tas in (voor zwemmen en gym etc). Ze helpt ook vaak glas wegbrengen :) Op peuterschool moet ze ook haar eigen fruitbakje afwassen, maar zover gaan we thuis niet.
     
  16. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.190
    4.335
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn dochters van 4 en 5 doen nog weinig:
    - eigen tas en jas/schoenen opruimen
    - kamer opruimen
    - helpen met toetje (hier vechten ze om, vinden ze leuk)
    - konijnen eten geven
     
  17. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Veel van de 'taakjes' zie ik als iets wat je normaal doet.
    Dus zelf je tas leeghalen en de spullen op het aanrecht.
    Na het eten het vaatwerk op het aanrecht. (Hier noemen we dat BBB =Bord, Beker, Bestek)
    Als ik eten kook lat ik vaak een of meerdere kinderen tafel dekken.
    Nu het vakantie is ruimen we ook met zijn allen af. En doet vaak een van de kinderen de spullen in en uit de vaatwasser.
    Vaste dingen zijn hier in ieder geval dat zodra ze op de middelbare school zitten ze zelf hun bed afhalen en weer opmaken. De schone was moeten ze dan zelf in de kast leggen (wat ze meestal niet doen, het slingers dus door hun kamer:evil:) en ze moeten hun vuile kleding zelf in de was doen. Dus laten ze het op hun kamer liggen? Dan blijft het daar ook! Ik pak het niet. Het gebeurd dus regelmatig dat er een op zaterdagmiddag nog een hele bult was bij me brengt. Jammer dan, maandag zet ik pas weer een machine aan.
    Verder heb ik niet echt vaste taken, want dat vind ik niet handig. Stel ik geef er een de taak om de tafel te dekken en die kont pas laat thuis van het spelen? Dan kunnen we of niet gaan eten of iemand anders moet die taak doen.
    En ik moet er niet aan denken om om 16 uur al met een gedekte tafel te zitten, zoals hiervoor iemand schreef.
    Ik denk dat ik dan heel snel door mijn servies zal Zijn. Met een dreumes die graag op tafel klimt;)
     
  18. Sammie85

    Sammie85 Bekend lid

    22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Onze kinderen zijn 4 en 2,5 en zijn nu begonnen met kleine "taakjes". Zelf hun bord en beker opruimen. Hun was in de wasmand doen voor het douchen. Zelf de tas en jas opruimen. Verder hoeven ze niet veel te doen qua taken. Zelf hun speelgoed opruimen hoort er altijd al bij.
     
  19. Sammie85

    Sammie85 Bekend lid

    22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Onze kinderen zijn 4 en 2,5 en zijn nu begonnen met kleine "taakjes". Zelf hun bord en beker opruimen. Hun was in de wasmand doen voor het douchen. Zelf de tas en jas opruimen. Verder hoeven ze niet veel te doen qua taken. Zelf hun speelgoed opruimen hoort er altijd al bij.
     
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Een heleboel dingen die opgenoemd worden, zie ik niet eens als taakjes, zo vanzelfsprekend vind ik het. Maar ik zal ze erbij zetten, lijkt m'n lijstje langer. ;)

    Allebei (3 en 6 jaar)
    Schoenen en jas 'gewoon' opruimen.
    Kleding in de juiste wasmand (ik heb drie wasmanden zodat het gelijk goed gesorteerd is).
    Poetsen / opruimen als ze zelf geknoeid hebben
    Speelgoed opruimen
    Helpen tafel te dekken
    Zelf aan- en uitkleden, schoenen en jas e.d. aan (Ik zie om me heen dat dit voor veel mensen niet vanzelfsprekend is om een peuter dit te laten doen. )

    Oudste (6 jaar)
    Eigen brood smeren, soms ook voor broertje (die is het nog aan het leren)
    Drinken inschenken voor zichzelf en vriendjes, soms ook voor broertje en ons
    Fiets in de garage zetten
    Zelf douchen & haren wassen

    Verder helpen ze ook vaak vrijwillig met allerlei klusjes. Denk aan planten water geven, stofzuigen en poetsen (vooral de jongste vind dat nog erg leuk) e.d. Tijdens de verhuizing wilden ze met vanalles en nog wat helpen, inclusief plafondlampen ophangen e.d. We proberen ze dan voor spek-en-bonen wel wat mee te laten helpen. Dus iets aangeven, stofzuiger vasthouden tijdens het boren dat soort dingen.
     

Deel Deze Pagina