Welke (vaste) taakjes hebben jullie kinderen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Adje, 5 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Oef. Hier moeten ze best veel doen. Maar vind het ook niet meer dan normaal eigenlijk.

    - helpen tafel dekken
    - helpen afruimen
    - tas uitpakken en alles opruimen
    - gymspullen in de was
    - was in de wasmand op hun kamer
    - speelgoed opruimen
    - 1x per week slaapkamer opruimen
    - jas en schoenen opruimen
    - helpen boodschappen doen
    - samen boodschappen opruimen
    - leeg pak drinken/wc-rol of wat dan ook gelijk vervangen voor een volle/nieuwe

    En ga zo maar door

    De oudste moet af en toe stofzuigen als ik geen tijd heb. Ook haalt hij weleens een boodschapje als ik iets vergeten ben of als ik even niet weg kan vanwege de jongste of het koken of iets dergelijks. De middelste is 5 en voor sommige dingen is ze nog te jong of te klein. Maar die zal straks hetzelfde doen als de oudste van 7.

    De jongste van ruim 1,5 moet ook zijn eigen tasje wegzetten en zn schoenen in de schoenenkast zetten. Soms komt hij met zijn bordje en vork aanlopen en zet zn spulletjes in de vaatwasser. Maar dat hoeft hij in principe nog niet. Maar alles is mooi meegenomen :D
     
    Marchella vindt dit leuk.
  2. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Op maandag heb ik tussen de middag de kinderen van een vriendin hier te eten. Ook zo moeten helpen tafel dekken en afruimen.

    Op dinsdagmiddag zijn ze hier ook na schooltijd en soms blijven ze eten. Ook dan geldt voor hen hetzelfde. Maar ze zijn hier kind aan huis. Dus ook zij moeten hun schoenen netjes wegzetten en hun jas ophangen. Bij andere vriendinnetjes die hier minder vaak zijn leg ik het netjes weg. Er blijven wel vaker kinderen eten, maar dan hoeven ze van mij niet de tafel te dekken of af te ruimen.
     
  3. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Mijn zoon van 8 moet best veel doen. Tafeldekken, soms tafel helpen afruimen. Vaatwasser in en uitruimen. Zijn eigen vaat sowieso naar de keuken brengen.
    Vuile was in de wasmand, zijn kamer opruimen/stofzuigen (dat vind hij dan weer leuk). Helpen de boodschappen op te ruimen.
    Soms doen we samen zijn bed verschonen, dat vind hij ook leuk om te doen hahahaha. Maar goed dat vind ik allemaal belangrijk voor later. Zodat hij niet denkt dat zulke dingen vanzelf gaan.
    Glas en papier weg brengen vind hij ook vaak leuk.


    Vriendjes en vriendinnetjes helpen wel vaak mee op woensdag als ze hier lunchen en spelen. De meeste zetten uit zichzelf hun bord en beker in de keuken of vaatwasser.
     
  4. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Eigenlijk geen vaste taken hier (5 en 9 jaar)
    Schoenen opruimen, jas ophangen, kleding in de wasmand doen, speelgoed opruimen en kamer opgeruimd houden vind ik vanzelfsprekend. Gaat niet altijd goed hoor, ik moet ze daar voor nogal eens achter hun vodden aanzitten :rolleyes:.
    Ik vraag ze verder vaak de tafel te dekken 's avonds. Ze smeren vaak hun eigen lunch, als de jongste niet opschiet vraag ik de oudste soms te helpen. Ik vraag de oudste soms de jongste in bed te leggen en voor te lezen. Soms stuur ik ze even naar de winkel voor een boodschap. Oudste moet af en toe de drollen uit de kattenbak scheppen. Een tijdje geleden ben ik begonnen met de oudste onder begeleiding te laten koken op vrijdag (maakte dan verse soep met een verspakket) maar nu ik naar school moet op vrijdag hebben we daar geen tijd meer voor en is dat weer verwaterd. Dat wil ik weer gaan oppakken op een andere dag.
     
  5. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Klinkt precies zoals mijn dochter :D Bij haar kwam er alleen geen ad(h) uit de onderzoeken. Ze is wel hoogbegaafd en ik vind dat haar karakter naar adhd neigt ;)
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  6. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Ik vind het geen raar lijstje hoor. Met 13 en 11 jaar zijn dat in mijn ogen normake verwachtigen. Hier zijn ze wat jonger nog (7, 6 en bijna 5) en moeten ze ook helpen in huis.
    Dingetjes wegbrengen naar mensen in de buurt, zelf je tas uitpakken van school en de trommel en bekers op het aanrecht zetten, afval in de juiste containers gooien e.d. Gewoon de voorkomende dingen. Daarbij beginnen we ook met de afwas inmiddels en mogen ze na het eten hun eigen spullen naar het aanrecht brengen. Ze hebben elk hun dagen waarop ze aan de beurt zijn met tafel dekken en het opruimen na het spelen vind ik niet meer dan normaal. En sommige dingen zijn al zo ingesleten, daar kan mijn kerel nog een voorbeeld aan nemen.
    Toen ik 13 was paste ik ook op mijn broertje van 5 en bracht ik hem naar school, moest ik mijn eigen slaapkamer schoonmaken en werd geacht te helpen in het huishouden.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Dat onoverzichtelijk worden bij kamer opruimen herken ik. Hier weet ze ook gewoon niet waar te beginnen. En het is al snel zo'n bende omdat ze na het spelen ook gewoon niet tot opruimen komt. Ik verdeel het nu in stukken. 1 middag een kastje, volgende dag bureau. Zo doen we er wel even over maar het gaat stukken beter zo.
     
  8. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Dat is ook nog een idee. Het opruimen/schoonmaken de eerste vakantiedag is een overblijfsel van thuis. Dan moesten we alle kastjes leemaken en uitzoeken wat weg kon en wat bewaart moest blijven, gelijk een doekje erdoor etc. Dat wilde ik erin houden. Maar elke morgen een stukje is beter inderdaad. Ga ik erin houden, dank voor de tip!

    Nu het vakantie is hebben we afgesproken dat hij `s morgens de vaatwasser voor me uitruimt. Dat was onder protest, maar het wordt vooralsnog netjes gedaan. Vanmorgen vroeg hij: "wat krijg ik daar dan voor?" En toen hij begreep dat het liefdewerk was zei hij: "dan stop ik er direct mee..."
    Toen heb ik maar even uitgelegd dat ik ook niet betaald krijg voor het huishouden, wassen/strijken, eten koken etc. maar dat het toch raar zou zijn dat ik daarmee zou stoppen omdat hij zijn zakgeld er niet voor in wil leveren, bijvoorbeeld. Daar was hij het dan wel weer mee eens.

    Ik deed vroeger ook veel meer in huis. In groep 7 sopte ik mijn kamer, stofzuigde ik het huis, hing ik de was op en werkte de strijk weg. Waren geen verplicht terugkomende taken, dat was alleen de vaat, maar weigeren als mijn moeder iets vroeg was er echt niet bij.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
     
  10. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    In delen opruimen doe ik hier ook met jongste, en dan moet ze haar vloer en bureau wat regelmatiger opruimen dan bv een kast, want dat wordt sneller een zooi.
    En eens in de zoveel tijd doe ik het ook samen met haar, zodat het weer helemaal is als het zou moeten zijn en ze weer een referentiekader heeft wat echt opgeruimd is en wat ook alweer de vaste plekken zijn voor bepaalde dingen.
     
  11. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Onze vaste taak is de bedden opmaken (voor de oudste kinderen van 8 en 10 jaar)
    Daarnaast hebben ze nog meer taakjes zoals
    -fietsen in het hok zetten
    - bord/beker in vaatwasser zetten
    -schooltas legen
    - kamer opgeruimd achterlaten
    - na het spelen gelijk opruimen

    Maar dit zien ze niet als taakjes, maar gewoon iets wat hoort.
     
  12. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.350
    298
    83
    Hier eigenlijk voornamelijk haar eigen spullen opruimen, zoals vuile kleding in de wasmand, wekelijks haar kamer opruimen (pas ingevoerd), tafel mee afruimen, tafel dekken (niet iedere dag, maar wel als ik het vraag), schooltas leegmaken en broodtrommel e.d. op het aanrecht zetten (ik vul de vaatwasser liever zelf), jas ophangen, schoenen opruimen.

    En verder soms een brief/kaart posten, even iets naar familie of vrienden brengen, de auto mee helpen wassen, mee boodschappen doen, haar eigen fiets wassen, haar spiegelkast schoonmaken (met Glassex), schoonmaakdoekje over haar bureau halen, spullen die op de trap liggen mee naar boven nemen. Niks bijzonders dus.
     
  13. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.983
    1.800
    113
    Provincie Groningen
    Zelf 1x per week in het weekend hun kamer stoffen en stofzuigen.
    Ik zet de stofzuiger klaar en zuig soms nog even na.
    Tafel dekken gedeeltelijk.
    De oudste vraag ik soms haar bed af te halen, dan maak ik hem later op.
    Speelgoed ruimen ze altijd zelf op.
    Wasgoed doen ze sowieso altijd in de wasmand.
    Schooltas uitpakken.

    Ik heb de borden en glazen in de bovenste keukenkastjes staan. Hier kunnen ze dus niet bij.
    Dus vaatwasser uitruimen heeft weinig zin.
     
  14. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Gewoon hun rommel opruimen.
    Uit school alles opruimen, hebben ze gegeten moeten ze het opruimen.
    Hun was uit sorteren en in hun kasten doen. Bedden 1 x in de week afhalen ( ik doe de rest zelf ).
    Katten geven ze eten en drinken.
    Helpen met de vaatwasser als ze thuis zijn en ze helpen graag met eten koken. Vooral de jongste. Alles snijden enzo.
    En als heitje voor een karweitje onkruid weghalen.
     
  15. Daydreamy

    Daydreamy Fanatiek lid

    7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Beide hebben deze taakjes:
    - Bord en beker op het aanrecht zetten.
    - Tas uitruimen na school (op t aanrecht zetten) en tas in de gang.
    - Speelgoed opruimen als je er klaar mee bent.
    - Kamer netjes houden
    - Eigen kleding in de wasmand gooien

    Oudste heeft dan nog:
    - Eigen bed opmaken in de ochtend
    - Tafel dekken
     
  16. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Uh, nog niet veel bijzonders. Uiteraard wel hun schoenen zelf opruimen en hun eigen speelgoed / rommel opruimen. Maar voor de rest nog niks in de trend van schoonmaken, tafel dekken, afruimen of stofzuigen.
     
  17. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Hier moet de oudste (9) zelf haar schooltas in en uitpakken, en idd ook meteen alles in de was of de vaatwasser doen. Tafel dekken en afruimen helpt ze ook mee.
    Ook moet zij zelf haar kamer opruimen en ook zelf stofzuigen en schoonmaken.
    Speelgoed opruimen moeten de meiden uiteraard ook.
    De jongste is 3 en doet zelf dr trommel in dr tas als ze naar de psz gaat. Thuis ruimt ze die ook weer op.
     
  18. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    4 jaar
    zelf brood maken
    School tas inpakken
    Bord enzo in wasbak
    Speelgoed op ruimen
    Aankleden
    Vieze was in wasmand
    Als hij knoeit schoon maken
    Helpen badkamer poetsen
     
  19. woez

    woez Fanatiek lid

    19 sep 2009
    1.113
    201
    63
    Hier hebben de kinderen ook zeker taken.
    *Zelf kleren bij de was doen.
    *Bord/beker in de vaatwasser.
    *De oudste maakt zelf zijn bed op.
    *Schooltas/zwemtas/Crèchetas zelf leeg maken.

    Dit zijn de 4 dingen die ze zelf "moeten" doen.
    Onze kinderen zijn 3 en 6
     
  20. Jairy0811

    Jairy0811 Fanatiek lid

    19 sep 2016
    2.217
    1.383
    113
    Hier doen ze ook elke dag wat vaste dingetjes thuis (6 en 9 jaar):

    - Vuile was elke dag opruimen.
    - De oudste maakt zelf haar brood in de ochtend en soms ook die van de jongste.
    - Schooltassen opruimen en trommels leegmaken.
    - Kamers/speelgoed opruimen.
    - Na het eten zelf hun borden afruimen en eventueel leeggooien.
    - De oudste laat na de school de hond uit.
    - Hier douchen ze ook zelf. Ik ben dan wel altijd boven aanwezig (met de was bezig ), zet de kraan aan en op de juiste temperatuur, leg schone spulletjes klaar en help voornamelijk de jongste nog met haren uitspoelen en afdrogen.
    - Met bedden verschonen vraag ik vaak of ze mee willen helpen, dan halen ze alles af en doe ik het er weer schoon op.
     

Deel Deze Pagina