Werk wordt te zwaar, wat kan ik voorstellen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Koenmeloen, 6 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koenmeloen

    5 dec 2016
    10
    1
    3
    NULL
    NULL
    Ik ben nu 24 weken zwanger, en werk 34 uur per week. Mijn gemiddelde werkdag beslaat 8,5 uur waarvan ongeveer 7,5 uur staand/lopend is en waarbij ik veel moet bukken en tillen (tot ongeveer 15 kilo).
    De afgelopen weken hebben we te maken gehad met ernstige onderbezetting en extreme drukte, dus geen ideale combinatie.

    Ik merk dat ik de dagen niet zo goed meer 'trek'. Mijn bloeddruk is laag (ongeveer 55/90) en aan het einde van de dag zie ik wazig, loop ik tegen dingen aan. Ik voel 's middags ook erge druk op mn onderkant wat het lopen soms pijnlijker maakt en ik een beetje ga waggelen.

    Ik heb nu driemaal aangegeven dat het te zwaar voor me werd, maar kreeg als reactie dat we allemaal een tandje moesten bijzetten, dus ik ook. Extra pauze is niet te doen, daarvoor staan er gewoon te weinig mensen op de werkvloer.

    Nu red ik het allemaal nog wel redelijk en ben ook wel snel hersteld van de zware dagen, toch zit het me niet lekker. Ik ga op sommige dagen écht over m'n eigen grenzen heen. Terwijl ik op papier allerlei rechten heb, krijg ik in de praktijk niks.

    Aankomende week wil ik het gesprek weer aangaan en een beetje voorbereid zijn. Wat zouden jullie in dit gesprek zeggen? Kan ik een voorstel doen? Het liefste zou ik wat minder uur op een dag draaien of gewoon werken maar dan met volle bezetting (zoals het hoort). Met normale bezetting en af en toe een kwartiertje extra pauze zou ik het nog wel vol kunnen houden.

    Ik hoop dat jullie misschien wat advies kunnen geven. Ik ben niet zo goed in het opkomen voor mezelf. Misschien wel iemand die iets gelijks heeft meegemaakt?
     
  2. mama en zoon

    mama en zoon Bekend lid

    27 jan 2017
    740
    209
    43
    Werk je in de zorg toevallig?
    Heb ik wel gedaan en dat brak mij ook op na 26 weken.

    Gewoon je rechten op papier zetten en onder de neus schuiven van je leidinggevende.
    Lekker makkelijk, iedereen een tandje bijzetten. Zo werkt het niet hoor. zij moeten zorgen voor voldoende personeel, dat is niet jouw probleem.
    Als zij hun werk niet uitvoeren, kun jij het ook niet. Zo simpel is het.

    Jij bent zwanger en voelt dat het te zwaar wordt. Je denkt met ze mee, dat vind ik goed van je.
    Denk aan jezelf en je kind.
    Zij komen keihard op de derde plaats.
     
  3. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Ik zou een gesprek met de bedrijfsarts aanvragen. Heb jullie een HR afdeling? Dan zou ik dat direct bij HR regelen als je leidinggevende zo simpel over jou klachten heen stapt.

    Je werkgever zou nu eerst op zoek moeten naar (gedeeltelijk) minder zwaar vervangend werk. Als het goed is raad de bedrijfsarts dat ook aan na een gesprek.
     
  4. Koenmeloen

    5 dec 2016
    10
    1
    3
    NULL
    NULL
    Ja, ik denk dat ik wat harder moet zijn. Bedrijfsarts vind ik weer zo heftig. Ik heb me in de afgelopen 4 jaar nog nooit een dag ziekgemeld.

    Misschien inderdaad maar gewoon m'n rechten uitprinten en meenemen. Dan puntsgewijs langsgaan.

    Zie gewoon op tegen het gesprek. Ik ben daar gewoon niet goed in.
     
  5. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Okay maar als je minder uur op een dag wil werken zal de bedrijfsarts daarmee akkoord moeten gaan. Als jij die uren niet uitbetaald zou krijgen, krijg je een uitkering van het UWV, als je gewoon doorbetaald krijgt wordt je werkgever gecompenseerd.
     
  6. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Wat @Mythique zegt! Als jij minder uren wilt gaan werken, zal jouw werkgever je gedeeltelijk ziek willen melden bij het UWV ten gevolge van je zwangerschap. Daar krijgen ze namelijk een uitkering voor. Maar daar moet wel aanleiding voor zijn, dus hebben ze vaak een verklaring van een (bedrijfs)arts nodig.

    Sowieso maakt het vragen naar een afspraak met de bedrijfsarts naar mijn idee het gesprek makkelijker dan wanneer je met een lijst met rechten aankomt.
     
  7. Koenmeloen

    5 dec 2016
    10
    1
    3
    NULL
    NULL
    Ja, het stomme is dat ik dus niet ziek ben. Ik zou met normale bezetting en af en toe een extra pauze gewoon door kunnen werken.
    Zit denk ik ook een beetje met mezelf in de knoop. Laat m'n collega's niet graag de dupe worden van m'n zwangerschap. En de leidinggevende weet dat ook. Sorry hoor, voor het gemiep. Ik had gehoopt dat ze zelf hun uitvoerig beschreven 'zwangerschaps protocol' zouden volgen. Dan had ik namelijk totaal niks te klagen gehad.
     
  8. Leo85

    Leo85 Niet meer actief

    Ik denk dat je zeker op je strepen moet gaan staan. Ik vind wazig zien en zo'n lage bloeddruk al wel ver gaan hoor.. Dat vind ik zeker wel een reden om je ziek te melden. Als je het lastig vindt om extra pauze te nemen omdat ze zeggen dat dat niet kan, dan moet het maar op de harde manier. Je moet ook voor dat kleintje in je buik zorgen.

    En gedeeltelijk kan ook he, halve dagen ofzo, zijn ze in ieder geval korter en ben je niet zo uitgeput.
     
  9. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Je geeft al aan: mijn leidinggevende weet dit ook. Omdat jij niet hard op je grenzen gaat staan, weet je leidinggevende dat hij dit wel kan maken bij jou. Duidelijkheid is de spil in dit verhaal: ik kan dit en dat niet doen, vanwege lichamelijke zwangerschaps klachten. Ik heb extra pauze nodig, punt. Komt hij met allerlei argumenten waarom dat niet zou kunnen? Dan duidelijk aangeven dat je het vervelend voor hem vind dat het zo druk is, maar dat jou grens is bereikt en je zo nodig een gesprek met de arbo arts wilt. En dus niet nee zeggen en ja doen, want dan veranderd er helemaal niets. ...

    Btw ben je ervan op de hoogte dat je niet zoveel mag tillen tijdens je zwangerschap?

    Je kan dit kindje maar 1 x dragen meid, denk daar aan. Ik heb ook een hele strijd gehad. Maar het enige dat hielp was duidelijk mijn grenzen aangeven en bewaken. Daardoor deed iemand anders het til werk en ik Ben daardoor uiteindelijk de laatste werkweken zittend werk gaan doen ipv de hele dag lopen. zo kon ik het volhouden tot mn verlof. Anders was dat nooit gelukt!
     
  10. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ik zou hier dus echt niet van gediend zijn. Lees wel vaker over onbegrip van de werkgever, daar zou je bij mij niet mee aan moeten komen. Je collega's zijn niet 'de dupe' van jouw zwangerschap, maar wel van een falend beleid (onderbezetting). Lekker makkelijk van je leidinggevende om het op jou af te schuiven.

    Ik zou wel een gesprek aanvragen bij de bedrijfsarts, en aangeven wat je klachten zijn. En dan kan je je leidinggevende nog eens wijzigen op hun eigen beleid bij zwangerschap.

    Pff, sommige bedrijven...
     
    MiaMaria vindt dit leuk.
  11. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Je hebt sowieso recht op extra pauze dat mag niet geweigerd worden. Als jouw werkgever niet meewerkt zou ik echt de Arbo arts inschakelen.
    Meid, denk aan je zelf en je kindje; je kunt dit maar één keer goed doen!
    Misschien kun je wat concrete voorbeelden op papier zetten waar je het zwaar mee hebt of wat jou zou helpen (bv niet bukken/tillen, of elk uur even kunnen zitten, meer zittend werk doen..)
    Als je zo doorgaat en straks helemaal niet meer kunt werken heeft ook niemand daar iets aan toch?
     
  12. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Hier is de bedrijfsarts juist voor! Zeker naar zwangeren toe zijn zij erg behulpzaam (is mijn ervaring)
     
  13. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/kan-mijn-werk-worden-aangepast-tijdens-mijn-zwangerschap-of-na-mijn-bevalling

    http://wetten.overheid.nl/BWBR0007671/2016-01-01#Hoofdstuk4_Paragraaf4.3_Sub-paragraaf_1

    Hierin staan heel duidelijk je rechten vermeld.

    Vooral belangrijk is dat je volgens de wet recht hebt op 1/8 van je werktijd aan EXTRA pauzetijd.
    Bij een werkdag van 8uur zou dit dus betekenen dat je 1uur per dag extra pauze mag nemen.

    Verder staat er ook:
    De arbeid van een zwangere werknemer wordt zodanig ingericht, dat rekening wordt gehouden met haar specifieke omstandigheden.

    Een werkgever mag hierbij niet ten nadele van de zwangere werknemer afwijken.

    Wanneer de werkgever hier niet naar handelt doe je er verstandig aan de arboarts in te schakelen, danwel jezelf gedeeltelijk/helemaal ziek te melden.

    Erg vervelend als ze je onder druk zetten, maar in deze is het belangrijk voor jezelf en je kindje op te komen...
     
  14. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Dit!
    En ik begrijp dat een ziekmelding of contact met een arbo-arts als een flinke stap voelt als je nog nooit ziek ben geweest. Maar ik sluit me helemaal aan bij alle dames die zeggen dat je dit maar één keer goed kunt doen.
    Stel dat er lichamelijk iets met je gebeurd, of je kindje, dan vergeef je jezelf nooit. En wellicht komt het dan wel helemaal niet van je werk; maar dat idee krijg je dan nooit meer uit je hoofd.
    Kies voor jezelf en je kindje. Ook als die stap misschien een beetje eng voelt
     
  15. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
  16. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Laat je ons weten hoe het gesprek verloopt en hoe het vervolg is?

    Succes!

    Ik begrijp ook dat het lastig is je grenzen hierin aan te geven.
    Op het moment dat je er niet uitkomt met je werkgever, zou het verstandig zijn jezelf en het kindje in bescherming te nemen en je ziek te melden...
     

Deel Deze Pagina