Werken en uit dienst en wazo

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Suus83, 18 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suus83

    Suus83 Fanatiek lid

    16 feb 2012
    2.037
    517
    113
    Hallo

    Ik heb een vraag. Ik was per 1 januari werkloos en heb per volgende week di een nieuwe baan. Daar ben ik natuurlijk superblij mee. Nu wordt ik aangenomen met een contract voor 3 maand en een intentieverklaring dat ik na mijn verlof weer mag werken,

    Hoe zit het dan met mijn WAZO? Volgens de werkgever moet ik die dan zelf aanvragen omdat ik uit dienst ga. Is die gebasseerd op alleen mijn nieuwe baan? Of ook nog een gedeelte van mijn WW periode? Ik lees op de site van de UWV namelijk dat er naar een jaar gekeken wordt qua loon Om het SV loon te berekenen en betekent dat dan dat ik ook vanuit 9 maand van mijn vorige loon nog meeberekend krijg?en dan ipv de 70% die ik nu krijg dan 100%?
    Ik werkte hiervoor 36 uur en daarop was ook mijn WW gebaseerd en ga nu 24 uur werken.

    Groetjes Susan
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Goedemiddag Susan,

    Wat fijn voor je dat je een nieuwe baan hebt.

    Je vraagt je af wie jouw zwangerschapsuitkering aan moet vragen. Jouw werkgever vraagt voor jou de WAZO-uitkering aan, tussen 4 en 2 weken voor de ingangsdatum van jouw verlof. Het aanvraagformulier kan je werkgever downloaden op uwv.nl. Hij geeft bij de aanvraag aan, dat (omdat jouw contract eindigt) de uitkering direct aan jouw moet worden overgemaakt

    De hoogte van jouw WAZO-uitkering is 100% van je dagloon. Dit dagloon wordt gebaseerd op het sv-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin jouw verlof begon. Ben je meer dan een jaar in dienst? Dan wordt er gekeken naar een periode van 1 jaar die eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste volledige maand/4-wekenperiode. Dit is de referteperiode. Er is hierbij dus altijd een volledige maand/4-wekenperiode die niet meetelt. Dit sv-loon wordt gedeeld door 261, dit is het gemiddelde aantal dagloondagen in een jaar.

    Als je, zoals jij, korter dan 1 jaar bij je laatste werkgever werkt, dan kijken we naar een kortere periode voor de berekening van jouw dagloon. We rekenen vanaf het begin van jouw dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Je sv-loon wordt gedeeld door het aantal loondagen in deze periode. De uitkomst is jouw dagloon.

    Ontvang je nog een (aanvullende) WW-uitkering? Dan kun je hiervoor zelf een WAZO-uitkering aanvragen via Mijn UWV.

    Ik wens je alvast een fijn verlof.

    Met vriendelijke groet,

    Yvonne
    UWV Webcare Team
     

Deel Deze Pagina