Werken in de zorg, en alleenstaande moeder.

Discussie in 'De lounge' gestart door beccie, 23 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beccie

    beccie Niet meer actief

    hallo allemaal.

    ik zit even met een dilemma,
    ik heb op dit moment nog een uitkering, en werk nu bij een soort werk/leerbedrijf en via hun kan ik weer opleidingen doen /betaald werk vinden.
    nu kreeg ik een aanbod om een bbl opleiding helpende 2 te doen.
    maar ik zit even met of dat wel haalbaar is als alleenstaande moeder.
    ik kan overdag wel oppas regelen maar savonds en snachts word dat heel erg lastig.
    op mijn ex kan ik niet echt rekenen.

    ik vraag me af hoe jullie zoiets regelen als alleenstaande moeder en onregelmatige werktijden. ik twijfel heel erg. ik vind het wel heel erg leuk. maar het moet wel haalbaar zijn.
    mijn kinderen zijn nu 5 en 9 dus ik ben er eigenlijk altijd van uit gegaan dat ik het best werk kan zoeken wat ik vooral overdag kan doen, zodat ik minder opvang nodig heb.
    ik weet gewoon even niet wat ik moet doen,

    die opleiding is 4 dagen werken en 1 dag naar school. mensen met ervaring hierin ??
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Flexibele gastouder aan huis een optie? Wel iets duurder dan reguliere gastouder opvang maar met de kot vast goed op te vangen.

    Daarnaast zal je gedurende je opleiding voornamelijk dagdienst hebben. Daarna zou je evt voor een flexbureau kunnen werken zodat je je eigen diensten kunt inplannen.

    Hier geen alleenstaande moeder maar partner heeft ook wisselende diensten. Als we beide nachtdienst hebben is zoonlief bij de gastouder en die halen we dan weer op als we smiddags wakker worden.
     
  3. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hoe groot is de kans daadwerkelijk dat je als helpende nachten doet? In mijn ervaring wordt je als helpende toch vooral overdag ingezet, en op piekmomenten in de avond? (tenminste in de ouderenzorg en thuiszorg waar ik helpende-collega's had)
    Als je zou weten hoe veel je gemiddeld vorige avonden en nachten echt opvang nodig hebt ziet het plaatje er misschien al anders uit?
     
  4. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik heb de opleiding gevolgd en gehaald maar heb gekozen er niet in te werken meestal hoef je niet de nacht in met een helpende diploma maar je kan wel een dienst tot 11 uur hebben , Als je alleen 1 soort dienst wil hebben krijg je een nul uren contract (Was bij mij de optie ) en ik kon me daar niet in vinden ,De zorg als alleenstaande is best lastig er zijn ook weekend diensten feestdagen etc en vaak werk je met een team die het niet zo fijn makkelijk vind als ze collega,s hebben met veel momenten dat ze niet kunnen.
     
  5. beccie

    beccie Niet meer actief

    Hier ben ik idd ook een beetje bang voor, als ik ergens voor ga wil ik me ook 100% kunnen inzetten. en ik heb op dit moment teveel twijfels hierover.
     
  6. beccie

    beccie Niet meer actief

    echt een ruim aanbod van kinderopvang hebben wij hier helemaal niet. ik woon in een redelijk klein dorp na de zomervakantie komt er eindelijk wel een bso op de school hier. dat is al een hele vooruitgang. maar voor de rest moet ik het van fam hebben.
    mijn moeder ziet het niet zitten om savonds/snachts op te passen. dat kan ik ook niet van haar verwachten. ik vind het even heel lastig om een keuze te maken.

    ik heb nog geen echte intake gehad. maar mijn coach kwam hiermee en kan me hiervoor aanmelden. misschien dat ik na een intake meer te weten kom over eventuele werktijden enzo.
     
  7. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Het is altijd wel fijn om een niveau 2 diploma te hebben vanuit daar kan je weer verder leren , Maar ik zou het met je coach over hebben en met de instantie waar je je kan aanmelden om te kijken of het wel mogelijk is al zou je tot 11 werken moet je namelijk of oppas aan huis of je kinderen moeten ergens logeren. En een gastouder vinden die meegaat in iemand wisseldiensten is ook niet erg makkelijk .
     
  8. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.983
    1.800
    113
    Provincie Groningen
    Ik werk ook in de zorg en heb een man die door de week nooit thuis is.
    Ik kan dus alleen maar dagdiensten draaien.
    Flexibele opvang is aan huis (want om om 23u nog 2 basisschool kinderen van de gastouder te halen is geen doen) is hier gewoon niet.

    Voor jou lijkt het werken in de zorg dan erg lastig omdat je de opvang niet rond krijgt.
    Wellicht kun je een andere opleiding doen?
     
  9. beccie

    beccie Niet meer actief

    ja idd.
    ik was gisteren toen hij met dit idee kwam heel erg positief, maar vanacht de hele nacht liggen piekeren of het wel haalbaar is,
    ik moet om 8 uur werken en ga straks meteen eerst even bij mijn coach kijken om dit te bespreken, ik twijfel nu even veel te veel haha.
    ik ben er vanmiddag weer, ik hou jullie wel even op de hoogte :)
     
  10. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Volgens mij kun je als helpende ook de uitstroom kindzorg doen enwerken op bijv een kdv/peuterspeelzaal.
    Zou dat ook ff navragen...mss is dat een optie.
     
    beccie vindt dit leuk.
  11. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik zou het inderdaad met de coach overleggen. Misschien kan je routes rijden (iedereen in een wijk langs die hulp nodig heeft met wassen etc) of ander werk doen dat sowieso alleen overdag is, maar als daar geen of weinig werk in is zou ik het persoonlijk niet doen.
     
  12. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Als je opleidingen mag gaan doen, is werken in het onderwijs dan niets voor?

    Daar is een tekort in, wat ik zo begrijp.
    En geen problemen met de opvang in de vakanties ed.

    Of kijk naar andere mogelijkheden. Wat vind je leuk werk, is te combineren met de kinderen en is makkelijk werk in te vinden.
     
  13. Sifra

    Sifra Niet meer actief

    Een helpende niveau 2 mag niet zelfstandig routes doen in de wijk.
    Ik zou e.e.a. even goed uitzoeken ts, wellicht zijn er wel wat mogelijkheden voor je zoals bv. zorgassistente op een beschermde woonvorm.
    Maar als je toch van plan bent een opleiding op te gaan pakken is het misschien raadzaam om een niveau 3 opleiding op te pakken?

    Bedenk wel dat de zorg veel onregelmatigheid kent, daar ontkom je gewoon niet aan.
    En eerlijk, ik werk zelf in de zorg en vindt het bijzonder irritant wanneer collega's niet flexibel kunnen/ willen zijn vanwege o.a. kinderen. Jouw uitgangspunt dat wanneer je er voor gaat je er 100% voor wilt gaan vind ik een goed streven, maar wellicht niet helemaal te realiseren in de zorg gezien jouw situatie.
     
  14. beccie

    beccie Niet meer actief

    Hallo allemaal. Bedankt voor alle reacties.
    Ik heb een heel goed gesprek gehad. En we gaan toch even verder kijken naar een andere richting.
    Waarschijnlijk dan iets administratiefs ofzo of een andere richting die voornamelijk overdag is. We zoeken dus even verder wat het beste bij mij en mijn situatie past .
     
    Syane vindt dit leuk.
  15. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    In het weekend en met feestdagen zul je ook moeten werken in de zorg. De meiden die ik ken die in de zorg werken, werken om het weekend en de helft van alle feestdagen ongeveer. En dan heb je ook geen opvang denk ik? Ik denk dat het een lastig verhaal word als ik eerlijk ben.
     
    beccie vindt dit leuk.
  16. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
     
  17. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Oeps.....
     
  18. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Phoe, ik zou het knap vinden als het je lukt, zeker met de beperkingen in opvang die je aangeeft.
    Ik werk zelf als alleenstaande 4 dagen op vaste tijden en juist die structuur geeft me rust. Een werkende alleenstaande met kinderen zijn, vind ik al zwaar genoeg zonder onregelmatige diensten.
     
    beccie vindt dit leuk.
  19. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Goede keuze denk ik. Met de zorg moet je een goede achterban hebben.
     
    beccie vindt dit leuk.
  20. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Eigenlijk wel heel stom dat dit eigenlijk gewoon niet kan om als alleenstaande in de zorg te werken. Er zijn zo veel alleenstaande dames en in de zorg komen ze zoveel mensen tekort. De politiek zou hier eens mee moeten lezen.
     
    Triangel en Syane vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina