werken of thuisblijven

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door deirdre, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Lees je wel goed wat ze zegt dan? Ik lees niks denigrerends, ze zegt júist dat die keuze voor iedereen anders is.
     
  2. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Ik weet niet of dat ook nog geldt bij 2 kinderen. Onze opvang is dus 8 (en een beetje) euro * 2 kinderen * 11 uur afname per dag verplicht * 2 dagen = 352 euro . Ik werk 16 uur per week * 11,32 bruto = 181,12.
    We krijgen terug omgerekend per week 155. 181+155= 336

    352-336 = 16 eur per week = ongeveer 70 euro per maand wat we betalen zodat ik werk.
     
  3. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.939
    3.125
    113
    Je houdt in je berekening geen rekening met de kinderopvangtoeslag en voor het tweede kind krijg je meer vergoed dan voor de eerste!
     
  4. Browny89

    Browny89 Bekend lid

    22 jan 2018
    687
    676
    93
    Vrouw
    Jawel ze krijgen 155 terug staat er. Duur die kinderopvang, jammer dat je er op achteruit gaat. Maar als je nou een goede baan hebt snap ik ook wel dat je die ook niet zo snel op wilt geven. Kinderopvang is tijdelijk, als je kinderen naar de basisschool gaan is het alweer heel anders.

    Ik betaal 10 euro per maand en dan kan mijn dochter 2 ochtenden in de week van 8:30 uur - 12:00 uur naar de peuterspeelzaal. Als je kind 2 jaar dan kunnen ze deels naar de peuterspeelzaal scheelt dat niet een hoop kosten?

    Nee mijn man heeft dat niet, die werkt 40 uur per week (anders zouden we het financieel ook niet redden) Ik weet niet waarom ik zo'n drang heb om bij mijn kinderen te zijn. Soms is het ook wel eens eenzaam om thuismoeder te zijn.Alles heeft voor en nadelen. Iedereen moet doen waar ze zich het prettigste bij voelen!
     
  5. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.939
    3.125
    113
    O ja ik zie het, Sorry!
    Maar dan nog rekent ze alleen met haar salaris. De kosten van kinderopvang zou je moeten berekenen op het totale salaris van beide partners. Ik heb nog nooit een man horen zeggen dat hij niet gaat werken omdat de kinderopvang te duur is.
     
  6. Browny89

    Browny89 Bekend lid

    22 jan 2018
    687
    676
    93
    Vrouw
    Dat is wel zo, maar het gaat hier juist om de vraag of het voor de vrouw zin heeft om wel of niet te werken. In dit geval ga je er dus op achteruit als de vrouw wel werkt.
     
  7. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.939
    3.125
    113
    Op de korte termijn misschien wel. Maar hoeveel pensioen loopt ze mis door een paar jaar niet te werken? Hoeveel salarisgroei? Kan ze uberhaupt weer terug naar hetzelfde niveau werk en salaris als ze er een paar jaar uit is geweest?

    En de man kan ook een dag ouderschapsverlof opnemen, dan heb je een dag minder opvang nodig, kost het je geen pensioen en je blijft als vrouw op de arbeidsmarkt.
     
  8. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.771
    113
    In theorie zou dat inderdaad kunnen maar de reden dat zij maar zo weinig kot krijgt is dat daar gewoon vrij veel geld binnenkomt. Dus hij een dag minder werken kost nog veel meer dan wat die opvang kost...
     
  9. Mss86

    Mss86 Fanatiek lid

    24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Stel dat er weinig overblijft van je salaris, zou ik nog steeds gaan werken. Het is ontzettend goed voor de kleine om naar de opvang te gaan. Ze leren er echt heel veel en hebben meteen sociale contacten in plaats van alleen mama. Verder vind ik het ook heerlijk om te werken, ook voor mijn eigen ontwikkeling. Mama zijn is geweldig, maar een dagje even met andere nuttige dingen bezig zijn en in een andere omgeving zijn is ook erg prettig.
     
    Edith1987 en Essie3 vinden dit leuk.
  10. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Jawel we krijgen 8000 voor 2 terug per jaar/52 weken = 155.

    Mijn man is ZZP’er. Hij verdient “teveel” om veel toeslag terug te krijgen, en ik weer net niet genoeg om de kosten te dekken. Maar goed dat is onze keuze in opvang. Gastouder zou bijvoorbeeld al veel goedkoper zijn.
     
  11. Browny89

    Browny89 Bekend lid

    22 jan 2018
    687
    676
    93
    Vrouw
    Als de man ouderschapsverlof opneemt ga je er als gezin veel zwaarder op achteruit ..
    Pensioenopbouw heb ik nooit gehad toen ik nog werkte. Mijn man ook niet. Veel bedrijven doen dat niet meer. Ik denk ook niet dat je daar later iets van terug ziet..
     
  12. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.939
    3.125
    113
    Deelname aan een pensioenfonds is verplicht als je in loondienst bent.
     
  13. Browny89

    Browny89 Bekend lid

    22 jan 2018
    687
    676
    93
    Vrouw
    Mijn man heeft 5 werkgevers gehad waar geen pensioenregeling was.. Ook geen keuzemogelijkheid.. Ik heb ook nooit die keuze gehad. Wij werk(t)en beide in het bedrijfsleven.
     
  14. Patri1982

    Patri1982 Fanatiek lid

    5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Het gaat me om dat ene zinnetje dat ik me voortaan beter moet verantwoorden, zeker al MAW docent. Ik heb mijn eerste post opnieuw gelezen en die was prima. Ik voegde er daarna iets aan toe om haar een beter begrip te geven van mijn situatie maar dat hoef ik niet standaard te doen als ik dat niet wil. De rest van het berichtje was prima alleen dat ene zinnetje zet mijn nekharen overeind.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  15. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Voor ons als gezin kan het amper uit. Het kan net aan uit, maar per uur werk ik voor hooguit 1.5 euro.

    En dat wilden we niet. Eigenlijk twijfelden we destijds sowieso al omdat wij het fijner vonden als ik thuis bleef maar ik heb het nog een tijdje getwijfeld over mn "ontwikkeling", dus misschien twee dagen werken was een optie.
    Maar toen we dus ontdekten hoeveel het ons zou opleveren zeiden we beide tegelijk dat dat dan niet ging gebeuren.

    Dus ik ben thuis. Heel bewust. Soms vind ik het best "saai" en mis ik eruit zijn. Maar dan denk ik er weer aan hoeveel het mij op zou brengen en is die gedachte weer weg.

    Je moet je eigen pad volgen. Waar jij je het prettigste bij voelt.
     
  16. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Ik vind dat je best veel terug krijgt hoor;)

    Ts ik denk dat je zelf het beste je keuze kan maken en zoals je bij iedereen leest zou ik naasr het financiele aspect ook het sociale aspect voor jou en je kind meenemen en een overweging maken naar de toekomst toe. Ik heb nu een baby van 6 weken en zou eigenlijk al wel weer willen werken. Ik voel me een soort van opgesloten en word gek van de hele dag jip en janneke taal. (Ookal zie ik elke dag wel vrienden/familie). Bij de eerste vond ik het juist verschrikkelijk om te moeten beginnen met werken. Het zal per persoon verschillen waar de coorkeur naar gaat denk ik.
     
  17. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Kijk kritisch naar je werkdagen en uren die je zou moeten afnemen. En begreep dat bij meerdere kinderen vaak gastouder goedkoper is.

    Ik werkte voor onze dochter nog halve dag in de week. Die heb ik gedumpt. Bijbetalen aan reiskosten om op mijn werk te komen (slechte reiskosten vergoeding, veel eigen km ) 3-4 uur reistijd. Dus volledige dag opvang VS. Inkomen van 4 uur. Dat was economisch niet meer rendabel.

    Mijn partner en ik werken ongeveer even veel. In mijn beroepsgroep kan ik er ook niet zomaar aantal jaar tussenuit stappen. Ik zie het ook als persoonlijke ontwikkeling, andere sociale omgeving, en toekomst om ook werk te hebben zonder gat in mijn cv. Maar ligt misschien ook aan hoe blij je bent met je baan. Win ik een miljoen bleef ik nog werken :)
     
  18. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Je voelt je aangevallen. Ik zeg namelijk niet dat jij je beter moet verantwoorden als docent maatschappijleer. Jij leest mijn reactie met een te negatieve toon. Denigrerend was ik al helemaal niet, maar ook dat gevoel heb je wellicht gekregen door een negatief beeld van mij. Denk ook niet dat je mijn bericht goed hebt begrepen of wellicht heb ik mezelf niet goed genoeg verwoord.
    Zo ga ik er ook maar vanuit dat jouw laatste zin geen sneer was, maar een oprechte tip ;)

    Dit geldt pas vanaf het tweede levensjaar. Kinderen moeten eerst ego etc ontwikkelen voordat ze überhaupt met andere kinderen kunnen samen spelen. Samen spelen is namelijk iets anders dan twee spelende kinderen in een ruimte.
    Voor het tweede jaar is het om verschillende redenen juist goed voor een kind om bij de ouders te zijn. Dit is ook de reden waarom ouders in sommige Europese landen zo lang verlof hebben en waarom het zo jammer is dat dit ons onmogelijk wordt gemaakt. Want je zit idd met pensioen, een gat in je loopbaan etc.

    Wat je zegt over leren vind ik diep triest. De overheid roept al jaren dat we niet meer kunnen opvoeden en kinderen eigenlijk beter af zijn bij professionals. En ik merk dat steeds meer ouders dat zijn gaan geloven, want we zijn meer onzeker dan ooit, wat ik echt diep triest vind. (in het algemeen dus, is geen persoonlijke aanval!).
     
    tuc vindt dit leuk.
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat eerste wat je zegt vind ik echt onzin. Als iemand WIL werken zeg ik absoluut doen. Als het moet voor het geld,ook doen! Maar gaan werken omdat het goed is voor een baby om naar de opvang te gaan?? Nee dat is echt onzin. Ik ben zelf go, ik verzorg de baby's (alle kindjes) met alle liefde en het grootste plezier. En ja, ik doe wel eens activiteiten of knutsels die ouders zelf niet bedenken, maar dat betekend niet automatisch dat opvang een meerwaarde heeft voor een baby. De eerste 1,5/2 jaar is een kind alleen thuis prima af. Het sociale aspect begint pas rond de 2 jaar en dat is dus tijd zat.
     
    OliveTree, Paardenbloem en Lentezon18 vinden dit leuk.
  20. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ik werk. Maar zou eigenlijk veel liever meer thuis willen zijn. Lukt bij mij huidige werkgever niet. En ook een andere baan in dit vakgebied met minder uren kan ik ook niet vinden.
    Helemaal stoppen kan financieel niet.
    Ik zou best iets heel anders willen doen en dan minder uren en meer thuis zijn, maar ja dat is ook niet zo makkelijk helaas.
     

Deel Deze Pagina