WIA en samenwonen.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Babylief, 11 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babylief

    Babylief Lid

    1 aug 2012
    53
    0
    6
    Hallo,

    Na mijn bevalling ben ik door allerlei klachten thuis komen te zitten.
    Ik ontvang op dit moment een WIA uitkering en ben ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard.
    Ik heb sinds een haar een nieuwe relatie en wij zouden heel graag samen gaan wonen.
    Maar ik weet dat als je een uitkering hebt, je deze kwijt kan raken.
    Nu kan mijn partner ons niet onderhouden.
    Nu is mijn vraag;
    Raak ik heel mijn WIA uitkering kwijt als wij besluiten samen te gaan wonen?
    Of hoe gaat dit te werk?

    Alvast bedankt.
    Mvg,
    Kelly
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Kelly,

    Je wilt weten wat er gebeurt met jouw WIA-uitkering als jullie besluiten samen te gaan wonen.
    Heel erg leuk dat jullie die plannen hebben! Gefeliciteerd.

    Samenwonen heeft voor de WIA-uitkering geen gevolgen, die blijft hetzelfde. De WIA wordt namelijk toegekend op jou als persoon. Wel is het belangrijk om te kijken naar een toeslag. (zie betaalspecificatie) Een toeslag bekijken wij aan de hand van jullie gezinsinkomen. Wanneer jouw partner ook inkomsten heeft en jullie gezinsinkomen daarmee boven het sociaal minimum komt dan kan de toeslag minder worden of komen te vervallen. Heb je geen toeslag, dan verandert er niks voor jouw uitkering.

    Wanneer de leefsituatie verandert dan geef je dit door met het wijzigingsformulier.

    Ik wens jullie een fijne toekomst samen.

    Met vriendelijke groet,
    Eline
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina