Wie gaf gelijk vanaf geboorte Nutramigen (of iets soortgelijks)

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Zonnetje13, 16 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnetje13

    Zonnetje13 Fanatiek lid

    17 aug 2015
    1.186
    541
    113
    Onze zoon bleek allergisch voor o.a. koemelk en toen hij 10 weken was kregen we van de kinderarts Nutramigen LGG voorgeschreven. Hier reageerde hij gelukkig ontzettend goed op.
    Zijn eerste 2 levensjaren hebben in het teken gestaan van allergie; hij bleek 9 voedselallergieën te hebben! (Nu gelukkig alleen nog soja allergie).
    Mede hierom wil ik onze tweede vanaf de geboorte Nutramigen geven. We hebben echt een helse babytijd gehad door die allergieën en dat wil ik niet nog eens meemaken. Maar kun je met zo'n verhoogde kans deze voeding ook vanaf de geboorte al vergoed krijgen? Of moet de allergie dan eerst bewezen zijn? Ben benieuwd naar ervaringen.
     
  2. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb overwogen om bij de tweede direct met pepti te beginnen. Maar het werd afgeraden. En ik had ergens iets gelezen over dat als ze helemaal nooit met koemelkeiwit in aanraking zijn geweest dat ze er ook weer moeilijker van af kwamen.
    Na 6wk alsnog overgestapt op pepti bij nr2.

    Wel verloopt de KMA op zich nu anders dan bij de eerste, dus de kinderen hoeven niet hetzelfde te zijn ;)
     
  3. Zonnetje13

    Zonnetje13 Fanatiek lid

    17 aug 2015
    1.186
    541
    113
    Hmm dus volgens jou zou het beter zijn om eerst koemelk voeding te geven?
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn dochter had een zware kma met Neocate tot ze twee was en daarna nog steeds geen koemelk. Ik had, na overleg met de pediater, wel meteen pepti in huis voor de tweede. Hij heeft uiteindelijk bv gekregen, en af en toe tussendoor pepti. Maar eigenlijk was dat overdreven, want hij heeft nooit kma gehad.

    Meteen Nutramigen zou ik niet aanraden. Een stap 'lager' eventueel wel. Maar het goede nieuws is: je weet wat kma is, je weet dat het er kan zijn, dus je zal sowieso alerter zijn op de signalen dan bij de eerste.
     
  5. Zonnetje13

    Zonnetje13 Fanatiek lid

    17 aug 2015
    1.186
    541
    113
    Fijn dat je tweede geen kma had!
    Mijn keuze voor meteen Nutramigen komt doordat de babytijd van mijn zoontje echt traumatisch is geweest. En iedere andere voeding voelt voor mij als een risico op herhaling..
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja dat begrijp ik perfect hoor. Ik heb hetzelfde gevoel over de babytijd van mijn oudste. Maar de pediater gaf hier dus ook aan dat meteen op neocate (zelfde principe als Nutramigen) overstappen niet aangeraden is. Zij raadde dus de middenweg aan met pepti en een kritische blik op alles wat gebeurde in dat kleine lijfje.

    Ik zeg het voorzichtig, want geen lid van de bv maffia, maar: als je zo ongerust bent, is bv geven misschien wel iets voor jou?
     
  7. Zonnetje13

    Zonnetje13 Fanatiek lid

    17 aug 2015
    1.186
    541
    113
    Dankjewel voor je reactie.
    De borstvoeding is juist onderdeel van het trauma.. ten eerste, en vooral, bleek mijn zoontje extreem veel allergieën te hebben. Hij verdroeg geen enkel dierlijk eiwit, vrijwel geen fruit, geen tarwe, geen soja, en ook een aantal groentes niet. En dat was tijdens de borstvoeding periode ook wel te merken :( En toen we met bijvoeding startten begon het weer van voor af aan, omdat we natuurlijk niet meteen wisten waar hij allergisch voor was. Daarnaast bleek ik last te hebben van https://wij.nl/baby-borstvoeding/artikel/dysforische-toeschietreflex
    Dus naast het vrijwel 24u per dag voeden ivm een constant krijsende baby met pijn, werd ik ook nog eens ontzettend depressief door bovenstaande. Kortom een periode die ik, hoe mooi en natuurlijk borstvoeding ook is, nooit meer mee wil maken..
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ok, ook dat is begrijpelijk dan :)
     
    Zonnetje13 vindt dit leuk.
  9. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Juist het in eerste instantie er mee in aanraking komen kan de kans op allergie verlagen. Dus ik zou in jou geval gewone flesvoeding aanbieden, maar bij geringste twijfel overstappen op andere voeding. Zoals al gezegd is: waarschijnlijk herken je de klachten nu beter.
     
    Zonnetje13 vindt dit leuk.
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nou nee, dat werkt misschien wel zo (en dan nog is daar geen sluitend onderzoek naar geweest) voor noten etc, maar niet voor koemelkeiwitten. Aangezien álle baby's in contact komen met die eiwitten, tenzij ze bv krijgen én hun moeder volledig koemelkvrij eet. Dus er is geen idee of contact met die eiwitten de kans op allergie verkleint, want hoe zouden ze dat moeten testen?
     
    Zonnetje13 vindt dit leuk.
  11. Zonnetje13

    Zonnetje13 Fanatiek lid

    17 aug 2015
    1.186
    541
    113
    Dat was ook mijn redenatie!
     
  12. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Klinkt inderdaad heel erg logisch wat je zegt. Ik ging er vanuit dat dat voor alle allergieen geldt, maar kan je redenatie volgen dat dat voor koemelkeiwit lastig te controleren is. Thanks!
     
    Shakes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina