Wie heeft er 3 of 4 kinderen kort na elkaar?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door prulletje2, 19 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prulletje2

    prulletje2 Fanatiek lid

    20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Wie heeft er 3 of 4 kinderen kort na elkaar? Hoe is dat? Wat was de reden daarvoor, bewust of niet? En waarom wilde je graag een nummer 3 en/of 4? Had je er bijvoorbeeld al 2 of 3 van hetzelfde geslacht (eerlijk zeggen) of bleef het kriebelen of wist je het gewoon altijd al?
    En wat hebben jullie geregeld voor nummer 3 of 4? Wat voor auto rijd je bijvoorbeeld en hoe doe je dat met de kinderwagen enzo. Kun je alleen op pad met ze?

    Sorry voor de vragen hoor. Ik heb er nu 2, een jongen en een meisje. Ze schelen net een jaar. Dit was in de eerste instantie voorlopig even genoeg. De jongste is net 1. Maar het blijft zo knagen! Als er een nummer 3 zou komen, zal daar sowieso dus al meer leeftijdsverschil tussen zitten dan de eerste twee. Maar als er een nummer 3 komt wil ik misschien eigenlijk ook wel een nummer 4. En dat past dus bijvoorbeeld al niet in een normale auto. Mijn gevoel wil gewoon nog een kindje denk ik. Maar als ik serieus ga nadenken zie ik vooral nadelen. Dus ik weet het gewoon even niet meer. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
     
  2. nicole1987

    nicole1987 Fanatiek lid

    19 sep 2015
    3.027
    970
    113
    Vrouw
    brabant
    Ik heb 1 zoon die eind deze maand 3 word en een dochter van 14 maanden en nu 5 weken zwanger..

    Vind het leuk dat ze straks veel aan elkaar hebben en waarom meer?
    Ik hou van zwanger zijn, van de babytijd en straks van lekker groot gezin genieten met feestdagen ( altijd zoiezo ;) )

    Laatste jaar zeg ik dat ik er 4 wil maar mocht de 4de ooit komen dan laat ik er wel wat langer tussen want dan zijn hopelijk de rest wat zelfstandiger en dan kan ik nog lekker genieten van de laatste keer ;)

    Enigste mindere eraan dat ze allemaal tijdelijk in zelfde peuter/kleuterpuberteit fase zitten :eek:

    En ja bijna tegelijk een opleiding/rijbewijs/auto en zulke dingen maar goed kunnen ze ook beetje voor werken en we zullen ook een grotere auto aan moeten schaffen
     
    prulletje2 vindt dit leuk.
  3. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Ik lees even mee. Tussen 1 en 2 zit 16 maand en tussen 2 en 3 zal straks 17 maand zitten.

    Mocht er hier ooit een 4e komen, dan wil ik wel wat meer leeftijdsverschil. We hebben nu bewust gekozen voor zo kort op elkaar. We hebben straks 3 meiden, dus ik hoop dat ze veel aan elkaar zullen hebben.
     
  4. prulletje2

    prulletje2 Fanatiek lid

    20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Knap 3 zo kort achter elkaar! Ik wilde dat bij nummer 2 ook meteen, maar moest daarna echt even niet meer denken aan nog een haha. Nu op zich wel, al hoewel de jongste nu ook nog steeds niet doorslaapt enzo. Heb ook niet echt de makkelijkste kinderen. Denk dat dat ook nog wel verschil maakt.
     
  5. Holadiee

    Holadiee Bekend lid

    4 jun 2012
    551
    141
    43
    Nederland
    Nog niet, maar wel over een tijdje. Tussen 1 en 2 zit 19 maanden, tussen 2 en 3 zit straks 17 maanden.

    Was niet bewust, maar niet minder gewenst! Ik wilde misschien ooit een derde, maar dan ongeveer 2,5 jaar er tussen. Ik heb 2 jongens, wilde graag nog een meisje.
    Toevallig is het nu ook een mesije, maar dat zou met mijn beslissing voor een derde weinig te maken hebben gehad.

    Over de praktische zaken kan ik je nog geen antwoord geven, blijf wel dezelfde auto rijden. Maxi cosi voorin, met 9 maanden ongeveer zijn ze te groot daarvoor, dan gaat de oudste gewoon in het midden. Die is dan bijna 4.

    Ja, het is nogal een beslissing natuurlijk, maar je jongste is bijna 2, mocht je nu aantellen. Dan is het leeftijdsverschil toch niet zo klein meer? Succes in ieder geval met beslissen!
     
  6. Rodaina

    Rodaina Bekend lid

    9 mrt 2013
    609
    48
    28
    Sorry even offtopic maar maxi cosi mag niet voorin, hartstikke gevaarlijk. :eek:
     
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Mag wel hoor, als je de airbag uit kunt doen.
     
  8. Bloempje01

    Bloempje01 Fanatiek lid

    10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Tuurlijk wel. Zolang de airbag maar uitstaat.
     
  9. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Wij hebben er 4 binnen 4,5 jaar, 3 jongens en 1 meisje
    Tussen 1&2 zit 16 maanden, tussen 2&3 19 maanden en tussen 3&4 17 maanden.

    Het begon vrij snel na de bevalling weer te kriebelen en het leek ons leuk om er weinig tussen te hebben.
    Het is wel bewust, maar geen vooropgezet plan ofzo. We kijken/keken steeds hoe het loopt :)
    De eerste drie zijn jongens, maar daar had de wens voor een vierde niets mee te maken.
    Ik was er eigenlijk van overtuigd dat we een 4e jongen zouden krijgen :p

    Ze hebben erg veel aan elkaar en kunnen heerlijk spelen (& ruziemaken)
    Qua auto hebben we nu een 7-zitter, in een normale station past het echt niet meer.

    In mijn eentje kan ik er zeker op uit met allemaal.
    In mijn fiesta passen 3 zitjes op de achterbank + maxi cosi op de voorbank.
    Ze passen allemaal in de bakfiets en als ik ga lopen gaat er 1 in de drager, 1/2 in de (dubbele) wagen en 1/2 op de (loop)fiets.

    Het gaat allemaal wel goed, ondanks dat ik af en toe knettergek wordt :rolleyes:, en sluiten zelfs een 5e nog niet uit.
     
    Line, Beertje8 en Bloempje01 vinden dit leuk.
  10. Rodaina

    Rodaina Bekend lid

    9 mrt 2013
    609
    48
    28
    :oops: sorry haha. Ik wist niet dat dat mogelijk was, vandaar.
     
    Bloempje01 vindt dit leuk.
  11. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Weer wat geleerd :p
     
  12. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Wij hebben er meerdere kort op elkaar! De oudste was 15 maanden toen haar zusje geboren werd. Zij was 19 maanden toen hun broertje geboren werd. En de oudste was bijna 5 toen nummer 4 kwam. Bewust? ja, want ac hebben we in die tijd niet gebruikt. We wilden allebei graag een groot gezin.
    En dat hebben we inmiddels! We hebben er nu 7. De oudste inmiddels 17 jaar en de jongste ruim 1,5.

    Toen we onze vierde kregen hebben we een tweede auto gekocht. Daardoor kon ik ook alleen met de kinderen op stap. Later kreeg mijn man een 7-zitter van de zaak.
    Bij de oudste 3 kinderen heb ik een tandemwagen gebruikt, soms zelfs met een meerijdplankje erachter.

    Druk? ja natuurlijk, maar ook meestal beregezellig! Veel werk? ook ja, maar dat hoort erbij.
    Hier is bijv. de berg met was nooit weg! heb ik het aan de ene kant opgeruimd, ergens anders ligt wel weer een berg.
     
  13. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik ben nu zwanger van de 4e. Als dit kindje er is zijn mijn oudste 2 net 3 jaar geworden. Zij zijn een tweeling.

    Tussen nr 1/2 en 3 zit 17 maanden en dan tussen 3 en 4 dan 19 maanden.

    Het is super druk maar ik kan prima organiseren. Verder hebben we fijne spullen en een ruim huis.

    Qua geslacht waren mijn eerste twee meteen een jongen en een meisje dus ook dat is de reden niet .
     
    Line vindt dit leuk.
  14. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    Ik heb vier kinderen in 6 jaar,

    De eerste drie waren we ook bewust voor gegaan, de vierde kwam als een verrassing, het heeft echt tijd nodig gehad om te landen en te accepteren want onze derde was al een pittig meisje die letterlijk hele nachten wakker was waardoor ik amper 1 uurtje sliep per nacht,

    De vierde zwangerschap ben ik heel ziek geweest, ik spuugde op een goede dag 40 keer, op een slechte dag minimaal 60, hield niets binnen en ruim 15 kilo afgevallen in een paar weken tijd, elke twee weken lag ik wel een week in het ziekenhuis, daarna nog met regelmaat galsteen aanvallen en ook daarvoor belandde ik continu in het ziekenhuis aan het infuus, diabetes bekkeninstabilliteit en cholestase waren ook dingen die ik moest omarmen in mijn vierde zwangerschap, mijn kinderen niet kunnen zien, hun angst in de ogen hoe slecht mama eruit ziet .... Hun behoefte aan mama maar mama kan en mag niet thuis komen .... Dat doet zo'n verdriet ik heb mijn zwangerschap echt vervloekt !! Nee niet het kindje .... Maar de zwangerschap haatte ik elk moment van elke dag, vaak heb je kleine geniet momentjes van je kindje voelen ... Of de hik van de kleine ... Maar die had ik ook niet, ik heb hem nooit gevoeld in de buik maar dat was geen probleem volgens de gynaecoloog, om een lang verhaal kort te houden ... Hij is heel ziek geboren, wekenlang in Nijmegen op de ic aan de beademing, zware lange heftige operatie, elke dag heftige en pijnlijke onderzoeken en behandelingen en nog langer weg bij onze andere drie kinderen ....


    En dat is voor ons de absolute nummer 1 reden om met vier kinderen genoegen te nemen... Wat is het zwaar met vier kinderen als er echt iets medische aan de hand is met een ouder of kind, niet alleen voor de ouders maar ook voor de andere kinderen,

    Oke nu niet meer negatief ..... Want wat is het onwijs gezellig met vier !!! Voor ons voelt het letterlijk alsof het zo heeft moeten zijn, het heeft veel meer balans in ons leven gebracht, dingen lijken op hun plaats te vallen, dingen lijken meer logisch, en dagjes weg of op vakantie gaan is alleen maar leuker geworden ipv moeilijker, wij leven op het moment, denken niet ver vooruit en handelen in het nu.... We kunnen bijv gaan stressen om het feit dat we een fles vergeten zijn( en natuurlijk balen we even) ... Maar we kunnen ook gewoon even nieuwe fles en voeding kopen of we geven een zakje knijpfruit of een boterham of iets anders wat er maar te koop is en nemen het zoals het komt, dat werkt in ons gezin gelukkig super goed.

    Waar je wel bij na moet denken zijn hun sporten, hun hobbies, spelen met vriendjes en vriendinnetjes zwemles quality time, spelletjes spelen, samen verfen en knutselen of bouwen met lego, lezen voor het slapen gaan, samen huiswerk oefenen eventueel extra uitdaging of juist extra oefeningen, eventueel zorgenkindje dus extra ziekenhuis bezoekjes of als je kindje achter loopt in spraak of taal een aantal bezoekjes per week bij de logopedist .... .... Daar moeten de ouders tijd voor maken om er voor te zorgen dat dit mogelijk is voor de kinderen en wanneer je veel waarde hecht aan eigen tijd is vier kinderen misschien verstandig ..... Mijn oudste is bijna 9 ..... Die ligt niet meer om 19.00 uur in bed ;) dus tegen 20.00/20.30 gaat hij naar bed, tegen 21.00 uur is alles klaar om zelf ook te gaan zitten en om 22.30 is het weer bed tijd want om half 7 staat de eerste alweer naast ons bed ;)
    Maar die tijd krijg je natuurlijk in de loop der jaren wel weer terug ;)

    Ik zou niet anders willen en vier kinderen is ons 100% mee gevallen wij hebben ons nog nooit zo compleet gevoeld
     
  15. sjorsje

    sjorsje VIP lid

    17 aug 2007
    11.328
    243
    63
    Noord-Brabant
    Ik heb er 3. Tussen 1 en 2 zit 1 jaar en 5 weken. En tussen 2 en 3 zit precies 11 maanden. Ik had er daarna dolgraag nog een 4e achteraan geplakt, maar mijn man wilde (en wil nog steeds) niet.

    3 kunnen prima naast elkaar op de achterbank van de auto. De middelste is een jongen en heeft een eigen kamer. De meiden slapen samen op zolder.
     
  16. Pepijnn

    Pepijnn Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    @Boommm Heeft er volgens mij 4 onder de 4.
     
  17. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Klopt! Als ik mij weer iets beter voel kom ik uitgerbreid reageren!
     
  18. annelie566

    annelie566 Niet meer actief

    Wij hebben 3 onder de 3(of Nouja, inmiddels is de oudste al 3 geworden). 3 jongens.

    Ik vind het heel leuk, gezellig maar ook heel erg druk. Dat ligt niet aan de baby maar vooral aan de oudste en middelste, dat zijn twee hele drukke jongens. Zou ze voor geen goud willen missen of het anders willen hebben maar het is altijd druk, veel lawaai en heel veel rommel altijd. Daar word ik soms wel eens knettergek van.

    In de toekomst zouden we nog wel een vierde willen maar ervaring leert bij ons dat die niet zo snel meer gaat komen. Sowieso pas als de eerste twee op de basisschool zitten en dat duurt nog wel eventjes.
     
  19. JoyNoa

    JoyNoa Bekend lid

    7 mei 2017
    929
    316
    63
    Vrouw
    Wij hebben 3 kinderen van 6, 3 en 2 jaar en zwanger van nummer 4. Je hebt eigenlijk piek momenten op een dag dat het even wat drukker is. Dat is in de ochtend wanneer ze allemaal aangekleed moeten worden, moeten eten, en naar school/psz/kdv moeten. Overdag valt het best mee, de oudste zit op school, de middelste een halve dag op de psz dus ik heb dan alleen de jongste en dat is echt de rustigste van de 3. In de middag heb ik alleen de middelste omdat de jongste dan slaapt. Dus eigenlijk over de dag gezien 1 kind om voor te zorgen. Sinds ik zwanger ben, ga ik ook samen met de middelste een uurtje slapen, heerlijk en hij doet het gewoon omdat ie het gezellig vindt om samen te liggen haha :D Relaxt toch! Later op de middag heb je weer een druk moment, met eten/badderen/naar bed brengen (max 2 x per week een speelafspraakje voor de oudste). Ik ben ook wel zo ingesteld dat het gaat zoals het gaat, dat heb ik wel geleerd want bij de eerste was ik nogal schematisch maar dat moet je met meer kinderen echt loslaten. Ik probeer wel een ritme aan te houden maar als het een keer anders loopt dan is dat maar zo. Ik heb wel het geluk dat mijn moeder ons huis 1 x per week poetst, dus ik hoef het alleen maar wat bij te houden :) Dat scheelt echt enorm want ik zou de energie er niet meer voor hebben om ook nog ons hele huis te poetsen naast werk en de kids.
     
  20. JoyNoa

    JoyNoa Bekend lid

    7 mei 2017
    929
    316
    63
    Vrouw
    Oh ja en de praktische zaken.

    Ik was eerst ongepland zwanger van de derde maar dag werd een miskraam. Daardoor was er wel de wens ontstaan voor nog een kindje. Nummer 4 is ook een kadootje, maar ook gewenst. Even aantal lijkt me straks ook wel heel fijn. We hadden eerst 2 jongens, daarna nog een derde jongetje erbij gekregen, nu een meisje.

    Wij rijden nu in een stationwagen en dat gaat prima met 3 kinderen. We moeten nu wel opzoek naar een 7-zitter. Als kinderwagen hebben we de bugaboo donkey met nog een meerijdzitje (zadeltje) eraan, ideaal! Ik ga gewoon boodschappen doen, winkelen etc met 3 kids en die kinderwagen. De jongste zit sowieso vast, als een van de oudste vervelend gaat doen moeten ze ook gaan zitten. Met langere afstanden ook fijn want ze kunnen allemaal zitten. En als ik alleen de jongste bij me heb kan ik m ook weer inschuiven en dan is het een 'normale' kinderwagen.
     

Deel Deze Pagina